Vyskúšaj REFRESHER+ len za 1 €
28. septembra 2015, 19:53

Posúva FIFA 16 futbal na novú úroveň, alebo stále stagnuje v stereotype? (Recenzia)

Ponúka nová FIFA dlhodobú zábavu a postačujúce novinky v sérii?

Ďalší september, ďalší mesiac plný športových hier, a to nielen od EA Sports. Každoročná FIFA prišla aj tentoraz, už so sezónou 2015/2016, no a ako zvyčajne, bolo tu plno sľubov, PR rečí, chvályplných vyjadrení vývojárov a tak ďalej, no veď to poznáte. Ja osobne som sa na novú verziu tešil, futbal mi je blízky a FIFA je so mnou od útleho detstva, asi ako s každým z vás. S minuloročnou verziou som strávil množstvo času, najmä v kariérnom móde, ale k tomu sa ešte dostaneme neskôr. Tento rok ale bude inak. FIFA 16 mi leží na poličke dva dni, no už teraz viem, že sa k nej často vracať nebudem. Poďme ale pekne po poriadku.

Opakovane tu máme vždy to isté. Kariérne módy trénera a hráča, klasické výkopy ideálne pre hru vo dvojici doma na gauči, obľúbené a zábavné skill games (zase raz veľký palec hore), online mód, turnaje a, samozrejme, niekým milované, iným nenávidené FUT. Nepotrebujete desiatky hodín, aby ste vyskúšali všetky módy viac než dostatočne a pochopili ich systém, aj keby ste boli v sérii nováčikom, ktorým nie som. EA pridalo pár zaujímavostí a upgradov do jednotlivých kategórií, za čo im dávam malé plusko, všetky tieto zmeny a vylepšenia tu ale mali byť už pár rokov dozadu. V priateľských zápasoch už môžeme vystriedať celú lavičku, bohužiaľ, len 7 hráčov, keďže v EA akosi zabudli, že sa môže vystriedať celá jedenástka. Nič to, zase o rok.

Mnohých potešil aj návrat tréningov, mne ale prídu trochu nešťastne spracované. Iste, môžeme sa zamerať na konkrétnych hráčov a vylepšovať im špecifické atribúty, trvá to ale veľmi dlho a v konečnom dôsledku to môže byť aj tak zbytočné, keďže na druhú sezónu vám príde mail od Messiho, ktorému chýba domov, chce sa vrátiť do Argentíny a preto prestúpi do PSG a všetka vaša námaha je fuč. A to mali byť tie prestupy logickejšie spracované, dušovali sa autori. Asi preto ma Pogba vyšiel 80 miliónov, zatiaľ čo na druhýkrát už len 50. Schválne som totiž skúšal kupovať hráčov v rôznych kariérach. Prekvapenie sa nekoná, stále im chýba logika a autenticita.

Azda najväčšou novinkou je ale ženský medzinárodný turnaj, ktorý je ale len akousi pozlátkou pre hráčov. Ponúka 12 tímov plných žien, ktorých animácie (až na vlasy, prsia akoby tam ani neboli) sú rovnaké ako tie mužské. Inak tomu nie je ani pri pohyboch na lopte či bez lopty. Povedal by som, že ide iba o preskinovaných mužských hráčov, keďže sa so ženami hrá takmer rovnako, až na to, že sa skôr vyčerpajú a sú ťarbavejšie pri spracovaniach. Zvyšné novinky sú už len akousi okrasou, ktorú si byť nevšimnete alebo vám príde prirodzená, respektíve sa s ňou rýchlo stotožníte, keďže mala byť zakomponovaná do verzie spred 5 rokov. Hry, ktoré vychádzajú každý rok, ale jednoducho nemôžu zažívať technologický či hrateľnostný progres tzv. skokom, ale postupne, a teda sa s každým rokom pridá niečo nové, respektíve staro-nové.

Ako ste si už z predchádzajúcej vety domysleli, gameplay sa veľmi nezmenil. Teda aspoň nie v mojom prípade. Futbal je reálnejší, rozhodne nie bezchybný a pokiaľ chcete hrať ako Ronaldo či Messi v skutočnosti, budete potrebovať viac než investovaný čas a skills. Najväčšou zmenou, kvôli ktorej som musel prispôsobiť svoj štýl hry, je obmedzenie rýchlosti hráčov, respektíve väčšia aktivita súperovej AI, ktorá vás už bezducho nepustí za svoju obranu. V 15ke stačilo hrať na rýchle krídla ala Neymar, Bale, Ronaldo či iných, a zápas bol prakticky vyhratý. Okrem toho sa pridali sa nové animácie, pohyby hráčov či reálnejšie fauly a interakcia s loptou a inými hráčmi telo na telo, v prípade animácií a pohybov som si ale výrazné zmeny nevšimol. Na všetko jednoducho treba istý čas, dočkali sme sa síce niekoľko málo kľúčových zmien v gameplayi, v mojom prípade ale zase také kľúčové neboli a rýchlo som sa s nimi zžil, takže to budem vnímať vľúdnejšie než ostatní hráči.

Sú to skutočne drobnosti a keďže som deň pred tým nehral FIFU 15, zmenu som jednoducho nemal šancu zaregistrovať. Stačia nejaké dva zápasy a na jemne pozmenené ovládanie (každý rok sa z nejakého dôvodu pár vecí zmení, asi aby sa hovorilo o vylepšeniach) si rýchlo zvyknete. Lopta sa správa podobne (akurát má väčšiu tendenciu odskakovať pri príliš rýchlej a prudkej hre) hráči prihrávajú prakticky rovnako, ako ste na to zvyknutí (aj keď sa hovorí o dlhých passoch po vzduchu, ktoré prešli obmenou), no a brankári sa občas stále správajú ako cvičené opice. Minulý rok sa celý ich systém prekopal a dopadlo to katastrofálne. Každý dúfal, že tento rok príde zmena, no šampanské akosi nestrieľa. Stále sme svedkami nelogických pohybov či neuveriteľných kiksov, za ktoré by sa nehanbil ani ter Stegen. Čerešničkou na torte sú už klasicky spomalené reflexy a pár paradoxov. Ak vybehnete s brankárom do ihriska a snažíte sa prekľučkovať či šprintovať, jeho rýchlosť je obmedzená a ani bez lopty nebeží extrémne rýchlo. Ak však súper získa loptu alebo ju prihráte, brankár nahodí šprint ala Usain Bolt a za chvíľu je v bráne. A to je len malá ukážka absentujúcej logiky v hre. Ak je vývojárov za niečo pochváliť, určite to bude AI súperov.

Či už hráte sezónu, výkop alebo FUTko, súper je nesmierne inteligentný, bohužiaľ, len vtedy, keď má loptu. Streliť gól nie je ťažké (veľa ale závisí od obtiažnosti), no odobrať súperovi loptu je občas frustrujúce a skutočne náročné, keďže pohyby a rozhodnutia AI sú miestami nepredvídateľné a miestami nemožné zachytiť kvôli celej spŕške scriptov a ich skvelého pohybu. Vždy vyvážajú loptu zo zabezpečenej obrany a keďže rád hrám vysoký pressing, súper bol schopný 2 minúty (polovica polčasu) prihrávať si loptu medzi obrancami a brankárom, kým ju niekto z nich neodkopol preč. FIFA si vždy stála za tým, že nejde o simulátor, ale skôr zábavnú futbalovú hru, no najnovšia verzia AI je pre hráčov skôr frustrujúca. Zatiaľ čo je na lopte istá, bez nej pôsobí súper ako tlupa sliepok na ihrisku a brankár. V jeho prípade si AI na stotinu presne vypočíta pohyb vášho útočníka a brankára a ten vybieha len vtedy, keď je isté, že bude pri lopte skôr. Nikdy sa mi teda nestalo, že by som si ho obhodil alebo tesne pred ním prihral do behu ďalšiemu hráčovi. Ďalšia nelogická a nereálna tupá vlastnosť AI. Tých je ale viacej a počas hrania na ne stopercentne narazíte.

Spomenúť môžeme spoluhráčov ignorujúcich loptu, aj keď im prejde popri nohe len preto, že práve ovládate iného hráča v poli. Prakticky hru ignorujú, maximálne sa sťahujú so svojimi hráčmi pri bránení hlbšie do poľa, loptu ako takú ale majú na saláme a do pressingu či triviálneho atakovania sa nezapájajú. Počas hrania vás aj zamrzí, že ofsajdy sa nepúšťajú, ak nakoniec loptu ignorujete. Stačí, že v ofsajde ste, píska sa. Je jedno, či sa s hráčom sťahujete dozadu. Rozhodca sa snaží kúskovať hru za každú cenu. Ak som bol faulovaný v súperovej šestnástke, penalta sa neodpískala, rozhodca nechal výhodu a ja som gól nedal. Na druhej strane, stalo sa mi, že som po faule dokázal vsietiť gól, no sudí odpískal penaltu, ktorú som, samozrejme, nepremenil (mimochodom, aj penalty prešli malo zmenou, kedy sa znížila citlivosť umiestnenia strely). Rozhodcovia sú jednoducho dosť často chybní, potešilo ale udeľovanie kariet, ktoré je reálnejšie a v závislosti na priebehu zápasu sudí dokáže aj prižmúriť oko. Vtipní sú potom najmä komentátori a ich repetitívne a stereotypné dialógy a prehlásenia. Za stavu 8:2 hovoria o tesnom víťazstve domácich, respektíve šanci na gól, ktorá mohla znamenať celkom nový vývoj zápasu.

Aj napriek tomu všetkému vás ale futbal baví. Baví vás strieľať pekné góly, prihrávať do behu cez nemožné uličky, prenášať loptu cez celé ihrisko krásnym pasom či užívať si góly z priamych kopov alebo jednoducho  prešprintovať celé ihrisko a streliť gól. Ten, mimochodom, už pár rokov strelíte najľahšie hneď po úvodnom hvizde, samozrejme, za predpokladu, že máte loptu vy. Stačí sa vybrať smerom na bránu a gól je takmer istý. Neviem, čím to je, no bez problémov sa prekľučkujete aj na vyšších obtiažnostiach, čo je úplne smiešne a nereálne. Do 5 rokov to ale EA možno opraví. Asi už chápete, že venovať sa viac nelogickej AI a frustrujúcim momentom z hry by bolo vyčerpávajúce a zbytočné. Myšlienku ste už určite pochopili.

Keďže je singleplayer taký zabugovaný a už po prvej sezóne, ktorú som aj tak sčasti nasimuloval, som sa začal nudiť, bol čas na multiplayer, o ktorý primárne v tejto hre ide. Iste, aj tu sa dočkáme scriptov, no nie je to až také hrozné, najmä, keď hráte s priateľmi. Hra je inteligentnejšia, viac sa podobá skutočnému futbalu a čo je hlavné, konečne je to zábavné, hlavne kvôli súťaživosti a vždy inej taktike súpera. Každý má totiž svoj vlastný štýl a slabiny a práve ich odhaľovanie má za následok, že online nebude nikdy stereotypný a nezáživný. Úžasný pocit z debaklu, ktorý ste zasadili súperovi alebo známemu je na nezaplatenie. Góly sú razom dôležitejšie a krajšie... no veď to poznáte. Zničiť kamaráta vo FIFE bolo vždy v kurze... a nosí sa to dodnes.

Čo sa týka FUT-ka (FIFA Ultimate Team), dá sa povedať, že som si k nemu len pričuchol a odohral niečo cez 15 zápasov. Budovať si tím od základov, navyše so slabou lavičkou a vlastne celým kádrom je zábavné a ponúka akúsi výzvu, pričom pocit satisfakcie po každom vyhranom zápase v náročnej lige/sezóne sa pravidelne dostavuje, no je to dlhodobý proces, ktorému treba venovať skutočne celé hodiny, ak nie rovno desiatky hodín. Navyše, možnosti úprav v tíme a priamo na ihrisku sú výrazné obmedzené, no a ja, ako typ, ktorý rád s mužstvom napreduje a zameriava sa na progres mladých, sa teda vo FUT-ku príliš doma necíti. Rovnako tak to je s Draftom, ktorý je už zábavnejší, keďže ponúka na výber kvalitnejších a známejších hráčov, zostaviť si ale ideálny tím je aj tak prakticky nemožné. Musíte pracovať s tým, čo máte, a to jednoducho každému nesedí. Ak chcete zažiť najviac zábavy, rozhodne je teda skvelou voľbou online, ku ktorému sa ešte v budúcnosti určite vrátim.

Čo sa týka technickej stránky, hre veľmi nie je čo vytknúť, servery sú stabilné, multiplayer nelaguje, hra nepadá a nemá žiadne problémy ako v menu, tak ani priamo v hre. Inými slovami, nezaznamenal som žiadne bugy, skôr kiksy hráčov a teda chyby AI. To je ale samostatná kapitola. Grafika a teda celkový vizuál hry ponúka štandard current-genu. Niektoré scenérie sú pekné, v zásade ale nejde o nič revolučné či nádherné. Tváre najznámejších hráčov sú detailne spracované, niektoré sú skutočne dokonalo spracované, pri iných zase nájdete chybičku krásy, rovnako ako pri štadiónoch. Tých je zase viacej, zase raz sú plnšie a žijú lepšou atmosférou. Úplne inak sa budete cítiť na Old Trafforde ako na Camp Nou.

Pochváliť treba určite aj prehľadné a vizuálne pekné menu, chytľavý soundtrack, českú lokalizáciu, možnosti úpravy tímov v kariére, progres hráčov, staro-novú novinku v podobe trénovania hráčov či pocit z hry, ktorý je naozaj vynikajúci, bohužiaľ, po čase už prichádza mierny stereotyp a jediným východiskom je tak už spomínaný multiplayer. Nakoniec, rovnako ako u Call of Duty, ani FIFU nekupujeme pre to, aby sme strávili 15 sezón v kariérnom móde. Je však škoda, že vývojári ani po rokoch a obrovskému feedbacku od hráčov nie sú schopní dať dokopy skutočne inteligentnú a zábavnú AI súpera, ale aj spoluhráčov. Ak sa nejaký sľub však naplnil, tak rozhodne ten, že bránenie bude na vyššej úrovni, rovnako ako inteligencia súpera. Snaha o novinky v sérii, ako aj drobné a žiadané vylepšenia sa cenia, no vydávať každý rok tú istú hru sa niektorým hráčom, najmä tým náročnejším, za akého sa odvážim pokladať, po čase znechutí, respektíve ich dané tituly zo série prestanú baviť. 7/10.

Ak uvažujete o kúpe, odporúčame učiniť tak tu, v obchode XGames.sk

0/10