Po dlhých rokoch čakania sme sa predsa len dočkali a koncern Daimler nám v týchto dňoch ukazuje tretiu generáciu pravdepodobne najznámejšieho mestského mini auta.
Po dlhých rokoch čakania sme sa predsa len dočkali. Keď približne v roku 1998 prišlo na trh extrémne vyduchcené, malé vozidlo, ktoré malo predstaviť revolúciu medzi mestskými približovadlami, asi len málokto z nás by povedal, že úplne nová značka Smart, to dotiahne až tak ďaleko. Ak si dobre pamätám, keď sa dostali prvé exempláre modelu ForTwo k nám, jeho cena začínala približne na čiastke až okolo 600-tisíc korún, čiže peniaz, za ktorý sa dal s prehľadom kúpiť dobre vybavený automobil strednej triedy. Postupne, ako šli predaje hore a cena dole, Smart si vydobyl čestné miesto v danej triede a dokonca neraz prekonával aj kultové Mini. Čas vša ide neúprosne vpred a i koncern Daimler už naozaj akútne potreboval toto žihadielko rozsiahlo zmodernizovať.
Po približne ročných finálnych testovaniach sme sa v týchto dňoch dočkali tretej (prvá a druhá boli prakticky zhodné) generácie Smartu ForTwo. Samozrejme, dizajn nikoho neprekvapí, keďže rovnako ako to býva zvykom u konkurenčného Mini, svoje pôvodné tvary sú pre značku naďalej veľmi podstatné. Ako sa však čakalo, smartík nám narástol a hneď v úvode prichádza na svet aj so svojím väčším bráškom, modelom ForFour, ktorý však v tomto prípade nepredstavuje úplne odlišné vozidlo, ale len natiahnuté ForTwo. Dĺžka (2 695 mm) a výška (1 500 mm) sa v prípade menšieho prevedenia nezmenili, narástol však rázvor o 8 milimetrov (1 873 mm) a až o 100 milimetrov (1 660 mm) sa následne Smart rozšíril. Viac miesta tak ponúka novinka pre posádku ale aj pre batožinový priestor, kde po novom nájdeme 260 litrov, respektíve 975 litrov pre ForFour, ktorý je oproti ForTwo až o 765 milimetrov dlhší.
ForTwo/Four si opäť zachováva dvojfarebné prevedenie exteriéru, znovu teda evidujeme farebne odlíšené písmeno C a to aj v prípade väčšieho ForFour. Dizajnovo pôsobí mini auto podstatne modernejšie a dospelejšie, nechýbajú moderné prvky, akými sú napríklad LED-diódy vpredu aj vzadu. Naozaj malé rozmery zabezpečujú verzii ForTwo prvenstvo medzi sériovými automobilmi v disciplíne menom polomer otáčania, keďže tento malý pracek sa dokáže otočiť len na 6,95 metroch, zatiaľ čo ForFour to zvládne na tiež veľmi sympatických 8.65 metroch. Interiér ponúka veľkú škálu individualizácii, pričom ako celok pôsobí veľmi veselo, hravo a v neposlednom rade pestrofarebne, teda tak, ako to medzi mestskými miniautami býva zvykom.
Nový Smart bude zo začiatku poháňaný výhradne benzínovými agregátmi. Prvým z nich bude litrový trojvalec s výkonom 71 koní a 91 N.m, zatiaľ čo druhý, 0,9-litrový trojvalec ponúkne až 90 koní a 135 N.m, čo na tieto naozaj malé rozmery a nízku hmotnosť zďaleka nie sú malé údaje. Do budúcnosti sa počíta s benziňákom s výkonom len 60 koní, ale aj turbomotorom s výkonom až okolo 110 koní, či elektromotorom. Kombinovaná spotreba by pritom v žiadnej zo spomenutých motorizácií nemala presiahnuť 4 litre. Po stránke prevodovky bude na výber z 5-stupňového manuálu, respektíve šesťstupňového dvojspojkového automatu. Cenové relácie modelu ForTwo začnú tesne pod hodnotou 11-tisíc €, ForFour príde na trh cenovkou približne o 500 dukátov väčšou.