„Keď nám zákazníci začali vracať čapované pivo so slovami, že oni chceli nealko, vedeli sme, že sa nám to podarilo,“ spomína majiteľ pivovaru Matúš Kozina.
Keď máš v nohách kilometre našliapané na bicykli alebo si šťastne dorazil do cieľa po poriadnej túre, prípadne len tak sedíš s priateľmi na terase, hľadáš to najlepšie osvieženie. Vtedy príde vhod netradičné nealko, aké varí Nilio. Prvý nealkoholický remeselný pivovar na Slovensku.
V Liptovskom Mikuláši ho založili nadšenci, ktorí milujú typickú chuť chmeľového nápoja, no chceli si pripíjať takým, po ktorom zostane čistá myseľ. Jednoducho dobrým nealko pivom. Tie sa vyrábajú overenými postupmi ako dealkoholizácia či zastavenie fermentácie, lenže Nilio na to išlo inak. Vedecky. Spojením vedy a poctivého remesla vzniklo pivo, ktoré vonia aj chutí ako klasické, a predsa je bez alkoholu. Vyskúšaj nový nápoj, ktorý zo sveta nosí medaily a má slovenskú DNA.
„Sládok v našom pivovare testoval rôzne biotechnologické procesy, často aj spôsobom pokus a omyl, a správnu receptúru vymýšľal dva roky. Keď zákazníci začali čašníkovi vracať naše čapované so slovami, že oni chceli nealko, vedeli sme, že sa nám to podarilo,“ vysvetľuje riaditeľ pivovaru Matúš Kozina.
Nekompromisné pivo pre ľudí, ktorí nepijú alkohol
Tajomstvom značky Nilio je unikátna technológia výroby pomocou špeciálnych „lenivých“ kvasiniek, ktoré počas fermentácie nepremieňajú cukor na etanol, ale na prírodný glycerol, vďaka čomu v nápoji nezostane alkohol. Produkty z Liptova sa varia poctivou remeselnou metódou, nie sú v nich žiadne syntetické látky či konzervanty ani pridaný cukor a ako bonus majú slovenskú DNA.
„Až 92 percent piva tvorí voda z Nízkych Tatier, pri varení používame slad z Trnavy a čo najviac sa snažíme spoliehať na slovenské ingrediencie,“ hovorí riaditeľ o originálnych druhoch nealka, kde sa miešajú kombinácie chmeľu, sladu a prírodných zložiek ako kakaové bôby, dubová kôra, hroznový mušt či aróma z manga. Ideálne riešenie pre šoférov, športovcov aj tých, ktorí alkohol nepijú, čo povieš?
Tradičná receptúra bez éčok aj konzervantov
Nilio je mladá slovenská značka. Keď v roku 2020 spustila výrobu, plány jej skrížila pandémia, o to viac ocenila pomocnú ruku Kauflandu, ktorý odštartoval projekt na podporu domácich remeselných pivovarov. Reštaurácie, ktoré boli ich hlavnými odberateľmi, zostali celé mesiace zatvorené, a tak obchodný reťazec začal v špeciálnych vitrínach ponúkať slovenské remeselné krafty.
Až 92 percent piva tvorí voda z Nízkych Tatier, pri varení používame slad z Trnavy a čo najviac sa snažíme spoliehať na slovenské ingrediencie.
„Tento projekt vnímame veľmi pozitívne, a hoci sú reštaurácie opäť otvorené, pivári majú o dodávanie do Kauflandu stále veľký záujem. Sme radi, že môžeme zákazníkom prinášať poctivé remeselné pivá. Aj takto podporujeme malých lokálnych dodávateľov, pretože z našich regálov sa ich produkty dostanú do viacerých domácností,“ vysvetľuje vedúca oddelenia nákupu pre regionálny sortiment v spoločnosti Kaufland Slovenská republika Michaela Florišová.
Remeselný kraft nájdeš aj v Kauflande
Hlavná pivárska sezóna prebieha od mája do septembra a vlani sa v reťazci predalo vyše 2 100 hektolitrov remeselných nápojov. Aj tento rok predajca spolupracuje s 29 pivovarmi a s 5 výrobcami nealkoholických limonád, vďaka čomu spotrebiteľom ponúka takmer 130 remeselných nápojov.
Podľa Michaely Florišovej majú v Kauflande dvere otvorené i menší domáci výrobcovia a týka sa to rôznych druhov potravín, nielen piva. „Príležitosť dodávať svoje produkty do našich predajní regionálni dodávatelia vítajú, lebo vďaka tejto spolupráci môžu osloviť viac zákazníkov. Zároveň vedia, že v nás našli férového partnera, ktorý im zaručí pravidelný odber a na ktorého sa môžu spoľahnúť.“
Aj Matúš Kozina potvrdzuje, že bez tejto podpory by Nilio nebolo tam, kde je dnes. „Obdobie pandémie by sme bez Kauflandu zrejme nezvládli. Zo začiatku sme produkciu dodávali do predajní v okolí Liptovského Mikuláša, takže sme nemuseli zastaviť výrobu, dnes sa 4 druhy nealkoholického piva predávajú v celej sieti reťazca. Postupne nás začali spoznávať zákazníci z celého Slovenska,“ opisuje výhody spojenia s predajcom potravín, ktoré sa preniesli aj do čísel.
V porovnaní s predminulým rokom značka zvýšila produkciu o 75 percent, takže vlani uvarila 1 440 hektolitrov chmeľového moku a predala 125-tisíc fliaš. Navyše remeselné nealko krafty Nilio zbierajú na svetových súťažiach jednu medailu za druhou a prvé nealko pivo s izotonickými vlastnosťami Great Warrior, vhodné najmä pre športovcov, získalo na Slovensku ocenenie Najinovatívnejší produkt roka 2023.
No nie je to dosť dobrých dôvodov, štrngnúť si pri posedení s priateľmi nealkom nápojom, ktorý je na nerozoznanie od skutočného piva? O to viac, že ten prípitok bude nielen na zdravie a čistú myseľ, ale aj na lásku. Pretože domáce produkty sa nielen pijú, ale aj nakupujú v Kauflande z lásky k Slovensku.