Čínsky eshop Shein je v našich končinách známy nielen pre lacné, rýchlo produkované oblečenie nízkej kvality, ale aj pre viaceré kauzy. Slovenské eshopy pritom predávajú identický tovar za neporovnateľne vyššie ceny.
Obľúbený slovenský módny eshop iModa.sk na svojom webe predáva rovnaký tovar ako čínsky eshop Shein. Nerobí mu problém ani to, že ponuku produktov prezentuje s použitím rovnakých fotiek, ktoré na webe uverejnil čínsky fast fashion gigant. Jeden rozdiel sme však pri porovnávaní predsa len zaznamenali. Cenu.
„Naším cieľom je za prijateľné ceny poskytnúť zákazníkom vysokú kvalitu, štýlovosť a rýchle doručenie. Snažíme sa o profesionálny prístup našich zamestnancov vo vzťahu k zákazníkom, ktorý je kľúčový pre úspešné podnikanie a napredovanie. Státisíce vybavených objednávok a zákazníci, ktorí sa k nám vracajú, sú naša najväčšia devíza,“ deklaruje iModa na svojej stránke. V skutočnosti však ide iba o „dobre zakamuflovaný Shein“ za niekoľkonásobnú sumu.
Problém rýchlej módy
Čínsky eshop Shein je v našich končinách známy nielen pre lacné, rýchlo produkované oblečenie nízkej kvality, ale aj pre viaceré kauzy. Od kopírovania dizajnov známych značiek cez používanie zdraviu škodlivých materiálov až po vykorisťovanie zamestnancov vo fabrikách s otrasnými podmienkami.
Na očistenie svojho mena vlani značka zorganizovala PR zájazd pre šesť influenceriek. Ukázala im fabriku s cieľom dokázať, že jej výroba v žiadnom prípade neporušuje pravidlá výroby a už vôbec sa jej netýka kauza porušovania ľudských práv zamestnancov.
Influencerky k Sheinu zaujali nekritický prístup a výzvy či upozornenia aktivistov označili za klebety. Falošne vytvorený imidž však ázijskému producentovi rýchlej módy do značnej miery krivia štatistiky a tvrdé dáta.
Štatistiky Shein v zlom svetle vykresľujú dokonca aj v porovnaní s ostatnými fast fashion reťazcami. Kým podľa údajov výskumu odborníka na globálnu produkciu módy profesora Sheng Lu z Delawerskej univerzity značka Gap za jeden rok vyprodukuje 12-tisíc nových modelov, značka H&M 25-tisíc kúskov a Zara 35-tisíc, v prípade Sheinu je to neuveriteľných 1,3 milióna modelov.
Dokument Inside The Shein Machine priniesol obraz o zamestnancoch, ktorí denne odpracujú 18 hodín a 500 kusov oblečenia vyrobia za odmenu približne 15 eur. Nadriadení im chyby neodpúšťajú a z biedneho platu im bez milosti strhávajú polovicu za akékoľvek malicherné pochybenie. Nárok na voľno majú v týchto podmienkach iba raz do mesiaca.
Shein za trojnásobnú cenu
IModa sa ani netvári inak a nesnaží sa produkty prezentovať inými zábermi. Slovenským zákazníkom bez okolkov ponúka rovnaký tovar ako Shein za dvoj- či dokonca trojnásobné ceny.
Trojdielny komplet s tielkom, so šortkami a s košeľou ponúka za takmer 30 eur, cena v eshope Shein pritom nedosahuje ani 15 eur. Bielu blúzku s kvetinami, ktorá na pôvodnej stránke stojí 7,70 eura, predáva slovenský eshop za takmer 26 eur.
Identické fotky sme zaznamenali pri porovnávaní viacerých kúskov. Slovenský eshop väčšinu svojho tovaru prezentuje fotkami zo Sheinu. Na propagáciu však s obľubou používa aj zábery viacerých slovenských influenceriek, s ktorými už roky spolupracuje. V portfóliu jeho ambasádoriek sa nachádzajú napríklad Jana Hrmová, Lucia „Lula“ Almaksus (vystupujúca na Instagrame ako @llnzz) či Ema Ferusová známa ako Pimpinočka.
Eshop aj influencerky sme konfrontovali s otázkami, všetky si však spoluprácu so slovenským online obchodom pochvaľujú a k problematike sa odmietli bližšie vyjadriť. Vyjadrili sa napokon aj samotní zástupcovia iModa.sk.
„Musíme vás sklamať, ale naša spoločnosť nenakupuje tovar z eshopu Shein. Krajinou pôvodu podstatnej časti nami predávaného tovaru je však Čína. Niektoré modely si dávame vyrábať priamo vo fabrikách, časť nakupujeme od veľkoobchodných internetových predajcov a časť sortimentu dovážame zo skladov v EÚ,“ uviedol v reakcii eshop.
Rovnaké fotky vraj neznamenajú aj rovnakú kvalitu
„Na margo fotografií, tak tie isté používajú viacerí naši dodávatelia. Rovnaké fotky, ako má Shein, nájdete na Alibabe, made-in-china.com a na iných veľkoobchodných portáloch. Tiež na Temu, ale aj v európskych eshopoch. Aj keď je fotka rovnaká, tak produkt sa od dodávateľa odlišuje kvalitou. iModa sa preto dlhodobo snaží vyberať si len dodávateľov s kvalitnými kúskami,“ vysvetľoval eshop rovnaké fotky.
Podľa jeho vyjadrenia má zákazník možnosť voľby pri výbere predajcu a oni len pokrývajú dlhodobý dopyt na trhu. Pridanou hodnotou, ktorú chcú zákazníkov v porovnaní s čínskym eshopom ponúknuť, je slovenský servis a rýchle dodanie.
„Áno, predávame fast fashion tak ako Zara, H&M, Bershka či Gucci a je na rozhodnutí zákazníka, či a koľko fast fashion oblečenia si bude nakupovať. Pokrývame dopyt, ktorý na trhu je, a ten určujú naši zákazníci,“ uzavreli.
Podľa Lucie Almaksus, ktorú na Instagrame sleduje viac ako 167-tisíc používateľov, je cenotvorba jej klienta v poriadku. V odpovedi zároveň zdôraznila, že si zo Sheinu nikdy nič neobjednala.
„Ako ekonóm mi príde normálne objednať tovar zo zahraničia vo veľkoobchodnej cene, treba si zarátať clo, poštovné, kanceláriu, sklad, zamestnancov (iModa ma vytvorené pracovné miesta na Slovensku, čo zvyšuje mieru zamestnanosti), webstránku, balenie a potrebujú aj nejakú maržu, aspoň raz toľko, aby aj profitovali,“ argumentuje Lula.
„Mne tá cenotvorba príde úplne prirodzená a slovenský zákazník má slovenský reklamačný poriadok, rýchlosť odozvy a customer service,“ dodala v reakcii Almaksus.