Japonský Nissan priviezol na autosalón v Ženeve viacero automobilových noviniek, ale aj jedno prelomové riešenie - digitálne spätné zrkadlo.
Japonský Nissan priviezol na autosalón v Ženeve viacero noviniek, medzi ktorými si našiel miesto aj modernizovaný Juke, ale aj jedno nové, prelomové riešenie - digitálne spätné zrkadlo.
Stánok Nissanu bude v Ženeve aj v tomto prípade, ako sme si už za posledné roky zvykli, o modeloch kategórie SUV. Samozrejme, najviac pozornosti bude však určite priťahovať auto všetkých aut, Nissan GT-R v extrémnej verzii Nismo. Pre obyčajných smrteľníkov sa ale ukážú nové generácie modelov, ktoré sú momentálnymi ťahúňmi značky na európskom trhu. Okrem už dávnejšie predstavených modelov X-Trail a Qashqai, sa nám teda ukáže v priestoroch výstaviska aj faceliftovaný Juke. Ten príde s ešte kontroverznejším vzhľadom, než tomu bolo doteraz.
Dizajn sa nijak špeciálne nezmenil, hovoríme však o pozmenených predných a zadných svetlometoch. Zatiaľ čo tie zadné sú v podstate rovnako tvarované, došlo len k jemnej úprave rozmerov a grafiky, vpredu sa majú veci úplne inak. Ako vieme, Juke má predné svetlomety rozdelené až do troch radov. Nebude tomu inak ani po facelifte, pričom práve tie najvyššie sa zmenia najviac. Po novom budú inak tvarované, svojím vzhľadom budú pripomínať bumerang, dočkajú sa i denných LED-diód. Ich riešenie bolo inšpirované poslednými konceptami automobilky, ale aj športovým modelom 370Z, vďaka čomu budú predné partie tak ešte rozmanitejšie. I napriek netradičnému vzhľadu, tento naozaj populárny crossover bude teda i naďalej odmietať normalizáciu tvarov. Nový je aj predný a zadný nárazník s trochu elegantnejším tvarom, bez obrovských, nevkusných okrúhlych otvorov. Pozmenené budu samozrejme aj ostatné detaily, pribudnú nové odtiene karosérie, dizajny kolies či ponuka motorov, ktorá sa jemne upraví.
Čerešničkou na torte v stánku Japoncov je však niečo úplne iné! Tí, čo čakali na dlho pripravovaný model, ktorý bude pokračovať v úspechoch legendárneho modelu Almera sklamem, ešte si počkajú. Nissan ale prichádza s úplne novým, revolučným systémom, ktorý označuje pojmom "chytré spätné zrkadlo". Na autosalóne totižto predstaví prvé sériovo vyrábané, vnútorné spätné zrkadlo, ktoré je tvorené LCD obrazovkou a zobrazuje priestor za vozidlom prostredníctvom kamery. Audi s touto technológiou prišlo ako prvé, avšak model, v ktorom bolo predstavené, R8 e-tron, sa kvôli opozdeniu ešte doteraz nedostal do výroby, preto toto zrkadlo využíva len v Le Mans. Podstata celého systému je veľmi jednoduchá a prostá. Za zadným oknom sa nachádza kamera, ktorá monitoruje okolie za vozidlom a svoj obraz pritom prenáša vo vysokom rozlíšení práve do obrazovky integrovanej v spätnom zrkadle.
Jeho tvar sa nijak nezmenil, rovnako ostala zachovaná aj jeho poloha. Vodič má pritom stále na výber z dvoch "režimov", medzi ktorými môže kedykoľvek prepínať tlačidlom, respektíve naklonením samotného zrkadla. Na výber je teda klasické zrkadlo, ktoré funguje ako každé iné a obrazovka, ktorá "premieta" obraz zo zadnej kamery. Automobilka hovorí, že obraz je citeľne ostrejší, kvalitnejší, čistejší a zobrazuje širší záber, než je to v prípade konvenčného spätného zrkadla. Ďalšou citeľnou výhodou je fakt, že vodičovi pri pohľade neprekážajú zadný pasažieri, opierky hlavy, zadné stĺpiky a v podstate je jedno akým veľkým zadným oknom vozidlo disponuje. Práve veľkosť okna a stĺpikov je v dnešnej dobe výraznou nevýhodou veľkej skupiny automobilov, ktoré kvôli atraktívnemu vzhľadu zhoršujú vodičom výhľad z interiéru.
Podľa slov automobilky, tým pádom v budúcnosti nové modely tejto značky nebudú musieť disponovať rozmernými zadnými oknami, keďže výhľad dozadu cez okno už nebude taký podstatný. Digitálne spätné zrkadlo ďalej zlepšuje výhľad z automobilu aj v prípade zlých podnebných podmienok. Určite nejeden z vás vie, o čom hovorím. V prípade (silného) dažďa, námrazy či sneženia, je výhľad dozadu značne obmedzený. Všetko to zachraňuje stierač, ktorým však nedisponujú všetky vozidlá, či vyhrievanie okien, na ktoré musíte čakať, kým vám okno sprehľadní. V tomto prípade stačí zrkadlo prepnúť do digitálnej polohy, kedy tieto obmedzujúce faktory nehrajú žiadnu rolu.
Do ďalekej budúcna chystá Nissan konvenčné zrkadlo úplne nahradiť tým digitálnym. Zatiaľ bude k dispozícii možnosť voliť z daných režimov, nakoľko si šoféri musia zvyknúť na túto technológiu. Okrem toho môže nastať situácia, že sa miesto kde je kamera môže zašpiniť, čím sa docieli to, že obraz bude nekvalitný, preto si vodič bude môcť zrkadlo prepnúť do klasického režimu. Technici sa zamerali aj na problematiku nočného použitia, kedy vodičom do oči svietia svetlá áut idúcich za sebou. Svietivosť obrazovky je v noci automaticky prispôsobená a stlmená, čim vôbec neťahá oči. Kamera automaticky mení režimy snímania a v prípade, že je osvetlená autom za vozidlom, obraz sa upraví. Táto funkcia má eliminovať oslnenie vodiča svetlometmi ostatných vozidiel, pouličnými lampami či slnečnými lúčmi.
Zadná kamera disponuje úzkouhlým objektívom, vďaka čomu nedošlo k zväčšeniu rozmerov vnútorného "späťáka". Integrovaná digitálna obrazovka sa tak prispôsobila tvarom zrkadla, tým pádom má netradičný pomer strán 4:1. Novinka sa reálne predstaví prvýkrát v závodnom vozidle ZEOD RC v 24-hodinovom závode Le Mans. Následne bude revolučné spätné zrkadlo putovať do sériových vozidiel značky prostredníctvom dodatočného príslušenstva vozidla. Z Japonska by sa k nám malo toto riešenie dostať na prelome rokov 2014 a 2015.