2. generácia vsádza na veľkolepú priestrannosť, atraktívny dizajn, moderné prvky výbavy a širokú paletu motorov.
Po postupnom odhaľovaní interiéru či technických špecifikáciách Škoda konečne predstavila jednu z kľúčových noviniek. Reč je o najväčšom SUV českej značky, ktoré si svoju premiéru odkrútilo v centre Berlína.
Kodiaq 2. generácie automobilka ukázala na netypickom mieste, keďže k slávnostnému odhaleniu došlo pod zemou, v jednej z nepoužívaných dráh berlínskeho metra. K dispozícii bolo 6 exemplárov v rozličných vyhotoveniach, vďaka čomu bolo možné preskúmať rôzne stupne výbav aj motorické verzie v odlišných farebných konfiguráciách.
Naživo kus robustného auta
Nový Kodiaq síce narástol do dĺžky o vyše 6 centimetrov, šírka a výška vozidla sa takmer nezmenila. Naživo však SUV vystupuje značne mohutnejším a robustnejším dojmom, vďaka tvarom predných svetiel navyše nadobúda aj prísnejší pohľad. Práve svetelná technika patrí medzi kľúčové inovácie novej generácie. Kodiaq má vpredu opäť svetlá rozdelené do dvoch poschodí, ich vnútro pritom za príplatok tvorí Matrix-LED technológia druhej generácie – o 50 % viac svetelných segmentov (celkovo až 36) a ponúkajú o 15 % vyšší svetelný výkon ako ich predchodca. Novinkou je aj voliteľný svetelný LED pás, ktorý je naživo nenápadne ukrytý pod lištami masky.
Vzhľad svetiel dopĺňa tzv. Crystallinium – kryštalický prvok, ktorý zvýrazňuje kontúry svetlometov a dodáva im elegantný vzhľad. Zásadnejšou zmenou prešli aj zadné svetlá, ktoré sú navzájom prepojené (reflexný červený pás s kryštalickou štruktúrou), no a nový je aj samotný svetelný podpis, ktorý pri príplatkových svetlách ponúka aj animované ukazovatele smeru.
Poznávacím prvkom novej generácie je aj D-stĺpik, ktorý je štandardne v odtieni Dark Chrome, zatiaľ čo verzia Sportline má v rámci štandardného čierneho optického balíka (maska, lišty, spätné zrkadlá) túto časť lakovanú v čiernom odtieni. Novinka stojí na 17" až 20" diskoch, k dispozícii je 9 lakov karosérie, z ktorých nás najviac zaujal najmä nový zlatistý metalický odtieň Bronx.
Citeľne kvalitnejší a hodnotnejšie pôsobiaci interiér
Najväčšie pozitívne prekvapenie zhmotnil interiér, kde nastalo medzigeneračne zlepšenie kvality spracovania – vnútro pôsobí pevnejším dojmom, Škoda použila podstatne hodnotnejšie materiály, ktoré dodávajú hodnotnejší pocit nielen na pohľad, ale aj dotyk. Veľká časť z použitých materiálov je recyklovaná.
Ak sa pýtaš na moderné technológie, Kodiaq štandardne získava 10" digitálne budíky, ktoré na rozdiel od nového Superbu nemajú nad sebou tradičnú kaplnku. V strede sa nachádza až 13" voľne stojaci displej infotainmentu, ktorý rovnako prichádza v novej generácii. Vynovené je tak vizuálne prostredie, navyše systém funguje značne plynulejšie a intuitívnejšie.
Škoda však upriamuje pozornosť najmä na interaktívne kruhové ovládače na stredovej konzole – tri otočné voliče poslúžia primárne na nastavenie teploty ventilácie, vďaka ich konfigurácii je však možné nastavovať sekundárne funkcie. Vodič tak cez displej uprostred vie zmeniť funkcionalitu kruhového ovládača, čím vie meniť jazdné režimy, pohybovať sa po mape alebo upravovať vyhrievanie/ventiláciu sedadiel.
Síce nejde o také prémiové spracovanie ako v prípade niekdajších modelov Audi, ktoré používali obdobné voliče, no v kontexte dnešného dotykového ovládanie hodnotíme toto riešenie obzvlášť pozitívne. Z ergonomického pohľadu ide o výborné riešenie, navyše v modernom balení.
Ďalšou zásadnou novinkou pre značku Škoda je zmena umiestnenia voliča automatickej prevodovky DSG, keďže ten sa zo stredového tunela presunul za volant na pravej strane. Táto zmena súvisí aj s faktom, že nový Kodiaq bude k dispozícii už výhradne len s automatickou prevodovkou, manuál z ponuky úplne vypadol. V rámci stredového tunela si tak vďaka absencii voliča prevodovky našli miesto väčšie odkladacie priestory. Novinkou sú aj dva naozaj veľké sloty s bezdrôtovým nabíjaním, ktoré sú navyše chladené, aby sa telefóny neprehrievali.
Veľkú pochvalu si veľké SUV zaslúži aj za plejádu Simply Clever riešení – okrem tradičnej škrabky v palivovom viečku či šikovného lievika na dolievanie kvapaliny do ostrekovačov nás zaujal držiak na dva poháre v stredovej priehradke, z ktorého jednoduchým posunutím vzniknú miesta na ďalšie dva poháre. Nemenej zaujímavé sú ďalej ochranné lišty dverí, ktoré sa vysunú po ich otvorení, bohatý sieťový program v kufri, ale aj možnosť si jeho časti doslova vystlať ochrannou „plachtou“.
Kapitolou samou osebe je vnútorná priestrannosť. Päťmiestna verzia má až 910-litrový kufor (+ 75 l), zatiaľ čo 7-miestny variant má 340 l, respektíve 845 pri zloženom treťom rade sedadiel. Ten súčasne ponúka o približne 15 milimetrov viac miesta nad hlavou. Kodiaq tak ponúka naozaj pozoruhodný vnútorný priestor, aj keď sedenie v treťom rade sedadiel je stále skôr pre nižšie osoby.
Naďalej predovšetkým 2-litrové motory
Pomerne veľkým prekvapením je, že rovnako ako Passat či Tiguan, ani nový Kodiaq neprichádza o poriadne motory. Hoci sa ponuka premiérovo rozšírila o plug-in hybrid (1.5 TSI + elektromotor), prím naďalej hrajú 2-litrové štvorvalce, teda motory, ktoré už v radoch neprémiovej konkurencie veľa niet. Základ v ponuke zastreší 1,5-litrový benzínový štvorvalec osadený mild-hybridnou technológiou, v prípade plug-in hybridnej verzie mu následne sekunduje elektromotor a akumulátor s kapacitou až 25,7 kWh. Elektrický dojazd tak má v zmysle metodiky WLTP presiahnuť hranicu 100 kilometrov, systém pritom podporuje 11 kW AC a aj 50 kW DC nabíjanie.
- 1.5 TSI – 110 kW/150 koní, 7-st. DSG, predný pohon
- 2.0 TSI – 150 kW/204 koní, 7-st. DSG, 4x4
- 2.0 TDI – 110 kW/150 koní, 7-st. DSG, predný pohon
- 2.0 TDI – 142 kW/193 koní, 7-st. DSG, 4x4
- 1.5 TSI PHEV – 150 kW/204 koní, 6-st. DSG, predný pohon
Podľa vzoru súrodeneckého modelu Tiguan aj nový Kodiaq sa bude môcť za príplatok hrdiť novými adaptívnymi tlmičmi DCC Pro. Ich dvojventilové riešenie má docieliť lepšiu schopnosť individuálne filtrovať nerovnosť, čo sa má odzrkadliť na ešte väčšom komforte, a súčasne ponúkne citeľnejší rozdiel medzi jednotlivými nastaveniami tuhosti. Cenové relácie zatiaľ nepoznáme, na trh sa totiž novinka dostane až budúci rok.