Index transparentnosti je výročná správa, ktorá dokumentuje práva pracovníkov, nákupné praktiky, mzdy a tému udržateľnosti. Správa odhalila, že iba 1 % módnych značiek zverejňuje počet pracovníkov, ktorí dostávajú platy na úrovni životného minima.
Globálne hnutie Fashion Revolution zverejnilo výsledky indexu transparentnosti. Tento index je nástrojom, ktorý motivuje najväčšie svetové módne značky, aby zverejňovali prehľadnejšie informácie, pokiaľ ide o ich sociálne a environmentálne úsilie. Výsledkami však motivuje aj spotrebiteľov.
Hnutie postupovalo podľa 285 špecifických požiadaviek v piatich hlavných kategóriách, v ktorých skúmali témy ako životné minimum zamestnancov, nútená práca, rodová a rasová rovnosť, klimatické zmeny, znečistenie vody a chemikálie v oblečení. „Ide o najväčšie a najsilnejšie spotrebiteľské značky v odevnom priemysle. V tomto indexe majú najvýznamnejšie negatívne vplyvy na ľudské práva a životné prostredie a najväčšiu zodpovednosť za zmenu,“ uvádza sa ďalej.
„Posvietili“ si na 250 módnych značiek s príjmami nad 400 miliónov dolárov, hovoríme o značkách ako Gucci, Tom Ford, Savage x Fenty, New Yorker, Puma či H&M. V kategóriách bola oblasť luxusnej módy, high street, športového oblečenia, doplnkov či rifľového oblečenia.
Luxusné značky zverejňujú viac ako kedysi
Výsledky hodnotenia Fashion Revolution naznačujú, že len dve módne značky dosiahli skóre vyššie ako 80 %, zatiaľ čo 70 značiek získalo skóre medzi 0 až 10 %. Oproti minulým rokom zverejňuje praktiky svojich tovární čoraz viac luxusných značiek. Svoje skóre zlepšili značky Armani, Miu Miu, Jil Sander aj Prada. „Veľké pokroky v transparentnosti sa dajú dosiahnuť, ak majú značky vôľu. Účasť luxusných značiek ilustruje zmenu v oblasti transparentnosti luxusného odvetvia, pokiaľ sa zverejňujú informácie, kto a kde vyrába naše oblečenie,“ píše sa v správe.