Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Vyskúšaj REFRESHER+ len za 1 €
18. júla 2023, 13:07
Čas čítania 1:46
Adriana Královičová

Rihannina značka dopadla veľmi zle: Fashion Revolution skúmalo práva pracovníkov, mzdy a tému udržateľnosti

MÓDA GUCCI MÓDA UDRŽATEĽNOSŤ
Uložiť Uložené

Index transparentnosti je výročná správa, ktorá dokumentuje práva pracovníkov, nákupné praktiky, mzdy a tému udržateľnosti. Správa odhalila, že iba 1 % módnych značiek zverejňuje počet pracovníkov, ktorí dostávajú platy na úrovni životného minima.

Globálne hnutie Fashion Revolution zverejnilo výsledky indexu transparentnosti. Tento index je nástrojom, ktorý motivuje najväčšie svetové módne značky, aby zverejňovali prehľadnejšie informácie, pokiaľ ide o ich sociálne a environmentálne úsilie. Výsledkami však motivuje aj spotrebiteľov.

Hnutie postupovalo podľa 285 špecifických požiadaviek v piatich hlavných kategóriách, v ktorých skúmali témy ako životné minimum zamestnancov, nútená práca, rodová a rasová rovnosť, klimatické zmeny, znečistenie vody a chemikálie v oblečení. „Ide o najväčšie a najsilnejšie spotrebiteľské značky v odevnom priemysle. V tomto indexe majú najvýznamnejšie negatívne vplyvy na ľudské práva a životné prostredie a najväčšiu zodpovednosť za zmenu,“ uvádza sa ďalej. 

„Posvietili“ si na 250 módnych značiek s príjmami nad 400 miliónov dolárov, hovoríme o značkách ako Gucci, Tom Ford, Savage x Fenty, New Yorker, Puma či H&M. V kategóriách bola oblasť luxusnej módy, high street, športového oblečenia, doplnkov či rifľového oblečenia.

Catwalk.
Catwalk. Zdroj: unsplash.com/Flaunter


Luxusné značky zverejňujú viac ako kedysi

Výsledky hodnotenia Fashion Revolution naznačujú, že len dve módne značky dosiahli skóre vyššie ako 80 %, zatiaľ čo 70 značiek získalo skóre medzi 0 až 10 %. Oproti minulým rokom zverejňuje praktiky svojich tovární čoraz viac luxusných značiek. Svoje skóre zlepšili značky Armani, Miu Miu, Jil Sander aj Prada. „Veľké pokroky v transparentnosti sa dajú dosiahnuť, ak majú značky vôľu. Účasť luxusných značiek ilustruje zmenu v oblasti transparentnosti luxusného odvetvia, pokiaľ sa zverejňujú informácie, kto a kde vyrába naše oblečenie,“ píše sa v správe. 

Čo sa týka zásahu do životného prostredia, iba 7 % veľkých módnych značiek zverejňuje výsledky testov odpadových vôd od svojich dodávateľov. 94 % značiek nezverejňuje, aké palivá sa používajú na výrobu oblečenia. O tom, že módny priemysel nerieši nadmernú spotrebu, svedčí aj to, že 99 % značiek odmieta vytvoriť záväzok k menšej výrobe. K nižšej výrobe sa zaviazali len dve značky, a to Armani a United Colours of Benetton. 

Odporúčané
Mladý Bratislavčan si otvoril luxusnú čistiareň tenisiek ShinyShoes: Najhoršie, čo môžeš urobiť, je hodiť ich do práčky (Reportáž) Mladý Bratislavčan si otvoril luxusnú čistiareň tenisiek ShinyShoes: Najhoršie, čo môžeš urobiť, je hodiť ich do práčky (Reportáž) 27. apríla 2024, 12:30

Tohtoročný index odhaľuje nedostatok transparentnosti aj v oblasti platových podmienok zamestnancov. Podľa správy sa až 99 % opýtaných značiek nezaviazalo zverejniť počet pracovníkov v ich dodávateľských reťazcoch, ktorí dostávajú platy na úrovni životného minima. Iba 1 % značiek uviedlo, že poskytujú mzdy vyššie, ako vyžaduje zákon. Čo sa týka rodovej a rasovej rovnosti, iba 36 % značiek odhaľuje rozdiely v odmeňovaní žien a mužov. Len 4 % značiek zverejňuje údaje o rozdieloch v odmeňovaní podľa etnickej príslušnosti. 

Výsledky indexu.
Výsledky indexu. Zdroj: Fashion Revolution: Fashion Transparency Index 2023

 

Gucci prekvapilo, Savage x Fenty získala 0 %

Medzi značky, ktoré mali najlepšie výsledky, sa prebojovala luxusná značka Gucci. Tá získala 80 %. Najvyššie skóre, a to 83 %, získala talianska značka OVS. Fashion Revolution v správe uvádza, že až 18 veľkých značiek nedokázalo splniť ciele odvetvia v oblasti udržateľnosti, pretože o svojich praktikách neprezradili vôbec nič alebo len veľmi málo informácií. Medzi značkami, ktoré v roku 2023 dosiahli 0 – 5 %, boli napríklad Max Mara, New Yorker, Savage x Fenty či Tom Ford. 

Domov
Zdieľať
Diskusia