Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Tento článok je sponzorovaný obsah spoločnosti Voxberg.
9. novembra 2022 o 11:30
Čas čítania 4:19
Sponzorovaný obsah

Ako sa vyrábajú proteíny a doplnky výživy? Boli sme sa pozrieť vo výrobe slovenskej firmy Voxberg

Ako sa vyrábajú proteíny a doplnky výživy? Boli sme sa pozrieť vo výrobe slovenskej firmy Voxberg
Zdroj: Voxberg
ZDRAVIE AKO SCHUDNÚŤ POSILŇOVANIE REPORTÁŽE ZO SLOVENSKA ŠPORT VÝŽIVOVÉ DOPLNKY ZDRAVIE
Uložiť Uložené

Voxberg chce konkurovať kvalitou svojich výrobkov. Značka svoje produkty predstavila len v polovici augusta.

Ak chodíš do fitka pravidelne alebo len začínaš, pravdepodobne si už riešil kúpu doplnkov výživy. Prášky rôznych príchutí sľubujú, že ti dodajú dennú dávku bielkovín, napomáhajú redukcii hmotnosti či ťa nabudia pred tréningom. Vieš, čo všetko sa skrýva za tvojou odmerku proteínu či predtréningovky? Nazreli sme do výrobne slovenskej firmy Voxberg, ktorá svoje proteíny a doplnky výživy uviedla na trh od polovice augusta. Pred dvoma rokmi sa začala pohrávať s myšlienkou, ako rozvíriť konkurenčné prostredie slovenského trhu kvalitou svojich výrobkov.

Vývoj produktov a výrobu chcú mať pod úplným dohľadom a z tohto dôvodu všetko vzniká na jednom mieste – vo výrobni v Nitre. Vytvorenie jedného produktu je finančne náročný proces, ktorý stojí hodiny práce a energie. 

preskúmaj ponuku

Kvalita verzus kvantita

Voxberg má momentálne vo svojom portfóliu 5 druhov proteínov, 2 druhy aminokyselín (BCAA a EAA), gainer, predtréningovku, kreatín a kĺbovú výživu. Všetky výrobky sú dostupné v niekoľkých príchutiach, najväčší výber chutí nájdeš medzi proteínmi.

Kľúčovou požiadavkou pri vývoji boli špecifické potreby ľudí, a preto je väčšina výrobkov bez laktózy a bez lepku. „Nechceli sme uviesť značku s obrovským portfóliom produktov, aj keď je to prakticky možné. Našou prioritou je kvalita, chceli sme svoju energiu najprv sústrediť na základnú výbavu. Väčšine ľudí, ktorí chodia cvičiť, pravdepodobne nesmie chýbať na poličke proteín, BCAA alebo kĺbová výživa. Preto chceme výrobky vyvíjať pomaly, krok za krokom a poriadne,“ objasňuje víziu značky CEO Lukáš Sýkora.

voxberg
Zdroj: Voxberg

Hlavný vývojár Matej Brestenský má v oblasti 25-ročné skúsenosti. „Receptúru pripravujeme sami v našom skúšobnom laboratóriu, využívame pritom vedecky overené štúdie. Potom, keď máme vytvorené zloženie, oslovíme rôznych dodávateľov surovín, ktorí nám pripravia ponuky. Následne ich všetky testujeme a skúšame, aby sme mohli vybrať kvalitu, ktorá spĺňa naše požiadavky,“ vysvetľuje nám proces vývoja Brestenský.

Možno to na prvý pohľad znie jednoducho, no opak je pravdou. Účinné látky, ktoré sú v produktoch, musia byť podložené vedeckým výskumom a mať certfikát EFSA (European Food Safety Agency). „Keď máme produkt otestovaný v laboratóriu, medzi zákazníkmi a sme spokojní s výsledkami, môžeme ísť do výroby. Pred tým, než produkt uvedieme na trh, musí prebehnúť jedna regulárna výroba. Ak tá prebehne podľa našich predstáv, schválime produkt. V opačnom prípade sa vraciame späť do laboratória a musíme receptúru zmeniť,“ dodáva Brestenský. 

Pri výbere jednotlivých zložiek sa snažili nájsť aj kvalitné suroviny zo Slovenska, no nie vždy to bolo možné. Väčšina, približne 80 percent, pochádza z Európskej únie. „Najlepší kreatín na trhu sa vyrába v Nemecku, dodávateľa sme využili aj my,“ vysvetľuje Sýkora. „Niektoré zložky na európskom trhu nie je možné nájsť, ako napríklad garcíniu kambodžskú, ktorú máme v ženskom proteíne. Aby sme mohli aj na obale deklarovať, že garcínia napomáha redukcii telesnej hmotnosti, musí mať táto zložka certifikát EFSA s podloženou štúdiou, ktorá potvrdila účinok. Podľa legislatívy, nemôžeme tvrdiť len tak hocičo,“ dopĺňa Brestenský.

voxberg
Zdroj: Voxberg

Pri receptúrach a voľbe technológie využívajú vedecky overené štúdie. Samotnú chuť, konzistenciu produktov či balenie ovplyvnili potenciálni zákazníci. Požiadavky ľudí z focus group sa výrazne odrazili v konečných produktoch. Príchute opakovane skúšali, cieľom bolo vytvoriť produkt, ktorý bude chutiť väčšine. 

Aj napriek tomu, že na vývoji Voxbergu pracujú ľudia s dlhoročnými skúsenosťami, vyhradili si dostatok priestoru na to, aby „vychytali všetky muchy“. Na svoj príchod na trh sa pripravovali približne dva roky. „Proteíny napríklad testovali aj ľudia, ktorí tento typ produktu nevyhľadávajú. Vývoj vegánskeho proteínu nám preto zabral najviac času,“ opisuje proces Sýkora. Pri vývoji im pomohol aj fakt, že každý, kto na Voxbergu pracoval, sa venoval športu. Niektorí dokonca aj profesionálne. Problémy a potreby športovcov poznali teda z vlastnej skúsenosti.

Voxberg sa zaoberal aj takým detailom, ako odmerka v baleniach. Ak si objednávaš proteíny či doplnky výživy často, určite vieš, ako je „lovenie“ odmerky frustrujúce. Nehovoriac o tom, že sa ti časom odmerky nakopia a nemáš ich na čo využiť. Vo Voxbergu sa preto rozhodli dovnútra balenia ich nepridávať. Pri vytváraní objednávky si môžeš zaškrtnúť, že ju potrebuješ, a pošlú ti ju zadarmo. 

Dizajn produktov je všeobecne založený na potrebách používateľov. Aj v tomto prípade ku konečnému rozhodnutiu prispela metóda focus group. Zistili, že ľudom prekážajú plastové nádoby, ktoré zaberajú na poličkách miesto. Obaly Voxberg sú navrhnuté tak, aby boli dostatočne široké a po otvorení samy stáli. Pravdepodobne ťa poteší, že majú špeciálny suchý zips, ktorý bez problémov uzavrieš, aj keď je celý od prášku. 

vyskúšaj produkty

Dohľad nad každým krokom

Rovnako ako pri vývoji receptúr, prísne nároky dodržiavajú aj pri použitých technológiách a výrobnom procese. Všetky suroviny prídu do výrobne deň vopred. Následne ich navážia a vytvoria zmes na konkrétny produkt. Ku každému produktu je vytvorená produktová dokumentácia, ktorá obsahuje receptúru, postup, špecifiká konkrétneho produktu a zistené výsledky počas skúšobnej výroby.

Aby výrobok dosiahol požadovanú kvalitu, je potrebná investícia aj do konkrétnych strojov. „Bežná miešačka by mohla jednotlivé suroviny v zmesi ,rozbiť‘, čo by mohlo ovplyvniť rozpustnosť proteínu vo vode. Rozhodli sme sa investovať do najlepšieho stroja na premiešavanie proteínového prášku, vďaka ktorému sa produkt dobre rozpustí a zachová si jemnú konzistenciu. Zároveň obsah látok je rovnomerne rozložený v každom balení a zodpovedá všetkým hodnotám zloženia na obale. Dobrá rozpustnosť a nápoj bez hrudiek bola tiež jedna z požiadaviek focus group,“ opisuje proces Sýkora. 

voxberg
Zdroj: Voxberg

Vytvorené zmesi sa automaticky plnia na požadovanú gramáž, všetky výrobky sa pohybujú v baleniach od 460 do 990 gramov. Od novembra budú dostupné aj vzorkové balenia po 30 gramov. Najmä pri proteínoch sú zákazníci zvyknutí na veľké troj- až päťkilové balenia. Zaujímalo nás, prečo sa vo Voxbergu rozhodli túto možnosť vynechať. „Vypočuli sme si kritiku, prečo nechceme robiť väčšie balenia. Zatiaľ neplánujeme predávať viac ako kilové balenie. Sme nová značka a chceme dať zákazníkom šancu striedať príchute a skúšať niečo nové. Možno sa to v budúcnosti zmení, zatiaľ sme so svojím rozhodnutím spokojní,“ komentuje Sýkora.

ochutnaj výrobky

Ak máš predsa len rád tú istú príchuť, čoskoro môžeš využiť množstevnú zľavu na viacero balení produktu z jednej príchute. Vo Voxbergu ti tak dorovnajú výhodnejšiu cenu, ktorá je obvykle výhodou väčších balení. Sleduj ich Instagram, aby ti v budúcnosti neunikli žiadne zľavy a novinky.

voxberg
Zdroj: Voxberg

Voxberg je na trhu takmer tri mesiace. V budúcnosti portfólio výrobkov plánuje rozšíriť, no v dohľadnom čase je prioritou pokrytie slovenského trhu. „Naša odozva je zatiaľ skvelá, chvália nás aj fitká. Máme ambície stať sa európskou značkou, za ktorú hovorí kvalita výrobkov. Najbližšie plánujeme preraziť aj na európsky trh.“ 

Lukáš Sýkora v rozhovore naznačil, že by sa Voxberg mohol dostať do rúk zákazníkom aj mimo Európy. „Začali sme debatu s obchodným partnerom aj mimo Európy, ktorému sa zapáčili naše výrobky. Má niekoľko skladov, odkiaľ plánuje distribuovať. Podmienkou tamojšieho trhu je, aby sme všetky výrobky mali vegetariánske.“

Domov
Zdieľať
Diskusia