Niekedy máme pocit, že problém lepšie vyrieši niekto iný, a tak zostávame ticho.
Takmer 90 percent mladých Sloveniek do 34 rokov má skúsenosť s obťažovaním na verejnosti. Prípadní okoloidúci málokedy dokážu zasiahnuť, pretože často nevedia ako. Riešenie našla značka L’Oréal Paris, ktorá od júna tohto roku pomáha svojím projektom Stand Up. Ak ťa zaujíma, aké sú skúsenosti z prvých školení, na ktorých sa môžeš dozvedieť, ako v týchto situáciách reagovať, prečítaj si tento článok.
Nespoliehaj sa, že problém vyrieši niekto iný
Keď na ulici, v parku či v obchode zbadáme ženu v ťažkostiach, často nevieme, ako sa správne zachovať. Niekedy tiež máme pocit, že problém lepšie vyrieši niekto iný, a tak zostávame ticho. Preto prišla značka L’Oréal Paris spoločne s mimovládnou organizáciou Konsent s návodom, ktorý ti poradí, čo robiť, ak si na verejnosti všimneš nevhodné správanie.
Ide o projekt Stand Up, ktorý vzdeláva účinnou metódou 5D. Jej cieľom je odstrániť bariéru medzi ohrozenou ženou a ľahostajným okolím. Ak chceš nabudúce vedieť, ako pomôcť, registráciu na online či osobný vzdelávací kurz, rovnako ako množstvo informácií a štatistik nájdeš tu.
- DIRECT – Zasiahni priamo
Pokiaľ pre teba nie je daná situácia nebezpečná, oslov páchateľa. Požiadaj ho, aby so svojím správaním prestal. Niekedy postačí, ak sa len mlčky postavíš bezprostredne vedľa aktérov.
- DISTRACT – Zaskoč páchateľa
Odlákaj pozornosť páchateľa, napr. skús niečo „omylom“ pustiť na zem a urobiť rozruch, položiť mu jednoduchú otázku, napr. spýtať sa na cestu či najbližší bankomat.
- DELEGATE – Zavolajte pomoc
Asi najjednoduchším spôsobom, ako situáciu riešiť, je osloviť ľudí v okolí, ideálne niekoho, kto v je danej situácii autoritou, ktorou môže byť napríklad šofér autobusu, ochrankár alebo v prípade nutnosti aj polícia.
- DOCUMENT – Zdokumentuj incident
Pokiaľ si situáciu natočíš, spýtaj sa obťažovanej, ako chce s nahrávkou naložiť. Nikdy ju nezverejňuj online.
- DELAY – Zmeň tému, odlož na neskôr
Aj keď už incident skončí, oslov obťažovanú a ukáž jej, že si na jej strane a nemá sa čoho báť. Ponúkni jej sprievod alebo len svoju prítomnosť.
Účastníčky školení majú často osobné skúsenosti
Školenia prebiehajú na Slovensku už od júna tohto roku, či už v rámci festivalov, škôl, alebo online. Zatiaľ sa na ich zúčastnilo približne dvetisíc ľudí. A aké sú prvé skúsenosti školiteľov z organizácie Konsent, ktorá školenia realizuje?
„Po každom workshope chodia za našimi školiteľkami účastníčky a zverujú sa im s vlastnými skúsenosťami. Väčšinou taktiež ďakujú, že podobné školenia robíme a prispievame k tomu, že sa to trebárs nestane niekomu ďalšiemu,“ uviedol Ivan Kobelev, hlavný školiteľ Konsent. „Vieme, že pod pojmom obťažovanie si každý predstavuje niečo trošku iné. Je veľmi zaujímavé sledovať diskusie účastníkov a tie rôzne pohľady vnímať. Aj toto prispieva k pochopeniu problematiky,“ dodal.
Každý vníma obťažovanie trochu inak
Obťažovanie je veľmi široký pojem. Pre niekoho to môžu byť aj vyzývavé pohľady, iný tak vníma pokrikovanie či dotyky. Dôležité je rešpektovanie individuálnej hranice každého z nás.
Ďalším dôležitým aspektom z pohľadu metódy 5D je reagovať s rešpektom k „obeti“ tak, aby ju prípadný zásah neuviedol do ešte väčších rozpakov. Aj takáto pripomienka sa totiž objavila v reakciách publika. Podstatou metódy 5D je zasiahnuť bezkonfliktne a zároveň čo najjednoduchšou a najúčinnejšou možnou formou.
„Na konci každého kurzu nám všetci účastníci pravidelne hovoria, že sú omnoho lepšie pripravení reagovať, pokiaľ sa náhodou stanú svedkami pouličného obťažovania,“ doplnil Ivan Kobelev.
Spoločným cieľom značky L´Oréal Paris a organizácie Konsent je tento rok preškoliť až 15 000 ľudí, preto neváhajte a pridajte sa k tým, ktorí vedia, ako reagovať v prípade, že sa stanú svedkami obťažovania na ulici.