Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
24. septembra 2022, 16:30
Čas čítania 11:15
Viktor Kniš

Strapo: Album vydám, keď príde správny impulz. Materiálu mám dosť, ale hudba mi musí robiť radosť (Rozhovor)

REFRESHER STRAPO
Uložiť Uložené

S raperom Strapom sme sa porozprávali o jeho práci dabingového režiséra aj novej hudbe, na ktorej pracuje. Vysvetlil, prečo nekoncertuje a prečo cítil potrebu zastať sa DMS v beefe s Kontrafaktom.

Raper Strapo je dnes primárne dabingovým režisérom pre kiná a streamovacie platformy. Na konte má množstvo zásadných projektov vrátane Obi Wana, ktorý považuje za svoj veľký úspech, keďže ide o jeden z dôležitých pilierov platformy Disney+. Okrem výberu hercov a nahrávania replík sa snaží aj o to, aby boli preklady autentické a nezneli zastarano.

„Občas ešte počujem slová ako ,poliši‘ alebo ,búchačky‘, aj keď som si myslel, že ľudia, ktorí ich používajú, už vymreli. Jedna z mojich hlavných podmienok v rámci dabingovej réžie je, že si beriem na zodpovednosť celý projekt,“ hovorí v rozhovore pre Refresher. 

Strapo potvrdil, že má pripravený materiál na album, nahrá ho však, až keď uvidí dostatočnú odozvu fanúšikov pri vydávaní singlov. „Možno to vyznie arogantne, ale hudbu robím primárne pre seba ako svoju psychohygienu. Nerobím hudbu pre ľudí, ale preto, aby som dal von to, čo ma trápi. Samozrejme, nakopáva a teší ma, keď sa to ľuďom páči,“ hovorí Strapo. 

V rozhovore vysvetľuje, prečo sa mu rap znechutil s rozmachom streamovacích služieb ako Spotify a z akého dôvodu cítil potrebu zastať sa DMS v beefe s Kontrafaktom. Strapo v týchto dňoch vydáva novinku s názvom 3:59, na ktorej hosťuje Separ. 

Čo si robil počas posledných dvoch rokov, keď o tebe bolo počuť o niečo menej?

Svet sa začal v pandémii otriasať a meniť, priniesol množstvo neistoty. Zároveň som sa začal cítiť menej komfortne s tým, čo sa deje lokálne v hudbe. Neplatí to iba pre rap, ale pandemický efekt spôsobil, že mnohí začali robiť zvláštne skladby, ktoré vznikali len preto, aby plnili streamovacie služby. Dostal som ponuku postúpiť o niekoľko levelov vyššie v rámci dabingu, čo sa mi v tom čase zdalo veľmi rozumné. Koncerty sa síce postupne rozbehli, ale ja som riešil osobné a hlavne zdravotné komplikácie, ktoré mi bránili v tom, aby som vystupoval. Momentálne som viac sústredený na dabing, ale postupne sa to otáča. Rapom som sa nikdy neživil, nikdy som ho nebral ako prácu. 

Išlo teda o prirodzený prechod. 

Prirodzený asi nie, keď ťa k tomu dotlačí celosvetová situácia. (smiech) 

Ale dabingová réžia bola niečo, k čomu si mal dlhodobo blízko. 

Vždy to pre mňa bolo o percentách. Dlhé roky som točil filmy, robil dabing aj rap, vždy to bolo len o tom, v akom pomere som robil hudbu.

Dabingová réžia aj rap sa primárne odohrávajú v štúdiu. Zamyslel si sa nad týmto spoločným menovateľom? 

Platí, že každá sekunda, ktorú stráviš v štúdiu, ťa posúva. Aj keď tam len sedíš. Jeden zo zvukárov, s ktorými trávim v štúdiu každý deň, je aj raper Danosť. Spolu riešime hlas, intonáciu, výslovnosť slov, slabík. Aj keď som teraz začal nahrávať nové skladby, robím ich trochu inak, pretože v dabingovej réžii musíš rozmeniť každú frázu na drobné. 

Prečo je pre teba dabingová réžia atraktívna? 

Mnoho slovenských raperov, ktorí hýbali slovenskou rapovou scénou, má skúsenosti s dabingom. Separ, Škrupo, Tono Suchota nahrávali v dabingu, Danosť robí na projektoch Disney+ ako jeden z najdôležitejších zvukárov na Slovensku. Prepojenie rapu a dabingu jednoducho existuje. Aby som však odpovedal na pôvodnú otázku, ja som fanúšik a zároveň sa v tom orientujem a mám skúsenosť. Napríklad poznám dobre postavy Star Wars, preto je dobré, že to robím ja a nie niekto, kto sa v celej genéze ľahko stratí. 

Je to aj o práci s exkluzivitou a zároveň o tom, že robíš „službu ľudu“?

Záleží na pohľade človeka na slovenský dabing. Niektorí ho vnímajú len ako to, čo počuješ v televízii. Televízny dabing sa robí ako na páse, rýchlo, bez nárokov a robí sa preto, lebo sa musí spraviť. Kinodabing, respektíve dabing na digitálnych platformách, je úplne iná disciplína. Má vysoký štandard.

Je tvojou úlohou zabezpečiť, aby znel dabing autenticky a aby sa pri ňom necítil divák trápne? 

Robím aj úpravy replík tak, aby nezneli neprirodzene. Občas ešte počujem slová ako „poliši“ alebo „búchačky“, aj keď som si myslel, že ľudia, ktorí ich používajú, už vymreli. Jedna z mojich hlavných podmienok v rámci dabingovej réžie je, že si beriem na zodpovednosť celý projekt. Upravujem ho, vyberám všetkých hercov, potom to s nimi repliku po replike nahrávam. Celý proces je teda oveľa širší a závisí od toho, čo si doň zahrniem, pretože definícia dabingového režiséra môže byť rôzna. Som ochotný tomu venovať veľa, a keď treba, spím v štúdiu, kým sa synchronizuje projekt. Nemám rád, keď sa niekto vyhovára na to, že nebol čas spraviť niečo lepšie. Zároveň platí, že je rozdiel robiť niečo pre Jojku a je rozdiel robiť to pre Disney+.

Strapo
Zdroj: Matúš Zeťák

Ty sa venuješ iba tej filmovej dabingovej réžii?

Iba kiná, Disney+ a HBO Max.

Zlepšilo sa vnímanie dabingu na Slovensku?

Záleží na uhle pohľadu. Do kín sa dnes dabuje primárne pre deti, vychádza to zo zákona. Nastupujú však aj streamingové platformy, ktoré do dabingu investujú veľa času a peňazí. Vďaka tomu sa apeluje na kiná, aby sa dabovali aj iné ako detské projekty. Pred piatimi rokmi by sa nemohlo stať, že by v kine bežal nadabovaný Thor alebo iná podobná marvelovka. Je to primárne voľba distribútora, ten môže vždy povedať, že chce danú vec nadabovať. Keď videli, že Shazam alebo Spider-Man fungujú na decká, dali ich nadabovať.

Nie je to len o službe verejnosti, ale aj o marketingu.

Áno, keď to spravíš dobre, čísla to odrážajú. Všetky veci, ktoré som pripravoval do kín ako dabingový režisér, boli áčkové a mali výtlak. Nedaboval som veci pro forma, len aby boli nadabované. Super ohlasy mali aj pesničky, ktoré takisto robím ja. Napríklad v Lego Movie 2. Doteraz si ich decká spievajú. Je iné robiť dabing do kín, do tohto roku to bolo primárne pre deti. 

Odporúčané
„Bol som kok*t, no zrazu je každý chodiaca etika,“ rapuje Strapo v novom singli. Na scénu sa vracajú aj Willow či Maya Hawke „Bol som kok*t, no zrazu je každý chodiaca etika,“ rapuje Strapo v novom singli. Na scénu sa vracajú aj Willow či Maya Hawke 23. septembra 2022, 10:30

Ja to vnímam ako väčšiu výzvu ako robiť to pre dospelých. Robiť to pre deti tak, aby si im nič nepokazil v hlavách, je náročné. Treba sa na to sústrediť, inak to dopadne ako vymývanie hláv bullshitom ako každý druhý kanál na Youtube. 

Ako raper si zvyknutý na priamu odozvu fanúšikov, v prípade dabingu je asi ťažšie dopátrať sa k tomu, na čom presne si robil.

Dá sa to nájsť na dabingfóre. Na Disney+ alebo HBO Max sú dabingové titulky často nadabované alebo je tam dabingová karta, kde divák vidí, kto robil jednotlivé časti dabingu, úpravu dialógov a podobne. Keď sa moje civilné meno v záverečných titulkoch objavuje príliš často, občas tam dám „Strapo“.

Je to stále iné, ako keď máš meno na tracku a priamo pod ním napríklad milión views. 

Vyskúšaj predplatné
za 2,99
a čítaj všetko bez obmedzení
Pridaj sa k predplatiteľom
alebo Odomkni článok cez SMS
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 119326 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
Dočítaj článok do konca za SMS v hodnote 3,50€. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS
Čítaj články bez obmedzení celý mesiac - predplatné len za 1,50€ navyše v porovnaní s jedným článkom. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS
Čítaj bez obmedzení celý mesiac. Stačí poslať SMS (za 5€). Ako to funguje?
POSLAŤ SMS

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Čo ľuďom na dabingu najviac prekáža a na čo sa sťažujú.
  • Na akých projektoch Strapo ako dabingový režisér pracoval a ktoré boli najzásadnejšie.
  • Prečo momentálne nekoncertuje.
  • Za akých podmienok vydá album.
  • Prečo sa nechce prispôsobovať trendom a akým smerom sa chce vydať.
  • Prečo sa zastal DMS v konflikte s Kontrafaktom.
Domov
Zdieľať
Diskusia