Na 10-percentné plošné navýšenie platov rezort peniaze nemá. Minister však hovorí o pol miliarde eur, ktorá je vyčlenená na voľnočasové poukazy. Radšej by ju minul na učiteľov.
Od 1. júla sa mali platy učiteľov plošne zvýšiť o tri percentá. Ministerstvo školstva s tým však nesúhlasí a v rámci pripomienkovania nariadenia, ktoré určuje platy aj učiteľom, vznieslo až päť pripomienok. Jednou z nich je, že požaduje desaťpercentné zvýšenie platov, potvrdil to minister školstva Branislav Gröhling.
Rezort školstva v pripomienkach napísal, že žiada trojpercentnú valorizáciu od 1. júla zvýšiť o ďalších sedem percent. Odôvodnil to najmä infláciou, ktorá je na úrovni deviatich percent a očakáva sa jej zvýšenie až na štrnásť percent. „Navrhovaná trojpercentná valorizácia nepokrýva rast cien a služieb. Zvýšenie žiadame aj z dôvodu aspoň čiastočného zníženia rozdielov medzi platmi tejto skupiny zamestnancov v SR a inými členskými štátmi EÚ,“ argumentuje ministerstvo.
Toľko miliónov nemáme
Vyššie platy žiadajú aj pre učiteľov vysokých škôl či výskumných a vývojových zamestnancov.
Podľa Gröhlinga však na to jednoducho nie sú peniaze. „Jedno percento ročného zvyšovania platov je 18 miliónov eur. Ak chceme zvýšiť platy o desať percent, tak je to 180 miliónov eur. To si musíme uznať, že nie je reálne, aby sme našli takýto objem financií v našej kapitole.“ Vyššie výdavky školstvo čakajú aj z dôvodu vyššieho populačného ročníka či tisícok detí z Ukrajiny. Rezort už komunikuje s ministerstvom financií o budúcoročnom rozpočte.
Peniaze na voľný čas
Pol miliardy eur už vyčlenili na voľnočasové poukazy pre deti, ktoré minister školstva síce ocenil, ale nepovažuje ich za takú prioritu. Podľa jeho slov by sa štát mal najskôr postarať o hlavný čas, ktorý strávia deti v škole. „V tomto prípade, ak máme niekde pol miliardy eur, tak by som to rád investoval do platov učiteľov, pretože to je dôležitejšie, aby sme vedeli zabezpečiť vzdelávanie detí.“
Podľa prieskumov bude v septembri chýbať viac ako tisíc pedagógov, budú to najmä učitelia fyziky, matematiky, informatiky, chémie a cudzích jazykov. „Od 1. septembra, keď nastúpia prváčikovia do škôl, budeme mať reálny problém s učiteľmi prvého stupňa. A toto je to, čo by sme mali riešiť,“ vraví Gröhling. „Voľnú“ polmiliardu eur si vie predstaviť dať do školstva alebo do zdravotníctva, pozrieť by sme sa mali aj na chod škôl a ich vybavenie.