Priemerná spotreba energie má byť nižšia ako 10 kWh/100 km.
V závere minulého roka nám automobilka Mercedes-Benz naznačila, že prvé dni roka 2022 sa ponesú v znamení odhalenia jej mimoriadne ambiciózneho počinu. Ten nesie názov Vision EQXX a stelesňuje štúdiu blízku sériovému elektromobilu, ktorý zastúpi vôbec najefektívnejší automobil v celej histórii značky. K odhaleniu došlo v uplynulých hodinách, no a v Stuttgarte naozaj riadne pritvrdili.
Vision EQXX s rázvorom dlhým 2 800 milimetrov a krátkym predným a dlhým zadným previsom je zabalené do extrémne aerodynamickej karosérie. S koeficientom odporu vzduchu s hodnotou len 0,17 ide s veľkým prehľadom o najaerodynamickejšie vozidlo na svete, čo má významnou mierou priložiť ruku k dielu pri spomínanej efektívnosti. Športovo strihnuté GT pritom disponuje pre nemeckú značku doposiaľ nevídaným estetickým stvárnením.
Predku dominujú úzke a navzájom prepojené svetlomety a vystupujúce blatníky v rohoch nízkej kapoty. Bočné plochy karosérie sú úplne čisté, bez akéhokoľvek výstupku, zatiaľ čo smerom dozadu pomaly klesajúca strecha sa končí až pri prísne aerodynamicky tvarovanej zadnej časti so svetlami po jej obvode. Vzadu sú až dva aktívne difúzory, na streche si miesto našli solárne panely a celok stojí na aerodynamických kolesách.
Futuristicky a veľmi minimalisticky navrhnutý interiér pozostáva do väčšej miery z recyklovaných materiálov. Celou šírkou palubnej dosky sa tiahne jeden širokouhlý displej, ktorý nahrádza jej čelo. Kokpit je pritom v 4-miestnej konfigurácii. To najpodstatnejšie sa však nachádza pod povrchom.
O pohon sa stará výhradne zadný elektromotor s výkonom približne 150 kW/204 koní. Zdrojom jeho energie je však akumulátor úplne novej generácie, ktorý má síce využiteľnú kapacitu až takmer 100 kWh, no jeho hmotnosť je menej ako 500 kilogramov. Je teda až o 30 % ľahší ako obdobne veľká batéria vo vlajkovej lodi EQS. Okrem toho akumulátor je značne užší a spolu s elektromotorom má zaručiť nevídanú efektívnosť – priemerná spotreba energie má byť nižšia ako 10 kWh/100 km.
Ako udáva automobilka na porovnanie, 10 kWh je ekvivalent spotreby 1 litra klasického paliva na 100 kilometrov, respektíve spotreba klasického 50” LED televízora v priebehu 100 hodín jeho aktívneho používania. To značí, že na jedno nabitie absolvuje Vision EQXX až vyše 1 000 kilometrov (v zmysle metodiky merania WLTP).
Zaujímavosťou je, že Vision EQXX váži len 1 750 kilogramov, čo je na elektromobil s príslušnými rozmermi a veľkou batériou skvelý údaj. Štúdia pritom pracuje na 900 V sieti a solárna strecha vie za ideálnych podmienok zvýšiť dojazd o 25 kilometrov. Vision EQXX sa má pretaviť do reality v najbližších rokoch, máme sa teda na čo tešiť.