24. novembra 2021, 6:25
Ema Stanovská

Vedci vynašli žuvačku, na ktorú sa „lepí“ koronavírus. Infikovaný vraj vďaka nej šíri vírus oveľa menej

Zdroj: Unsplash/CC0/volně k užití
NEWS KORONAVÍRUS

Vírusová záťaž vo vzorkách klesla vďaka žuvačke o viac ako 95 %.

Výskumný tím z Pennsylvánskej univerzity vynašiel žuvačku s proteínom, ktorý „zachytáva“ koronavírusové častice, čím znižuje množstvo vírusu v slinách. Vďaka tomu infikovaný človek šíri vírus pri dýchaní, rozprávaní a kašľaní len v obmedzenej miere. Vedci tento objav opísali v odbornom článku publikovanom na vedeckom portáli Cell.

„Nalepí“ sa na žuvačku

Žuvačka obsahuje kópie proteínu ACE2 – tento proteín sa bežne nachádza na povrchu buniek a vírus ho využíva ako „bránu“, cez ktorú prenikne do bunky a infikuje ju.

Vedci pri pokusoch zistili, že vírusové častice zo slín infikovaných osôb sa „prilepili“ k receptorom ACE2 v žuvačke. Vírusová záťaž vo vzorkách vďaka tomu klesla o viac ako 95 %, píše výskumný tím v štúdii.

„Žuvačka vonia a chutí ako bežná žuvačka, môže sa skladovať roky pri bežných teplotách a jej žuvanie nepoškodzuje molekuly proteínu ACE2,“ dodali vedci.

V Číne sa koronavírusom nakazilo 250 miliónov ľudí za prvých 20 dní decembra, tvrdia hrozivé uniknuté dokumenty. Ako je to možné? V Číne sa koronavírusom nakazilo 250 miliónov ľudí za prvých 20 dní decembra, tvrdia hrozivé uniknuté dokumenty. Ako je to možné? 25. decembra 2022, 12:00

Tvrdia, že žuvačka na zníženie vírusovej záťaže v slinách by mohla byť užitočná najmä v krajinách, kde vakcíny ešte nie sú každému k dispozícii alebo nie sú cenovo dostupné.