Tínedžerom chýba sebavedomie a skoro všetkých žiakov motivujú najmä známky.
Štvrtina žiakov má pocit, že ich učitelia neberú vážne. Väčšina z nich – 58 percent – si dokonca myslí, že na vyučovaní nemajú priestor na rozvoj tvorivosti, talentov a spolupráce so spolužiakmi.
Vyplýva to z prieskumu medzi žiakmi druhého stupňa základných škôl a stredoškolákmi, ktorý urobil Komenského inštitút Centra environmentálnej a etickej výchovy Živica. Zúčastnilo sa na ňom 1 310 žiakov z celého Slovenska.
Slovenským tínedžerom chýba sebavedomie
„Zisťovali sme, ako sú mladí ľudia spokojní vo svojich školách a čo by sa podľa nich mohlo zmeniť. Výsledky nie sú veľmi potešujúce,“ povedala manažérka Komenského inštitútu Zuzana Labašová.
Prieskum podľa nej potvrdil to, čo hovoria oveľa komplexnejšie výskumy na tieto témy. Na základe výsledkov PISA hodnotenia sa ukazuje, že slovenskí tínedžeri nemajú veľa sebavedomia. Každý druhý si myslí, že sa nedokáže prispôsobiť novým situáciám a pracovať v strese či pod tlakom. Tínedžeri zo Slovenska sa umiestnili na poslednom mieste spomedzi všetkých 63 krajín v otázke akcieschopnosti.
Školy neučia nič o sebakontrole
„Priemerná známka, ktorú by podľa nášho prieskumu dali študenti svojej škole, by bola niekde medzi dvojkou a trojkou. Alarmujúce je, že viac než polovica respondentov (51,1 percenta) si myslí, že škola ich neučí, ako byť rozhodní alebo ako nadobúdať sebakontrolu,“ dodala Labašová.