V jednoduchosti je krása, a to v prípade týchto 8 výrobcov zo Škandinávie, ale aj Slovenska, platí do bodky presne.
Módny trh v priebehu posledných rokov zaplavili stovky nových značiek, ktorých tvorcovia sa spoliehajú na jednoduchosť farieb a minimalistické línie. Orientovať sa medzi nimi je však doslova nemožné a preto sme sa rozhodli zostaviť výber 8 najzaujímavejších minimalistických značiek súčasnosti.
Vychádzali sme pritom nielen z vlastných skúsenosti s jednotlivými výrobcami, ale tiež z rád od priateľov, rôznych recenzií a v neposlednom rade samotnej predajnej sily, ktorá ich dostala na výslnie. Tešiť sa pritom môžeš na tipy nielen z chladnej Škandinávie, Francúzska, ale aj z domáceho prostredia, ktoré ukrýva nadčasový poklad s názvom NEHERA.
COS
Výber začíname britskou značkou, ktorá patrí do portfólia H&M a svoju kamennú predajňu má aj v Bratislave a Prahe. Ak by sme mali kúsky z dielní COS charakterizovať v krátkosti, tak by sme povedali, že odrážajú minimalistický štýl severských krajín inšpirovaný architektúrou. Podobný opis však v dnešnom článku platí pre viacero značiek.
Návrhári COS sa špecializujú na moderné kúsky oblečenia, respektíve doplnkov pre ženy aj mužov, ktoré nepodliehajú sezónnym trendom a v šatníku ti vydržia dlhé roky. Cenovo ide o módu dostupnú aj pre študentov, ktorí vedia čo chcú a radia sa heslom: „Buy better, keep forever.“
ARKET
Do portfólia spoločnosti H&M patrí aj značka ARKET, ktorej hlavný ateliér a vedenie nájdeš v štokholmskom Södermalm. Hlavnou myšlienkou návrhárov je prinášať základné kusy oblečenia s dôrazom na kvalitu spracovania pre mužov, ženy aj deti.
Škandinávska značka pritom považuje za svoje poslanie najmä sprístupnenie udržateľného dizajnu pre väčšie množstvo ľudí. Vďaka výrobnému kolobehu s vysokým stupňom transparentnosti jednotlivých procesov chce vedenie spoločnosti ARKET dosiahnuť pozitívnu zmenu v odevnom priemysle.
Pre väčšinu ľudí v Európe sú pritom ich ceny celkom prijateľné.
Filippa K
Príbeh značky Filippa K sa začína v roku 1993, kedy zakladateľka Filippa Knutsson neustále riešila známy problém s tým, čo si obliecť. Videla nutnosť jednoduchých a praktických odevov, ktoré zodpovedajú skutočným každodenným potrebám žien a mužov, pričom by boli stále štýlové a pohodlné. To čo sa začalo pri kuchynskom stole sa postupne rozrástlo do globálneho brandu s miliónmi obdivovateľov.
Oblečenie so štítkom Filippa K zostáva aj v súčasnosti verné minimalizmu a ľahkosti 90. rokov minulého storočia, ktoré návrhársky tím prispôsobuje modernému životu ľudí v rôznom veku. Za všetko hovoria slová zakladateľky: „Interpretujeme módu na nositeľné a esteticky vyvážené kúsky, ktoré obstoja v skúške časom.“
Totême
Zo Štokholmu pochádza aj ďalšia minimalistická značka. Totême v roku 2014 spoločne založili Elin Kling a Karl Lindman s cieľom skúmať príťažlivosť súčasnej módy prostredníctvom výrazných dizajnových podnetov a precízneho remeselného spracovania.
Jednotlivé kúsky sú inšpirované životmi, ktoré túžia po jednotnom šatníku. Ich vzhľad je presný a premyslený, definovaný výraznými siluetami, zdokonalenými strihmi a kvalitnými textíliami, pričom presahujú trendy. Priamo úmerné týmto atribútom sú však aj ceny, ktoré sa pohybujé rádovo v stovkách eur.
NEHERA
Módny poklad z našich končín, o ktorého existencii množstvo Slovákov ani len netuší a pritom jeho história siaha do 30. rokov minulého storočia.
Aj na Slovensku vzniká svetová móda, ktorá nepodlieha aktuálnym trendom a vydrží večnosť. Práve poctivá remeselná výroba v spojení s kreativitou návrhárov a inovatívnym prístupom je hlavným motorom úspechu prvorepublikovej značky Jana Neheru.
Skvelou správou je, že vedenie spoločnosti NEHERA, len prednedávnom otvorilo prvú kamennú predajňu v neďalekej Viedni, kde si samotné kúsky vieš vyskúšať na vlastnej koži.
IRO
Zo slovenského ateliéru NEHERA sa presunieme priamo do Paríža, kde už 15 rokov sídli značka IRO. Spoločné dielo bratov Arika a Laurenta Bittonovcov je určené pre sebavedomých a náročných ľudí, ktorí sú poháňaní túžbou po jednoduchosti.
Návrhári pri tvorbe čerpajú inšpiráciu predovšetkým z vycibrenej estetiky 70. rokov v Spojených štátoch, radostnej japonskej hravosti a francúzskej romantiky. Kúsky s logom IRO sú vhodné nielen na každodenné nosenie, ale aj do spoločnosti, kde nechajú dokonale vyniknúť svojho nositeľa. Medzi pravidelných zákazníkov značky patria Kate Moss či Scarlett Johansson.
Ceny sa pohybujú na úrovni podobnej popredným high-end výrobcom v Európe.
bassike
15. výročie od založenia tento rok oslavuje značka bassike, ktorá vznikla s víziou produkovať luxusné a nositeľné každodenné kúsky. Vymyslela ju dvojica Deborah Sams a Lou Ryan, pričom v súčasnosti ponúka nadčasovú módu pre obe pohlavia.
Všetky kúsky vyrábajú len v Austrálii z prvotriednych materiálov, ako napríklad organická bavlna, ľan či hodváb. Medzi najpopulárnejšie produkty patria okrem základných jednofarebných tričiek a mikín aj džínsy, ktoré ti pri dobrom zaobchádzaní vydržia mnoho rokov.
Ceny majú vyššie a človeka nepotešia ani colné poplatky, no značka bassike patrí medzi to najlepšie na trhu v rámci kategórie nadčasovej módy.
Jil Sander
Nemecká módna návrhárka je pre nás kráľovnou minimalizmu a prostredníctvom rovnomennej značky nás o tom presviedča už vyše 40 rokov. Jil Sander pozná celý svet a jej prácu najlepšie vystihuje slovné spojenie "menej je viac", vďaka čomu je inšpiráciou pre množstvo mladších kolegov z brandže.
Hlavným poznávacím znamením kúskov z portfólia Jil Sander sú čisté línie, decentné vzory a vyvážená paleta farieb, ktorá pôsobí harmonicky. V ponuke tohto módneho domu sa tak nájde každý milovník jednoduchosti a nadčasového dizajnu, pre ktorého nebudú prekážkou vysoké ceny.