Práve eliminácia ľudského faktora a dokonalé zladenie procesu môže podľa tvorcov ušetriť nemocniciam až 30 % nákladov.
Nemocnice pracujú často veľmi neefektívne. Proces objednávania sa na odborné vyšetrenia, čakacie doby a následná komunikácia výsledkov vedia otriasť aj tými najsilnejšími povahami.
Našťastie, slovenskí programátori prichádzajú s nápadom, ktorý môže zmeniť budúcnosť, zachrániť ľudské životy a ušetriť obrovské objemy peňazí.
Dnes vieme, že zabehnuté programy v nemocniciach často navzájom vôbec nekomunikujú, čo môže mať v konečnom dôsledku na svedomí predĺženie liečby a v krajných prípadoch aj smrteľné následky.
- O čom systém Patient Journey Management je a kto za ním stojí
- Ako bude fungovať, a prečo je prelomový pre nemocnice aj pre pacientov
- V akej fáze je spoločnosť Siemens Healthineers Slovensko v rámci tohto projektu
- Ako sa môžeš stať súčasťou tímu vývojárov aj ty
Spoločnosť Siemens Healthineers Slovensko však začala pracovať na vývoji komplexného systému Patient Journey Management, ktorý prevedie pacienta celým procesom súvisiacim s diagnostikou a následnou liečbou zdravotných problémov cez aplikáciu v smartfóne. Personál nemocníc bude mať prehľad o svojich ľudských aj fyzických zdrojoch – kapacitách prístrojov, lekárov, postelí a podobne.
Nad týmto všetkým ešte bude stáť umelá inteligencia slovenských programátorov. Tá bude schopná analyzovať dáta a predikovať niektoré možné scenáre vývoja ochorenia a liečby. Systém bude schopný dáta vizualizovať a navrhovať riešenia pre lekára, ktorý sa na ich základe bude vedieť lepšie zorientovať, prípadne aj rozhodnúť.
Výhra pre nemocnicu aj pacienta
V súčasnosti sú nemocnice (nielen na Slovensku) o čakaní. Problémom totiž je, že aj keď sa niektoré kapacity uvoľnia, neexistuje systém, ktorý by to automaticky zaznamenal a dal signál ďalšiemu systému, ktorý by mohol napríklad informovať pacienta alebo lekára. Práve eliminácia ľudského faktora a dokonalé zladenie procesu, môže podľa tvorcov ušetriť nemocniciam až 30 % nákladov.
Samozrejme, pre pacienta je dôležité, aby bolo všetko čo najjednoduchšie pochopiteľné. Alexander Biháry zo spoločnosti Siemens Healhineers Slovensko prezradil, že práve tejto problematike venujú obzvlášť veľa energie:
„Neadresujeme len efektivitu procesov v nemocniciach, ale primárne aj spokojnosť pacienta. Chceme, aby mal informáciu, čo sa s ním bude diať, od momentu ako vstúpi do nemocnice. V každej chvíli bude pre pacienta jasné, čo ho ešte čaká, aké vyšetrenia, aké zákroky a kedy sa predpokladá, že bude môcť ísť domov,“ hovorí Alexander Biháry.
Celé to má obrovský zmysel aj z hľadiska záverečného „hodnotenia“ poskytovania nemocničných služieb pre pacienta aj nemocnicu. „Nemocnice budú môcť svoje limitované zdroje lepšie využívať, budú mať oveľa väčšiu transparenciu nad svojimi procesmi, budú môcť vyhodnocovať kvalitu poskytovanej zdravotnej starostlivosti na základe tvrdých dát, ale aj na základe spätnej väzby od pacientov a ich rodín, ktorú systém umožní zbierať a vyhodnocovať,“ komentuje Alexander Biháry projekt Patient Journey Management.
Projekt so svetovými ambíciami
Revolučný systém vzniká na Slovensku hneď z niekoľkých dôvodov. Tým prvým je pozitívna skúsenosť svetovej centrály, ktorá v minulosti s tímami vývojárov v našej krajine spolupracovala a naďalej spolupracuje. Zároveň je to podľa Alexandra Biháryho ich schopnosť, ako dodávateľa, flexibilne zareagovať na možnosť takejto spolupráce, pripraviť kvalitný tím a konkurencieschopnú ponuku.
Projekt má niekoľko fáz, prvá, spočívajúca vo vývoji prototypu, bola naštartovaná začiatkom roka 2020. Druhá fáza, v rámci ktorej realizujú vývoj platformy, prebieha teraz a nasledovať bude vývoj aplikácií, kde budú spolupracovať s prvými nemocnicami v Európe a USA. Prvé nasadenie produktu do prevádzky je plánované zhruba na koniec roka 2021.
Siemens Healthineers Slovensko aktuálne pracuje na doplnení tímu, ktorý by sa mal zo súčasných 10 zamestnancov rozšíriť rádovo do 50 softvérových inžinierov a testerov. Ide o komplexných „full-stack“ programátorov, keďže vyvíjajú backendovú (C#) aj frontendovú časť (AngularJS). Spoločnosť zastrešuje aj integráciu celého systému a systémové testovanie.
Silicon Valley je dnes metaforou pre mekku IT priemyslu za veľkou mlákou, ambíciou Slovákov je však vytvoriť podobné zázemie aj v našich končinách. Práve možnosť pracovať na projekte svetových rozmerov môže presvedčiť aj tých, ktorí sa obzerajú po pôsobisku v zahraničí.
Pomôže aj umelá inteligencia
Už dnes pomáha odborníkom v zdravotníctve umelá inteligencia, napríklad pri presnejšom určení vhodného spôsobu liečby. „Metódy AI sa používajú napríklad na vyhľadanie relevantných odborných článkov týkajúcich sa špecifických charakteristík pacientovho ochorenia, vyhľadanie obdobných už liečených prípadov pre porovnanie priebehu a účinnosti liečby,“ špecifikuje Milan Unger, ktorý sa podieľa na vývoji zdravotníckeho softvéru.
Ďalšie využitie AI nachádza napríklad pri robotických operáciách, ktoré zvyšujú úspešnosť liečby pri minimalizácii zásahu do organizmu.
Perspektíva do budúcnosti je obrovská. V niektorých prípadoch by mohla umelá inteligencia umožniť napríklad simulácie, na ktorých si lekár vyskúša rôzne postupy liečby, aby pre pacienta vybral tú najšetrnejšiu a zároveň najefektívnejšiu. „Veľká časť výskumu sa orientuje napríklad na vytvorenie takzvaných digitálnych dvojičiek, ktoré by umožňovali vytvoriť čo najvernejší model správania sa konkrétneho ľudského organizmu (pacienta), a na ňom simulovať priebeh liečby alebo predpovedať možné typy ochorenia, ktorým by sa dalo predchádzať ešte pred tým, než vzniknú,“ uvádza Milan Unger.
V Siemens Healthineers v súčasnosti pracujú na rôznych projektoch, v ktorých sú zahrnuté metódy umelej inteligencie. Medzi typické ukážky patrí automatizované spracovanie tomografických skenov, v ktorých algoritmy vyhľadávajú špecifické nálezy.