V tomto prípade je ale matematika trochu zložitejšia.
Tohtoročnú zimu majú ovládnuť dve nové herné konzoly. Na trh príde prakticky súčasne PlayStation 5 aj Xbox Series X.
Opäť sa tak rozbiehajú diskusie o ich výkone, grafických kvalitách a tom, či náhodou konzoly v niektorých ohľadoch nepredbehnú aj klasické počítače.
O porovnanie na základe zverejnených špecifikácií sa pokúsil napríklad francúzsky portál frandroid.com. Je známe, že PS5 dostane 8-jadrový procesor AMD Zen 2 s taktom 3,5 GHz, v Xboxe Series X ho vytlačia dokonca až na 3,8 GHz.
Ak by si chcel niečo podobné zo sveta PC, mohol by si si v bežných e-shopoch kúpiť napríklad procesor AMD Ryzen 3700X za 320 eur.
Pri grafikách je porovnanie ťažšie, ale ak hľadáš GPU s podporou raytracingu a výkonom medzi 10,28 až 12 TeraFlopov, ktorý majú mať obe konzoly, spadá sem napríklad Nvidia GeForce RTX 2080 SUPER za 760 eur.
K tomu nejaké RAM pamäte, sľubované SSD disky pre rýchle načítanie hier bez otravných loadingov a vo svete PC by si sa zrejme dostal niekde za hranicu 1 300 eur. A to ešte budeš potrebovať klávesnicu, myš, bedňu a matičnú dosku, takže cena môže vystúpať až na 1 500 eur.
To nakoniec dokazujú aj všeobecne známe odhady, že slušné herné PC dnes stojí minimálne tisícku, také, čo vydrží aj pár rokov do budúcnosti ťahať väčšinu vecí na vysokých detailoch, skôr 1 500 eur.
Nové PlayStation 5 by však malo stáť niekde okolo hranice 500 eur, a Xbox Series X len o niečo viac.
Takéto porovnanie je v každom prípade trochu pritiahnuté za vlasy alebo ho minimálne nemožno urobiť bez ďalšieho vysvetlenia. Ak si kúpiš nový počítač, kupuješ si v zásade hotový produkt, za ktorý zaplatíš výrobcovi (respektíve AMD, Intelu, Seagate a ďalším, podľa súčiastok vnútri) len raz a naposledy.
Je teda logické, že suma musí odrážať reálnu hodnotu komponentov a niečo navyše v podobe marže.
Konzoly už ako klasický produkt vnímať nemôžeš, je to skôr služba. Kupuješ si platformu od Sony alebo Microsoftu, ktorú obaja giganti môžu, a veľmi pravdepodobne aj naozaj predávajú pod reálnu cenu.
Ich cieľom je totiž dostať Xbox aj PlayStation do čo najväčšieho množstva obývačiek, trochu nadnesene, aj za každú cenu. A kde všetky peniaze naberú naspäť, aby nešli do mínusu? Na vyšších cenách samotných hier, predplatnom pre GamePass, Xbox Gold alebo PS Now, cenách za ovládače a iné príslušenstvo.
Desať eur mesačne sem, iných päť eur tam, a reálnu cenu konzoly aj so ziskom pravdepodobne počas jej životnosti rýchlo doplatíš naspäť.
Otázne je však aj to, či konzoly naozaj naplno využijú sľubovaný teoretický výkon. Za všetko hovorí napríklad bombastická správa, ktorá v prípade Xboxu Series X sprístupní hranie v 120 fps, ak to bude podporovať aj samotný engine hry.
Na pomery konzol, ktoré dnes stále pravidelne nedosahujú ani 60 fps, je to poriadny posun. Lenže v PC svete je už 120 fps dosť málo. Pomerne bežné sú totiž aj 144, alebo dokonca 240 Hz monitory, ktoré tak naplno ukážu aj zodpovedajúci počet snímok za sekundu..
Zdá sa teda, že nové konzoly naozaj ponúknu dosť výkonu za relatívne slušné ceny. S jednou generáciou konzoly však biudeš musieť žiť niekoľko rokov bez akýchkoľvek vylepšení. Takže ak máš peniaze a chuť na čo najlepšiu grafiku, zostaň radšej pri svete počítačov.