Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Streda 28. 10. 2020 meniny má Dobromila

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zdravie
0
Denisa Bodková
4. máj 2020, 13:16
Čas čítania: 7:34
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Výživový poradca: Pitie alkoholu nemá pre naše zdravie žiaden benefit. Dajte si na to počas karantény pozor (Rozhovor)

Počas karantény viac spíme, často pijeme alkohol a nakupujeme zdravšie potraviny. Výživový poradca a tréner radí, ako si nastaviť režim.

Denisa Bodková
4. máj 2020, 13:16
Čas čítania: 7:34
Výživový poradca: Pitie alkoholu nemá pre naše zdravie žiaden benefit. Dajte si na to počas karantény pozor (Rozhovor)
Zdroj: unsplash.com
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Pracuješ teraz z domu a máš rozbitý režim? Denne niekoľkokrát navštíviš chladničku bez toho, aby si bol hladný a krokomer si pre istotu skryl do šuflíka, lebo by ťa tvoj výsledok nepotešil? Nie si v tom sám. 


V rozhovore s Marošom Krivosudským, trénerom a výživovým poradcom, sme sa rozprávali o udržaní dobrých návykov aj počas karantény. O tom, že sa z nevinného popíjania počas dňa na home-office môže stať nebezpečný zlozvyk, ale aj o tom, či považuje online tréningy za efektívnu náhradu cvičenia.

 

Priemerný Slovák vypije ročne vyše 11 litrov čistého alkoholu,  počas karantény to môže byť ešte o niečo viac. Vyplýva to z výskumu londýnskej King's College a dát WHO. Čo na to hovoríš?

My Slováci máme takú zvláštnu schopnosť spraviť z pitia alkoholu hrdinstvo. Ľudia celkovo zvyknú piť viac alkoholu, keď sú v stresových situáciách. Štatistiky hovoria, že aj keď bola kríza v 2008, pilo sa viac. Je to spôsobené aj tým, že alkohol vie z krátkodobého hľadiska pomôcť uvoľniť sa. No chvíľkové uvoľnenie sa vie zmeniť na pocity úzkosti. 


S tým častejším pitím alkoholu počas karantény to vnímaš podobne?

Áno, vidím to aj teraz na sebe, keď mi je prirodzenejšie dať si pohárik vínka aj po dni, kedy moja fyzická aktivita nebola taká, ako predtým. 

 

Počas karantény viac spíme, často pijeme alkohol a zdravšie jeme. Výživový poradca a tréner radí, ako si nastaviť režim (Rozhovor)
Zdroj: Maroš Krivosudský

Myslíš si, že ľudia teraz pijú zo stresu a úzkosti alebo sa jednoducho nudia, tak si nalejú?

Môže byť. Ľudia sa momentálne neopíjajú víkendovým spôsobom, keď sa tešia celý týždeň na párty v meste a ráno majú opicu. Skôr si vybudovali návyk jedného poháriku denne, z ktorého sa môže stať aj fľaša denne. 

 


Čítal som jednu štúdiu, ktorá hovorila, že momentálne až 67 % Američanov pije počas pracovnej doby. Nie je to vôbec šťastný návyk pre telo, už na samotné užívanie alkoholu zomierajú milióny ľudí ročne.

 

Aj to pivko si musí človek vedieť zaslúžit.


Myslíš si, že častejšie pitie alkoholu počas karantény bude pretrvávať? 

V rámci tej štúdie sledovali aj to, ako sa pohybujú nákupy alkoholu. V strede marca to bolo približne o 50 % viac ako minulý rok a na konci marca cca o 20 %, takže to kleslo. Pre ľudí boli začiatky krízy ťažké a bola to neobvyklá situácia, ale osobne si myslím, že sa postupne v rámci možností začíname dostávať do zaužívaných koľají. Ľudia potrebujú režim. 


Veľa ľudí má home-office, bežný denný režim, ktorý dodržiavali pred karanténou je asi ťažké udržať, nie?

Je to ťažké, čo je ale pozitívna vec, ľudia napríklad teraz viac spia. Vyplýva to aj z jedného pozorovania, ktoré robili asi na 60 000 vzorkách, pričom sledovali z trackerov, ako sú fitbit, apple watch a Garmin pohyb a spánok.


Spánok vie dosť pomôcť aj v tom, že sa ľudia cítia lepšie. Aj to si však treba ustriehnuť, pretože prvé týždne som aj ja sám mal dosť rozhádzaný režim.

 

Ľudia chodia neskôr spať, budia sa o pár hodín neskôr ako bežne vstávali, doobeda veľa toho nestihnú, hneď majú z toho zlý pocit a tak sa to nabaľuje. Treba si nastaviť striktný režim a budiť sa v rovnakú rannú hodinu, aj keď možno nejdete fyzicky do práce. 

Článok môžeš dočítať len s aktívnym REFRESHER+
Kedykoľvek ho jednoducho zrušíš
Už od 1.99 € mesačne
VIAC O PREDPLATNOM

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Prečo nie je dobré piť alkohol pred spánkom
  • Čo spôsobuje káva na home-office
  • Aké potraviny ľudia viac nakupujú, a prečo je to dobre
  • Ako doma cvičiť bez toho, aby si sa zbytočne poranil

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Maroš Krivosudský Tagy: jedlo, cvičenie, Alkohol, zdravie, fitness, tréning, karantena, strava, výživa, Koronavírus
Ohodnoť článok
1
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Dostávaj upozornenia na aktuálne udalosti, ako je táto. Zapnúť upozornenia
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.