Moderné monitory totiž majú zobrazovať plné 4K alebo Full HD rozlíšenie len pri statických záberoch. V pohybe všetko rozmažú.
Ak si dnes pôjdeš kupovať monitor, zrejme budeš uvažovať len nad tenučkou a plochou LCD obrazovkou s Full HD či 4K rozlíšením.
Tá nielenže zaberá menej miesta než staré a ťažké CRT monitory s katódovou trubicou, ale určite ponúkne aj rýchlejšiu odozvu a vernejšie farby.
Alebo nie? Odborník Rich Leadbetter z YouTube kanálu Digital Foundry hovorí o tom, ako v redakcii spojazdnili moderný počítač so starým monitorom z roku 2003, ktorý však patrí k tým drahším, ponúkajúcim vysoké rozlíšenie 2304 x 1440 bodov a obnovovaciu frekvenciu vysoko nad 100 Hz. Nejde teda o VGA škatuľu, akú si mal pravdepodobne pred rokmi doma ty.
Na takejto výbave hrali tohtoročnú strieľačku Control a z grafiky na starom monitore boli doslova unesení. Najmä v ostrosti detailov pri pohybe vraj prekonáva aj moderné 4K OLED monitory.
Podľa redaktorov je zvlášne, že staré CRT obrazovky schopné pracovať s vysokými obnovovacími frekvenciami z trhu prakticky úplne zmizli. Teraz sa práve k méte čo najvyšších hertzov opäť vraciame pri špeciálnych herných monitorch podporujúcich 144 Hz alebo až 24O Hz, ich ceny ale môžu dosahovať aj 500 eur.
Redaktori dokonca tvrdia, že so starým CRT monitorom zažili takú plynulosť obrazu, že sa k dnešným LCD-čkam budú len ťažko vracať.
Starej technológii sa podľa nich nemôžu rovnať ani 240 Hz monitory, ktoré údajne zobrazujú papierové Full HD alebo 4K iba v prípade, že sa obraz nehýbe. Na CRT-čku navyše takto vysoké rozlíšenie používať nemusíš. Pre pekný obraz ti stačí oveľa nižšie a namiesto toho môžeš v nastavení hry vyhnať všetky detaily alebo ray-tracing na maximum, čo tvoju grafiku zaťaží oveľa menej.
Samozrejme, vyššia spotreba a to, že sa ti pod rozmermi a hmotnosťou CRT monitora môže prelomiť stôl, je už na inú tému. Ani tvoje oči ti po niekoľkých hodinách hrania zrejme práve nepoďakujú.