ZAO je z Číny a podobne ako nedávna apka na starnutie, aj ona vzbudzuje obavy z toho, kde všade sa tvoja tvár môže objaviť.
Na sociálnych sieťach len nedávno utíchol ošiaľ okolo aplikácie FaceApp, ktorej podľahli aj známe osobnosti. Dielo ruských vývojárov totiž dokázalo analyzovať fotografiu takmer akejkoľvek tváre a osobe na nej pridať vrásky, šediny a pekných pár rokov navyše.
Pozornosť si vyslúžila aj vďaka varovaniam expertov. Tí upozorňovali, že podľa podmienok používania každý, kto ju využije, súhlasí s tým, aby mohli vývojári takéto fotografie speňažiť, upraviť alebo inak verejne použiť. Teoreticky by sa tak tvoje staršie ja mohlo objaviť v akejkoľvek reklame na produkty proti vráskam, šedinám alebo aj niečo oveľa horšie.
Podobný kruh masívnej popularity a varovných prstov IT odborníkov podľa Bloombergu teraz čaká aj čínsku aplikáciu ZAO.
In case you haven't heard, #ZAO is a Chinese app which completely blew up since Friday. Best application of 'Deepfake'-style AI facial replacement I've ever seen.
— Allan Xia (@AllanXia) 1. septembra 2019
Here's an example of me as DiCaprio (generated in under 8 secs from that one photo in the thumbnail) pic.twitter.com/1RpnJJ3wgT
Jej schopnosti sú ešte oveľa zaujímavejšie - tvár dokážu zameniť za podobizeň akejkoľvek celebrity v prakticky ľubovoľnom klipe alebo videu. Takýto faceswap podľa mnohých otvorí cestu záplave DeepFake videí.
Práve týmto termínom sú označované zábery, na ktorej síce vidno takmer dokonalú tvár ľubovoľnej osoby, no tá je do pôvodných klipov pridaná len digitálne a udalosti, na ktoré sa divák pozerá, sa tak v tomto obsadení v skutočnosti nikdy nestali.
Zdá sa, že technológia už výrazne pokročila a DeepFake videá je často na prvý pohľad nemožné rozlíšiť. Allan Xia, ktorý cez ZAO svoju tvár vymenil za Leonarda DiCapria uvádza, že apka v jeho mobile na vygenerovanie výsledku potrebovala len 8 sekúnd.
V pôvodných podmienkach používania si ZAO navyše vyhradzovalo "bezplatný, neodvolatelný a trvalý" súhlas na využívanie videí vygenerovaných používateľmi, ktorý bol podobne ako v prípade FaceApp teoreticky prenosný na iné firmy alebo reklamné agentúry.
Po masívnej kritike vývojári tieto podmienky zmenili. Teraz sľubujú, že dáta využijú len na ďalšie zdokonaľovanie svojej technológie a používateľom umožňia trvalé vymazanie vygenerovaného obsahu zo svojich serverov.
FaceApp aj ZAO sú dostupné zadarmo a je pravdepodobné, že autorom nejde len o zábavu používateľov. Na pozadí týchto mobilných aplikácií pravdepodobne vyvíjajú technológie, ktoré neskôr plánujú komerčne speňažiť čí úplne predať iným firmám.