Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
13. augusta 2019, 16:17
Čas čítania 0:00
Denisa Bodková

Niektorí mladučkí influenceri nevedia, ako naplniť potreby klientov, hovorí Zuzana pracujúca vo Facebooku (Rozhovor)

Niektorí mladučkí influenceri nevedia, ako naplniť potreby klientov, hovorí Zuzana pracujúca vo Facebooku (Rozhovor)
Zdroj: Welin/REFRESHER
REFRESHER FACEBOOK INSTAGRAM MARKETING
Uložiť Uložené

Prešla siedmimi pohovormi, kým ju prijali do Facebooku. Zuzana je prvou Slovenkou, ktorá sa stará o tradičné značky na česko-slovenskom trhu.

Fenoménu sociálnych sietí sa v dnešnej dobe vyhne len málokto. Drvivá väčšina ľudí aspoň raz denne navštívi jednu z najsilnejších aplikácií na svete, ktorá je tu už 15 rokov a svoj profil si na nej vytvorilo milióny užívateľov.

Reč je o Facebooku a ak by niekto namietal, že ten je už dávno „mŕtvy“, Zuzana Zahorová ho vyvedie z omylu. Je prvou Slovenkou, ktorú Facebook najal, aby sa starala o tradičné značky na česko-slovenskom trhu. 

Väčšinu času pracuje vo Varšave, no počas stretnutí v Bratislave si našla čas aj na nás. Okrem iného sme sa s ňou rozprávali aj o agresívnych komentáristoch, o prístupe Marka Zuckerberga a o tom, ako sa dá bojovať proti kyberšikane.

zuzazla
zuzazla Zdroj: Welin/REFRESHER
Odporúčané
Sajfa: Dieťa nemá byť kapitál, budeme opatrnejší v tom, čo ukázať Sajfa: Dieťa nemá byť kapitál, budeme opatrnejší v tom, čo ukázať 3. júla 2019, 15:36

V rozhovore sa dozvieš:

  • Čo je jej náplňou práce
  • Či hľadajú viac Slovákov a kto má šancu sa tam dostať
  • Koľko ľudí je zamestnaných vo Facebooku po celom svete
  • Prečo Facebook nie je mŕtvy 
  • Aké je vedenie na čele s Markom Zuckerbergom a či ho už niekedy stretla
  • Ako Facebook bojuje s kyberšikanou
  • Kto je na Slovensku dobrým influencerom
  • Prečo sú používatelia občas agresívni 

Sympatická ryšavka, ktorá sa objavuje vo vlogoch Sajfu a Veroniky, pracuje vo Facebooku, bloguje o influenceroch. Môžem ťa tak predstaviť?

Áno, popis zatiaľ sedí. (smiech)

Čo ma najviac zaujalo je fakt, že si dostala job vo Facebooku a prešla si siedmimi pohovormi. Každého zamestnanca si vyberajú tak dôkladne?

Sedem pohovorov je štandard, nie je to preto, že by som im pripadala podozrivá. Facebook si veľmi precízne vyberá ľudí, ktorých zamestná. 

Prvýkrát v histórii najal Facebook niekoho, kto sa stará o tradičné značky na česko-slovenskom trhu.

zuzazla
zuzazla Zdroj: Welin/REFRESHER

Ako si sa tam dostala?

Pracovala som v mediálnych agentúrach v Londýne, neskôr som sa presunula do pražskej pobočky. Facebook bol pre nás jeden z kľúčových partnerov, s ktorým sme pracovali na našich klientoch.

S mojimi terajšími kolegami som teda už v minulosti úzko spolupracovala, a keď hľadali posilu na český trh, odporučili ma do výberového konania. Tam niekde sa začalo niekoľko-kolové pohovorovanie. 

Pracuješ vo Varšave a staráš sa o celý česko-slovenský trh. Čo presne je tvojou náplňou práce?

Snažím sa strategicky pomáhať slovenským a českým firmám používať naše platformy tým najlepším možným spôsobom. V zásade som konzultant pre veľké značky, ktorý sa snaží radiť klientom, ako čo najefektívnejšie komunikovať so zákazníkmi na Facebooku a Instagrame. 

V celom Facebooku pracuje asi 35 000 ľudí a neustále to rastie.

Doteraz sa vo Facebooku o česko-slovenských klientov nikto nestaral?

Ale áno, staral. V Dubline sedí skvelý tím ľudí, ktorý sa stará o tzv. digital native klientov, teda klientov, ktorí sú viac e-commercoví a nemajú kamenné obchody. Takisto je tam neustále sa rozrastajúci tím, ktorý pomáha značkám a ich agentúram posúvať svoju komunikáciu na Facebooku na vyšší level.

S týmto tímom úzko spolupracujeme a klienti migrujú medzi nami tak, aby sa im dostalo relevantnej podpory od Facebooku. Vo Varšave sa kolegovia tiež starali v rámci pôsobenia na CEE (stredná a východná Európa) trhoch aj o Českú republiku.

Tentokrát ale Facebook prvýkrát vytvoril pozície, ktoré sa majú špecificky venovať tradičným značkám a agentúram na česko-slovenskom trhu. Ide teda o rozhodne pozitívny signál a väčší záväzok voči nášmu regiónu. 

Odporúčané
Nahé fotky mohol Slovenkám z Messengeru ukradnúť aj malware. Musíte si dávať pozor, kam klikáte, hovorí expert z ESET-u Nahé fotky mohol Slovenkám z Messengeru ukradnúť aj malware. Musíte si dávať pozor, kam klikáte, hovorí expert z ESET-u 13. júla 2019, 15:37

Takže by bolo možné, že by Facebook najal aj viac Slovákov? 

Áno, dotyčný sa musí vyznať v biznise a marketingu, avšak veľmi si dávajú záležať na celkovom DNA človeka. Je to banda namakaných ľudí, no neznamená to, že všetci sú odborníci na digitálny marketing. Vyznie to vtipne, ale väčšinou ide o typických jednotkárov a makačov, ktorí vždy išli extra míľu, hľadajú riešenia a nikdy nepovedia, že sa niečo nedá.

Nenazývame sa start-upom, ale veľa z našich princípov je podobných. Firma sa dynamicky vyvíja a preto zamestnanci musia mať „drive”, podnikavého ducha a byť ambiciózni. Okrem profesnej kvalifikácie sú to veľmi zaujímaví a rôznorodí ľudia, majú fascinujúce hobby, pochádzajú z celého spektra backgroundov a majú spoločného menovateľa - stále na sebe s pokorou pracovať. 

zuzazla
zuzazla Zdroj: Welin/REFRESHER

Markovi záleží na feedbacku od vlastných ľudí. Každý týždeň má v kalifornskej centrále live streamované Q&A, kde odpovedá na otázky svojich zamestnancov z celého sveta.

Vieš presné číslo, koľko ľudí pracuje vo Facebooku po celom svete?

V celom Facebooku pracuje asi 35 000 ľudí a neustále to rastie. Facebook momentálne naberá veľa ľudí na Community Operations, pretože okrem súkromia je obrovskou prioritou to, aby boli Facebook a Instagram bezpečnou a zdravou komunitou, ktorá spája svet a dáva spoločnosti platformu na to, aby mali k sebe bližšie. 

S Markom si sa stretla aj osobne?

To sa ma pýta veľa ľudí (smiech). Videla som ho na našej internej konferencii v San Franciscu, na ktorej nechýbal napriek tomu, že mal teplotu. Vedenie je extrémne prístupné. 

Čo to znamená, že vedenie je prístupné?

Markovi záleží na feedbacku od vlastných ľudí. Každý týždeň má v kalifornskej centrále live streamované Q&A, kde odpovedá na otázky svojich zamestnancov z celého sveta. Nie v každej firme zvládne vedenie komunikovať so všetkými štruktúrami naprieč celou firmou.

Je to veľmi náročná úloha, a preto ma fascinuje systém, ktorý vo Facebooku funguje. Zamestnanci sú veľmi promptne oboznámení so všetkými dôležitými informáciami od HR zmien, cez updaty produktov, až po dôležité PR správy, ktoré kolujú médiami. 

zuzazla
zuzazla Zdroj: Welin/REFRESHER

Sajfa sa mi smeje, že som začala pracovať vo Facebooku v čase, keď už je mŕtvy.

Ty by si Markovi v Q&A položila akú otázku?

Asi to, ako bojuje s neustálym tlakom a nepríjemnými otázkami z každej strany.

Odporúčané
Moma: Nedostávame zaplatené za počet lajkov, zrušenie počítadla by som prijala. Čo hovorí na novinku Instagramu psychológ? Moma: Nedostávame zaplatené za počet lajkov, zrušenie počítadla by som prijala. Čo hovorí na novinku Instagramu psychológ? 8. augusta 2019, 18:32

Vo vlogu Veroniky Cifrovej Ostrihoňovej si ukázala priestory londýnskeho Facebooku, kde okrem iného bol aj automat na nabíjačky. Čo také ťa tam prekvapilo?

Neprekvapilo ma tam toho veľa. Človek vždy čaká tobogány, šmykľavky, lunapark, ale ono je to v podstate office ako každý iný. Veľmi príjemný a pekný, ale to už je tak dnes vo veľa firmách na Slovensku aj v Česku.

Čo ma ale milo prekvapilo je napríklad to, ako sú všetky kancelárie prispôsobené udržateľnému a ekologickému fungovaniu. Recyklovanie je všade samozrejmosťou, v Kalifornii majú dokonca solárne panely, okná, ktoré generujú toľko prirodzeného svetla, aby nevznikala potreba počas dňa zažínať svetlá a aj vlastnú recykláciu vody.

Prvky interiérov nesú v sebe princípy firmy, napríklad všade po svete majú officy odkryté stropy, ktoré vyzerajú nedokončené. Je to preto, že aj jeden z našich princípov znie: „This journey is only 1 % finished,“ teda, že naša cesta je dokončená len na 1 %. 

V poslednej dobe sa hovorí o tom, že Facebook je mŕtvy. Je?

Sajfa sa mi smeje, že som začala pracovať vo Facebooku v čase, keď už je mŕtvy. (smiech) Pod Facebook patrí aj Instagram, Messenger a WhatsApp. Voláme to Family of apps. My sme v takej bubline, kde všetci okolo nás žijú len Instagramom a z Facebooku pomaličky odchádzajú.

Avšak Facebook je stále dvojnásobne väčšia platforma ako Instagram a globálne čas strávený na Facebooku stále rastie, správanie sa tam dynamicky mení. Instagram je zase najrýchlejšie rastúca platforma.

Vieš koľko je všetkých používateľov na Facebooku v dnešnej dobe?

2,4 miliardy ľudí. 

zuzazla
zuzazla Zdroj: Welin/REFRESHER

Internet nám dal odvahu byť extrémne hustí schovávajúc sa za monitor počítača.

Ty používaš viac ktorú platformu?

Používam všetky rovnako často, len obsah, ktorý zdieľam, sa trochu líši.

Koľko Slovákov je na Facebooku?

Na Slovensku je okolo 2,5 milióna. V Česku je to 5,2 milióna. 

zuzazla facebook
zuzazla facebook Zdroj: Welin/REFRESHER

Na Facebooku sa stretávame s fenoménom negatívnych až agresívnych komentárov. Prečo to tak je?

Facebook je masová platforma a tieto komentáre sú odrazom spoločnosti a rôznych spoločenských vrstiev. Internet nám dal odvahu byť extrémne „hustí" schovávajúc sa za monitor počítača.

Je to niečo podobné ako diskusné fóra, ktoré keby ste si prečítali aj pred rokmi, tak by sa vám rozum zastavil. Podobné diskusné fórum si spravili ľudia z Facebooku, kde keď už jeden začnem, strhne sa tsunami názorov, často za hranicami humánna. 

Ako proti tomu Facebook bojuje?

Bojuje proti tomu viacerými spôsobmi. Máme ľudí, ktorí čistia platformu od nevhodného obsahu, stále sa zdokonaľujúcu umelú inteligenciu, ktorá tento obsah proaktívne blokuje a tiež nový produkt, ktorý sa na Instagrame užívateľa spýta, či chce naozaj postnúť ofenzívny koment a tiež mu dá možnosť schovať komentáre od ľudí, ktorí ho napríklad šikanujú. Je to beh na dlhé trate. Začať treba od seba a snažiť sa ovplyvniť okolie pozitívnym smerom. 

zuzazla facebook
zuzazla facebook Zdroj: Welin/REFRESHER

Vždy influencerom pripomínam, že ak si pýtajú za reklamu veľké peniaze, môžu na to doplatiť.

Tvojím koníčkom sa stalo blogovanie aj o influenceroch. Prečo?

Blogujem celkovo o digitálnom marketingu. Stále zdôrazňujem, že influenceri sú maličkou časťou marketingovej komunikácie. Prečo o tom rada píšem? Robím to, čo ma baví, digitálne médiá a reklama ma vždy zaujímali, baví ma sa v tom vŕtať a premýšľať o tom.

Okrem toho, predtým ako na nejakú tému napíšem článok, spravím si o tom research. Takže je to pre mňa skvelý nástroj, ako sa neustále vzdelávať a ako sa donútiť ponoriť sa do niektorých tém fakt hlboko. 

zuzazla
zuzazla Zdroj: Welin/REFRESHER

Kto je podľa teba dobrý influencer?

Ktokoľvek, kto vie koncepčne pracovať so svojím zásahom a používať svoj vplyv na pozitívny prísun spoločnosti. Čo sa biznisu týka, je to stále relatívne nová disciplína a to, čo s ňou v rámci digitálneho marketingu bude,  záleží hlavne od samotných influencerov.

Vždy influencerom pripomínam, že ak si za reklamu pýtajú príliš veľa peňazí, môžu na to z dlhodobého hľadiska doplatiť. Ešte stále to v niektorých prípadoch funguje tak, že značka zaplatí influencerovi prestrelený honorár, ten si spraví fotku, postne ju, odreportuje impresie a všetci sa tešia, že si vyskúšali influencer marketing.

Čokoľvek v marketingu robíš, či je to rádio, print, televízia, facebooková reklama, tak klienti vedia, resp. mali by vždy chcieť vedieť, aký efekt mala daná reklama na ich biznis. Vedia to tak, že si efekt tej reklamy domeriavajú. Zatiaľ to nie je štandard, ale aj influencer marketing si značky začnú domeriavať. A až vtedy sa ukáže, čo s touto disciplínou a niektorými influencermi bude. 

Kedysi ľudia čítali noviny, nonstop pozerali telku, teraz čumíme do telefónu. Vždy sme niečo konzumovali, len to malo inú podobu. 

zuzazla
zuzazla Zdroj: Welin/REFRESHER

Reklama na Instagrame podlieha pravidlám, napríklad označenie sponzorovaného príspevku, avšak mnohí influenceri to ignorujú. Môžu byť za to nejak pokutovaní?

Federal Trade Commission a jemu podobné lokálne orgány regulujú reklamu a má jasné pravidlá, ktoré sa vzťahujú na reklamu vo všetkých médiách. Tie treba dodržiavať. Facebook aj Instagram dal influencerom všetky potrebné nástroje na to, aby jasne označovali príspevky, za ktoré majú zaplatené.

Dnes to má aj väčšina klientov v zadaní pre influencera a 9 z 10 si to vyslovene vyžaduje. Je to fér voči komunite ľudí, ktorá vás sleduje a myslím, že dnes už máme mnoho prípadov, ktoré veľmi jasne ukázali, že aj samotní užívatelia preferujú transparentnosť v oblasti spoluprác so značkami.

Ľudia sú na sociálnych sieťach aj závislí. Ako sa pozeráš na tento fakt?

Všetkého veľa škodí a svoj čas sa musíme naučiť manažovať. Je to len ďalšie médium, kedysi ľudia čítali časopisy, nonstop pozerali telku, teraz čumíme do telefónu. Vždy sme niečo konzumovali, len to malo inú podobu. Prokrastinovať je ľudské a väčšinou na to využívame sociálne médiá. Treba sa naučiť pracovať sám so sebou. 

Influenceri alebo youtuberi sú väčšinou mladučkí, nevedia vždy komunikovať so značkami, nevedia, ako byť flexibilní a ako naplniť biznisové potreby daného klienta.

Očakávaš príchod novej platformy?

Je to možné. Ale Facebook tak ľahko neodíde. Mark sa ho snaží inovovať z dlhodobého hľadiska a to, aké akvizície túto cestu sprevádzali a aké produkty sa predstavujú, nasvedčuje tomu, že to nie je misia, ako z toho vyťažiť čo najviac tu a teraz. Je to naozaj dlhodobá vízia a snaha vytvoriť prepojené platformy, ktoré budú riešením na množstvo ľudských potrieb na internete. 

Odhliadnuc od toho, že si dobrá kamarátka Veroniky aj Sajfu, kto konkrétne je podľa teba na Slovensku dobrým influencerom?

Pri Veronike a Sajfovi je cítiť, že sú to dospelí a pracovití ľudia, ktorí k veciam pristupujú veľmi zodpovedne. Influenceri alebo youtuberi sú väčšinou mladučkí, nevedia vždy komunikovať so značkami, nevedia ako byť flexibilní a ako naplniť biznisové potreby daného klienta.

Ale ani vek nemusí byť hneď bariérou. Napríklad taký Expl0ited je mladý a užíva si život adekvátne k svojmu veku, no to mu nebráni pristupovať k tvorbe veľmi profesionálne, spolupráce s ním majú úroveň a prvoradé je pre neho tvoriť kvalitný obsah pre cieľovku. Okrem toho našiel potenciál aj v predávaní merchu a otvorení pobočiek Waflandu. Slušný záber na mladého chalana.

Na Slovensku je dobrý influencer každý, kto v prvom rade tvorí kvalitný obsah pre svoje publikum, vie inovovať a neustále zaujať a zároveň vie svoj kanál monetizovať autentickými spoluprácami bez toho, že by to jeho publikum pocítilo na kvalite. 

zuzazla
zuzazla Zdroj: Welin/REFRESHER
Odporúčané
Byť youtuberom je práca ako každá iná. Vyžaduje si hodiny driny za kamerou, kreativitu aj znalosť strihu Byť youtuberom je práca ako každá iná. Vyžaduje si hodiny driny za kamerou, kreativitu aj znalosť strihu 26. januára 2019, 10:45

Dá sa to teda počítať za serióznu prácu?

Určite. Ono to vyzerá veľmi jednoducho, ale nie je ľahké konzistentne tvoriť obsah, ktorý má myšlienku a ktorý ľudí neustále baví. Tí, ktorí to robia naozaj dobre, sa tomu venujú každý deň, makajú, majú koncept, stratégiu, víziu a to ešte nehovorím o produkcii a postprodukcii, ktorá si vyžaduje veľmi veľa času a skills. 

Ty nemáš ambíciu byť aktívnejšia na Instagrame?

Vieš čo, mám. Ale pri full-time práci človek pochopí, že toto si vyžaduje čas a energiu, pokiaľ nechce, aby to bolo prvoplánové. A toho už na rozdávanie nemám. Chcem ten kanál využívať na to, aby som posúvala informácie z môjho fachu na väčšie publikum.

Všímam si neskutočný záujem ľudí o marketing, reklamu, biznis, social media témy, takže keď na niečo zaujímavé natrafím, posúvam to prostredníctvom Instagramu ďalej. Väčšinu odborného obsahu som tvorila na LinkedIn, ale ukázalo sa aj to, že Instagram a LinkedIn skvele fungujú dokopy. Viem si tam posunúť z Instagramu slušný inkrementálny zásah.

Dlho som sa tiež dištancovala od témy feminizmu a girl power, ale čím ďalej, tým viac si všímam ako dievčatá na Instagrame hľadajú inšpiráciu a motiváciu vyraziť plnou parou vpred. Takže ak niekedy v budúcnosti nájdem spôsob, ako využiť Instagram na to, ako dodať ženám odvahu, veľmi rada to urobím. 

Domov
Zdieľať
Diskusia