„Moje videá majú stále väčšiu popularitu, nemám pocit, že by ma niekto ohrozoval."
Jej tvorbu poznajú deti na Slovensku aj v zahraničí a videniami na Youtube predčila i slovenských raperov. Martina Jelenová vystupuje ako FÍHA tralala, škriatok, ktorý býva v knihe a svojimi piesňami zabáva predovšetkým deti v predškolskom veku. Nedávno jej video s názvom BUM BÁC prekonalo 71 miliónov videní na Youtube a my sme sa rozhodli ju trochu vyspovedať.
V článku sa dozvieš:
- Čo robila predtým, ako si vytvorila populárnu postavu s menom FÍHA tralala
- Ako vnímajú jej deti, že je niekedy mama, niekedy škriatok
- Koľko peňazí investovala do svojho DVD
- Prečo dosiahlo jej video BUM BÁC viac ako 71 miliónov videní, čím prekonala aj Ega
- O spolupráci so slovenskými rapermi
- Čo si myslí o svojej konkurencii
- Či plánuje pieseň s Mirom Jarošom
Čo robila Martina Jelenová predtým, ako sa stala populárnou hereckou postavičkou pre deti?
Vyštudovala som herectvo a založila som si kočovné Divadlo na kolesách, v ktorom som sa venovala prevažne tvorbe pre detského diváka.
Mám stály mesačný plat, ktorý som si nastavila tak, aby som prežila. Takmer všetky zisky idú do novej tvorby pre deti.
Mala si aj ty v detstve svoju obľúbenú postavu?
Vyrastala som na postavičke Kuko. Pravidelné relácie boli súčasťou môjho detstva.
Máš dve malé deti. Nie sú zmätené z tvojho alter ega? Vedia rozoznať, kedy si mama a kedy škriatok?
Áno, pre dcérky je to prirodzené. Nedalo sa to pred nimi utajiť. Od začiatku sú súčasťou rozprávkovej časti môjho života.
Na prvý milión zhliadnutí sme čakali asi 2 roky. Dnes je to priam neuveriteľné, že má BUM BÁC už viac ako 71 miliónov zhliadnutí.
Točíš videá, vystupuješ, máš e-shop. Čo ti zarába najviac?
Ja mám stály mesačný plat, ktorý som si nastavila tak, aby som prežila. Takmer všetky zisky idú do novej tvorby pre deti. Aby sme firmu uživili, máme rôzne činnosti. Vystúpenia či videá, to je relatívne.
Záleží od toho, aké investície sú na začiatku. Keď vytvorím výpravné predstavenie, ako bol napríklad muzikál ROK, kde len kulisy a technika stála vyše 50 000 €, dlho trvá, kým sa investícia vráti a keďže platíme honoráre ďalším hercom, výplaty zamestnancom, prenájmy sál, naftu, ubytovanie, splátky áut, tak musíme odohrať veľa repríz, aby sa vôbec vrátilo, čo sa investovalo. Podobne je to s videami a DVD.
Investícia do posledného DVD „Pripraviť sa, pozor, štart" bola vyše 100 000 €, takže sa bude roky vracať, ak sa vôbec vráti. Obraty má síce naše vydavateľstvo veľké, ale po vyplatení všetkého nám ostávajú malé zisky. Preto sa snažíme aj predávať produkty v našom e-shope. Každé euro nám pomáha približovať sa k novej tvorbe pre deti.
Vytvorila som divadelné predstavenie, s ktorým som prvý rok odohrala 200 repríz.
Scenár a texty do videí si vymýšľaš sama?
Scenár a texty pre projekt FÍHA tralala píšem ja, hudbu dávam robiť Mirkovi Šibíkovi, ale niektoré pesničky sú aj od iných autorov. Ešte som producentka projektu BABY BAND, kde som dala príležitosť zhudobniť piesne Adamovi Hudecovi.
Do svojej tvorby som politiku nikdy neťahala.
Kedy si zaznamenala, že tvoje videá začali výrazne narastať na popularite?
Najprv som vytvorila divadelné predstavenie, s ktorým som prvý rok odohrala 200 repríz. Deťom sa pesničky veľmi zapáčili a rodičia ma presvedčili, aby som ich vydala na CD a neskôr si vyžiadali aj obraz, tak vzniklo prvé DVD. Keď som začínala, YouTube nemal niektoré funkcie a výhody, ktoré má dnes.
Videá sa nedali spoplatniť, takže som túto sociálnu sieť brala ako nástroj, ktorý nám pomôže našu tvorbu zviditeľniť. Uverejnila som prvé videá, najprv zvučku, potom najúspešnejší BUM BÁC. Na prvý milión prehratí sme čakali asi 2 roky. Keď prišlo 10 miliónov, tak sme sa už viac tešili a dnes je to priam neuveriteľné, že má už viac ako 71 miliónov zhliadnutí.
V našej zbierke máme už 7 DVD, z toho dve sú vydané v troch jazykoch - nemecky, anglicky, slovensky a 5 CD s autorskými pesničkami.
Bolo to práve video s názvom BUM BÁC, ktoré dosiahlo cez 71 miliónov videní na YouTube. Čím myslíš, že si získalo takú priazeň?
Túto otázku si dávame aj s Mirkom Šibíkom, autorom hudby. Osobne si myslím, že tento úspech by si zaslúžili iné videá z našej produkcie. Autor mieni, fanúšik mení. BUM BÁC sme natočili pred 7 rokmi, dnes by som ho vytvárala za iných podmienok, vyzeral by úplne inak, hlavne vizuálne.
Okolnosti, ktoré vtedy boli, že sme nemali financie ani kopec ďalších možností, ktoré máme dnes, nás donútili ho urobiť úplne jednoducho, a práve to sa asi deťom páči. Teraz by som ho vedela urobiť na 100 iných spôsobov, ale možno by nebol taký úspešný. Treba sa na to pozrieť detskými očami, nie to hodnotiť ako filmový kritik.
Mala si na začiatku jasný cieľ, kam to s postavičkou FÍHA dotiahnuť?
Môj cieľ bol zameraný skôr na javisko a predstavenia. Som divadelná herečka, to je moja priorita. Osobný kontakt s mojím diváčikom nikdy nič nenahradí. Najväčšiu radosť som mala, keď sa naplnili divadelné sály. To bol hmatateľný úspech a mohla som si ho vychutnať v reálnom čase, na konkrétnom mieste s konkrétnymi ľuďmi.
O spolupráci s rapermi: Mám jedného vyhliadnutého, ktorý ma očaril svojou osobnosťou. Chystám teraz jednu peknú pieseň na pomoc deťom z chudobných rodín a ak naberiem odvahu, napíšem mu.
Ako vnímaš fakt, že si vo videniach predčila dokonca aj populárnych slovenských raperov, napríklad Ega so skladbou Žijeme len raz?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Akú spoluprácu si vie predstaviť so slovenským raperom
- Čo sa jej pýtajú fanúšikovia na Instagrame
- V koľkých jazykoch vydala svoje CD a DVD
- Či ju kontaktujú fanúšikovia aj zo zahraničia
- Ako sa vysporiadala s kritikou k jej postu o výsledku volieb
- Koho berie za svoju najväčšiu konkurenciu
- Či plánuje spolupracovať s Mirom Jarošom