Kontroverzia v kombinácii s aktivitou a dobrou stratégiou spravili zo Zuzany Plačkovej jednu z najsledovanejších žien na Slovensku.
V skutočnosti je však za influencerským dosahom Zuzany Plačkovej taká malá marketingová veda, ktorá síce na prvý pohľad možno ani nebude vyzerať komplikovane, v praxi však ide o roky práce a budovania imidžu, resp. značky korešpondujúcej s civilným menom.
Dnes sa teda pozrieme na zopár základných dôvodov, prečo je práve bývalá playmate a účastníčka reality show tak populárnou v internetovom svete, prečo má toľko spoluprác a z akého dôvodu dnes jej profil na najpopulárnejšej sociálnej sieti sleduje viac než pol milióna reálnych užívateľov.
Súťaže
Daj lajk na fotku, follow na môj profil a zapojíš sa do súťaže o skvelú výhru. Áno, presne takto jednoduché to je, zároveň platí aj priama úmera. Čím je výhra vzácnejšia a hodnotnejšia, tým viac používateľov Instagramu sa zapojí. Jasné, niektorí po vyhlásení víťaza profil sledovať prestanú, iní si však povedia, že bude ďalšia súťaž, a tak profil sledujú naďalej.
Presne to platí aj v prípade Zuzany Plačkovej, ktorá aj pri skoro zbytočnej súťaži o neznačkovú ľadvinku a darčekový poukaz do neznámeho žilinského obchodu dokáže nazbierať 8-tisíc komentárov a tým pádom aj followerov. Jasné, niektorí ju už sledovali pred tým, museli však označiť ďalších a povedomie o aktivitách Zuzany ako influencera sa takto šíri veľmi rýchlo.
Len pre zaujímavosť, do jej súťaže o iPhone X z januára 2019 sa zapojilo viac ako 52-tisíc ľudí. Nech už sa na túto informáciu pozrieš z akejkoľvek perspektívy, takýto dosah jej môže závidieť veľa kolegov z branže. Zároveň je tým pádom veľmi logicky atraktívna pre firmy, ktoré jej za tieto príspevky platia pokojne aj tisícky eur. Otázkou však ostáva, aký to ma celé dopad.
Súťaže sú dobrým spôsobom na získavanie nových fanúšikov. Treba si ale dať pozor, aké produkty dávate do súťaží. Ak som napríklad e-shop s detským oblečením, nebudem dávať do hry najnovší iPhone, lebo je to cool a každý ho chce. Do súťaže ponúknete dupačky alebo bodyčka a oslovíte tak vašu cieľovú skupinu - mamičky.
Kontroverzia
Zuzane Plačkovej už na prvý pohľad nevadí, keď sa o nej píše, rozpráva a verejnosť jej z akéhokoľvek dôvodu venuje pozornosť. Aj preto pri údajnej kúpe drahého Mercedesu točí podpis zmluvy, bežne fotí odvážne fotografie a nevyhýba sa ani výstrednejším outfitom.
Aj ukazovanie drahých handier, cestovanie v biznis triede či mapovanie kúpy drahého auta považujeme v tomto prípade za istú formu netradičného správania, ktoré bežného Slováka pravdepodobne zaujíma. Spája sa s tým teda aj zvedavosť.
Pravdepodobne platí, že istá kontroverzia vychádza aj z jej povahy, resp. prirodzeného extrovertného správania a nemusí ísť o cielené marketingové kroky. Teda, minimálne v súčasnej dobe už podľa všetkého Zuzana je oveľa viac sama sebou a to, čo vidíme na jej fotografiách aj videách v rámci príbehov, je pravdepodobne veľmi prirodzené.
Záleží od značky, ktorá s ním chce práve spolupracovať. Vždy pred kampaňou sa rieši, akú cieľovku influencer zasahuje a ako komunikuje, aby značka mala istotu, že sa pod daný post môže podpísať, aj keď nepriamo.
Veľa značiek sa nechce spájať s vulgárnymi a inak lacno pôsobiacími influencermi. Sú však značky, ktoré nepotrebujú budovať brand a idú tvrdým hardsale. A vtedy to neriešia.
Keď u nás v agentúre vyberáme influencerov na spolupráce do kampane, okrem počtu followerov berieme do úvahy aj ostatné parametre. Napríklad aj štýl komunikácie, teda ako odpovedá svojim fanúšikom a či im vôbec odpovedá. Pre značku by asi nebolo veľmi prínosné, ak by spolupracujúci influencer ignoroval otázky od fanúšikov spojené s promovaným produktom alebo službou.
Autenticita
A tým sa vlastne dostávame k ďalšiemu bodu. Ľudia sa v súčasnej dobe aj na sociálnych sieťach snažia vyhýbať pretvárke a sledujú jednoducho tie známe osobnosti, s ktorými sa vedia stotožniť.
Zuzana Plačková je spontánna, nedáva si servítku pred ústa, reflektuje v rámci instagramových príbehov svoje emócie, vyjadruje sa k veciam, ktoré sa jej týkajú a používa pri tom svoj prirodzený slovník.
Jeho súčasťou síce sú aj vulgarizmy a v tomto prípade asi platí, že Slovákom a Čechom na základe čísel sledovanosti až tak nevadia. Počas poslednej dovolenky Zuzana natáčala aj nočné užívanie si v baroch a aj keď sa vždy nesprávala ako dáma, verní sledovatelia jej pozornosť venujú aj vďaka tomu.
Zvedaví diváci
Existuje veľká skupina ľudí, ktorá na niečo nadáva, aj napriek tomu to však sleduje. Či už je to konkrétny človek alebo iná zaujímavosť, zvedavosť ako ľudská vlastnosť vie zohrať obrovskú rolu. Niektorí venujú pozornosť ostatným len preto, aby mohli nadávať, iní si berú príklad, ako to robiť, resp. nerobiť.
Vo všeobecnosti však do veľkej miery platí, že sledovaním niekoho profilu na Instagrame si jednoducho krátiš čas, nutne sa s ním ani nemusíš stotožňovať. Následne o tom povieš kamošovi a keď niekoho sledujete obaja, aspoň máte pri najbližšej debate spoločnú tému na diskusiu.
Áno, aj takto sa z menej vyplyvných influencerov stávajú silné internetové osobnosti. Nevytvárajú sa len tak, vytvárajú ich zvedaví diváci. Marketingový pojem word of mouth platí obzvlášť v prípade influencerov viac, než by bolo častokrát zdravé.
Aktivita
V neposlednom rade sú sledovatelia veľkých influencerov aj relatívne vypočítaví. Od profilov, ktoré sledujú, chcú, aby boli aktívne, často pridávali príspevky a obzvlášť instagramové príbehy, čo je obrovský fenomén dnešnej doby. Aj samotné algoritmy sociálnych sietí do veľkej miery fungujú na báze pravidelnosti, takže známe osobnosti „nútia“ pridávať fotografie relatívne často, v opačnom prípade majú menší dosah.
Zuzana Plačková sa obzvlášť zameriava na Stories, ktorých pridá niekoľko desiatok denne, keď je na dovolenke, pokojne aj 50. Namiesto videa na YouTube si teda môžeš preklikať jej deň ako vlog. Či už kvôli zvedavosti alebo skutočnému záujmu príbehy sleduješ, posilňuješ jej pozíciu úspešného influencera.
„Nikdy som s ňou nespolupracoval, takže reálne neviem povedať, či dokáže generovať nejaký priamo alebo nepriamy predaj. Myslím si však, že keď vyberie produkt, ktorý oslovuje cieľovku ako má ona, tak to môže fungovať. Je veľa značiek, ktorým by som to však neodporúčal, aby si nepokazili svoj imidž,“ dodáva šéf samsiDigital na záver.
Čo si o Zuzane Plačkovej myslí Tatiana Uličná z PS:Digital?
To, že ju sleduje taká veľká masa ľudí, určite o niečom vypovedá. Na druhej strane influencer, ktorý spolupracuje s desiatkami až stovkami značiek, sa môže svojim followerom zunovať a prestanú mu dôverovať ako človeku, ktorý im dáva dobre mienenú radu alebo odporúčanie. Na zasiahnutie určitej cieľovej skupiny je ale výborná.