Igor pracuje na najväčších nákladných lodiach sveta.
Stráviť niekoľko mesiacov na obrovskej nákladnej lodi, zarobiť slušné peniaze, vrátiť sa domov a potom celý cyklus zopakovať. Takto žije slovenský námorník Igor, ktorý sa však neplaví po našich riekach, ale ani po medzinárodnej trase na Dunaji.
Igor sa namiesto toho vypracoval na dôstojníka tých najväčších nákladných lodí na svete, ktoré po oceánoch a moriach prevážajú tisíce kontajnerov, pričom hodnota tovaru na palube dosahuje desiatky miliónov eur.
My sme 31-ročného rodáka zo Sniny vyspovedali, pretože nás zaujímalo všetko to, čo sa o námorníctve povráva. Vyzvedeli sme, akú najnebezpečnejšiu situáciu na lodi zažil a zaujímali nás samozrejme aj témy medziľudských vzťahov, ktoré nám tento šťastne zadaný Slovák s radosťou objasnil. Nezabudni ho zároveň sledovať na Instagrame.
- Ako sa Igor dostal do námorníctva
- Kde všade po svete sa už plavil
- Za čo je na lodi zodpovedný
- Na koľko mesiacov vždy odchádza
- Ako to vyzerá s organizovaným zločinom v námorníctve
- Čo by sa muselo stať, aby sa nákladná loď potopila
- Do čoho momentálne investuje zarobené peniaze
Na akej lodi pôsobíš?
Momentálne pôsobím na 270 metrov dlhej námornej kontajnerovej lodi Monte Rosa ako druhý dôstojník navigátor.
Ako si sa ku svojej práci dostal?
Pri hľadaní pracovných príležitosti na internete som natrafil na ponuku štúdia na súkromnej Námornej škole v Bratislave. Zobral som si v banke študentskú pôžičku a dal sa na to. Škola sa v tom čase otvárala, takže som bol medzi prvými študentmi.
Kto ťa zamestnáva?
Momentálne pracujem pre najväčšiu kontajnerovú prepravnú spoločnosť Maersk.
Kde je registrovaná firma, ktorá ťa zamestnáva?
Firma je Dánska a loď pláva pod vlajkou Singapuru.
Kedysi absolvoval svoju prvú plavbu?
Prvú plavbu som absolvoval v roku 2010 a začínal som ako kadet na nákladnej lodi. Prvá plavba bola z lodenice v Číne (Yantian) do Anglicka (Newport).
Začínal si na lodi hneď na tvojej terajšej pozícii?
Nie, začínal som ako kadet, námorník druhej triedy, námorník prvej triedy a potom ako druhý dôstojník navigátor.
Čo by si odporučil Slovákom, ktorí by chceli robiť to, čo ty?
Určite ako prvé by si mali vyskúšať plavbu loďou a zistiť, či majú alebo nemajú morskú chorobu. A zistiť si veľa informácii o tejto práci.
Na ako dlho zvyčajne odchádzaš na more?
Zvyčajne je to 4 mesiace na lodi, 4 mesiace doma. Záleží od firmy a na vzájomnej dohode.
Aké trasy zvyčajne absolvuješ?
Momentálne absolvujeme trasu Severná Amerika (New York, Philadelphia, Norfolk, Charleston, Jacksonville, Port Everglades) a Južná Amerika ( Santos, Montevideo, Buenos Aires, Rio Grande, Itapoa, Santos, Rio De Janeiro, Salvador, Pecem) a späť do severnej.
Čo je tvoja zodpovednosť na lodi?
Ako som už spomínal som druhy dôstojník navigátor. Mojou úlohou je:
- plánovanie trás, udržiavanie máp a publikácii „up-to-date“
- udržiavanie funkčnosti navigačných a iných prístrojov na mostíku
- počas plavby držím službu na mostíku (šoférujem loď)
- v prístave dohliadam na správnu nakládku a vykládku lode a celkový chod lode
- keďže nemáme doktora, tak pôsobím ako zdravotník (prvá pomoc, liečba chorôb po porade s tele-medikom)
- bezpečnostný dôstojník (safety officer)
Čo považuješ za svoju najvzácnejšiu trasu, ktorú si absolvoval?
Asi moja prvá plavba kadeta z Číny do Anglicka. Všetko bolo nové a zaujímavé, prvý let, spoznávanie nových ľudí, spoznávanie života na lodi, učenie sa ruského jazyka, čierny pasažier na lodi. Bolo toho veľa.
Čo sa na tvojej lodi preváža?
Kontajnery, v ktorých je všeličo. Vo väčšine prípadov ani nevieme, čo je v nich, ak to nie je nebezpečný náklad alebo chladené/mrazené produkty.
Ako vyzerá tvoj bežný deň na lodi?
Počas plavby mám dennú a nočnú službu celý týždeň. A cez pracovné dni 1,5 hodiny nadčasu na povinnosti, ktoré sú mimo mostíku. Takže: 12:00 – 16:00 denná služba, 16:00 – 17:30 nadčas, 00:00 – 04:00 nočná služba.
Ako tráviš voľný čas na lodi?
Knihy, fitko, sauna, bazén, filmy a ak kuchár povolí, tak sem-tam navarím niečo domáce.
Čo je na tvojej práci najhoršie a najlepšie?
Najhoršie je, že som mimo domova 4 mesiace ale keďže firmy ako Maersk majú na lodiach internet, tak je to ľahšie. Najlepšie je to, že práca nie je monotónna. Stále noví ľudia nové zážitky, prístavy, lode, krajiny.
Ako to vyzerá so sexom pri takejto práci?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Čo sa medzi námorníkmi hovorí o sexe v prístavoch
- Ako Igor odpovedal na otázku, koľko peňazí zarába
- Aký najnebezpečnejší zážitok na mori zažil
- Čo by sa muselo stať, aby sa loď potopila
- Ako je možné, že sa na lodiach môžu prevážať aj drogy
- Akú hodnotu môže mať tovar na lodi, za ktorý je Igor zodpovedný