Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
15. apríla 2019, 10:42
Čas čítania 5:55
Adam Novosad

Námorník Igor: Vozíme náklad za viac než 15 000 000 €, v každom prístave čaká na muža nová žena (Rozhovor)

Námorník Igor: Vozíme náklad za viac než 15 000 000 €, v každom prístave čaká na muža nová žena (Rozhovor)
REFRESHER FINANCIE PENIAZE
Uložiť Uložené

Igor pracuje na najväčších nákladných lodiach sveta.

Ak poznáš rovnako zaujímavého Slováka či Slovenku, ktorí odišli z rodnej krajiny do sveta a venujú sa fascinujúcemu povolaniu, neváhaj a napíš nám na mail matus.banovic@refresher.sk. Veľmi radi by sme zdieľali ich príbehy s mladými ľuďmi na Slovensku. 

Stráviť niekoľko mesiacov na obrovskej nákladnej lodi, zarobiť slušné peniaze, vrátiť sa domov a potom celý cyklus zopakovať. Takto žije slovenský námorník Igor, ktorý sa však neplaví po našich riekach, ale ani po medzinárodnej trase na Dunaji.

Igor sa namiesto toho vypracoval na dôstojníka tých najväčších nákladných lodí na svete, ktoré po oceánoch a moriach prevážajú tisíce kontajnerov, pričom hodnota tovaru na palube dosahuje desiatky miliónov eur. 

My sme 31-ročného rodáka zo Sniny vyspovedali, pretože nás zaujímalo všetko to, čo sa o námorníctve povráva. Vyzvedeli sme, akú najnebezpečnejšiu situáciu na lodi zažil a zaujímali nás samozrejme aj témy medziľudských vzťahov, ktoré nám tento šťastne zadaný Slovák s radosťou objasnil. Nezabudni ho zároveň sledovať na Instagrame.

V tomto článku si prečítaš:
  • Ako sa Igor dostal do námorníctva
  • Kde všade po svete sa už plavil
  • Za čo je na lodi zodpovedný
  • Na koľko mesiacov vždy odchádza
  • Ako to vyzerá s organizovaným zločinom v námorníctve
  • Čo by sa muselo stať, aby sa nákladná loď potopila
  • Do čoho momentálne investuje zarobené peniaze

 

Námorník Igor: Na lodiach sa prevážali aj drogy, v každom prístave čaká na muža nová žena, smeje sa (Rozhovor)
Námorník Igor: Na lodiach sa prevážali aj drogy, v každom prístave čaká na muža nová žena, smeje sa (Rozhovor) Zdroj: world_of_seafarer/Instagram

Na akej lodi pôsobíš?

Momentálne pôsobím na 270 metrov dlhej námornej kontajnerovej lodi Monte Rosa ako druhý dôstojník navigátor.

Ako si sa ku svojej práci dostal?

Pri hľadaní pracovných príležitosti na internete som natrafil na ponuku štúdia na súkromnej Námornej škole v Bratislave. Zobral som si v banke študentskú pôžičku a dal sa na to. Škola sa v tom čase otvárala, takže som bol medzi prvými študentmi.

Kto ťa zamestnáva?

Momentálne pracujem pre najväčšiu kontajnerovú prepravnú spoločnosť Maersk.

Kde je registrovaná firma, ktorá ťa zamestnáva?

Firma je Dánska a loď pláva pod vlajkou Singapuru.

Kedysi absolvoval svoju prvú plavbu?

Prvú plavbu som absolvoval v roku 2010 a začínal som ako kadet na nákladnej lodi. Prvá plavba bola z lodenice v Číne (Yantian) do Anglicka (Newport).

Začínal si na lodi hneď na tvojej terajšej pozícii?

Nie, začínal som ako kadet, námorník druhej triedy, námorník prvej triedy a potom ako druhý dôstojník navigátor.

Námorník Igor: Na lodiach sa môžu prevážať aj drogy, v každom prístave čaká niektorých mužov nová žena, smeje sa (Rozhovor)
Námorník Igor: Na lodiach sa môžu prevážať aj drogy, v každom prístave čaká niektorých mužov nová žena, smeje sa (Rozhovor) Zdroj: world_of_seafarer/Instagram

Čo by si odporučil Slovákom, ktorí by chceli robiť to, čo ty?

Určite ako prvé by si mali vyskúšať plavbu loďou a zistiť, či majú alebo nemajú morskú chorobu. A zistiť si veľa informácii o tejto práci.

Na ako dlho zvyčajne odchádzaš na more?

Zvyčajne je to 4 mesiace na lodi, 4 mesiace doma. Záleží od firmy a na vzájomnej dohode.

Aké trasy zvyčajne absolvuješ?

Momentálne absolvujeme trasu Severná Amerika (New York, Philadelphia, Norfolk, Charleston, Jacksonville, Port Everglades) a Južná Amerika ( Santos, Montevideo, Buenos Aires, Rio Grande, Itapoa, Santos, Rio De Janeiro, Salvador, Pecem) a späť do severnej.

Čo je tvoja zodpovednosť na lodi?

Ako som už spomínal som druhy dôstojník navigátor. Mojou úlohou je:

  • plánovanie trás, udržiavanie máp a publikácii „up-to-date“
  • udržiavanie funkčnosti navigačných a iných prístrojov na mostíku
  • počas plavby držím službu na mostíku (šoférujem loď)
  • v prístave dohliadam na správnu nakládku a vykládku lode a celkový chod lode 
  • keďže nemáme doktora, tak pôsobím ako zdravotník (prvá pomoc, liečba chorôb po porade s tele-medikom)
  • bezpečnostný dôstojník (safety officer)

Čo považuješ za svoju najvzácnejšiu trasu, ktorú si absolvoval?

Asi moja prvá plavba kadeta z Číny do Anglicka. Všetko bolo nové a zaujímavé,  prvý let, spoznávanie nových ľudí, spoznávanie života na lodi, učenie sa ruského jazyka, čierny pasažier na lodi. Bolo toho veľa.

Námorník Igor: Na lodiach sa prevážali aj drogy, v každom prístave čaká na muža nová žena, smeje sa (Rozhovor)
Námorník Igor: Na lodiach sa prevážali aj drogy, v každom prístave čaká na muža nová žena, smeje sa (Rozhovor) Zdroj: world_of_seafarer/Instagram

Čo sa na tvojej lodi preváža?

Kontajnery, v ktorých je všeličo. Vo väčšine prípadov ani nevieme, čo je v nich, ak to nie je nebezpečný náklad alebo chladené/mrazené produkty.

Ako vyzerá tvoj bežný deň na lodi?

Počas plavby mám dennú a nočnú službu celý týždeň. A cez pracovné dni 1,5 hodiny nadčasu na povinnosti, ktoré sú mimo mostíku. Takže: 12:00 – 16:00 denná služba, 16:00 – 17:30 nadčas, 00:00 – 04:00 nočná služba.

Ako tráviš voľný čas na lodi?

Knihy, fitko, sauna, bazén, filmy a ak kuchár povolí, tak sem-tam navarím niečo domáce.

Čo je na tvojej práci najhoršie a najlepšie?

Najhoršie je, že som mimo domova 4 mesiace ale keďže firmy ako Maersk majú na lodiach internet, tak je to ľahšie. Najlepšie je to, že práca nie je monotónna. Stále noví ľudia nové zážitky, prístavy, lode, krajiny.

Ako to vyzerá so sexom pri takejto práci?

Každý prístav, iná žena pre námorníka, sa hovorí. Ale to je individuálne, ja som verný svojej polovičke, čo ma čaká doma.

Koľko vďaka svojej práci zarábaš?

No comment. (smiech)

Námorník Igor: Na lodiach sa prevážali aj drogy, v každom prístave čaká na muža nová žena, smeje sa (Rozhovor)
Námorník Igor: Na lodiach sa prevážali aj drogy, v každom prístave čaká na muža nová žena, smeje sa (Rozhovor) Zdroj: world_of_seafarer/Instagram

Aká veľká je posádka tvojej lode?

Na tomto type lode máme momentálne 22 členov posádky.

Pracujú v posádke na tvojej lodi aj ženy?

Áno a čoraz častejšie. Teraz mám na lodi prvú dôstojníčku a tretiu dôstojníčku. 

Mávaš problémy s morskou chorobou?

Nemám, ale ako zdravotník na lodi viem, že to nie je nič príjemné. Chlapci majú niekedy rôzne farby, nejedia a nespia. Tabletky proti morskej chorobe nie stále zaberajú.

Objavujú sa často chvíle samoty, úzkosti, depresie, keď si na mori?

Úzkosť či depresia vôbec, keď je dobra posádka, tak ani samota. Skôr, že ta rodina chýba. A čo sa týka ponorkovej choroby, je to asi také iste, ako keď ľudia pracujú 8 až 10 hodín v kancelárii a potom idú domov.

Aký najnebezpečnejší zážitok si prežil na lodi?

V búrke sa nám vypol motor a dobrých 25 minút sme tŕpli, či sa loď neprevráti na vlnách, keďže sa loď stala neovládateľná a boli sme bokom k vlnám. Potom sa podarilo motor nakopnúť a my sme sa vrátili späť na správny kurz a kolísanie prestalo. Opitý strojný dôstojník sa nás opýtal, či sme sa báli, keď vyšiel zo strojovne. Asi aj pre takéto prípady je v terajšej firme alkohol úplne zakázaný.

Stalo sa vám, že ste už nejaký náklad stratili?

Počas mojej praxe sme ešte náklad nestratili. Ale stáva sa to v zlom počasí. Napríklad nedávno kontajnerová loď stratila niekoľko sto kontajnerov v severnom mori počas búrky. Ľudia ich potom na plážach rabovali.

Námorník Igor: Na lodiach sa prevážali aj drogy, v každom prístave čaká na muža nová žena, smeje sa (Rozhovor)
Námorník Igor: Na lodiach sa prevážali aj drogy, v každom prístave čaká na muža nová žena, smeje sa (Rozhovor) Zdroj: world_of_seafarer/Instagram

Ako sa na takejto veľkej nákladnej lodi zvládajú vlny? Generálne sú lode konštruované na plavbu po moriach a oceánoch. A pri správnom riadení a manévrovaní ich zvládajú bez väčších problémov.

Akú najhoršiu búrku si prežil?

Najväčšiu búrku o sile 11 škály Beauforta som zažil kde vlny dosahovali výšku 12 metrov a vietor silu 60 uzlov (110km/h).

Mohlo by sa stať, že by ste na lodi prevážali ilegálny tovar či ľudí?

Určite áno, hlavne pri kontajneroch je to možné. Boli prípady, kde v kontajneroch našli drogy alebo aj imigrantov. Ale to je organizovaný zločin a to sa deje po celom svete, nielen námornej preprave.

Akú hodnotu môže mať priemerný náklad lode?

Záleží od nákladu, raz sme viezli 8 000 ton čistého hliníka, tak si viete prepočítať koľko to asi je pri cene hliníka za kilogram. (Cena za kilogram hliníka sa pohybuje okolo 1 860 dolárov, pozn. red.) Čo sa tyká kontajnerov, je ťažké určiť, čo v nich je a na lodi ich mame cca 4 500 kusov.

Koľko taká loď váži?

Čistá váha našej prázdnej lode je 23 800 ton a momentálne s nákladom je to 65 000 ton. Z toho palivo je 3 600 ton. Loď spáli denne cca 100 ton ťažkého paliva (mazut).

Kedy potom nastupuješ do práce, odkiaľ sa dostávaš na loď?

Na loď mam zabezpečenú prepravu letecky a záleží, v ktorom prístave sa loď nachádza.

Námorník Igor: Na lodiach sa prevážali aj drogy, v každom prístave čaká na muža nová žena, smeje sa (Rozhovor)
Námorník Igor: Na lodiach sa prevážali aj drogy, v každom prístave čaká na muža nová žena, smeje sa (Rozhovor) Zdroj: world_of_seafarer/Instagram

Čo zvláštne si musel splniť, aby si svoju prácu získal?

Zobrať si pôžičku, vyštudovať školu na Slovensku a pre pozíciu prvého dôstojníka som študoval v Poľsku v Gdyni.

Aký výcvik človek absolvuje pred získaním tejto práce?

Je toho veľa, mám okolo 20 rôznych certifikátov ktoré mi dovoľujú robiť túto prácu.

Ako tráviš čas, keď prebieha nakladanie či vykladanie a loď kotví v prístave?

Počas pracovných hodín dohliadam na nakládku vykládku a počas voľna idem na obhliadku mesta, ak nie som veľmi unavený.

Mal si už skúsenosti s pirátmi?

Ja ešte nie, chvalabohu.

Máte na lodi ozbrojených strážnikov?

Záleží od oblasti, kde loď pláva. My ich nemáme.

Čo by človek na lodi nemal v žiadnom prípade robiť?

Neskákať do mora počas plavby. Nik ťa už nenájde.

Do čoho investuješ zarobené peniaze?

Momentálne dom a rodina.

Aká najhoršia pracovná pozícia je na lodi?

Pre koho aká, ťažko povedať, každý člen posádky je dôležitý.

Čo by sa muselo stať, aby sa takáto loď potopila?

Niečo, čo by poškodilo trup lode a loď by stratila svoju stabilitu a plavbyschopnosť. Alebo veľmi zlé naloženie lode, čo by narušilo stabilitu lode. Veľa faktorov na to vplýva.

Potopila sa niekedy podobná loď ako tá tvoja?

Určite áno, stáva sa to, ale ojedinele. Väčšinou je to ale chyba človeka a nie lode.

Ako vyzerajú tvoje kariérne prospekty, vieš stúpať v hierarchii?

Momentálne som na pozícii druhého dôstojníka. Mam už „papiere“ na prvého dôstojníka, tak dúfam, že ďalší kontrakt ma povýšia. A po ňom ešte kapitán.

Domov
Zdieľať
Diskusia