Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Sobota 14. 12. 2019 meniny má Branislava, Bronislava

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Zaujímavosti - Ľudia
42
Vladimír Mičuda
7. marec 2019, 14:14

Koho voliť za prezidenta? Zhrnuli sme všetko o dvoch najsilnejších kandidátoch z prieskumov

Jeden z týchto dvoch ľudí sa pravdepodobne dostane do druhého kola prezidentských volieb. Ak nevieš, koho voliť, tento článok ti možno pomôže v rozhodovaní.

Vladimír Mičuda
7. marec 2019, 14:14
Koho voliť za prezidenta? Zhrnuli sme všetko o dvoch najsilnejších kandidátoch z prieskumov
Zdroj: google.com
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
42
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Onedlho máme prezidentské voľby. Budeš si môcť vybrať z 13 kandidátov a jeden z nich sa určite stane prezidentom. Rozhodli sme sa, že ti podrobnejšie predstavíme dvojicu, ktorá má vysoké šance dostať sa do druhého kola volieb.

 

Spísali sme všetko podstatné o Zuzane Čaputovej a Marošovi Šefčovičovi  – kto sú, aký je ich program, ako vedú kampaň a ako vyzerá antikampaň. 

 

Zuzana Čaputová

Zuzana Čaputová, rodným priezviskom Strapáková, sa narodila v roku 21. júna 1973 v Bratislave. Je rozvedená, má dve deti. Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V súčasnosti je podpredsedníčkou Progresívneho Slovenska

 

Verejne známou sa stala vďaka advokácii, dlhodobo pracovala v neziskovom sektore, venovala sa verejnej správe a problematike týraných a zneužívaných detí. Do roku 2017 spolupracovala s občianskym združením Via Iuris, ktoré sa venuje posilňovaniu právneho štátu. V decembri 2017 vstúpila do strany Progresívne Slovensko a v januári 2018 ju zvolili za podpredsedníčku strany.

 

Koho voliť za prezidenta? Zhrnuli sme všetko o dvoch najsilnejších kandidátov, aby si sa rozhodol správne

 

Pod záštitou PS kandiduje v prezidentských voľbách ako občianska kandidátka, do parlamentu odovzdala petíciu, v ktorej ju podporilo 18 400 občanov. Záujem kandidovať za prezidentku oznámila 29. mája 2018.

 

S menom Zuzana Čaputová sa dnes už neodmysliteľne spája slovné spojenie Pezinská skládka, vďaka čomu sa stala aj verejne známou. Bojovala proti skládke v Pezinku, kde žije, 14 rokov. V kauze šlo o miliónový biznis, v jej pozadí stál Marian Kočner. Pracovala v miestnej samospráve v Pezinku, bola aj zástupkyňa prednostu mestského úradu. Za svoje angažovanie dostala prestížnu Goldmanovu environmentál­nu cenu.

 

Program

„Chcem byť prezidentkou, ktorá do verejného života vráti dôveru. Tej je dnes na Slovensku akútny nedostatok. Nedôverujeme politikom, že konajú s dobrým úmyslom,” píše na svojej stránke kandidátka. Jej cieľom je navrátiť dôveru polícii a súdom, pretože si podľa nej nedôverujeme už ani navzájom. Do úradu prezidenta chce vstúpiť s cieľom obnoviť dôveru v našu spoločnosť. „Chcem svojím dielom prispieť k tomu, aby politika bola znovu vnímaná ako verejná služba.“


Čaputová si vytýčila tri hlavné body kampane:

  • Spravodlivosť pre všetkých – Podľa občianskej kandidátky je na Slovensku nedostatok spravodlivosti. Má skúsenosti zo svojej advokátskej praxe a vie, o čom hovorí. „Veľké kauzy, ktoré sledujeme v médiách, sú len špičkou ľadovca,“ píše vo svojom programe. Chce vyvíjať maximálny tlak na okamžité a systémové zmeny v polícii, na prokuratúre a v súdnictve. „Som presvedčená, že okrem odbornosti musí byť kritériom aj etika a morálna pevnosť.“
  • Dôstojnosť pre seniorov – Mladým ľuďom sa otvárajú nové a nové možnosti, no tí starší to nemajú jednoduché. Globálne zmeny nestíhajú spracovať a vznikajú obavy. „Slovensko má dnes akútny problém so službami dlhodobej starostlivosti o seniorov. V porovnaní s okolitými krajinami máme málo zariadení všetkých typov, málo lôžok a málo kvalifikovaných pracovníkov, ktorí navyše pracujú za málo peňazí,“ píše v programe. Jej snahou bude trvať na zásadnej zmene v rámci starostlivosti o seniorov. Bude vyvíjať tlak na vládu, aby zefektívnila systém a začali sa využívať inovatívnejšie postupy.
  • Ochrana životného prostredia„Bezohľadnosť, s akou dnes pristupujeme k prírode, je hrozbou pre budúce generácie aj pre naše vlastné zdravie,“ píše kandidátka v programe. Sila Slovenska je v prírode, no podľa nej si ju systematicky ničíme. Najviac trpia lesy. „Ako prezidentka urobím všetko pre to, aby sme pri devastácii našej prírody zatiahli ručnú brzdu. Budem presadzovať, aby minimálne 5 percent ekologicky najvzácnejšieho územia zostalo zachovaných ako bezzásahová zóna.“

 

Kampaň

Čaputová po odstúpení Mistríka výrazne narástla a v posledných prieskumoch prekonala hranicu 50 % hlasov. Jej kampaň je zameraná predovšetkým na ľudí, ktorí používajú internet a sociálne siete – jej kampaňové videá sa šíria virálne a platený status na teba vyskočí prakticky každý deň. Aj napriek tomu, že je jej internetová kampaň výrazná, nie je príliš otravná.

 

Koho voliť za prezidenta? Zhrnuli sme všetko o dvoch najsilnejších kandidátov, aby si sa rozhodol správne

 

V diskusiách sa kandidátka vyjadruje vecne a priamo, nevyhýba sa prakticky žiadnej téme. Jej kampaň je najtransparentnejšia zo všetkých, dokonca aj v statusoch na Facebooku vypisuje zadávateľa.  „Veľmi podrobne zobrazuje informácie na transparentnom účte, tiež na našu žiadosť zverejnila svoje podrobné majetkové priznanie,“ povedal riaditeľ Transparency International Slovensko Gabriel Šípoš. 

 

Čaputová má širokú podporu v rámci známych osobností vrátane súčasného prezidenta Andreja Kisku.

 

Antikampaň

Blížime sa do finále, antikampaň sa zosilňuje. Doposiaľ najsilnejším negatívom bolo, že Čaputová neustále spomínala pezinskú skládku a že je ženská kandidátka (čo je podľa nás skôr plus, ako mínus). Posledné dni však prichádzajú útoky, ktoré sú často nemiestne a neprofesionálne. Pochádzajú predovšetkým z úst politických oponentov.

 

Predseda SNS a šéf parlamentu Andrej Danko označil Čaputovú ako „len nejakú pani, čo sa starala o skládku“ . Podľa neho je to „neznáma dievčina“ a silnú z nej spravili PR a mediálne silné agentúry. Jeho stranícky kolega Anton Hrnko na občiansku kandidátku zaútočil v statuse na Facebooku, ktorý mal ironický názov S Esetom na čele, zlo ničíme vesele.

 

Veľké kauzy, ktoré sledujeme v médiách, sú len špičkou ľadovca.

 

Robert Fico zas vyjadril presvedčenie, že Čaputová podporuje „homosexuálne šialenstvá“. Ďalej zľahčoval jej aktivity okolo pezinskej skládky a spochybňoval jej odbornosť. Podľa premiéra Petra Pellegriniho by sme nemali mať v prezidentskom paláci niekoho, kto by sa 5 rokov učil, ako byť prezidentom.

 

 Čaputová na útoky nereaguje priamo, no ohradzuje sa voči podobným vyjadreniam. „Útoky chápem ako prejav strachu z množstva ľudí, ktorí sa spájajú proti nespravodlivosti a arogancii. Budem naďalej hovoriť pravdu, bez útokov, bez klamstiev. Prosím vás všetkých, nenechajme sa rozdeliť.“

 

Zuzana Čaputová pôsobí presvedčivo a vecne, niekedy ale cítiť, že je advokátka. Miestami v jej vyjadreniach chýba emócia či empatia, príkladom toho môže byť tlačová konferencia po odstúpení Roberta Mistríka. Pôsobila odmerane a nezaujato. Neskôr sa v Show Jana Krausa priznala, že bola stále v šoku a nečakala, že Mistrík odstúpi. Dozvedela sa to pár hodín pred tlačovou konferenciou a snažila sa byť nad vecou.

 

Maroš Šefčovič

Maroš Šefčovič sa narodil 24. júla 1966 v Bratislave. Je ženatý, má tri deti. V rokoch 1985-1990 študoval na Moskovskom štátnom inštitúte medzinárodných vzťahov, od roku 1989 pôsobil na ministerstve zahraničných vecí v Prahe. Väčšinu svojej profesionálnej kariéry však strávil v Bruseli. V rokoch 2004 až 2009 bol stálym zástupcom Slovenska pri Európskej únii.

 

 V súčasnosti je podpredsedom Európskej komisie pre energetickú úniu, jeho mandát sa končí po voľbách do Európskeho parlamentu (koncom mája). Pôsobil tiež ako veľvyslanec v Izraeli. 

 

Koho voliť za prezidenta? Zhrnuli sme všetko o dvoch najsilnejších kandidátov, aby si sa rozhodol správne

 

Šefčovič má blízko k strane Smer, okrem iného v roku 2004 viedol kandidátku strany do Európskeho parlamentu. O post prezidenta sa uchádza vďaka podpisom od poslancov strany, odovzdal ich 47. V prezidentských voľbách kandiduje ako nezávislý s podporou Smeru.

 

Dlho nebolo jasné, koho strana nominuje. Oficiálne sme sa to dozvedeli 18. januára 2019, kedy Šefčovič oznámil, že ponuku Smeru prijíma a bude 16. marca kandidovať v prezidentských voľbách 2019.

 

Program 

„Chcem byť prezidentom prosperujúceho Slovenska,“ píše Maroš Šefčovič na svojom webe. Európa starne a s tým sa spája celý rad rizík. Silné Slovensko a silná Európa prežije iba so silnou rodinnou politikou.

 

Šefčovič si vytýčil šesť hlavných bodov kampane:

  • Prosperujúce Slovensko „Môžem verejne sľúbiť, že ako človek so sociálnym cítením nikdy nepodpíšem zákony, ktoré by zrušili obedy zadarmo, vlaky zadarmo, podporím diskusiu o flexibilnej materskej dovolenke či štartovacom školskom balíčku,“ píše vo svojom programe. Sú to podľa neho racionálne návrhy. Chce chrániť dôchodcov, sociálne slabších a študentov. Pri každom kľúčovom zákone chce, aby mu vláda predložila  aj doložku sociálnych dopadov na zraniteľné skupiny ľudí.
  • Posilnenie sociálneho rozmeru spoločnosti – Chce, aby trend zlepšovania kvality života občanov pokračoval. „Som pripravený uskutočniť okrúhle stoly za účasti všetkých politických strán s cieľom venovať sa kvalite života našich občanov. Hľadať prienik pri prijímaní sociálnych opatrení a hľadaní nových,“ píše vo svojom programe s tým, že chce diskutovať s jednotlivými rezortami a hľadať prieniky. Podporuje zvýšenie minimálnej mzdy a vyššie príplatky za prácu v noci a vo sviatok. „Budem tlačiť na to, aby zvyšovanie miezd rástlo ešte rýchlejšie a životná úroveň ľudí sa neustále zvyšovala.“
  • Chcem byť prezidentom pre ľudí – Plánuje aspoň raz za mesiac usporiadať Pracovný deň otvorených dverí. „Bude to deň, kedy prezident a celá jeho kancelária privítajú ľudí, ktorí sa na nás obrátia s konkrétnym problémom. Musí byť prirodzené, aby si prezident minimálne jeden deň v mesiaci našiel čas na občanov, ktorí budú považovať za potrebné sa s ním stretnúť.“
  • Slovensko v západnom civilizačnom okruhu – ako prezident bude aktívne brániť a posilňovať aktívne pôsobenie v EÚ. „Zároveň chcem budovať korektné a vzájomne rešpektujúce vzťahy na východ. Európsky kontinent potrebuje dialóg východu so západom, iba tak spoločne môžeme čeliť výzvam, ktoré predstavujú bezpečnostné riziká pre európsku civilizáciu.“
  • Celospoločenský zmier – Slovensko je podľa neho oslabené a vyčerpané politickými zápasmi a spormi. Zdôrazňuje, že nebezpečenstvo extrémizmu a lacných riešení je reálne. „Ponúkam budúcnosť pre Slovensko. Nie v hádkach odtrhnutých od života ľudí, ale v navrhovaní opatrení, ktoré zmenia ich život.“
  • Šiestym bodom je, že pri Šefčovičovi vždy stojí jeho manželka Helena a v prípade víťazstva vo voľbách mu bude oporou.

Kampaň

Po ohlásení kandidatúry sa Šefčovič pravidelne držal na prvej priečke prieskumov. Po odstúpení Mistríka sa prepadol na druhé miesto.

 

Jeho kampaň je plošná, po Slovensku nájdeš stovky billboardov. Tie nie sú nejak zvlášť špeciálne – chýba im farba, imidž a možno aj hlbšie posolstvo. Kampaňovanie Šefčoviča na poslednú chvíľu je v tomto smere citeľné.

 

Koho voliť za prezidenta? Zhrnuli sme všetko o dvoch najsilnejších kandidátov, aby si sa rozhodol správne

 

Sponzorované príspevky na internete sa v hojnom počte objavujú aj v jeho kampani. Väčšinou sú to príspevky o jeho bežnom živote, o manželke a o akýchsi polomotivačných povzbudeniach.

 

Antikampaň

Na internete sa robia vtipy predovšetkým z hľadiska jeho vzhľadu – má výrazný úsmev. Vznikli desiatky koláží, ktoré si z neho uťahujú.

 

Maroš Šefčovič nemá žiadnu výraznú kauzu, no schytáva to za kauzy strany, ktorá ho vo voľbách podporuje a umožnila mu kandidovať. Novinári ho grilujú s otázkami, ktoré sa týkajú káuz Smeru a jej predsedu strany Fica (kedy sa odsťahuje z bytu Bašternáka, či by ho vymenoval za ústavného sudcu). Väčšinou na otázky neodpovedá, alebo ich zahrá do autu.

 

Za antikampaň sa dá istým spôsobom nazvať aj jeho oficiálna kampaň na internete. Cieľovou skupinou sú pravdepodobne starší voliči a mladým príde miestami až smiešne pozerať sa na to, ako jeho žena klepe rezne.

 

Môžem verejne sľúbiť, že ako človek so sociálnym cítením nikdy nepodpíšem zákony, ktoré by zrušili obedy zadarmo, vlaky zadarmo, podporím diskusiu o flexibilnej materskej dovolenke či štartovacom školskom balíčku.

 

Za zmienku stojí aj predčasné MDŽ, ktoré Smer oslavuje v kultúrnych domoch po celom Slovensku. Fico ho nazval ako muža s namakaným telom Jánošíka. Podobné prirovnania možno fungujú na staršie voličky, no pre internetovú generáciu je podobná prezentácia nepochopená a nepochopiteľná.

 

Šefčovič pôsobí v diskusiách ako skúsený diplomat. Jeho nevýhodou je, že ho potápa kotva v podobe Smer-SD. Je to proeurópsky zmýšľajúci politik, preto mu rola sociálneho kandidáta nesedí. Ťažko povedať, či mu to niekto verí, no nás svojim sociálnym zmýšľaním veľmi nepresvedčil.

Koho budeš voliť v prvom kole prezidentských volieb?
Zuzana Čaputová
3067 hlasov
Maroš Šefčovič
370 hlasov
Iný kandidát
1059 hlasov
Ohodnoť článok
36
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.