Najmenšie SUV-čko od VW už nie je tajomstvom.
Volkswagen nám odhaľuje svoj ďalší úplne nový model, ktorý je odpoveďou na stále obrovský dopyt po vozidlách typu SUV. Novinka pod názvom T-Cross však zastupuje skôr mestský crossover než veľké SUV. Tých má VW-čko v portfóliu hneď niekoľko, tentokrát tak Nemci smerujú pozornosť do segmentu malých áut, kde kompletne nový model zaujme kombináciou všestrannosti, hospodárnosti, digitálnej konektivity a zaujímavého dizajnu.
T-Cross stojí na základoch nového Pola (platforma MQB), s dĺžkou 4,11 metra je kompaktnejší než väčší T-Roc. Ide tak o ďalšieho zástupcu z kategórie CUV (Crossover Utility Vehicle), zaujať pritom chce vskutku netradičnejším dizajnom, v kontexte na pomery značky. Pokiaľ by ste vedľa seba postavili T-Cross, T-Roc, Tiguan aj Touareg, každý z modelov zastupuje iný estetický návrh. Spoločným znakom je však výrazná maska chladiča prechádzajúca do svetlometov, atletické bočné línie či široké zadné stĺpiky.
Za príplatok si vpredu nájde miesto full-LED technológia, úplne novým prvkom sú napokon zadné svetlá spojené čiernym pásom po celej šírke dverí batožinového priestoru. Ako je v segmente malých áut posledné roky zvykom, zákazníci majú veľmi široké možnosti individualizácie – až 12 farieb (väčšina pestrofarebných), niekoľko dizajnových paketov (vrátane R-Linu), dizajnových fólií, farebných diskov či veľkoplošných obkladových panelov v kokpite.
V kabíne je prístrojový panel horizontálne členený, združený prístroj prechádza do displeja systému infotainmentu, zatiaľ čo stredová konzola s ovládacími prvkami kúrenia a klimatizácie je natočená k vodičovi. Základný koncept palubnej dosky vychádza z Pola, svedkami sme však vzdušnejšieho priestoru, nových dekórov a hŕstky pozmenených detailov. Do oka tak padne (konečne) vynovený volant či radiaca páka.
10,25" digitálne budíky Active Info Display druhej generácie sú vecou voliteľnej výbavy, sekunduje im niekoľko systémov infotainmentu s uhlopriečkou displeja až do 20,3 cm (8 palcov). Americký špecialista Beats audio vyvinul pre T-Cross príplatkový ozvučovací systém, vybavený 8-kanálovým zosilňovačom s celkovým výkonom 300 W a subwooferom.
Silnou stránkou T-Crossu bude priestrannosť a variabilita – zadné sedadlo je pozdĺžne posuvné o 14 centimetrov, čím poskytuje alternatívne väčší priestor na nohy vzadu alebo väčší batožinový priestor. Podľa polohy zadného sedadla má batožinový priestor základný objem od 385 do 455 litrov. Pri sklopení obidvoch častí asymetricky deleného zadného operadla vznikne rovná nákladná plocha a maximálny využiteľný objem až 1 281 litrov.
T-Cross príde na trh so štvoricou agregátov – tri benzínové turbomotory a jeden naftový. Obidva benzínové trojvalce 1.0 TSI sú vybavené filtrom pevných častíc, dosahujú pritom výkony 70 kW / 95 k a 85 kW / 115 koní. Vrcholom ponuky bude následne toľko chváleny benzínový štvorvalec 1.5 TSI Evo s výkonom 110 kW / 150 koní. Dostupný však bude až koncom roka 2019. Ponuku následne dopĺňa štvorvalcový turbodiesel 1.6 TDI s výkonom 70 kW / 95 koní.
Všetky verzie budú (na rozdiel od väčšieho T-Roca) výhradne s predným pohonom, na výber budú pritom s manuálnom alebo automatickou prevodovkou – 5, respektíve 6-stupňový manuál alebo 7-stupňové dvojspojkové DSG. Podotknúť pritom treba, že všetky motory spĺňajú už najnovšiu emisnú normu Euro 6d-temp. Už v sérii je crossover vybavený mnohými asistenčnými systémami, ktoré boli doteraz vyhradené automobilom vyšších tried.
Súčasťou sériového vybavenia je systém na monitorovanie premávky pred vozidlom (Front Assist) s rozpoznávaním chodcov, funkcia automatického núdzového brzdenia (City Emergency Brake), asistent udržiavania vozidla v jazdnom pruhu (Lane Assist) či asistent rozjazdu do svahu, systém proaktívnej ochrany posádky, ako aj asistent pre bezpečnú zmenu jazdného pruhu (Blind Spot Detection).
Na želanie je k dispozícii systém monitorovania únavy vodiča, adaptívny radarový tempomat ACC a parkovací automat Park Assist. Cenové relácie zatiaľ u nás stanovené neboli (v Nemecku na úrovni okolo 17-tisíc €), dodajme pritom, že T-Cross sa bude vyrábať v španielskom závode v meste Navarra.