Pravdepodobne najznámejší psychológ, no aké sú jeho teórie?
Medzi laickou verejnosťou patrí k najznámejším a k najospevovanejším psychológom, sú však jeho myšlienky také aktuálne aj dnes? Naše vedomosti prešli za posledných sto rokov azda najväčším pokrokom v histórii ľudstva, preto možno povedať, že čo platilo vtedy, nemusí ani zďaleka platiť aj dnes. V prípade ľudskej mysle to platí azda dvojnásobne. Libido, pud, sex, sex a zase sex. Nečudo, že v psychológií sa mu hovorí aj pansexualista (pozn. autora – pansexualizmus je teória, že ľudské správanie je založené na sexe).
A že to je skutočne tak, sa môžeme presvedčiť cez celý rad Freudových teórií a hypotéz. Oidipov, resp. Elektrin komplex, psychosociálny vývin jedinca, ktorého štádiá sú vysvetľované výlučne sexuálnym smerom, etiológia detskej úzkosti atď.
Za Oidipov, resp. Elektrin komplex bol Freud kritizovaný už vo svojej dobe. Mnohí z vás určite vedia, o čom táto teória pojednáva. Tí, ktorí sa s termínom ešte nestretli, Oidipov komplex vo svojej podstate pripisuje každému jednému dieťaťu incestné túžby. Hovorí, že každé dieťa sa medzi 2. až 6. rokom zamiluje do rodiča opačného pohlavia, pričom rodiča rovnakého pohlavia vníma ako sexuálneho súpera (Oidipov komplex platí pre chlapcov, Elektrin komplex zasa pre dievčatá). Či to je skutočne tak, sa môžete spýtať len sami seba.
Freudova teória psychosociálneho vývinu síce môže vyzerať náramne zaujímavo, svojím spôsobom až temne, ale poďme sa na ňu pozrieť trochu bližšie. Freud opísal 5 základných štádií, ktorými si podľa neho v priebehu života prechádza každý človek. Ide o štádium orálne, análne, falické, latentné a genitálne. V každom štádiu je prítomná určitá slasť, ktorou sa človek uspokojuje.
Štádium orálne 0 – 1 rok
Slasť v orálnom štádiu spájal s prijímaním potravy, keďže to je vykonávané cez prsník matky. Sanie, hltanie, keď sa objavia prvé zuby pridáva sa aj hryzenie a prežúvanie. Slastné zážitky, ktoré dieťa touto oblasťou získava, však nemôžu trvať večne. Prvé narušenie prichádza s odstavením dieťaťa od prsníka, resp. s rastom prvých zubov, ktoré menia ústnu dutinu – zdroj slasti na zdroj bolesti.
Štádium análne 1 – 2 roky
Pre dieťa v análnom štádiu je zdrojom slasti spontánne vyprázdňovanie. Táto fáza je typická pre deti v prvom až druhom roku životu, no tiež nemôže trvať donekonečna. Plienky rodičia istý čas tolerujú, no následne je dieťa prirodzene učené čistotnosti a odkladaniu svojich okamžitých túžob. Znalosť chodiť na nočník, resp. záchod je bezpochyby nutnosťou, bez ktorej by bol človek v neskoršom veku ľahko vylúčený zo spoločnosti. Freud navyše poznamenáva, že prístup rodičov v tejto fáze je nanajvýš dôležitý, keďže to môže človeka ovplyvniť na celý život. Nadmerná prísnosť, trestanie, zahanbovanie či benevolencia sa môžu odraziť v neskorších črtách osobnosti každého jedinca. Prehnané tvrdenie či pravda?
Štádium falické 2 – 6 rokov
Nasleduje štádium falické a s ním aj prvé zaujatie svojimi pohlavnými orgánmi. U dieťaťa by sa mali budovať prvé sexuálne fantázie práve v tomto veku, teda vo veku, kedy začína rozlišovať medzi mužom a ženou, sa vyskytuje Oidipov a Elektrin komplex, o ktorom sme vraveli už v úvode článku. Objavovať by sa mal aj druhý, tzv. kastračný komplex. Ten sa prejavuje u oboch pohlaví rôzne. U chlapcov je prítomný strach o stratu penisu, zatiaľ čo u dievčat dochádza k závideniu penisu. Akoby začali dievčatá v tomto veku pociťovať neúplnosť, ochudobnenie, akoby im niečo chýbalo. Freud zároveň dodáva, že akékoľvek trestanie prejavov rannej detskej sexuality môže byť neskôr zdrojom tráum.
Štádium latencie 6 – 12 rokov
Inak aj obdobie zaškolenia dieťaťa. Rozvíja sa kapacita pre sublimáciu, teda nahradenie sexuality a transformuje sa do hier a vzťahov k rovesníkom. Freud doslova hovorí o strachu z rodičovskej odplaty, ktorý vedie k potlačeniu sexuálnych túžob dieťaťa. V štádiu latencie sú teda všetky sexuálne prejavy potlačené a skryté.
Štádium genitálne 12 rokov – dospelosť
A posledné štádium, ktorého cieľom je prechod k dospelej zrelej sexualite, kde je sexuálny pud uspokojovaný vo vzťahu k druhému človeku, zväčša opačného, no niekedy aj rovnakého pohlavia. Toto štádium je vstupom do dospelosti.
Vidíme teda, že vývin jedinca v podaní Sigmunda Freuda je maximálne zameraný na sexualitu a potláča iné, častokrát možno dôležitejšie aspekty osobnosti. Nutné podotknúť, že Freud model sexuality a libida chápe vo veľmi širokom zmysle (láska, náklonnosť, spolupatričnosť, neha), no i tak je jeho prílišné zameranie sa na túto oblasť očividné a tým pádom pôsobí obraz človeka značne necelistvo. Nie je tak prekvapením, že Freud bol za svoju prácu často kritizovaný.
Odporcovia jeho myšlienok mu zazlievali najmä incestné motívy, ktoré pripisoval každému a v konečnom dôsledku ich bral ako prirodzenú súčasť vývinu. Zazlievaný mu bol tiež príliš pochmúrny obraz ľudskej povahy, v jeho prácach absentujú pojmy ako radosť a sebarealizácia. Na záver treba podotknúť, že nebol veľkým fanúšikom výskumov, preto sú jeho myšlienky považované za maximálne neobjektívne.
Samozrejme, že za svoju kariéru sa venoval mnohým ďalším veciam ako nevedomiu, asociáciám, obranným mechanizmom atď., no o tých možno inokedy. V každom prípade, Freud vo svojej dobe zasial semeno novej oblasti v psychológii a psychiatrii, ktoré boli v priebehu rokov neustále zdokonaľované a jeho metódy a prístupy sa využívajú v podstate do dnešného dňa.