V Inchebe nájdeš kúsky, ktoré neboli k videniu ani na autosalóne v Ženeve.
Rok s rokom sa stretol, a teda opäť nadišiel ten správny čas na bratislavský Autosalón. Najprestížnejšia automobilová udalosť roka nielen na Slovensku, ale aj v stredoeurópskom regióne, otvorila svoje brány už v rámci svojho 28. ročníka. I keď posledné roky jasne naznačovali, že úroveň domáceho veľtrhu citeľne rástla, azda len málokto by bol povedal, že tento rok budeme v Inchebe svedkami tak veľkolepej prehliadky.
Môže za to nielen skutočnosť, že tento rok na bratislavský Autosalón zavítal rekordný počet vystavovaných automobiliek, ktorých je až 50, ale i fakt, že pod jednou strechou je možné vidieť až vyše 80 premiér. V neposlednom rade však na celkovej atraktivite podujatia zohrali namalú úlohu niektoré prítomné štvorkolesové počiny, ktoré by sme jednoducho v našich končinách nečakali.
Inak povedané, tento ročník automobilového veľtrhu, ktorý je verejnosti prístupný v dňoch od 24. do 29. apríla, považujeme za bezkonkurenčne najlepší, aký sme v našom hlavnom meste zažili. Však posúďte sami, vybrali sme 10 najväčších noviniek.
Audi A7 Sportback
Po boku novej vlajkovej lode sa vystavuje aj štýlová A7-čka, ktorú si dovolíme označiť za najkrajšie Audi súčasnosti. Atraktívne strihnutý zovňajšok dopĺňa úplne nový interiér. Za novým volantom je 12,3″ Audi Virtual Cockpit novej generácie, zatiaľ čo v strede dvojica obrazoviek s uhlopriečkou 10,1, respektíve 8,6″ a akustickou či haptickou spätnou väzbou. Revolučnou je napokon technika pod kapotou, nakoľko po vzore vlajkovej lode je á-sedmička už v základe mild-hybridom.
Súčasťou každej verzie je elektrická sieť s napätím 48 V, ktorá zásobuje energiou aj vedľajšiu elektrickú sieť s napätím 12 V. Hlavnú sieť 48 V napája štartovací generátor, ktorý je pripojený drážkovaným remeňom ku kľukovému hriadeľu motora. Motorová paleta je v čase uvedenia na trh zameraná na benzínový agregát – pod novým označením A7 55 TFSI totiž nájdeme preplňovaný benzínový trojliter V6 s výkonom 250 kW / 340 koní a 500 N.m.
BMW M5 First Edition
Nový supersedan je v Inchebe vystavený rovno v úvodnej edícii, ktorá vznikne len v počte 400 kusov. Za príplatok necelých 20-tisíc € tak dostane nielen bohatú výbavu, ale aj výnimočný matný lak Frozen Dark Red Metallic od BMW Individual. Nová generácia sa už v štandarde pýši 19″ diskami (za príplatok dvadsiatky s pneumatikami o rozmeroch 275/35 R20, respektíve 285/35 R20), hliníkovou kapotou, karbónovou strechou a zliatinovými brzdami s vnútorným chladením – vpredu 6-piestikové a vzadu 1-piestikové strmene. Srdcom em-päťky je 4,4-litrová V8-čka M TwinPower Turbo s výkonom 441 kW / 600 koní a krútiacim momentom 750 N.m.
Dôkladne „prekopaný“ agregát, dostal nanovo vyvinutú dvojicu turbodúchadiel, zvýšený vstrekovací tlak a elektronicky plne variabilne ovládané olejové čerpadlo. M5 akceleruje z 0-100 km/h iba za 3,4 sekundy, na dvestovke je za 11,1 sekundy. Do nemalej miery sa pod famózne parametre podpísala špeciálne upravená 8-stupňová prevodovka M Steptronic a zároveň vôbec poprvýkrát v histórií použitý pohon všetkých štyroch kolies M xDrive.Ten sľubuje nové dimenzie dynamiky – na výber je z niekoľkých kombinácii režimov vzhľadom k stabilizácii (DSC on, M Dynamic, DSC off) a pohonu (4WD, 4WD Sport, 2WD).
Hyundai Santa Fe
Okrem plne elektrickej Kony Electric s dojazdom približne 400 kilometrov je highlightom kórejského stánku nová generácia obľúbeného Santa Fe. Ide o ďalší jasný náznak toho, že Kórejci sa snažia upevniť si čoraz lepšiu pozíciu najmä na európskom trhu. Atraktívne navrhnuté SUV s luxusným interiérom a paletou troch motorov s výkonom od 185 po 235 koní určite zamieša karty v danom segmente. Ako je už posledné roky zvykom, svedkami sme vskutku výstredného až extravagantného návrhu prednej masky, kde sú svetla rozdelené do troch línií. Novinka pritom vystupuje oveľa mohutnejšie, zaujme pritom veľkolepo priestranným interiérom.
Jaguar XE SV Project 8
Ak ste si mysleli, že nemecké top trio sa dookola naťahuje o to, kto prevezme trón, mýlili ste sa a Briti by vám o tom mohli momentálne čo-to povedať. Stále relatívne nové XE-čko totiž dostalo pod kapotu kompresorom preplňovanú 5-litrovú V8-čku s výkonom 441 kW / 600 koní a 700 N.m, no a tu už končí akákoľvek sranda. Vďaka špičkovému pohonu všetkých štyroch kolies a 8-stupňovej automatickej prevodovke Quickshift dokáže pekelný sedan akcelerovať z 0 na 96 km/h len za 3,3 sekundy (!), zatiaľ čo jeho maximálna rýchlosť je až na úrovni 320 km/h. Ak si to rozmeníme na drobné, XE SV Project 8 zastupuje vôbec najvýkonnejší, najrýchlejší, najagilnejší a najextrémnejší cestný Jaguar všetkých čias.
Čuduj sa svetu, práve táto pecka sa nachádza na tohtoročnom bratislavskom Autosalóne, čo je skutočne veľká senzácia. Divízia Special Vehicle Operations upriamuje pozornosť na špeciálne hliníkové a karbónové časti karosérie či špičkový Carbon Ceramic Braking systém – za špeciálnymi 20″ diskami sa nachádzajú karbón-keramické brzdy s kotúčmi až 400 mm vpredu, respektíve 396 mm vzadu. Jaguar má v pláne vyrobiť „až“ 300-kusovú sériu, tá bude však len pre 40 krajín sveta. Cena je približne 180-tisíc €.
Lamborghini Aventador S
Ani tento roka v Bratislave nechýba takzvaný Exclusive Salon, ktorého súčasťou sú tie najluxusnejšie a najšportovejšie značky. V spodnej časti výstaviska tak môžete vidieť exkluzivitky ako Bentley Bentayga V8, Lamborghini Huracán Performante, Ferrari 488 či nejeden Rolls-Royce. Čerešničkou na torte je nedávno faceliftovaný Aventador s dodatkom S.
V prom rade je vo veci značne vyšperkovaný a ešte atraktívnejší exteriér, ktorý nepôsobí len podstatne modernejšie, ale je aj plne funkčný, a to dokonca viac ako kedykoľvek predtým. Prítlak na prednej náprave sa zlepšil o 130 %, zatiaľ čo novo vyvinuté zadné krídlo, ktoré sa nastavuje v troch polohách, zaručuje až o 50 % väčší prítlak vzadu. Lambo poháňa obrovský, 6,5-litrový atmosférický dvanásťvalec s po novom už navýšeným výkonom 544 kW / 740 koní a krútiacim momentom 690 N.m. I keď sa rýchlostné parametre takmer nezmenili, veľký progres sľubuje stabilita, ovládanie vozidla a najmä možnosť prechádzať zákrutami vo vyšších rýchlostiach, keďže S-ko dostalo riadenie všetkých štyroch kolies.
Kia Ceed
Ďalším kórejským zástupcom so slovenskými koreňmi je nový Ceed. Áno, 3. generácia už prichádza bez povestného apostrofu v názve, podstatné však je, že populárny hatchback poznáme v plnej kráse už teraz. Modernejšie krivky, doplnené o kvalitnú full-LED svetelnú technológiu je možné vidieť v Inchebe zatiaľ len v klasickej, teda 5-dverovej karosárskej verzii, nakoľko kombi odhalené v Ženeve sa vo výstavisku nenachádza.
Okrem pekne navrhnutého kokpitu spomeňme paletu motorizácii – 1.4 CVVT (100 k), 1.0 T-GDI (120 k), 1.4 T-GDI (140 k), zatiaľ čo naftová ponuka ráta s agregátom 1.6 CRDi s výkonom 115 k a 136 kW.
Mercedes-AMG Projcet One
Už nejaký ten rok je tradíciou, že stánok značky Mercedes-Benz je jednoznačne tým najrozsiahlejším a najprepracovanejším. Inak tomu nie je ani tentokrát, navyše, potvrdzuje to aj plejáda najväčšieho počtu domácich premiér – od úplne novej triedy A, cez faceliftované tiedy C a S kupé, až po zásadné novinky ako CLS, GT 53 či nové G-čko. Slovenskému zastúpeniu sa však podaril nevídaný husársky kúsok, nakoľko do Incheby dotiahli historicky najväčšiu exkluzívnosť tohto autosalónu – showcar Project One.
Laický povedané, ide o Formulu 1 s karosériou a cestnou homologizáciou. P1-ku totiž poháňa preplňovaný 1,6-litrový šesťvalec, ktorého výkon predstavuje 529 kW / 720 koní, pričom v zmysle tradícií točiť je schopný až 11-tisíc otáčok za minútu. Ide o základ motora, ktorý v roku 2015 poslúžil Lewisovi Hamiltonovi pri zisku titulu. Pravda je ale taká, že hviezdny hyperšport vo svojich útrobách schováva až 5 motorov, keďže V6-ke sekundujú ďalšie 4 elektromotory. Summa summarum, kombinovaný výkon predstavuje veľkolepých vyše 740 kW / 1000 koní, vznikne len 275 kusov pričom každý z nich bude stáť minimálne 2,25-milióna €.
Peugeot 508
Čerstvý prírastok do radov francúzkej automobilky púta pozornosť už aj na Slovensku. Opäť sme svedkami veľmi netypických, no o to zaujímavejších tvarov, ktoré naozaj kradnú pohľady návštevníkov. Povedať treba, že v skutočnosti ide o 5-dverový liftback, ktorý to viac hrá na športové GT než klasický sedan. V zmysle súčasných trendov o tom svedčí nielen pomaly klesajúca strecha, ale aj športovo ladený futuristický interiér. Pod kapotou nájdeme agregáty 1.6 PureTech, 1.5 BlueHDi a 2.0 BlueHD, ktorých výkonnostne spektrum siaha od 96 kW / 130 koní po 169 kW / 230 koní. Na výber bude 6-stupňový manuál, respektíve 8-stupňový automat.
Škoda Vision X
Ďalšiu veľkú výstavnú premiéru zhmotňuje koncept X, teda crossover vychádzajúci z Fabie. Škoda teda aj v Bratislave jasne naznačuje, že odstupom času naberá na odvahe, o čom svedčia na pomery značky naozaj kontroverzné tvary. Je jasné, že stále sa bavíme o koncepčnom vyhotovení, základný tvar karosérie, hlavné línie, ale i štýl rozdelených predných svetiel sa prakticky v plnom znení pretaví časom do reality.
Česi vsadili aj tentokrát na výraznú farbičku exteriéru, ktorá X-ku rozhodne svedči. Presnejšie ide o 19-vrstvový lak FlexGreen, ktorý však v takomto podaní v sérii neuvidíme, no automobilka sľubuje, že k dispozícii bude veľmi obdobný odtieň. Záverom by sa patrilo povedať o netypickom pohone. O ten sa stará štvorvalcová jednotka 1.5 G-TEC s výkonom 96 kW / 130 koní a 250 N.m. Svoj potenciál však posiela iba na predné kolesá, zatiaľ čo na tie zadné smeruje sila s takmer 30-koňového elektromotora.
Volkswagen Touareg
Ak by sme odhliadli od Projectu One, práve 3. generácia Touaregu by bola azda najväčším trhákom tohtoročného autosalónu. Môže za to nielen skutočnosť, že vozidlo sa na jarnom autosalóne v Ženeve ešte nenachádzalo a zároveň aj preto, že ide v naších končinách o veľmi vyhľadávaný artikel, nehovoriac o jeho výrobe v Bratislave. Spomenúť pritom treba, že domáce zastúpenie značky si túto exkluzívnosť patrične uvedomuje, nakoľko stánok Volkswagenu bol svojimi kulisami a zariadením po tom mercedesáckom rozhodne druhým najkrajším a najprepracovanejším.
Všetko podstatné sa o novinke dočítaš tu, my len dodajme, že nová generácia naznačuje svoje dominantné postavenie už i samotným exteriérom. Masívne tvary umocňuje obrovská predná maska ovešaná množstvom chrómu, prehliadnuť pritom nemožno výraznú svetelnú technológiu – v základe nebudú chýbať full-LED svetlá, za príplatok však spoznávame svetlá IQ.Light s až 128 diódami. Vo vnútri nového Touarega sa skrýva doslova technologickú bombu. Nielenže sme svedkami dizajnovo veľmi prepracovanej palubnej dosky, ktorá už rozhodne nie je fádna či konzervatívna, jej gro okrem toho tvoria nevídané prvky – za decentne pozmemeným volantom nájdeme 12,3" Active Info Displej novej generácie, zatiaľ čo prakticky celý stredový panel tvorí obrovská, až 15" obrazovka.