23. október 2017, 14:06

Fincherov Mindhunter neohrozene ašpiruje na titul najlepšieho seriálu tohto roka (Recenzia)

Adaptácia knižného bestselleru, známe herecké tváre a David Fincher - kombinácia, ktorá jednoducho nemohla dopadnúť zle.

Tibor P.
23. október 2017, 14:06

2

David Fincher sa do seriálových vôd vrátil po štyroch rokoch. Naposledy priviedol na televízne obrazovky seriál House of Cards, ktorému k úspešnému štartu pomohol zrežírovaním jeho úvodných dvoch častí. Fanúšikovia sa tak po dlhšom čase dočkali návratu muža, ktorý stojí za mnohými úspešnými filmami a ktorého rukopis je unikátny a nezameniteľný. Vzhľadom k tomu, že Fincher opäť spojil sily so streamovacím gigantom Netflix, očakávania boli pochopiteľne len tie najväčšie. Mindhunter, ako sa seriálová novinka nazýva, je adaptáciou knižného bestselleru Mindhunter: Inside the FBI’s Serial Crime Unit a v prvej sérii sme sa dočkali celkovo desiatich častí. Pokiaľ ide o Finchera, ten sa postaral o réžiu epizód 1, 2, 9 a 10, avšak seriál je natoľko kvalitatívne konzistentný, že v konečnom výsledku máte dojem, že Fincher poctivo bdel nad realizáciou celej série - ale o tom neskôr.

Dej nás zavádza do roku 1979 a my máme možnosť sa zoznámiť s dvojicou agentov FBI - Holdenom Fordom (Jonathan Groff) a Billom Tenchom (Holt McCallany), ktorí vedú rozhovory s uväznenými sériovými vrahmi, snažia sa pochopiť ich zmýšľanie a vyriešiť niekoľko neuzavretých prípadov. Celý príbeh je však oveľa komplikovanejší a my ako diváci ho máme možnosť vnímať na troch rôznych úrovniach - tou prvou je vrah, ktorý sa nám pravidelne zjavuje v úvode každej časti a my máme možnosť sledovať jeho postupnú prípravu na vraždu. To, či k nej nakoniec dôjde a akým spôsobom, vám samozrejme neprezradím. Druhú úroveň predstavuje riešenie konkrétnych prípadov a rozhovory s jednotlivými vrahmi - vždy s niekým iným. A napokon sa na celý projekt výskumu zmýšľania vrahov pozeráme v globálnom meradle nielen skrz postavy agentov, ale aj ich najbližších spolupracovníkov.

Musím sa priznať, že pilotný diel ma do príbehu tak úplne nevtiahol. Nemám na to nejaké konkrétne vysvetlenie, ale musel som si počkať až do druhej časti, kým má dej vtiahol natoľko, že som sa oddal môjmu obľúbenému binge-watchingu. To však nič nemení na tom, že to, čo sa následne odohrávalo, pre mňa predstavovalo absolútnu bravúru seriálovej tvorby a ja som ako správny fanúšik chrochtal blahom. Fakt, že dej nie je priamočiary, vy ste nútení premýšľať nad tým, čo sa počas jednotlivých scén odohráva a príbeh je takto úrovňovo členený, nemáte vôbec čas sa nudiť a celá séria vám zbehne skôr ako sa nazdáte. Keď som v úvode spomínal, že som nezaregistroval zmenu režiséra, bolo to spôsobené tým, že jednotlivé časti sú skutočne precízne natočené a ťažko by ste hľadali nejaké výrazné odlišnosť. Kvarteto Fincher - Kapadia - Douglas - Lindholm si svoju časť úspechu podelilo rovným dielom.

Mindhunter rozhodne nie je obyčajným seriálom. Nielen tým, kto za nám stojí, ale predovšetkým umne vystavaným príbehom, skvelými hercami a netradičnou zápletkou. Predsa len, koľko kriminálnych príbehov spovedá vrahov namiesto toho, aby ich chytalo a posielalo za mreže? Ak aj nejaké existujú, tak ich tento seriálový nováčik hravo schová do vrecka. Sile tohto projektu zjavne verí aj Netflix, keďže pred niekoľkými dňami ohlásil plány ohľadom druhej série. Tento seriál by ste si rozhodne nemali nechať ujsť, pretože svoje kvality dokazuje po všetkých stránkach. Pokiaľ sa nudíte a potrebujete preklenúť obdobie, kým začnú vaše obľúbené seriály, pustite sa do tohto a ja vám garantujem, že si svoj zoznam favoritov obohatíte o ďalšieho člena. 9.5/10.

0/10
9