Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
13. októbra 2017 o 11:19
Čas čítania 0:00
Emil A.

Ako môžu letecké spoločnosti predať viac leteniek, ako je sedadiel v lietadle?

ZAUJÍMAVOSTI
Uložiť Uložené

Ak by sa predalo toľko leteniek, koľko je miest v lietadle, vo väčšine prípadov by tretina sedadiel nebola obsadená.

Pred pár mesiacmi sme boli svedkami neslávneho incidentu, kedy bol cestujúci vyhostený z vypredaného lietadla United Airlines aj napriek tomu, že mal kúpenú letenku. Pre letecké spoločnosti je bežnou záležitosťou predávať viac leteniek, ako je sedadiel v lietadle, no dovoľuje to zákon? V leteckom priemysle sa totitž každoročne viac ako 40 000 cestujúcich nedobrovoľne nedostane na let práve kvôli nedostatku sedadiel.

Podľa historických leteckých údajov, aerolínie sa stretávajú s 1 % cestujúcich, ktorí sa jednoducho neukážu a ich sedadlo tak ostane prázdne. Medzi hlavné dôvody patrí napríklad uviaznutie v dopravnej zápche, choroba, zaspatie alebo jednoducho cestujúci zabudne na daný let. Toto percento sa líši v závislosti od viacerých faktorov, vrátane toho, či ľudia cestujú na dovolenku alebo na služobnú cestu. V prípade, že si cestujúci zakúpi letenku s možnosťou storna, letecká spoločnosť tak stráca príjmy kvôli prázdnym sedadlám.

Ako môžu letecké spoločnosti predať viac leteniek, ako je sedadiel v lietadle?
Zdroj: Unsplash.com

Aby teda nedošlo ku situácii, že lietadlo má príliš veľa prázdnych miest, aerolínie predávajú viac miest, než je k dispozícii. Zákon tento postup dovoľuje a dokonca nenariaďuje presné percento, koľko sedadiel môže letecká spoločnosť predávať naviac. Namiesto toho sa letecké spoločnosti snažia na základe rôznych algoritmov odhadnúť, koľko cestujúcich sa pravepodobne nedostaví na let. Cieľom je pochopiteľne využiť takmer plnú kapacitu lietadla, bez toho, aby museli cestujúceho dobrovoľne alebo nedobrovoľne vyprevadiť z lietadla, aj keď mal kúpenú letenku. Algoritmus, samozrejme, musí brať do úvahy aj to, ako následne bude letecká spoločnosť kompenzovať stratu cestujúcim.

V roku 2016, 12 najväčších leteckých spoločností so sídlom v USA odmietlo 475 000 osôb, vrátane 41 000, ktorých museli nedobrovoľne "odstrániť" z paluby. Podľa štatistík tak pri zhruba každých 100 000 letoch sa 6 cestujúcich nedobrovoľne nedostane na let. Číslo však postupne klesá, v roku 2015 to bolo 7 pasažierov na taký istý počet letov. Podľa európskych a amerických pravidiel musí letecká spoločnosť najskôr vyzvať cestujúcich, či sú ochotní sa dobrovoľne vzdať svojho miesta za finančnú kompenzáciu. Ak sa nenájde žiadny dobrovoľník, aerolinky majú právo náhodne vybrať pasažierov, ktorým vyplatia odškodnenie vo výške 250 - 600 € podľa dĺžky letu, bez ohľadu na to, či chcú alebo nechcú opustiť palubu lietadla. Okrem iného majú poškodení nárok na telefonické hovory, občerstvenie a prípadne aj ubytovanie. Vo väčšine prípadov sa drvivá väčšina vzdá svojho miesta a opustí lietadlo za dohodnuté odškodnenie.

Ako môžu letecké spoločnosti predať viac leteniek, ako je sedadiel v lietadle?
Zdroj: Unsplash.com

V horších prípadoch to môže dopadnúť aj takto:

Domov
Zdieľať
Diskusia