Utorok 21. 11. 2017 meniny má Elvíra

hľadaj na refresheri

Ako môžu letecké spoločnosti predať viac leteniek, ako je sedadiel v lietadle?

Ak by sa predalo toľko leteniek, koľko je miest v lietadle, vo väčšine prípadov by tretina sedadiel nebola obsadená.

13. október 2017, 11:19
zdroj: pexels.com
13. október 2017, 11:19

Pred pár mesiacmi sme boli svedkami neslávneho incidentu, kedy bol cestujúci vyhostený z vypredaného lietadla United Airlines aj napriek tomu, že mal kúpenú letenku. Pre letecké spoločnosti je bežnou záležitosťou predávať viac leteniek, ako je sedadiel v lietadle, no dovoľuje to zákon? V leteckom priemysle sa totitž každoročne viac ako 40 000 cestujúcich nedobrovoľne nedostane na let práve kvôli nedostatku sedadiel.

 

Podľa historických leteckých údajov, aerolínie sa stretávajú s 1 % cestujúcich, ktorí sa jednoducho neukážu a ich sedadlo tak ostane prázdne. Medzi hlavné dôvody patrí napríklad uviaznutie v dopravnej zápche, choroba, zaspatie alebo jednoducho cestujúci zabudne na daný let. Toto percento sa líši v závislosti od viacerých faktorov, vrátane toho, či ľudia cestujú na dovolenku alebo na služobnú cestu. V prípade, že si cestujúci zakúpi letenku s možnosťou storna, letecká spoločnosť tak stráca príjmy kvôli prázdnym sedadlám.

 

Ako môžu letecké spoločnosti predať viac leteniek, ako je sedadiel v lietadle?

 

Aby teda nedošlo ku situácii, že lietadlo má príliš veľa prázdnych miest, aerolínie predávajú viac miest, než je k dispozícii. Zákon tento postup dovoľuje a dokonca nenariaďuje presné percento, koľko sedadiel môže letecká spoločnosť predávať naviac. Namiesto toho sa letecké spoločnosti snažia na základe rôznych algoritmov odhadnúť, koľko cestujúcich sa pravepodobne nedostaví na let. Cieľom je pochopiteľne využiť takmer plnú kapacitu lietadla, bez toho, aby museli cestujúceho dobrovoľne alebo nedobrovoľne vyprevadiť z lietadla, aj keď mal kúpenú letenku. Algoritmus, samozrejme, musí brať do úvahy aj to, ako následne bude letecká spoločnosť kompenzovať stratu cestujúcim.

 

V roku 2016, 12 najväčších leteckých spoločností so sídlom v USA odmietlo 475 000 osôb, vrátane 41 000, ktorých museli nedobrovoľne "odstrániť" z paluby. Podľa štatistík tak pri zhruba každých 100 000 letoch sa 6 cestujúcich nedobrovoľne nedostane na let. Číslo však postupne klesá, v roku 2015 to bolo 7 pasažierov na taký istý počet letov. Podľa európskych a amerických pravidiel musí letecká spoločnosť najskôr vyzvať cestujúcich, či sú ochotní sa dobrovoľne vzdať svojho miesta za finančnú kompenzáciu. Ak sa nenájde žiadny dobrovoľník, aerolinky majú právo náhodne vybrať pasažierov, ktorým vyplatia odškodnenie vo výške 250 - 600 € podľa dĺžky letu, bez ohľadu na to, či chcú alebo nechcú opustiť palubu lietadla. Okrem iného majú poškodení nárok na telefonické hovory, občerstvenie a prípadne aj ubytovanie. Vo väčšine prípadov sa drvivá väčšina vzdá svojho miesta a opustí lietadlo za dohodnuté odškodnenie.

 

Ako môžu letecké spoločnosti predať viac leteniek, ako je sedadiel v lietadle?

 

V horších prípadoch to môže dopadnúť aj takto:

 

Vyjadri svoj názor na článok
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Odpad! Menej takýchto článkov
Super! Viac takýchto článkov
Povedz nám, prečo sa ti článok nepáči:
Ďakujeme za tvoj názor!
Pomáha nám a autorom pri skvalitňovaní obsahu na stránke.
Zobraziť 4 komentáre
Diskusia
Diskusia je len pre prihlásených
4 komentáre
Zoradiť komentáre podľa obľúbenosti času pridania
avatar
Giuseppe13. október 2017, 21:37

Prečo si jednoducho nenechajú zaplatiť letenky popredu a tým pádom by na tých 6 cestujúcich zo 100 000 zarobili?

-1 Odpovedať · Nahlásiť
avatar
Huculka14. október 2017, 11:56

Ono to celé bude asi trochu jinak. Pochybuji, že letecké společnosti čekají, až jim cestující zaplatí letenku těsně před letem. Podle mě všichni cestující s letenkou mají zaplaceno dopředu. Na poslední chvíli platí někdo, kdo teprve přišel na letiště a nemá letenku koupenou předem. V tu chvíli vědí, jestli je v letadle místo nebo ne.
Ale některé letenky do ekonomické třídy se prodávají hodně levně, jsou nepřenosné a nedají se stornovat. Pak se ale objeví někdo, kdo je ochotný koupit si dražší letenku, tak mu ji prodají. Před letem tam mají dva cestující s letenkou na jedno místo. Aby splnili požadavky, tak se zeptají, jestli někdo nechce kompenzaci a počkat si na příští let. Pokud nikdo, tak koho vyhodí? Toho s lacinou letenkou nebo toho s tou dražší?
Většinou tohle ale řeší ještě v gatu a nečekají s tím až na palubu letadla, když má každý své místo.

-1 Odpovedať · Nahlásiť
avatar
Kee von Moravia14. október 2017, 13:38

Nechápu takový postup.. Tohle by se mělo vyřešit už během odbavování.. Žádné tahání lidí z letadla násilím, prostě kdo dřív přijde, ten obsadí místo a dalšího zastaví rovnou na terminálu, kde mu slušnou formou nabídnou omluvu a odškodné, přesně jak píšeš v závěru.. Tohle by se snad v 21. století už dít nemuselo a zdá se mi to naprosto absurdní a neomluvitelné. Jsem znechucená z faktu, že peníze znamenají víc než lidská slušnost a důstojnost a upřímně, po takovém zážitku bych už určitě s touhle společností neletěla a myslím že nikdo z přímých účastníků takového incidentu.

0 Odpovedať · Nahlásiť
avatar
closter15. október 2017, 21:33

Pro pochopení je potřeba se pořádně ponořit do bordelu letecké dopravy; z tisícovek leteckých společností nejsou prodělečné jen jednotky procent (!). Tzn. vesměs giganti a pár nízkonákladovek. Ostatni jen přežívají,fúzují atd. Život letecké společnosti je o cashflow, přelévání peněz z jedné děravé nádoby do druhé, ó překlenovacích úvěrech, čekání a doufání v dobrou letní sezónu apod. Do overbookingu vstupuje také to, že někteří cestující mají přednost - zaměstnanci, diplomaté, technici. Pro aerolinku je prostě výhodnější zaplatit odškodnění. Koupí letenky v příslušném tarifu uzavírá cestující s přepravcem smlouvu, která tyto podmínky zahrnuje. Chápu rozhořčení cestujících ale letecká doprava je tak složitá, že je prostě třeba se podřídit. Není to MHD.

0 Odpovedať · Nahlásiť
Odoberaj REFRESHER videá
Najčítanejšie