Piatok 25. 5. 2018 meniny má Urban, Vivien

hľadaj na refresheri

Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
zdroj: pexels.com

Ako môžu letecké spoločnosti predať viac leteniek, ako je sedadiel v lietadle?

Ak by sa predalo toľko leteniek, koľko je miest v lietadle, vo väčšine prípadov by tretina sedadiel nebola obsadená.

13. október 2017, 11:19
13. október 2017, 11:19

Ak by sa predalo toľko leteniek, koľko je miest v lietadle, vo väčšine prípadov by tretina sedadiel nebola obsadená.

Pred pár mesiacmi sme boli svedkami neslávneho incidentu, kedy bol cestujúci vyhostený z vypredaného lietadla United Airlines aj napriek tomu, že mal kúpenú letenku. Pre letecké spoločnosti je bežnou záležitosťou predávať viac leteniek, ako je sedadiel v lietadle, no dovoľuje to zákon? V leteckom priemysle sa totitž každoročne viac ako 40 000 cestujúcich nedobrovoľne nedostane na let práve kvôli nedostatku sedadiel.

 

Podľa historických leteckých údajov, aerolínie sa stretávajú s 1 % cestujúcich, ktorí sa jednoducho neukážu a ich sedadlo tak ostane prázdne. Medzi hlavné dôvody patrí napríklad uviaznutie v dopravnej zápche, choroba, zaspatie alebo jednoducho cestujúci zabudne na daný let. Toto percento sa líši v závislosti od viacerých faktorov, vrátane toho, či ľudia cestujú na dovolenku alebo na služobnú cestu. V prípade, že si cestujúci zakúpi letenku s možnosťou storna, letecká spoločnosť tak stráca príjmy kvôli prázdnym sedadlám.

 

Ako môžu letecké spoločnosti predať viac leteniek, ako je sedadiel v lietadle?

 

Aby teda nedošlo ku situácii, že lietadlo má príliš veľa prázdnych miest, aerolínie predávajú viac miest, než je k dispozícii. Zákon tento postup dovoľuje a dokonca nenariaďuje presné percento, koľko sedadiel môže letecká spoločnosť predávať naviac. Namiesto toho sa letecké spoločnosti snažia na základe rôznych algoritmov odhadnúť, koľko cestujúcich sa pravepodobne nedostaví na let. Cieľom je pochopiteľne využiť takmer plnú kapacitu lietadla, bez toho, aby museli cestujúceho dobrovoľne alebo nedobrovoľne vyprevadiť z lietadla, aj keď mal kúpenú letenku. Algoritmus, samozrejme, musí brať do úvahy aj to, ako následne bude letecká spoločnosť kompenzovať stratu cestujúcim.

 

V roku 2016, 12 najväčších leteckých spoločností so sídlom v USA odmietlo 475 000 osôb, vrátane 41 000, ktorých museli nedobrovoľne "odstrániť" z paluby. Podľa štatistík tak pri zhruba každých 100 000 letoch sa 6 cestujúcich nedobrovoľne nedostane na let. Číslo však postupne klesá, v roku 2015 to bolo 7 pasažierov na taký istý počet letov. Podľa európskych a amerických pravidiel musí letecká spoločnosť najskôr vyzvať cestujúcich, či sú ochotní sa dobrovoľne vzdať svojho miesta za finančnú kompenzáciu. Ak sa nenájde žiadny dobrovoľník, aerolinky majú právo náhodne vybrať pasažierov, ktorým vyplatia odškodnenie vo výške 250 - 600 € podľa dĺžky letu, bez ohľadu na to, či chcú alebo nechcú opustiť palubu lietadla. Okrem iného majú poškodení nárok na telefonické hovory, občerstvenie a prípadne aj ubytovanie. Vo väčšine prípadov sa drvivá väčšina vzdá svojho miesta a opustí lietadlo za dohodnuté odškodnenie.

 

Ako môžu letecké spoločnosti predať viac leteniek, ako je sedadiel v lietadle?

 

V horších prípadoch to môže dopadnúť aj takto:

 

Vyjadri svoj názor na článok
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Odpad! Menej takýchto článkov
Super! Viac takýchto článkov
Povedz nám, prečo sa ti článok nepáči:
Ďakujeme za tvoj názor!
Pomáha nám a autorom pri skvalitňovaní obsahu na stránke.
Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho priateľom
NAHOR
Diskusia4 komentáre
Diskusia je len pre prihlásených
4 komentáre
Zoradiť komentáre podľa obľúbenosti času pridania
avatar
Giuseppe13. október 2017, 21:37

Prečo si jednoducho nenechajú zaplatiť letenky popredu a tým pádom by na tých 6 cestujúcich zo 100 000 zarobili?

-1 Odpovedať · Nahlásiť
avatar
Huculka14. október 2017, 11:56

Ono to celé bude asi trochu jinak. Pochybuji, že letecké společnosti čekají, až jim cestující zaplatí letenku těsně před letem. Podle mě všichni cestující s letenkou mají zaplaceno dopředu. Na poslední chvíli platí někdo, kdo teprve přišel na letiště a nemá letenku koupenou předem. V tu chvíli vědí, jestli je v letadle místo nebo ne.
Ale některé letenky do ekonomické třídy se prodávají hodně levně, jsou nepřenosné a nedají se stornovat. Pak se ale objeví někdo, kdo je ochotný koupit si dražší letenku, tak mu ji prodají. Před letem tam mají dva cestující s letenkou na jedno místo. Aby splnili požadavky, tak se zeptají, jestli někdo nechce kompenzaci a počkat si na příští let. Pokud nikdo, tak koho vyhodí? Toho s lacinou letenkou nebo toho s tou dražší?
Většinou tohle ale řeší ještě v gatu a nečekají s tím až na palubu letadla, když má každý své místo.

-1 Odpovedať · Nahlásiť
avatar
Kee von Moravia14. október 2017, 13:38

Nechápu takový postup.. Tohle by se mělo vyřešit už během odbavování.. Žádné tahání lidí z letadla násilím, prostě kdo dřív přijde, ten obsadí místo a dalšího zastaví rovnou na terminálu, kde mu slušnou formou nabídnou omluvu a odškodné, přesně jak píšeš v závěru.. Tohle by se snad v 21. století už dít nemuselo a zdá se mi to naprosto absurdní a neomluvitelné. Jsem znechucená z faktu, že peníze znamenají víc než lidská slušnost a důstojnost a upřímně, po takovém zážitku bych už určitě s touhle společností neletěla a myslím že nikdo z přímých účastníků takového incidentu.

0 Odpovedať · Nahlásiť
avatar
closter15. október 2017, 21:33

Pro pochopení je potřeba se pořádně ponořit do bordelu letecké dopravy; z tisícovek leteckých společností nejsou prodělečné jen jednotky procent (!). Tzn. vesměs giganti a pár nízkonákladovek. Ostatni jen přežívají,fúzují atd. Život letecké společnosti je o cashflow, přelévání peněz z jedné děravé nádoby do druhé, ó překlenovacích úvěrech, čekání a doufání v dobrou letní sezónu apod. Do overbookingu vstupuje také to, že někteří cestující mají přednost - zaměstnanci, diplomaté, technici. Pro aerolinku je prostě výhodnější zaplatit odškodnění. Koupí letenky v příslušném tarifu uzavírá cestující s přepravcem smlouvu, která tyto podmínky zahrnuje. Chápu rozhořčení cestujících ale letecká doprava je tak složitá, že je prostě třeba se podřídit. Není to MHD.

0 Odpovedať · Nahlásiť
Najčítanejšie
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.

SÚHLASÍM