28. februára 2017, 19:38

Mystické Taboo so skvelým Tomom Hardym je plejádou našľapaných hereckých výkonov. Stačilo to však? (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY TABOO TOM HARDY

Surový, špinavý, občas nahý, no večne vrčiaci Hardy nám priniesol tajomný historický seriál z prostredia Londýna.

Iba málo mladých mužov má v dnešnom Hollywoode taký status ako Tom Hardy. Mnohí ho pokladajú za jedného z najlepších a svoje kvality dokázal takmer vo všetkých filmoch, kde dostal akú takú príležitosť. Gangsterka Legend, temná konverzačka Locke, dráma o dvoch bojujúcich bratoch s názvom Warrior a mnoho ďalších. Čo sa teda mohlo stať v momente, keď sme sa dozvedeli, že si sám napísal nový temný seriál, s ktorým zamieri na televízne obrazovky? Úprimne. Nevedeli sme sa dočkať. Pri vytváraní mu okrem jeho otca Chipsa vypomáhal aj vynikajúci Steven Knight, známy nedocenenými záležitosťami, ako Peaky Blinders či Eastern Promises a nadšenie sa tým pádom vyšvihlo ešte o level vyššie. Ako si však Taboo poradil, keď konečne dorazil na naše obrazovky? Tešili sme sa nadarmo?

Zdroj: BBC/FX Network

Pre všetkých (a najmä dámske publikum), ktorí čakali ulízaného šviháka v obleku, prišla už po prvých traileroch poriadna rana. Skvelý Tom Hardy tu totiž stvárnil šialeného a surového Jamesa Keziah Delaneyho a iba málo ľudí mu povie inak ako diabol. Ten sa vracia po rokoch strávených v Afrike naspäť do Británie práve v momente smrti svojho otca a s ním prichádzajú aj ťažké časy. Celý dej je zasadený do začiatkov 19. storočia a autori si dali záležať na tom, aby perfektne vystihli celú vtedajšiu situáciu. Na čele veľkého Britského impéria totiž nestojí iba monarcha. Zahraničné záležitosti má takmer kompletne v rukách ctihodná Východoindická spoločnosť. Kde však do tejto situácie zapadá potetovaný vrčiaci „divoch", hovoriaci čudesnými jazykmi? Nuž, to sa dozviete behom sledovania, ale vedzte, že ani kráľ a ani Východoindická nebude mať počas jeho prítomnosti pokoj. Je totiž dedičom malého, no dôležitého územia v Amerike, o ktoré majú záujem všetci zúčastnení.

KVÍZ: Spoznáš film Toma Hardyho podľa jedného obrázka? KVÍZ: Spoznáš film Toma Hardyho podľa jedného obrázka? 10. júna 2023, 10:00

Počas prvej epizódy je latka nastavená poriadne vysoko, aj keď popravde stále neviete, o čo ide. Seriál hneď od prvých minút prekvapuje neskutočne ťaživou a zároveň skvelo vystihnutou atmosférou špinavého Londýna a uisťuje nás, že Tom všetky herecké očakávania počas osemdielneho trvania rozhodne splní. Pomaly sa zoznamujeme s dôležitými postavami. Vidíme jeho nevlastnú sestru Zilphu (Oona Chaplin), jej krutého manžela Thornea (Jefferson Hall), domovníka Delaneyovcov Bracea (David Hayman), celé vedenie „East Indie" na čele so Sirom Stuartom Strangeom (Jonathan Pryce) a zopár ďalších. Všetci už od prvej epizódy podávajú naozaj skvelý výkon a dopredu vám môžem oznámiť, že behom trvania série nezaostávajú. Práve naopak. Pridáva sa k nim ešte viac šikovných hercov, ako Stephen Graham, Tom Hollander či Michael Kelly a práve tí ťahajú obsadenie ešte o krok vpred. Dopomáha tomu aj šikovne napísaný scenár, z ktorého sú v istých momentoch cítiť spomínaní Peaky Blinders, avšak Taboo kráča po vlastnom chodníku.

Zdroj: BBC/FX Network

Seriál si síce dokázal udržať skvelo napísané postavy behom celého svojho trvania, no s čím sa pohral viac, ako by človek čakal, bola atmosféra a celá tonálna stránka projektu. Ak sa medzi vami nájde zopár hráčov, určite mi dáte za pravdu, že prvý diel so svojím surovým nádychom pripomína skvelú hru Bloodborne. Farby, ozvučenie, móda a množstvo ďalších aspektov vytvára až hororový dojem, pri ktorom vám párkrát zíde na rozum napríklad taký Jack Rozparovač. Behom ďalších epizód od neho postupne upúšťa a dostáva sa na povrch chytľavá historická stránka celého projektu. Taboo však nie je tak úplne historickým seriálom. V podstate ani neviem, ako presne by som ho kategorizoval. Vymyká sa zaužívaným žánrovým štandardom a svoj tón zmení hneď niekoľkokrát. Mysticizmus sa pomaličky utiahne do úzadia a nastupujú intrigy, politika a napätie.

Takže, máme tu chytľavý a tajomný historický príbeh, skvelo zahrané postavy, vrčiaceho sympaťáka Hardyho...Čo ďalej? Presne to som sa pýtal sám seba po dopozeraní poslednej časti a prišiel som na jednu závažnú vec. Seriál aj napriek všetkým svojím spomenutým kvalitám neobsahuje moment, ktorý by vás posadil na zadok a vryl sa vám do pamäti. Pred tým, než mi budete oponovať, že sa stále pozeráme na prvú sériu, tak sa nad tým skúste zamyslieť. Rozhodne tu máme zopár poriadne cool scén (ako napríklad jeho prvé rokovanie s East India, bitka v poslednej časti atď.), no chýba tomu niečo, čo by ho dostatočne definovalo a zanechalo na nás aspoň maličkú stopu.

Zdroj: BBC/FX Network

Finálne hodnotenie je tým pádom veľmi zaujímavé a pre ujasnenie môžeme ešte zvážiť prehliadané stránky seriálovej tvorby. Kostyméri a maskéri odviedli naozaj perfektnú robotu a kulisy mesta boli vskutku úžasné. Režiséri a kameramani sa taktiež nenechali zahanbiť a jediným technickým nedostatkom bola pravdepodobne hudba. Možno som priveľmi nadšený z Knightovho implementovania rockovej hudby do Peaky Blinders, no tu sa jednotlivé tóny opakovali jednoducho príliš často a žiaden z nich vám neuviazol v hlave dlhšie ako pár sekúnd.

Recenzia: Al Capone v podaní Toma Hardyho kadí do plienok, slintá a trápia ho halucinácie. Mal by si film vidieť? Recenzia: Al Capone v podaní Toma Hardyho kadí do plienok, slintá a trápia ho halucinácie. Mal by si film vidieť? 13. mája 2020, 16:26

Aby som to však ďalej nenaťahoval. Ako teda pre mňa dopadlo mystické Taboo? Musím povedať, že som spokojný. Aj keď tvorcovia odbočili od pôvodne prezentovaného „nádychu", nedá sa to považovať za chybu. Stále si v rukáve nechali zopár temných kariet, ktoré vytiahnu najmä počas druhej polovice osemdielnej zábavy. Úprimne ma prekvapili skvelé herecké výkony a scenár s faktom, že vyslovene kladné postavy tu napočítate na troch prstoch jednej ruky. Oceňujem špinavý a chladný Londýn a taktiež celé historické pozadie. Zastávam však názor, že absentuje niečo, čo by vás prinútilo čítať si o ňom dlhé hodiny po skončení záverečných tituliek a možno trocha príliš stavia na fakte, že uvidíme ešte minimálne dve série. Seriál si očividne šetril skvelé momenty práve pre budúcnosť a ja mu tým pádom ušetrím pár bodíkov z hodnotenia, ktoré ale môže ľahko dohnať. 7.5/10

0/10