Budova Reduty na Palackého 100/2 v Bratislave ukrýva okrem iného aj showroom Bang & Olufsen, ktorý sme navštívili a porozprávali sa s časťou jeho tímu vo výbornej atmosfére.
Miesto, v ktorom ihneď po vstupe stratíte absolútny pojem o čase a naplno vás pohltí čistá krása a funkčnosť všetkých ponúkaných produktov. Presne takýto dojem vo mne zanechala návšteva bratislavského showroomu Bang & Olufsen, ktorý spĺňa aj tie najprísnejšie kritéria a požiadavky klientov.
A práve v daných priestoroch Reduty sa nám podarilo vyspovedať majiteľa (Juraja Poltárskeho), jeho manželku, ktorá sa stará o marketingovú stratégiu značky (Mikinu Dimunovu) a manažérov predaja (Petra Maceka a Andreja Demetra Adamčáka). Pohodlne sa tak usaďte a vychutnajte si nasledujúci rozhovor plný zaujímavých informácií z rôznych odvetví a určite nezabudnite navštíviť ani samotný showroom, ktorý stojí za to.
Dobrý deň, môžete prosím vás na úvod trochu bližšie predstaviť spoločnosť Bang & Olufsen našim čitateľom, ktorí ju doposiaľ nemali možnosť spoznať?
Juraj Poltársky: Áno, kde začať... Bang & Olufsen je dánska spoločnosť, ktorá sa zaoberá elektrotechnikou a elektronikou už vyše 90 rokov. Od raného obdobia bola značka veľmi prísne zameraná okrem funkčnosti, aj na vzhľad a dnes je v spojení týchto dvoch aspektov, lídrom na trhu. Pre B&O typickým riešením je tzv. integrácia, kedy môžete pomocou diaľkového ovládača riadiť všetky zariadenia od osvetlenia cez audio a video až po kúrenie. Toto rozhranie je na trhu ojedinelé a umožňuje tvoriť otvorený systém ovládania aj iných, externých zariadení prostredníctvom vlastného ovládača. Toto je stručne, hlavná charakteristika značky.
Z akého dôvodu ste sa vôbec rozhodli priniesť ku nám na Slovensko, do Bratislavy, značku Bang & Olufsen?
Juraj Poltársky: Na strednej a vysokej škole som študoval zvuk a obraz a taktiež som sa rádioamatérsky venoval stavbe zosilňovačov, reproduktorov a podobne. Takže to bolo prirodzené vyústenie mojich záujmov. To boli 80. roky a značku som poznal už v tom čase vďaka rôznym katalógom, ktoré sa k nám dostávali zo zahraničia. Po škole som sa paradoxne ale začal venovať bezpečnostnej technike, ako alarmy, kamery... a na začiatku 90. rokov sme vytvorili spoločnosť, ktorá bola práve takto zameraná. V tomto období nás niektorí naši klienti, ktorým sme prevažne na novostavbách "ťahali" káble, oslovili, či by sme im nenatiahli aj audio a video. Nezávisle od seba to boli dvaja ľudia, ktorí sa po dlhšom čase v zahraničí vrátili domov a mali so sebou aj techniku práve od Bang & Olufsen.
A tak sme do toho išli. Okamžite začali vznikať požiadavky, na doplnenie vybavenia. V tej dobe bol však najbližší partner/predajca vo Viedni a tak sme ich oslovili, či nám s tým vedia pomôcť z hľadiska dodávok, s čím nebol žiaden problém. Takže chvíľu to fungovalo takýmto spôsobom cez Rakúsko až dovtedy, kým sme im nezdvihli obrat natoľko, že v Dánsku začali pátrať, čo sa deje... Pritom, v tom čase sme už kontaktovali spoločnosť s tým, že pre slovenský trh nastal čas pre ich techniku. Ale bolo to bez odozvy. O chvíľu na to sa začalo formovať zasúpenie v Prahe. Bol to čas, kedy v Dánsku pochopili, že východná Európa má potenciál. Následkom toho vznikol ‘Expansion Market’, čiže oddelenie, ktoré sa zaoberá expandovaním trhov. A tak sme v roku 1998 dostali možnosť na slovenskom trhu reprezentovať značku B&O a pár mesiacov na to sme otvorili náš prvý showroom v Bratislave na Hviezdoslavovom námestí.
Momentálne sa však už nachádzate v budove Reduty...
Juraj Poltársky: Áno, presťahovali sme sa tu v roku 2013. Sú to krásne a reprezentatívne priestory, ktoré absolútne súvisia so značkou po všetkých stránkach. Nehovoriac o tom, že našou súčasťou je aj oddelenie vinylov a kníh zameraných na dizajn, umenie a podobne, ktoré priamo nadväzuje na pôvodné využitie priestorov pred rekonštrukciou.
Ako vnímajú váš showroom/predajňu Slováci? Len nedávno som totiž postrehol vašu kampaň s heslom "Nebojte sa nás", majú z vás ľudia možno až prílišný rešpekt?
Juraj Poltársky: Je to tak... Značka Bang & Olufsen je už dlhé roky vnímaná ako veľmi luxusná a drahá, čo našincov môže odrádzať. Zhruba 5 rokov dozadu však vznikla "dcéra" B&O, ktorá nesie názov Beoplay a tá je zameraná hlavne na mladú - streamujúcu generáciu, pričom klientom ponúka na výber rôzne zariadenia od slúchadiel až po prenosné reproduktory v cenovej relácií podobnej konkurenčným značkám nachádzajúcim sa v bežných predajniach. Takže, naozaj sa nás nemusíte obávať...
Keď už sme pri tých konkurenčných značkách, aký máte na ne názor?
Juraj Poltársky: Záleži to od toho, z akého uhla pohľadu sa na to budeme pozerať... Napríklad, my vnímame na poli televízorov to, že sú tu dostupné kórejské značky, ktoré si zákazník vyberie na základe ceny. Môžem však povedať, že z tých ľudí, ktorí už raz vyskúšali naše produkty, sa len veľmi malé percento rozhodlo prejsť k inej značke (opäť to súvisí s cenou). Väčšina z nich si k nám neskôr neskôr našla cestu naspäť. Čo sa týka audia, tak si dovolím tvrdiť, že tam je Bang & Olufsen zlatý kompromisom medzi kvalitou a cenou, aj keď to znie paradoxne, keďže značka je vnímaná ako veľmi drahá. Na trhu sa však nachádzajú aj oveľa drahší High-end audio výrobcovia, alebo naopak merateľne nižšia kvalita za rovnakú cenu, v akej sú produkty B&O.
Pre bežných ľudí sú však príliš drahé už aj produkty z portfólia Bang & Olufsen...
Juraj Poltársky: Áno, ale už aj pri tej vyššej rade našich modelov (audio) sa cena pohybuje okolo tých 2-3 tisíc €, čo je v podstate bežná cena aj u konkurenčných značiek. Pritom my máme aktívne reproduktory, z ktorých má človek úplne iný zážitok vo všetkých smeroch, vrátane kvality materiálov, dizajnu a samozrejme zvuku. Máme aj produktové rady, ktoré nie sú pre každého. Nedávno sme prišli s reproduktormi, ktoré sa stali našou vlajkovou loďou (Beolab 90). Ich cena je však stále polovičná oproti Hi-end riešeniu. A čo sa týka už spomínanej rady Beoplay, tak tam sme plus-mínus cenovo porovnateľní s ostatnými výrobcami. Vychádza to však tak, že za rovnakú cenu máme lepší dizajn aj zvuk.
Čo sa týka dizajnu, tak myslíte, že tam už nastal pomyselný vrchol spoločnosti alebo ten ešte stále len môže prísť?
Juraj Poltársky: S dizajnérmi Bang & Olufsen spolupracuje počas celej svojej existencie. Jednak majú vlastných expertov, respektíve sú to svetoznámi dizajnéri ako napríklad David Lewis, ktorí nie sú priamo zamestnancami spoločnosti, alebo sú to dvorní návrhári navrhujúci všetky technické záležitosti. A potom dávajú príležitosť novým ľuďom z celého sveta. Vznikne určité zadanie a následne súťaž na vytvorenie dizajnu jednotlivých produktov. Tým pádom je veľmi ťažké povedať, či sme na vrchole, pretože nie je to o jednom dizajnérovi a o jednom stálom tíme tvorcov. Stále môže prísť niekto s novou dizajnérskou myšlienkou, ktorá zmení všetko, čo bolo doteraz. B&O má na to priestor a využíva ho.
Takže nie je to uzavretá záležitosť a tým pádom nikto zatiaľ nevie, akým smerom sa to uberie. Existuje technologický plán, ktorý kopíruje všeobecné trendy v odvetví a tam dokážeme predpokladať, čo sa bude v nasledujúcich radách využívať, ale po dizajnovej stránke dokáže spoločnosť vždy prekvapiť a to hlavne na základe spoluprác so stále novými a novými tvorcami.
A zvuk? Existuje ešte priestor, kam by sa dalo kvalitatívne posúvať smerom nahor?
Juraj Poltársky: Toto je veľmi ťažká otázka, lebo k reálnemu zvuku (napríklad na koncerte, ideálne na veľkom orchestri), sa akákoľvek reprosústava len približuje. Je otázka, nakoľko verne sa priblíži, aby sme mohli povedať, že toto je už také veľké priblíženie, ktoré môžeme považovať za dokonalosť. A my sme sa veľmi výrazne priblížili k dokonalosti práve novými reproduktormi Beolab 90, ktoré už boli spomenuté.
Som rád, že sme sa dostali práve k reproduktorom Beolab 90. Ako by ste ich možno čo najvýstižnejšie charakterizovali?
Juraj Poltársky: Pomôžem si pár recenziami, aby som nevychádzal len z môjho osobného zážitku. Doteraz prebehlo približne 6-7 nezávislých testovaní medzi Hi-end a Hi-Fi združeniami. A tie svorne hovoria, že technologicky sú reproduktory Beolab 90 momentálne najlepšie na svete spomedzi tých, ktoré sú vyrábané komerčnou spoločnosťou. Samozrejme, existujú aj viaceré špecialitky, ktoré vyvíjajú 2-3 roky Hi-end fanatici a tam tá cena je rádovo výššia. Dizajn je druhá vec, stretol sa s tým, že nie každému ulahodí, respektíve nevie sa s ním stotožniť, ale väčšina reakcií je pozitívnych. Určite je potrebné spomenúť, že sú to vôbec prvé reproduktory s 360° zvukom, ktorý celkovo generuje až 18 reproduktorov po celom tele s celkovým výkonom 8 200 W. Pričom je ich možné nastavovať jednotlivo, aby napríklad hrali len z jedného smeru alebo súčasne z viacerých. Nehovoriac o tom, že majú aj samonastavovaciu kalibráciu pre daný priestor.
Okrem iného Bang & Olufsen disponuje veľmi sofistikovaným systémom multiroom, môžete ho prosím vás trochu bližšie priblížiť našim čitateľom?
Peter Macek: Je to niečo, čo u žiadneho iného výrobcu nefunguje tak jednoducho a tak dokonale ako práve u B&O. Multiroom je o tom, že máte napríklad veľký dom, byt alebo priestory a vaše reproduktory komunikujú bezdrôtovo medzi sebou. Viete si zobrať zvuk z televízie a preniesť ho do reproduktoru umiestneného na terase alebo napríklad v rámci domácej oslavy/party viete pustiť jednu pesničku vo všetkých miestnostiach. A taktiež naopak, každý člen rodiny si vie pustiť to na čo má chuť vo svojej izbe a všetko sa to dá krásne rozložiť. Celé sa to ovláda aplikáciami či už pre zariadenia od značky Apple alebo pre tie so systémom Android. Všetko to funguje bež najmenších problémov...
Aspoň na chvíľku by som sa rád vrátil k tomu, či vám nová a odvážna reklamná kampaň pomohla a ľudia začali chodievať vo väčšom množstve?
Mikina Dimunova: Printová kampaň je jedna vec, ktorou sa ľudom chceme pripomínať. No taktiež pracujeme so sociálnymi sieťami, cez ktoré je komunikácia so zákazníkom rozhodne interaktívnejšia. Chceme, aby nás vnímali, ako tých normálnych a prístupných, ktorí sú tu pre nich a chcú im sprostredkovať zážitok a inšpirovať ich životným štýlom spojeným so značkou. A myslím, že pomaličky sa to darí... Je dlhodobý proces, aby ste vytvorili skutočnú väzbu medzi zákazníkom a značkou. Chceme dosiahnuť, aby sa pri slove reproduktor, alebo slúchadla, ako prvé v mysli vynorilo: Bang & Olufsen :)
Takže sa vás už zákazníci "neboja"?
Mikina Dimunova: Už menej :) Zdá sa mi, že častokrát skôr len nevedia o tom, že máme aj radu Beoplay, respektíve nepoznajú celé portfólio značky a vidia len krásny výklad, príliš dizajnérsky ladený priestor, ktorý u nich vyvolá rešpekt a strach z ceny. Akoby mali takú zodpovednosť, že tam sa mi budú venovať a čo ak si nič nekúpim? Je to škoda. Veľa ľudí v sebe potláča prirodzený záujem o veci. V USA, alebo kdekoľvek na západe sa zákazník chodí zoznamovať so značkou, kým nastane akt, že príde a kúpi si ho. Veľa sa pýta a buduje si tak so značkou určitý vzťah.
Možno to je zapríčinené aj našou mentalitou...
Mikina Dimunova: Je to taký východoeurópsky syndróm, ale my sa to snažíme zmeniť. Dokonca som sa už stretla s tým, že ľudia, ktorí si naozaj doprajú, si odôvodnia svoj výber techniky inej značky v rovnakej cenovej kategórii, kvalitatívne o niekoľko tried nižšie tým, že B&O je príliš fajnšmekerská značka. Bang & Olufsen je skutočne ikonická značka a zrejme je to ťažko stráviteľné.
Vo vašich priestoroch sa konalo už viacero udalostí spojených s módou, myslíte, že aj dané fúzie môžu v budúcnosti prilákať ľudí k návšteve showroomu Bang & Olufsen?
Mikina Dimunova: To je opäť jeden zo zaujimavých prístupov k zvyšovaniu záujmu. Takéto prepojenia fungujú a my sme si ich naštartovali v lokálnej verzii. Napríklad priamo Dáni linkujú dizajnérov, ktorí používajú zariadenia B&O a zároveň sú to zaujímaví ľudia, úspešní vo svojom obore. Prerozprávajú príbeh ich úspechu, pričom ich prezentujú v rámci súznenia s Bang & Olufsen. Taktiež sa snažia spájať kvalitné a krásne produkty z viacerých segmentov, napríklad na fotografiách vlastných produktov. My pripravujeme multibrand koncepty. Napríklad si pripravíme udalosť na tému dokonalý dizajn v oblasti módy, šperkov, hodiniek, áut alebo špeciálneho šampanského. Čiže prepojenie viacerých značiek, ktoré majú súvis a v rámci vzájomnej spolupráce dostávajú nový zmysel. Primárne prinášame našim ľudom zážitok a nové posolstvá v istej nečakanej synergii.
A je to úspešné aj v rámci našich končín?
Mikina Dimunova: Je to úspešné. Dánsky Bang & Olufsen to robí výborne aj tým, že prostredníctvom magazínu s názvom The Journal prináša pre svojich zákazníkov zaujímavý obsah s rôznorodými pohľadmi na dizajn, pričom nestrhávajú pozornosť len na seba a to sa mi zdá byť veľmi podarené. Týmto sme sa inšpirovali a v lokálnom prevedení spolupracujeme s ľuďmi/značkami, ktoré sú nám sympatické a koncepčne dobre prepojiteľné s B&O.
Juraj Poltársky: Dokonca sa mi zdá, že zo všetkých udalostí, aj z tých, ktoré si mi príležitostne pripravujeme pre našich klientov, tak práve táto synergia viacerých značiek je merateľne najúspešnejšia.
V súčasnosti, hlavne mladých ľudí zaujímajú produkty ako sú práve napríklad aj tie od spoločnosti Bang & Olufsen, myslíte, že keď si u vás niekto najprv kúpi slúchadlá, tak neskôr to môže prerásť až do kúpy televízie alebo drahšieho audia?
Peter Macek: Presne tak to je, že človek si príde kúpiť slúchadlá a tam to celé začína. Kúpi si ich, s hrdosťou ich ukáže, ľudia pochopia, že to skvele hrá a zároveň vyzerá a prídu nás navštíviť...
Mikina Dimunova: Áno, my si vychovávame klientov. Veľa značiek robí chybu tým, že sa tvári neprístupne a o svojho klienta sa prakticky nezaujíma. Ten vzťah medzi zákazníkom a značkou by mal byť nastavený partnersky. My sa o svojich zákazníkov zaujímame, oceňujeme keď sami tvoria, fotia a tak hľadáme práve obdobné možnosti kooperácie. Akonáhle si už človek zvykne na značku B&O, tak je veľmi málo pravdepodobne, že presedlá na inú značku, stáva sa to v tom momente jeho životným štýlom. Ako u jednej z mála značiek dokonca funguje second-life market, kedy človek príde a vymení to svoje staré za nové, doplatí nejaký rozdiel a to staré my ešte stále dokážeme predať ďalšiemu klientovi.
Juraj Poltársky: V elektronike podľa mňa neexistuje značka, ktorá to dokáže... Toto je ďalšia výhoda, ktorej sme sa práve dotkli. Nakoľko relatívne vysokú hodnotu si produkty Bang & Olufsen zachovávajú aj po XY rokoch, čo je nie veľmi vídaná záležitosť.
Mikina Dimunova: Dokonca u nás nájdete aj vintage gramofóny B&O, ktoré sa už v súčasnosti nevyrábajú, ale je o ne veľmi veľký záujem hlavne u zberateľov. V našich priestoroch máme aj “corner” s vinylmi (etc.), takže sme také komplexne vytvorené útočisko pre milovníkov vinylov, pričom samotné hudobné poradenstvo zastrešuje náš hudobný dramaturg menom Demeter.
Myslíte, že to má potenciál vrátiť sa v takej miere ako tomu bolo v minulom storočí? Predsa len, dnes tu máme platformy ako je iTunes, Tidal a podobne.
Mikina Dimunova: Absolútne, už sa to vrátilo. Aj kapely si na tom dávajú dosť záležať, vedia, že nevyjsť na vinyle je dnes v podstate zločin :)
Juraj Poltársky: Táto doba už nastala, aj keď určite to nebude také ako v 70. alebo 80. rokoch minulého storočia.
Mikina Dimunova: A áno, máme tu iTunes, Spotify a všetky tieto streamovacie služby, takže je ťažké aby sa vinyl vrátil v plnej sile. Ten návrat je dnes skôr statusom fajnšmekerstva. Na domácom žúre je človek úplne iným DJ-om, akonáhle otáča platne.
Andrej Demeter Adamčák: Tak určite :) Moji známi, ktorí momentálne žijú v Londýne, predtým žili v New Yorku a v Luxemburgu hovoria, že tam je absolútny boom návratu k vinylom. Tam sa to predáva na kilá, doslova. Neexistuje nikto v ich okruhu (ľudia zo stredne vyššej triedy), kto by si tam nekupoval vinyly a netešil sa z nich. Čiže k nám to príde samozrejme trochu pomalšie a je to istý druh sociálneho statusu.
Mikina Dimunova: Je to sociálny status, ale možno aj akási nostalgia dnešných tridsiatnikov/štyridsiatnikov, ktorí na tom vyrastali.
Andrej Demeter Adamčák: A aj napriek nostalgii my máme viac zákazníkov, ktorí ešte nedovŕšili ani 30 rokov a práve z nich sa zoskupuje tá vrstva ľudí kupujúca si vinyly aj bez toho aby vôbec vlastnili gramofón. Pretože si kupujú najmä artefakt a pridanou hodnotou práve toho artefaktu je, že v tom je niekde schovaná ešte aj hudba.
Viac o vinyloch, kvalitných knihách a gramofónoch nám už ale Andrej Demeter Adamčák porozpráva v osobitnom rozhovore, takže ak vás daná oblasť zaujíma, tak nás určite pozorne sledujte aj naďalej.
Skúsme aspoň na malý moment odbočiť od pracovných veci k vášmu súkromnému životu. Ako najradšej zvyknete tráviť voľný čas?
Juraj Poltársky: Tým, že máme dve malé dcérky, tak predovšetkým v kruhu rodiny. Predtým sme ale veľmi veľa cestovali, venovali sa športu a tak ďalej.
Mikina Dimunova: Teraz im púšťame platne, hráme s nimi na klavíri a ovplyvňujeme ich hudobný vkus.
Je vám Škandinávia blízka aj v osobnom živote alebo to u vás celé začína a končí práve pri Bang & Olufsen?
Mikina Dimunova: Ale áno, my sme takí Škandinávci. Možno keby sme sa tam raz presťahovali, tak by sme ani nepocítili veľkú zmenu...
Juraj Poltársky: Dá sa povedať, že na viacerých frontoch. Aj po hudobnej stránke, ale taktiež životom v súznení s prírodou.
Poznali ste našu stránku aj predtým, než som vás oslovil? A ak áno, tak aký máte na nás názor?
Mikina Dimunova: Áno, pravdaže. Výborná vec. Vnímam to ako médium, ktoré sa veľmi rýchlo etablovalo a dnes ho už pozná každý. Články typu 10 veci, ktoré neviem čo... už niesú momentálne ničím výnimočným, ale Refresher bol jeden z prvých, kto na ne lákal čitateľov. Ostatní zaspali správnu dobu. Kredit patrí vám.
Ďakujeme za kompliment. Aké sú vaše plány, ako showroomu v najbližšom období?
Juraj Poltársky:Čakáme nové portfólio produktov, ktoré sú už avizované. Nejaké nové reproduktory by mali prísť do konca mája, pričom aj v tej televíznej technike má prísť k určitému spojeniu, ktorého výsledkom má byť technologický najdokonalejší televízor a malo to byť už budúci rok. Čiže tešíme sa nové portfólio ponúkajúce opäť zaujímavé zariadenia aj z rady Beoplay v naozaj veľmi prijateľných cenách.
Na záver by som sa vám chcel ešte veľmi pekne poďakovať za váš čas a teraz už prenechávam priestor vám, aby ste zanechali aspoň stručný odkaz našim čitateľom a fanúšikom značky Bang & Olufsen.
Mikina Dimunova: Ďakujeme i my. Čoskoro Redutu “obstavajú plotom” kvôli predsedníctvu v rade EU, takže bude potrebné pri vstupe k nám predklať dokonca občianský preukaz. Preto, nebojte sa nás a určite prídite! Zavítajte k nám aj za takýchto nepríjemných podmienok... Doprajte si dobré veci, zážitok a radosť z nich potrvá nekonečne dlho. Buďte pôžitkári.