24. októbra 2015, 14:13

Dokázal Idris Elba spraviť z detí nemilosrdných vrahov v krvavej, vojnou spustošenej Afrike? (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY NETFLIX

Cary Fukunaga, režisér prvej série True Detective, sa pustil do filmového spracovania knihy o osudoch osirelých afrických detí.

Nebol som nadšený, keď som sa dozvedel o tom, že druhá séria True Detective nebude režírovaná Carym Fukunagom, ktorý pracoval aj na scenári k sérii prvej, pričom ju celú režíroval práve on. Mali sme za to dostať ale skvelú náhradu, vojnovú drámu z prostredia Afriky, Beasts of No Nation, natočenú podľa knižnej predlohy. Hlavnú rolu v príbehu o osirelých deťoch, ktoré prijíma odboj a trénuje z nich nemilosrdných zabijakov, si zahral Abraham Attah, pre ktorého šlo vôbec o prvý celovečerný film, no a darilo sa mu viac než obdivuhodne.

Fukunaga začína jemne, ukazuje nám svetlejšie stránky vojnou spustošenej Afriky, cieli na vykreslenie života bežného Afričana, veriaceho v Boha a silu a lásku rodiny. Akonáhle však dorazia náboje zo samopalov aj do jeho dediny, ich rodina sa trhá a pomaly sa divák musí pripraviť na nevyhnutné. Trochu ma štvalo, že sme sa nedozvedeli, kde presne sa príbeh odohráva a miestami to pôsobí, akoby nám chcel film naznačiť, že celá Afrika je vlastne jedným veľkým bojiskom nehodným návštevy. Nakoniec, takto spracované to bolo ale aj v knihe. Po tom, ako je Aguova (Abraham Attah) rodina zabitá, pričom sa jemu podarí ujsť do džungle, uchytí sa ho odboj, konkrétne veliteľ práporu, ktorého hrá skvelý Idris Elba.

Fukunaga sa zacielil na zachytenie charakterovej zmeny z chlapca na vojaka, bezducho plniaceho rozkazy svojho nadriadeného, strieľajúc po všetkom, čo sa hýbe a je označené za nepriateľa, je pritom jedno, či je to civilista, militant alebo úbohé dieťa chúliace sa v náručí svojej matky. Osobne ma tento koncept zaujal už pri prvom, skvelom teaseri, no a tu musím poznamenať, že atmosféru a napätie sa lepšie podarilo udržať práve v traileroch, než v samotnom filme.

Príde mi to totiž, akoby chcel Fukunaga podobný film natočiť už dlhú dobu, keďže sa k materiálu postavil s väčšou mierou lásky, než ako by sa hodilo. Stopáž je až nepríjemne pretiahnutá na vyše 130 minút, ktorých osekanie by pomohlo ako atmosfére, tak aj samotnému storytellingu a určite by diváka nechalo viac v napätí a rozrušeného po nepríjemných scénach, ktorým sa nevyhnete, no za to vo vás zanechajú pevne vytlačenú stopu. Emotívne scény ale miestami nefungujú tak, ako by mali, čomu „dopomáha“ až príliš frekventovaný a niekedy, žiaľ, aj otravný či nevhodný voice-over hlavného hrdinu, opisujúci aktuálne chlapcovo rozpoloženie. Buďto Fukunaga chlapcovi neveril, že dokáže pred kamerami zaznamenať aktuálny psychický stav a vývoj svojej postavy, respektíve to chlapec skutočne nedokázal, alebo mu voice-over prišiel správny.

K samotným postavám si sympatie hľadáte ťažko, hoci sú výkony hercov obstojné, ich postavy sú menej zaujímavejšie, než v takom Sicariu, ktoré je oproti Beasts of No Nation fascinujúcou charakterovou prechádzkou. Fukunaga totiž natočil až príliš autentický film, našťastie na to nešiel dokumentárnym štýlom. Jeho kamera (napísal scenár, režíroval a staral sa aj o kameru) nám ukazuje krásne, niekedy i krvou zaliate výjavy afrických slumov, ulíc a špinavého, chudobného života detí a mladých vojakov pripravených zabíjať, hoci ani sami nevedia, prečo to vlastne robia. Nikto nie je označený za záporáka či klaďasa, a tak je na vás, koho motívny, pocity a presvedčenie pochopíte viac a prídu vám bližšie.

Mierne prepálená stopáž, technická stránka, ktorá viac nestrhne, ako strhne či menej zaujímavé postavy uberajú Beasts of No Nation na atraktiívnosti, no dychberúci dej, dusná atmosféra, autentické zobrazenie tohto príbehu, herci a v neposlednom rade krásne (hoci krvavé a bolestivé) prostredie, v ktorom sme zaznamenali psychický prerod chlapca na vraha ale robia z Beasts of No Nation veľmi pulzujúcu „podívanú“ s mnohými kvalitnými aspektmi. Tie však mohli byť ešte lepšie, no potenciál tu jednoducho zostal nevyužitý. Fukunagovej réžii sa asi nedá vytknúť nič, no spomínaný voice-over si skutočne mohol odpustiť. Koniec ale celkovému dojmu výrazne pomohol, a hoci som mierne sklamaný, stále cítim určitý pocit satisfakcie a som rád, že Fukunaga vie zaujať kvalitným materiálom aj mimo seriálovej tvorby. Beasts of No Nation ale možno neboli vhodným materiálom. 7,5/10

PS: Šlo o prvý celovečerák od Netflixu, a ja som len rád, že tejto spoločnosti sa darí viac a viac.
0/10