Dlho-očakávané SUV-čko značky Bentley je konečne realitou.
V dobe, keď sa na trhu prvýkrát ukázalo Porsche Cayenne, asi ani automobilová verejnosť netušila, akým trendsetterom sa toto luxusné a zároveň silné SUV-čko stane. Prvotný šok, cez ktorý sa doteraz nepreniesla nemalá skupina ľudí odvolávajúca sa na históriu značky však vystriedala senzácia, a to až v takom rozsahu, že prakticky všetky tradičné športové a luxusné automobilky po vzore Porsche, do portfólia odstupom času začlenili SUV alebo tak spravia čoskoro. Jeným z najlepších príkladov je britské Bentley, ktoré má rovnako záujem o osvieženie firemného marketingu, no a práve vozidlo tohto druhu je tým správny riešením. Privítajme tak Bentaygu, teda prvé sériovo vyrábané SUV značky, s ktorým má Bentley veľké ambície, veď už pri jeho predstavení sa netají hneď viacerými superlatívami smerujúcich na účet novinky. Automobilka o ich novom počine hovorí ako o najluxusnejšom, najvýkonnejšom a najrýchlejšom SUV na svete a podľa všetkého nejde len o dobrý marketing.
Začnime výkonom, v ktorom máme hneď jasno a úvodné tvrdenie len a len potvrdzuje. Pod mohutnou kapotou totiž tróni 6-litrový dvanásťvalec do W twin-turbo naladený na výkon bezkonkurenčných 447 kW / 608 koní, zatiaľ čo krútiaci moment hlási 900 N.m. Vo svojej kategórií je tak Bentayga jednoznačne lídrom, navyše, keďže dokáže zrýchliť z nuly na 100 km/h len za neuveriteľných 4,1 sekundy a na tachometri sa ručička zastaví až na rýchlosti 301 km/h, ani o titule najrýchlejšieho (sériovo vyrábaného) SUV niet pochýb. Za úspechom okrem silného agregátu stojí určite aj osemstupňová automatická prevodovka ZF či pohon všetkých kolies, za prítomnosti medzi-nápravového diferenciálu Torsen. O rozhýbanie 2240-kilogramového kolosu je tak postarané, pričom Bentaya sa nebojí ani terénu. Štandardne je vybavená systémom Drive Dynamics Mode, ktorý má uľahčiť zdolávanie i náročnejších prekážok, za príplatok bude možné siahnuť po Responsive Off-Road Setting, teda sofistikovanom systéme počítajúcim s ôsmimi jazdnými režimami v závislosti od stavu vozovky a jej povrchu. Podľa európskych meraní dokáže toto SUV údajne jazdiť aj úsporne, papierová kombinovaná spotreba je na úrovni 9,1 l/100 km. Bentley pri jednej motorizácii neskončí, skôr či neskôr sa má na trhu objaviť aj turbodiesel a plug-in hybridná verzia.
Po stránke dizajnu ide dozaista o zaujímavo až netradične tvarované SUV, najmä ak sa pozrieme na čelné a zadné partie. Vpredu najnovšie Bentley netají príbuznosť so zvyškom portfólia, nárazníkmi sa ponáša na pomerne nedávno modernizovaný Continental GT. Mohutnú masku na oboch stranách kryjú tradične rozdelené dve okrúhle svetlomety, v tomto prípade počítajúce s Full-LED technológiou. Z boku Bentayga ponúka citeľne športovo navrhnutú siluetu a viacero sviežých a svalnato pôsobiacich kriviek a línie. Na konci nechýbajú oválne, kufrom rozdelené svetlomety, ale aj decentná odtrhová hrana, ktorá dodáva zadným partiám značnú netypickosť a svojskosť zároveň. Novinka môže byť postavená na 20 až 22" diskoch.
Po nahliadnutí do interiéru je luxus všade prítomný, rovnako tak si však môžeme všimnúť aj pár detailov a ovládačov, ktoré nájdeme aj v najnovšej generácii Audi Q7, čím práve náhľad do vnútrajška odhaľuje fakt, že oba modely sú postavené na zhodnej platforme a nezaprú svoj pôvod, koncern. Palubná doska je tvarovaná v zmysle zvyšných B-čkových modelov, jej centrom je rozmerný 8" displej. Na palube nechýba luxusné obloženie, kvalitná koža, drevo a materiály, ktoré k značke odjakživa patrili. Nechýba 18 reproduktorov o sile 1950 wattov, ako súčasť najvyššieho radu hudobného systému, Wi-Fi, 4G, 60 GB harddisk alebo 10,2" obrazovky pre zadnú posádku. Na výber bude 4- alebo 5-miestny variant vnútorného usporiadania, v každom prípade predné sedadlá sú polohovateľné až v 22 smeroch a obdarené vetraním, vyhrievaním a mašážnými funkciami. Pochopiteľne, aj Bentayga je prepchatá asistentmi, ktoré zdieľa so zvyškom portfólia, respektíve koncernu. V rovine luxusu i bezpečnosti sa 5-hviezdičkové SUV ukáže na autosalóne vo Frankfurte, prvé kusy by sa mali na cesty dostať začiatkom budúceho roka. Ceny zatiaľ nepoznáme.