Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
11. júla 2024 o 9:30
Čas čítania 5:45
Jana Chovancová

Jakub čistí komentáre na sociálnych sieťach: Slovákom chýba vzdelanie, čítanie hejtov je psychicky náročné (Rozhovor)

Jakub čistí komentáre na sociálnych sieťach: Slovákom chýba vzdelanie, čítanie hejtov je psychicky náročné (Rozhovor)
Zdroj: Refresher
ZAUJÍMAVOSTI NEZVYČAJNÉ POVOLANIA
Uložiť Uložené

Mnohým ľuďom chýba vzdelanie a znalosť sociálnych médií. Neuvedomujú si, že svoj názor vlastne vyjadrujú na verejnosti, hovorí Jakub pre Refresher.

Ešte pred tým, ako Jakubovi položím prvú otázku a začnem nahrávať rozhovor, hovorí mi, že po ceste do Refresher officeu si uvedomil jednu vec. Presvedčil sa o nej z reakcií v internetových diskusiách:

„V jednej rapovej pesničke sa hovorí, že typická vlastnosť Slovákov je ohovárať druhých. Ja mám však pocit, že typickou vlastnosťou Slovákov je nenávidieť druhých“.

Okrem toho, že sa Jakub Šuster právom ocitol v rebríčku Forbes 30 pod 30, je aj spoluzakladateľom a CEO technologickej spoločnosti elv.ai, kde sa venuje boju proti nenávisti a dezinformáciám na internete. Jeho spoločnosť moderuje obsah, pričom kombinuje umelú inteligenciu a inteligenciu ľudských moderátorov.

„Pôvodne sme to robili bez umelej inteligencie, ručne, no po tom, čo odštartovala vojna na susednej Ukrajine, počet nenávistných komentárov rapídne narástol. Zistili sme, že to tak ďalej nepôjde, a začali sme využívať AI,“ hovorí na úvod Jakub.

V Refresheri ti každý deň prinášame zaujímavý obsah. Ak sa ti naša tvorba páči a chceš podporiť redakciu, staň sa aj ty členom klubu Refresher+. Získaš tak prístup k prémiovému obsahu a mnohým ďalším benefitom. 

Najviac toxické komentáre sú pod príspevkami, kde sa riešia veľmi polarizujúce témy, ako napríklad politika. 

Na ktorej sociálnej sieti je najviac hejtu? 

Z toho, čo vnímame, je na tom asi najhoršie Facebook. O niečo lepšie (no stále zle) je na tom Tiktok, ten však nevieme moderovať. Jediný spôsob, akým by to šlo, je, že by sme museli mať prístup do účtu a robiť to ručne, inú možnosť v súčasnosti TikTok neponúka. Sústreďujeme sa teda najmä na Metu a Youtube. 

Čo vie ľudí najviac poštvať proti sebe? 

Ak sa na sociálnych sieťach riešia veľmi polarizujúce témy, ako napríklad politika. Napríklad keď sú voľby a veľa sa o tom píše, vidíme obrovský nárast hejtu. Mohli sme to vidieť aj pri nedávnom útoku na premiéra.

Odporúčané
Zuzana bola krupiérkou: Ako tringelt som dostala náušnice Swarovski, raz museli pri bitke zasiahnuť kukláči (Rozhovor) Zuzana bola krupiérkou: Ako tringelt som dostala náušnice Swarovski, raz museli pri bitke zasiahnuť kukláči (Rozhovor) 7. júla 2024 o 14:30

Miera nenávisti v komentároch sa vtedy zvýšila až o 60 percent oproti najtoxickejšiemu dňu, aký sme my v histórii našich pozorovaní pozorovali. To bolo 16. apríla, počas druhého kola prezidentských volieb. 

Okrem zvýšenej nenávisti sme zaznamenali aj zvýšenú aktivitu, čo znamená, že množstvo komentárov bolo naozaj obrovské.

Preferujeme ukrývanie komentárov pred mazaním. Existuje výskum, ktorý dokazuje, že to mení správanie ľudí. Stávajú sa menej toxickí.

Polícia vtedy verejne vyzvala médiá, aby vypli komentáre pod svojimi príspevkami. Myslíš si, že to bol správny krok? 

Na jednej strane to mohlo pomôcť, na druhej strane to, že niekto vypne komentáre, neznamená, že sa ľudia k tomu prestanú vyjadrovať. Čo sme videli, bolo, že potom ľudia začali písať komentáre k tejto téme pod iné príspevky, ktoré s tým často nemali nič spoločné. 

Pomohlo by mazanie komentárov? 

Je rozdiel medzi vymazávaním komentárov a ukrývaním. Ak sa komentár vymaže, nevidí to človek, ktorý ho postol, ani nikto iný. Táto akcia je nezvratná. Postrehli sme však, že ak komentáre mažeme, produkuje to ďalšiu nenávisť a triggeruje to ľudí, aby ich písali ešte viac. 

Preto sme začali skúšať práve skrývanie, ktoré funguje trocha inak. Keď komentár skryješ, tak ho ten človek, ktorý ho postol, vidí. Rovnako ho vidia aj jeho kamaráti a ľudia, ktorí ho dovtedy videli. Avšak, nevidia ho žiadni ďalší ľudia po jeho ukrytí. Čiže vlastne obmedzujeme šírenie tých komentárov. Zároveň je to zvratný čin. 

Takže preferujete ukrývanie komentárov pred mazaním? 

Preferujeme ukrývanie pred mazaním, pretože reálne už existuje výskum, ktorý dokazuje, že to mení správanie ľudí. Stávajú sa menej toxickí. 

Keď obmedzíš šírenie komentára, znamená to, že nebude dostávať všetky tie lajky, srdiečka a iné emotikony či podporné komentáre a možno si povie: „Hm, tak asi som to nenapísal úplne správne.“ Spomínaný výskum ukázal, že až 35 percent ľudí, ktorých obsah bol takýmto spôsobom moderovaný, zmenilo svoje správanie a prestali tvoriť toxický obsah. 

Máme daný súbor pravidiel, ktoré musí komentár spĺňať, aby bol skrytý alebo vymazaný.

Akí ľudia sú v komentároch najviac toxickí? 

Robili sme spätnú analýzu komentárov po atentáte a pozreli sme sa na dva tábory ľudí, ktorí príspevky komentovali. Rozdelil by som ich na liberálov a konzervatívnych. Zistili sme, že oba tábory boli rovnako toxické a skrývali sme rovnaké percento komentárov.

Odporúčané
Peter pracuje ako zámočník: Nahí ľudia pred bytmi sú štandard, otváral som už aj byt, kde ležal dva týždne mŕtvy človek (Rozhovor) Peter pracuje ako zámočník: Nahí ľudia pred bytmi sú štandard, otváral som už aj byt, kde ležal dva týždne mŕtvy človek (Rozhovor) 30. júna 2024 o 14:30

Veľakrát som videl, že komentár napísal človek, ktorý má vyplnený profil, fotky s rodinou a vnúčatami a napísal tam hrozné veci. Vtedy sa zamýšľam, že čo by asi tak robil, keby to videli jeho vnúčatá? Bol by na svoj výrok pyšný? 

Pridaj sa do klubu REFRESHER+
Základné
5 €
Účtuje sa raz za 4 týždne
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Menej reklám
150 kreditov každé 4 týždne na nákup benefitov
Ročné
50 €
Účtuje sa raz za rok
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Úplne bez reklám
2 000 kreditov ihneď na nákup benefitov
Zdieľanie článkov kamošom
Všetky možnosti predplatnéhoMám zľavový kód
Dokončením súhlasím s pravidlami a podmienkami portálu Refresher.
Vyskúšaj predplatné REFRESHER+
a čítaj všetko bez obmedzení
Pridaj sa k predplatiteľom
alebo Odomkni článok cez SMS
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 162994 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
Dočítaj článok do konca za SMS v hodnote 3,50€. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS
Čítaj články bez obmedzení celý mesiac - predplatné len za 1,50€ navyše v porovnaní s jedným článkom. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS
Čítaj bez obmedzení celý mesiac. Stačí poslať SMS (za 5€). Ako to funguje?
POSLAŤ SMS

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Čo musí spĺňať komentár, aby bol vymazaný.
  • Akým spôsobom sa Jakub a jeho zamestnanci starajú o psychické zdravie.
  • Či sú komentáre v iných krajinách podobné tým na Slovensku. 
  • Čo by Jakub odkázal ľuďom. 
Späť
Zdieľať
Diskusia