22. apríla 2024, 16:53
Radka Klučárová

Vedci identifikovali gigantického hada. Meral neuveriteľných 15 metrov a svoju obeť dusil mocným zovretím

ZAUJÍMAVOSTI PRÍRODA SPRÁVY ZO SVETA VEDA A VÝSKUM

Žil pred 47 miliónmi rokov a svojou dĺžkou sa vyrovnal napríklad aj školskému autobusu.

Paleontológovia Sunil Badžpai a Debadžit Datta z Indického technologického inštitútu v odbornom časopise Scientific Reports publikovali článok o doposiaľ najväčšom objavenom prehistorickom hadovi, píše CNN.

Gigantického tvora žijúceho pred 47 miliónmi rokov pomenovali Vasuki indicus podľa hinduistického boha Šivu, zvyčajne zobrazovaného s hadím kráľom Vasukim okolo krku. Skamenené pozostatky živočícha objavili ešte v roku 2005 v uhoľnej bani v západoindickom štáte Gujarat. Až donedávna sa však predpokladalo, že nájdené stavce patria niektorému z predchodcov dnešných krokodílov.

Dvakrát dlhší ako súčasné anakondy a pytóny

Rozsiahlou analýzou 27 skamenených stavcov sa zistilo, že ide o pozostatky s odhadovanou dĺžkou 10,9 až 15,2 metra. Podľa vedcov mohol byť dokonca až dvakrát dlhší ako súčasné anakondy a pytóny. Tieto údaje sú však aj podľa vedcov orientačné, k dispozícii totiž zatiaľ nemajú celú kostru prehistorického tvora.

Vedci hada pre jeho obrovské rozmery odhadli ako lenivého, pomaly sa pohybujúceho tvora, ktorý žil pravdepodobne v močiaroch. Predpokladajú, že nebol jedovatý a svoju korisť usmrcoval mocným stiskom a udusením.

Čo proti alergiám? Pomôže ti bozkávanie aj počúvanie Mozarta (vysvetľuje vedec) Čo proti alergiám? Pomôže ti bozkávanie aj počúvanie Mozarta (vysvetľuje vedec) 3. mája 2024, 13:30

Dôvodom gigantických rozmerov mohlo byť niekoľko. „Existuje niekoľko možných dôvodov jeho značnej veľkosti, od priaznivého prostredia s dostatkom potravinových zdrojov až po nedostatok prirodzených predátorov,“ uviedli autori štúdie.