V správe, ktorú Kaufland dobrovoľne zverejnil na svojom webe, hovorí o aktivitách podporujúcich ochranu životného prostredia vrátanie znižovania plastových obalov, rozšírenia Bio veggie ponuky, ako aj podpore slovenských výrobkov.
Zaujíma ťa, ako tvoj bežný nákup vplýva na životné prostredie? Urobiť niečo dobré pre planétu nemusí byť vôbec ťažké – stačí sa napríklad zamyslieť nad výberom položiek, ktoré vkladáš do svojho košíka.
„Uvedomujeme si naše postavenie na trhu a s ním spojenú zodpovednosť v spoločenských, environmentálnych či ekonomických témach,“ hovorí Samuel Machajdík, hovorca spoločnosti Kaufland Slovensko, a dodáva: „Cieľom spoločnosti Kaufland je podnikať v súlade s princípmi trvalej udržateľnosti tak, aby sme v duchu nášho hesla „Rozhodujú činy“ robili konkrétne a premyslené aktivity, vedúce k pozitívnym zmenám nielen ohľadne životného prostredia.“
Kaufland vo svojich predajniach ponúka nielen množstvo produktov s certifikátmi Fairtrade, Bio alebo Rainforest Alliance Certified, ale aj sortiment ovocia, zeleniny a výrobkov pod privátnou značkou K-Bio. Podľa Správy o trvalej udržateľnosti sa Kauflandu podarilo navýšiť ponuku bioproduktov až o 128 % oproti pôvodne plánovanému 50 % nárastu.
Na výrobu produktov svojich privátnych značiek využíva Kaufland fairtradové suroviny, za ktoré zaplatil v roku 2021 na fairtradovom príspevku viac ako 65 000 eur. Aj vďaka tomu nájdeš v ponúkanom sortimente o 65 % viac produktov so sledovanými certifikátmi udržateľnosti ako pred dvoma rokmi.
Kvalitné mäso i veggie ponuka pod jednou strechou
Kaufland vo svojom stálom sortimente čerstvého mäsa ponúka viac ako 55 položiek z ekologického chovu zvierat, welfare chovu alebo iných, k zvieratám priateľských alternatív. Kuracie mäso pochádza výlučne od slovenských a českých dodávateľov.
A nezabúda ani na vegánov a vegetariánov – na výber majú z množstva kvalitných a cenovo dostupných rastlinných výrobkov, ktorých ponuka je, pokiaľ ide o privátnu značku, oproti predchádzajúcim rokom dvojnásobná. Produkty K-take it veggie sú klimaticky neutrálne, majú certifikát V-label a použité obaly sú šetrnejšie k životnému prostrediu.
Jednorazovú igelitku si v Kauflande nekúpiš
S výnimkou téglikov na proteínových jogurtoch Kaufland odstránil z výrobkov svojich privátnych značiek všetky čierne plasty a redukuje ich balenia. Pri pokladniach nájdeš iba viacnásobne použiteľné nákupné tašky – posledné jednorazové verzie boli vyradené z predaja už v roku 2020 a spolu s nimi aj jednorazový plastový riad, slamky či vatové tyčinky.
Do konca roka 2025 plánuje zvýšiť maximálnu recyklovateľnosť obalov svojich vlastných značiek na 100 % a používať pri ich výrobe v priemere 25 % recyklátu. Rovnako sa zaviazal znížiť objem plastu v obaloch privátnych značiek o pätinu vrátane obalov používaných pri preprave.
Ešte viac slovenských výrobkov
Na pultoch Kauflandu je polovica z celkového množstva ovocia a zeleniny dopestovaná na Slovensku. Tento záväzok splnili o dva roky skôr, ako bolo pôvodne naplánované. Rovnako významná je aj pomoc regionálnym dodávateľom – vďaka úzkej spolupráci sa podarilo dosiahnuť zastúpenie regionálnych produktov vo všetkých predajniach, čo môže malým podnikateľom pomôcť v ich ďalšom rozvoji.
Kaufland si stanovil aj ďalšie ciele, ktoré sa mu podarilo úspešne dosiahnuť. Napríklad v jeho sortimente nenájdeš živých kaprov, prírodné kožušiny ani kačacie alebo husacie mäso, ktoré pochádza z násilného výkrmu. Do roku 2025 takisto plánuje úplne vyradiť z ponuky vajcia z klietkového chovu a rozšíriť sortiment vajec z podstielkových a voľných chovov. V rámci podpory trvalej udržateľnosti sa okrem iného zaväzuje k zníženiu emisií z vlastnej prevádzkovej činnosti o 80 % oproti roku 2019. To znamená dosiahnutie klimaneutrality, šetrenie energií a posilňovanie energetickej efektívnosti, budovanie zelených striech, fotovoltiky či tepelných čerpadiel.
Okrem toho podporuje oblasť dobrovoľníctva – propaguje zdravú výživu v školách a škôlkach v rámci projektu Čerstvé hlavičky – a redukuje aj množstvo komunálneho odpadu z vlastnej prevádzkovej činnosti na maximálne 5 % s cieľom získať certifikáciu Zero Waste.
Správa o trvalej udržateľnosti sa zameriava najmä na oblasti trvalo udržateľného poľnohospodárstva, podpory domácich produktov, tému zodpovedného zamestnávateľa, boja proti korupcii, ekologických balení, rozširovania udržateľného sortimentu, spoločenskej angažovanosti a mnohé ďalšie. Viac informácií o jeho zodpovedných činoch za obdobie od 1. 3. 2020 do 28. 2. 2022 nájdeš tu.