RECENZIA: Na západe nič nové (Netflix)

30. október 2022, 10:30
Čas čítania: 2:39
Zdieľať Zdieľať článok
Odoberať newsletter REFRESHERu
10 najlepších člankov Refresheru, raz za týždeň. Ak ťa emaily prestanú baviť, tak ich kedykoľvek zrušíš. Zadaním emailu súhlasíš s podmienkami portálu.
Novinky zo sveta filmov a seriálov ti prináša Voyo.Vyskúšať na 7 dní zadarmoSLEDUJ VOYO

Erich Maria Remarque napísal po svojich skúsenostiach z prvej svetovej vojny literárne veľdielo Na západe nič nové (All Quiet on the Western Front). Kniha patrí k jedným z najlepších a najvýznamnejších protivojnových diel našej histórie, no jej sfilmovanie nie je vzhľadom na jej komplexné témy a množstvo detailne vyobrazených scén a dialógov jednoduché.

Skvelá adaptácia ešte lepšej knihy

Už po prvom traileri na najnovšiu filmovú verziu, ktorú nájdeš na Netflixe, sme však vedeli, že v tomto prípade sa to asi podarí. Vojnovú drámu Na západe nič nové nakrútil nie veľmi známy nemecký režisér Edward Berger. Dokázal ňou, že dokonalo rozumie knižnej predlohe. Naprieč dva a pol hodinovou stopážou sa mu podarilo transformovať spisovateľove myšlienky, témy a zámer celého jeho diela do vizuálne podmanivej podoby.

Už od začiatku diváka upútajú nesmierne detailne vytvorené lokácie prvej svetovej vojny, ktorá sa na západnom fronte odohrávala zväčša v zákopoch (odkazuje na to aj samotný názov snímky a knihy). Štáb filmu vytvoril veľmi dlhé a autenticky pôsobiace zákopy plné hniloby, bahna, kalnej vody, potkanov, špiny a mŕtvych vojakov, ktorí ich kamaráti ani nestíhali odpratúvať.

Podmanivý vizuál

Z vizuálnej stránky nenájdeš zrejme nič, čo by si filmu vytkol. Vysoké produkčné hodnoty sa odzrkadlili na veľmi kvalitne pôsobiacich kostýmoch, make-upe aj výprave. Režisér a kameraman vynikajúco pracovali s prirodzeným svetlom a krásne nasnímali okolité scenérie, takže sa niekoľkokrát pozastavíš nad tým, ako dobre ten film vyzerá, či už v statických záberoch, alebo v pohybe.

Tvorcom sa dokonalo podarilo zachytiť atmosféru prvej svetovej vojny tak, ako ju poznáme z fotiek či rôznych dokumentov. Urobili to však vo veľmi atraktívnom a záživnom štýle. Aj napriek 150 minútovej dĺžke sme sa počas sledovania ani raz nenudili a neželali si koniec.

Naopak, želali by sme si, aby bol film možno trochu dlhší. Na jednej strane by tým asi utrpelo tempo snímky, ktoré graduje vo vhodne navrhnutých momentoch, no na strane druhej by tvorcovia mali viac priestoru preskúmať hlavné myšlienky spisovateľa a jeho nepriestrelné argumenty o podstate vojny. Chýbali nám napríklad niektoré dialógy z knihy či všeobecne rozvinutie postáv a ich vzťahov.

Režisér snímky sa rozhodol, že viacero tém a dialógov, ktoré vyobrazovali hrôzy vojny, radšej ukáže formou obdivuhodných filmových scén. Nejde o zlé rozhodnutie a nijako to neznižuje kvalitu samotnej adaptácie, ale fanúšikovia knihy si zrejme želali o trochu viac charakterizácie postáv a opisu istých vojnových udalostí, respektíve pocitov samotných vojakov, ktorí to v zákopoch psychicky nezvládali. V knihe sú ich útrapy rozhodne vyobrazené lepšie.

Filmu takmer nemáme čo vytknúť a užili sme si aj akciu

To je asi jediné negatívum, ktoré nám napadá. Nadmieru sme si užili aj akčné scény, ktoré režisér nakrútil s dôrazom na autenticitu a všadeprítomnú smrť. Najviac sa nám asi páčilo „čistenie“ bunkra a samotný záver, ktorý bolestivým, ale veľmi trefným spôsobom vystihuje celý význam tohto príbehu.

Vidieť tento film v súčasnej geo-politickej a vojenskej klíme bolo dôležité a dúfame, že vďaka nemu viac ľudí pochopí nezmyselnosť a hrôzu vojny. Zároveň to však musí prísť skôr, než sa ocitnú v zákopoch, ako sa to stalo hlavnému hrdinovu Paulovi Baumerovi a jeho kamarátom. Tí sa tešili, ako v priebehu niekoľkých týždňov obsadia Paríž, no namiesto toho celé mesiace jedli suchý chlieb a hrabali sa v bahne.

Vojenská propaganda v danej dobe nemala žiadne zábrany. Neexistoval takmer nikto, kto by mladým chlapcom túžiacim po hrdinstve povedal, že narukovaním robia najväčšiu chybu vo svojom živote. Tvorcom sa podarilo zobraziť aj odpudivosť a neľudskosť ctižiadostivých generálov a ľudí. Tí rozhodovali o životoch miliónov mladých vojakov, ktorých vedome posielali na smrť.

Na západe nič nové je rovnako významný a podarený film, aká bola aj kniha. Vzhľadom na formát a obmedzenú stopáž režisér nedokázal ukázať detailne úplne všetko, čo knihu robí takou výnimočným a emotívnym protivojnovým posolstvom. Minimálne sa mu to však podarilo vystihnúť na výbornú. Je to jeden z najlepších filmov roka a najlepší vojnový film od snímky 1917. Udeľujeme mu deväť bodov z desiatich.

Réžia: Edward Berger
Scenár: Lesley Paterson, Ian Stokell
Žáner: vojnová dráma