Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Pondelok 8. 8. 2022 meniny má Oskar

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zdravie - Strava

Najväčšie mýty o chudnutí s expertom 2: Je ryžový chlieb lepší ako pečivo? Naštartuje mi grep metabolizmus? Mám jesť menej tuku?

Jedz menej a viac sa hýb – naozaj je chudnutie také jednoduché? S lekárom a výživovým expertom Borisom Bajerom ti prinášame druhú časť článku o najväčších mýtoch o chudnutí.

Ema Stanovská
26. jún 2022, 14:30 Čas čítania: 11:24
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Zdravie - Strava
0
Ema Stanovská
26. jún 2022, 14:30
Čas čítania: 11:24

Najväčšie mýty o chudnutí s expertom 2: Je ryžový chlieb lepší ako pečivo? Naštartuje mi grep metabolizmus? Mám jesť menej tuku?

Jedz menej a viac sa hýb – naozaj je chudnutie také jednoduché? S lekárom a výživovým expertom Borisom Bajerom ti prinášame druhú časť článku o najväčších mýtoch o chudnutí.

Ema Stanovská
26. jún 2022, 14:30
Čas čítania: 11:24
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Odoberať newsletter REFRESHERu
10 najlepších člankov Refresheru, raz za týždeň. Ak ťa emaily prestanú baviť, tak ich kedykoľvek zrušíš. Zadaním emailu súhlasíš s podmienkami portálu.

Konzumuješ iba nízkotučné výrobky, namiesto chleba si presedlal na ryžové chlebíky a do jedla si pridávaš čili, aby si si naštartoval metabolizmus? Možno robíš niečo, čo v podstate nemá žiaden zmysel.

 

Prinášame ti druhú časť článku o najčastejších mýtoch o chudnutí, v ktorom opäť vyvraciame (alebo potvrdzujeme) časté tvrdenia o zhadzovaní kíl. Na článku sme spolupracovali s Borisom Bajerom – lekárom, fyziológom, trénerom, výživovým špecialistom a autorom bestselleru Medicína výživy.

 

V Refresheri ti spolu s odborníkmi prinášame články zo sveta zdravej výživy a športu, podložené vedeckými faktmi. Dbáme na správnosť a hodnovernosť informácií. Sleduj tému zdravie, aby ti ani jeden článok neušiel. Nezabudni sa stať členom Refresher+ klubu – získaš vďaka tomu nielen prístup ku všetkým článkom, ale aj skvelé benefity a zľavy.

Pri chudnutí funguje jednoduchá rovnica – jesť menej, viac sa hýbať. Nič viac netreba vedieť

Všetko, čo prijmeme aj vydáme, sa, samozrejme, ráta a základná fyzika obratu energie nepustí. No zároveň platí, že telo je oveľa komplexnejšie, ako si predstavujeme, a proces chudnutia môže ovplyvniť celý rad faktorov.

Boris Bajer tvrdí, že všetko sa začína už v našom centrálnom nervovom systéme. „Kaskády reakcií spúšťa nielen chuť, ale aj vizuálne vnemy a čuch. Keď je pred nami krásne voňavé jedlo, vyplaví sa nám viac tráviacich enzýmov aj inzulínu. Ďalším faktorom je, ako dlho jeme – je rozdiel, či do seba jedlo natlačíme rýchlo alebo pomaly prežúvame,“ vraví Bajer s tým, že sme „národ hltačov“.

 

Na slinách máme enzýmy, ktoré nám pomáhajú tráviť už v ústach. Žalúdok je trochu oneskorený, pätnásť minút mu trvá, kým si uvedomí, že je plný. Keď budeš jesť rýchlo, „signál sýtosti“ sa dostaví neskôr, a kým si ho všimneš, už budeš prejedený. V tejto fáze tvoje črevo začne bojovať, viac sa snažiť, čo môže viesť k tráviacim ťažkostiam, ktoré ovplyvňujú, čo sa ti vstrebe a čo nie. 

 

„Kedysi sa tvrdilo, že sme to, čo jeme. Dnes by som to zmenil: sme to, čo vstrebeme a čo strávime,“ vysvetľuje Boris Bajer.

 

Nie sme to, čo jeme, ale to, čo vstrebeme a čo strávime, vysvetľuje Boris Bajer.
Nie sme to, čo jeme, ale to, čo vstrebeme a čo strávime, vysvetľuje Boris Bajer. Zdroj: Pixabay.com

 

Rovnica „kalórie dnu, kalórie von“ nemusí byť hlavným bodom úspechu ani pri ľuďoch s poruchou funkcie štítnej žľazy, teda pri zníženom množstve či efektivite hormónov. To je problém, ktorý trápi najmä ženy a ktorý môže vzniknúť aj po prudkých diétach. 

 

„Títo ľudia nepriberú extrémne veľa, napríklad z normálnej hmotnosti do obezity, ale majú veľký problém schudnúť,“ vysvetľuje odborník. „Štítna žľaza zároveň úzko spolupracuje s adrenalínom a noradrenalínom, ktoré ovplyvňuje napríklad to, z ktorých častí sa spaľuje tuk. Ľudia so zníženou funkciou štítnej žľazy majú zvýšenú senzitivitu na inzulín na úrovni tukových buniek a všetko, čo zjedia, im ide oveľa ľahšie do tukových zásob.“

Telo inak funguje aj profesionálnym atlétom. „Drvivá väčšina profesionálnych atlétov, s ktorými spolupracujem, má výrazne nižší príjem ako výdaj. Ten rozdiel je často tisíc a viac kalórií. Prečo nezomrú?“ pýta sa odborník.

 

„Zrejme je za tým metabolická adaptabilita tela – ich telo je pri spaľovaní efektívnejšie, ale opačným spôsobom. Keď sa hýbu, ich telo spáli oveľa menej kalórií ako telo bežného človeka. Je to jednak tým, že sú na výkon oveľa lepšie svalovo pripravení, a zrejme aj oveľa efektívnejšie vstrebávajú živiny.“

 

To platí aj u ľudí, ktorí sú na extrémnych diétach. Telo je múdre – zoberie si prakticky všetko, čo dokáže absorbovať z toho minima živín, ktoré dostane. Odrazom toho je aj ich stolica, ktorá je menej častá a málo objemná, často dochádza k zápche.

 

Verdikt: Príjem aj výdaj ovplyvňuje také množstvo faktorov, že chudnutie nie je možné zovšeobecniť len na jednu rovnicu.

Kalória ako kalória – nezáleží na tom, či prijímam proteíny, sacharidy alebo tuky, vplyv na priberanie to bude mať rovnaký

Z hľadiska kalorického príjmu je v podstate jedno, či budeš chudnúť na hranolkách alebo na kurati s brokolicou – podstatné je, koľko toho zješ. No ako sme už naznačili, nie je to celkom tak, a ak chceš schudnúť zdravo a svoju novú váhu si udržať, budeš sa musieť pozrieť trochu hlbšie pod pokrievku.

„Áno, platí, že kalória je kalória. Ale opäť treba myslieť aj na faktory, ktoré ovplyvňujú, koľko sa jej reálne vstrebe cez náš tráviaci trakt, koľko sa dostane do tukových zásob a aké množstvo jedla nestrávime a vylúčime,“ podotýka Bajer.

Vyskúšaj predplatné
za 0,33
a čítaj všetko bez obmedzení
PRIDAJ SA K PREDPLATITEĽOMUŽ MÁM PREDPLATNÉ: PRIHLÁSIŤ SA
alebo Odomkni článok cez SMS
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 116864 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Či by si mal nahradiť pečivo ryžovými chlebíkmi alebo „fit“ suchármi.
  • Či schudneš vďaka spaľovačom tukov a tabletkám na chudnutie.
  • Či ti niektoré jedlá – ako napríklad grapefruit, čili, zelený čaj – dokážu „naštartovať“ metabolizmus.
  • Či sú potraviny so zníženým obsahom tuku sú vždy lepšou voľbou.
  • Či je pravda, že ak chceš schudnúť, musíš hladovať.
  • Do akej miery ti svaly pomáhajú spaľovať tuk.
  • Či tvoje telo môže byť „predurčené“ na nejakú váhu, a tak pre teba nie je prirodzené chudnúť.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: archív Borisa Bajera, Unsplash
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy zdravie
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Zatvoriť