Kozmetická značka, cez ktorú údajne prepierajú peniaze, sa predáva aj na Slovensku a v Česku.
Kozmetická značka Lux-Factor sľubuje dokonale hladkú pleť, ale už niekoľko rokov nevie tento sľub vedecky podložiť. Krém proti vráskam je ich vlajkovým produktom, no v ponuke majú aj niekoľko ďalších. Predáva sa aj v Česku a na Slovensku a podľa zistení novinárov z Investigatívneho centra Jána Kuciaka (ICJK) má toho na rováši viac než len chýbajúce testy a certifikáty. Majiteľ značky dlhodobo klame zákazníkom aj súdom a je súčasťou medzinárodného prania špinavých peňazí.
Sľuby bez papierov
Menej vrások už za dva týždne, klinicky a dermatologicky testovaná kozmetika, patentovaná terapia pre mladšiu pleť. To sú tvrdenia, pri ktorých sa kozmetičkám pretočia oči, kožným lekárom zježia chlpy od znechutenia a všetkým úradom dvihnú obočie. Tvrdenia sú to pekné, no značka, ktorej tvárou sa na Slovensku a v Česku stala Lucie Vondráčková, ich nevie dokázať. Už od roku 2017.
V tom roku produkty Lux-Factor v Slovinsku zakázali predávať, pretože firma nedokázala tamojšej zdravotnej inšpekcii predložiť dôkazy o propagovaných účinkoch kozmetiky, informujú novinári z ICJK. Majiteľom firmy je Slovinec Mario Glinšek, ktorého v roku 2020 súd potrestal za zavádzanie zákazníkov; dostal pokutu vo výške 6-tisíc eur (vzhľadom na oficiálny príjem a fakt, že má jedno dieťa). Momentálne sedí vo väzení – odpykáva si osemročný trest za pokus o vraždu a všeobecné ohrozenie.
Glinšek sa bráni tým, že jeho firma kozmetiku len predáva ďalej a skutočným predajcom kozmetiky je firma zo Seychel. Vďaka uniknutým Pandora Papers ho však prepojili aj so seychelskou firmou, ktorú tiež vlastní. „Investigatívni novinári z Oštro ho navyše spojili aj s možným medzinárodným praním špinavých peňazí,“ informuje ICJK.
Slovinské úrady teda blokujú e-shopy značky, ktoré znovu a znovu vznikajú pod „novými“, ako inak, schránkovými firmami a bez ostychu predávajú svoje zázračné krémy. U nás ich propagovali mnohí známi influenceri, ktorí majú spoločne viac ako milión sledovateľov.
Po tom, čo sa do témy opreli investigatívni novinári, niektoré mená spomedzi ambasádoriek na webe značky zmizli – zrejme preto, že ani influencerky samotné nevedeli, akú temnú stránku pred nimi skrývajú.
Spolupráca bola často dohodnutá cez barter (produkt dostanú zadarmo výmenou za reklamu).
„Čistá“ kozmetika, špinavé peniaze
Lux-Factor sa prezentuje ako francúzska firma s prírodnou kozmetikou, no spoločnosť vznikla v Slovinsku a jej majiteľ vlastní aj iné schránkové firmy na Seychelách. Zo Slovinska sa kozmetika podľa ICJK „predávala aj do Chorvátska, Maďarska, Veľkej Británie, Česka a na Slovensko. V Slovinsku sa týmito kozmetickými produktmi zaoberali dva inšpektoráty, finančná správa, prokuratúra, tri súdy a dokonca aj úrad pre duševné vlastníctvo“.
V roku 2017 preto prišla žiadosť dokázať tvrdenia na webe – o účinkoch, prírodných zložkách, klinickom a dermatologickom testovaní a o tom, že netestujú na zvieratách –, ale žiadne tvrdenie nedokázali podložiť. „Jediný dôkaz o kvalite produktov Lux-Factor, ktorý sa dal nájsť na stránkach e-shopu, bol certifikát kvality ISO, ktorý mal bulharskej firme Lux Factor Cosmetics vystaviť izraelský inštitút kvality a kontroly,“ dopátrali sa novinári. Aj ten však bol falošný.
Zákazy, pokuty a zistenie, že majiteľ Mario Glinšek nevlastní len kozmetickú značku, ale aj firmy, na ktoré sa vyhováral v snahe neniesť zodpovednosť za chýbajúce dokumenty, dopĺňa ďalšie zistenie investigatívcov. Glinšek bol podľa ich zistení prepojený s Rokom Snežičom, poradcom súčasného slovinského premiéra Janeza Janšu. Prezývajú ho Doktor daňových únikov, pretože má doktorát a dlhodobo ľuďom radil, ako platiť čo najmenej daní.
V Bosne a Hercegovine ho prokuratúra vyšetruje práve za pranie špinavých peňazí. Údajne previedol viac ako 22 miliónov eur na účty v iných krajinách EÚ vrátane Slovenska a v nich si peniaze vyberal v hotovosti. „Viaceré súvislosti naznačujú, že so Snežičovým praním špinavých peňazí mohli mať niečo spoločné aj firmy okolo kozmetiky Lux-Factor,“ tvrdia novinári. Ani tieto machinácie však v rozkvete biznisu nebránia.
Slovenské úrady momentálne neevidujú žiadnu sťažnosť na túto firmu, pomáha jej fakt, že v rámci európskeho trhu už neoverujú, či má firma všetko v poriadku. Papierovačky musia sedieť len v krajine, v ktorej vznikne. Stačí si teda občas zmeniť názov firmy (napríklad z Lux-Factor na Lux Factor alebo Lux Factor Cosmetics) a influencerky môžu ďalej promovať firmu, ktorá bez ich vedomia čelí v inej krajine vážnym pochybnostiam.