Čo urobiť, keď ti niekoľko hodín mešká lietadlo alebo keď odletí bez teba? Ako prinútiť aerolinky, aby ti vrátili peniaze? A dostaneš sa k nim raz vôbec? Zisťovali sme viac o problémoch s letmi.
Občiansky preukaz, covid pas a identifikátor, opakujeme si rýchlo pred odletom do Talianska. Mierime na letisko s rukami plnými tašiek. Na sebe máme tri svetre, keďže sa nedali zbaliť do ruksaku s rozmermi 40 cm x 25 cm x 20 cm. Vyrážame radšej s predstihom, aby sme stihli let. Rýchlo nasadáme do autobusu, ktorým sa za pár eur dostaneme na viedenské letisko.
Ku gatu radšej utekáme. Keď tam prídeme, zisťujeme, že sme sa vôbec nemuseli ponáhľať, lebo let mešká tri hodiny. Iný scenár? Lietadlo vôbec neodletí a musíme počkať na ďalšie. Prípadne už odletelo bez nás zbytočne skoro. Aj takéto patálie sa stávajú pri lietaní s nízkonákladovými aerolinkami.
Zisťovali sme, prečo je s lacnými letmi toľko problémov. Sami ste nám v ankete potvrdili, že ich je naozaj veľa. A často vôbec nedávajú zmysel.
- Aké najhoršie veci ľudia zažili pri letoch s nízkonákladovými aerolinkami.
- Prečo pri takýchto letoch nastáva toľko problémov.
- Čo robiť, ak ti mešká let alebo ak lietadlo odletí bez teba.
- Ako môžeš od aeroliniek vymáhať peniaze.
- Či je jednoduchšie kupovať si letenky cez sprostredkovateľov alebo priamo cez aerolinky.
Peniaze, ktoré už neuvidíš
Podľa jedného z najväčších sprostredkovateľov leteniek ich veľmi veľa ľudí kontaktuje v súvislosti so zmenami letov. Aerolinky totiž po uvoľnení opatrení ponúkli ľuďom obrovské množstvo letov a veľa z nich potom museli rušiť.
„Väčšina zmien sa robí systémovo, prišli stovky naraz, čo znamenalo, že nám horeli linky a ľudia museli dlho čakať. No dnes sa už situácia s leteckými poriadkami ustálila a vieme, že väčšina vyškrtnutých spojení sa vráti na jeseň,“ vysvetľuje Patrik Vasa, manažér pre strategické partnerstvá firmy Pelikán.
Ak sa teda chystáš kupovať letenku na letný lastminutový výlet, treba prakticky rátať s tým, že sa môže zrušiť alebo tesne pred odletom presunúť. Nemôžeš sa naň teda úplne spoľahnúť. Z vlastnej skúsenosti vieme, že podobná vec sa stáva najmä pri kúpe leteniek v spoločnosti Ryanair.
Z Ryanairu by ti mal oznam o zrušení zmien prísť v časovom predstihu. V tom prípade jednoducho zvolíš v aplikácii alebo na webovej stránke, či chceš náhradu vo forme voucheru alebo vrátenie plnej ceny letenky. Problém však nastáva, ak si kupuješ letenku cez sprostredkovateľa, akým je Pelikán, Kiwi, Bravofly alebo Mytrip.
V takomto prípade sa k svojim peniazom len tak ľahko nedostaneš. Nie vždy je to však chyba sprostredkovateľa.
„Pelikán sa musí pri refundáciách riadiť podmienkami daného prepravcu. V prípade, že nastane zo strany dopravcu zrušenie letu či jeho výrazné pozmenenie, ktoré však klientovi nevyhovuje, kontaktujeme leteckú spoločnosť a spoločne hľadáme riešenia,“ hovorí Patrik Vasa.
Dodáva, že írska spoločnosť Ryanair refundačný proces často zbytočne naťahuje a vyplatenie leteniek podmieňuje vyplnením dodatočných formulárov. Firma Wizz Air však podľa nich eviduje žiadosti o refundáciu rýchlo. „Wizz Air dokáže finančné prostriedky vrátiť v rámci dĺžky refundačného procesu,“ dodáva Patrik Vasa z firmy Pelikán.
„Problém so sprostredkovateľskou spoločnosťou sme zažili, napríklad keď sme sa pokúšali o vrátenie peňazí za letenku. Keďže nám zmenili čas letu tak, že by sme nestihli ďalší, museli sme zvoliť možnosť vrátenia letenky. Kupovali sme letenku spoločnosti Ryanair cez portál Kiwi,“ hovorí 24-ročný Martin z Bratislavy.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Aké najhoršie veci ľudia zažili pri letoch s nízkonákladovými aerolinkami.
- Prečo pri takýchto letoch nastáva toľko problémov.
- Čo robiť, ak ti mešká let alebo ak lietadlo odletí bez teba.
- Ako môžeš od aeroliniek vymáhať peniaze.