Stará dobrá klasika od New Ery sa opäť dostáva do popredia, no tentoraz za jej popularitu môžu najmä customizátori.
Spoločnosť New Era vlani oslávila svoje sté výročie a k tomu si nemohla priať nič lepšie než to, že sa medzi najväčšie aktuálne trendy opäť vrátia jej ikonické šiltovky 59FIFTY s rovným šiltom. Situácia v posledných rokoch totiž nasvedčovala skôr tomu, že tzv. dad caps nahradia v rámci popularity trucker šiltovky, ktoré majú prednú polovicu vyrobenú z penového materiálu a zadnú polovicu tvorí plastová sieťovina. Notoricky známe „kýble“ od New Ery sa však na scénu dovalili ako blesk z jasného neba a už teraz je jasné, že zažívajú nové zlaté časy.
Tradičné šiltovky New Ery sa nikdy z módy nevytratili kompletne. Za posledných štyridsať rokov sa z nich totiž stal jeden zo základných stavebných prvkov streetwearu, a aj keď, pochopiteľne, zažívali výkyvy popularity, do pouličnej módy patrili a aj budú patriť bez ohľadu na aktuálne trendy.
To, čo sa však okolo nich deje v posledných mesiacoch, sa dá jednoznačne označiť za nadštandard. Okrem desiatok celebrít, ktoré sa k tomuto druhu šiltoviek vrátili zo dňa na deň, sa totiž roztrhlo vrece aj s nezávislými značkami, ktoré model 59FIFTY ponúkajú v zaujímavých verziách.
- Čo znamená názov 59FIFTY.
- Aké sú počiatky trendu customizácie šiltoviek značky New Era.
- Ktoré celebrity a značky už naskočili na vlnu tohto trendu.
- Prečo internet neprávom hejtuje Virgila Abloha za jeho šiltovku New Era.
59FIFTY
Pod pôvodným názvom E. Koch Cap Company ju v roku 1920 v meste Buffalo založil Ehrhardt Koch. Prvá zákazka na výroku šiltoviek pre profesionálny bejzbalový klub MLB Cleveland Indians prišla v roku 1934.
Hráči MLB nosili pokrývky hlavy už od založenia ligy v roku 1903, no zo začiatku išlo skôr o čiapky pripomínajúce baretky s krátkym šiltom. Ehrhardtov syn Harold návrhom šiltovky pre klub Cleveland Indians z roku 1934 priniesol do MLB menšiu revolúciu. Jeho pôvodný dizajn je na prvý pohľad takmer totožný s tým, čo si v súčasnosti predstavujeme pod pojmom šiltovka.
Ikonická šiltovka prešla od svojho vzniku desiatkami menších vylepšení. Jedno z najzásadnejších sa datuje do roku 1954, keď spolu s menším redizajnom prišla najmä modernizácia materiálov. Na vnútornú stranu vlnených čelných panelov sa začala pridávať vrstva bieleho bavlneného plátna, vďaka ktorej si šiltovka držala svoj tvar a po nasiaknutí potom sa nezačala krčiť. Tento moment bol pre históriu firmy z technologického hľadiska taký dôležitý, že šiltovka dostala nový názov 59FIFTY. Jeho pôvod je však oveľa prozaickejší, než by si človek myslel. Látka, z ktorej šiltovky vyrábali, sa totiž v tom čase označovala číslicami 59-50 a majiteľom jednoducho tento názov utkvel v pamäti.
Základy customizácie
To, že šiltovky 59FIFTY sa dajú kúpiť u stoviek predajcov vo všetkých farebných kombináciách, sa nám dnes zdá ako bežná vec. Pre širokú verejnosť sú pritom dostupné len od roku 1978 a do roku 1996 mala New Era od MLB povolené vyrábať ich len v oficiálnych farbách jednotlivých klubov.
Základný stavebný kameň pre všetkých novodobých customizátorov položil legendárny režisér a postava známa z archívnych reklám na tenisky Nike Air Jordan Spike Lee. Ten totiž patrí medzi zarytých športových fanúšikov.