Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
12. februára 2021, 9:30
Čas čítania 12:44
Viktor Kniš

Jakub Goda: V prípade kauzy Lučanský by vznikali konšpiračné teórie, aj keby sa komunikovalo ideálne (Rozhovor)

Jakub Goda: V prípade kauzy Lučanský by vznikali konšpiračné teórie, aj keby sa komunikovalo ideálne (Rozhovor)
Zdroj: Soňa Maletz pre Sóda magazín
REFRESHER JAKUB GODA
Uložiť Uložené

Jakub pomáha ministerstvu zdravotníctva s digitálnou komunikáciou. V rozhovore nám porozprával, prečo je vyvracanie hoaxov len malá časť jeho práce, ako vníma kauzu Cibulkovej, a prečo sa teší na príchod ruskej vakcíny.

Slovenské ministerstvo zdravotníctva má tím ľudí, ktorý sa mu stará o digitálnu komunikáciu. Aj vďaka Jakubovi Godovi dnes sociálne siete najsledovanejšieho rezortu v krajine vyzerajú adekvátne roku 2021 a dokážu reagovať na aktuálnu situáciu.

Ani zďaleka nie je jeho náplňou práce len vyvracanie hoaxov, aj keď sa v nich orientuje a dokáže na ne vďaka skúsenostiam efektívne reagovať. „Nie vždy je možné predbehnúť dezinformátorov, oni sú zakaždým vo výhode. Stačí im vymyslieť si čokoľvek a hneď môžu komunikovať, nepotrebujú čakať na podrobnosti, detaily a fakty,“ upozorňuje Jakub Goda. 

Niekedy je jeho úlohou „upratovať“ po politikoch. „Nepoviem nič prekvapivé, keď poviem, že máločomu pomáha, keď je to na tlačovkách vášnivé a sporivé. Škodí to im samým, ale aj atmosfére a dôvere voči tým opatreniam a rozhodnutiam,“ uviedol Jakub Goda v rozhovore pre Refresher. 

S Jakubom Godom sme sa pozreli aj na kauzu Lučanský a aktuálnu vakcinačnú kampaň, ktorú síce ministerstvo zdravotníctva pomaly rozbieha, pasuje sa však s problémom načasovania, keďže vakcín stále nie je dosť pre každého. Zároveň si člen digitálneho tímu v rezorte zdravotníctva myslí, že ruský Sputnik im v rámci vakcinačnej kampane veľmi pomôže.

Odporúčané
Branislav Gröhling: Titulu sa nevzdám, na opravu školstva potrebujeme stovky miliónov eur (Rozhovor) Branislav Gröhling: Titulu sa nevzdám, na opravu školstva potrebujeme stovky miliónov eur (Rozhovor) 22. januára 2021, 13:11
V tomto článku si prečítaš:
  • Prečo Jakub Goda nie je len bojovníkom proti hoaxom a čo je jeho náplňou práce
  • Prečo ho neprekvapilo, že sa Bukovský obul do ministerstva po zverejnení videa z nemocnice, ktoré dopĺňajú hoaxy výživového poradcu
  • Ako reaguje na politické boje na tlačovkách aj mimo nich a či už ponúkol Marekovi Krajčímu mediálny tréning
  • Ako hodnotí zvládnutie komunikácie ministerstvom spravodlivosti v kauze Lučanský
  • Ako vníma kauzu Dominiky Cibulkovej
  • Prečo by sa tešil, keby Európska lieková agentúra schválila ruskú vakcínu Sputnik

Keď som si ťa googlil, najčastejšie ťa opisovali ako bojovníka proti hoaxom. Je to naozaj boj?

Myslím si, že je to tak trochu mediálna skratka a podmnožina širších aktivít, o o ktoré sa usilujem. Internet a sociálne siete zásadným spôsobom zmenili to, ako sa šíria informácie, ako sa tvoria správy a ako komunikujú politici a inštitúcie.

Mojou snahou na ministerstve je prispieť tomu, aby taká inštitúcia ako ministerstvo zdravotníctva bola schopná komunikovať spôsobom, ktorý funguje v digitálnom prostredí a vytvoriť protiváhu dezinformáciám. Boj proti hoaxom a priame vyvracanie konkrétnych kúskov dezinformácií tvorí možno 10 % tejto práce. 


Vznikol okolo toho trochu hype, čo je na jednej strane skvelé. Tento rok sa to trochu otočilo až niekedy do opačného extrému. Ľudia si uvedomili, aký vážny a hlboký problém je, keď aj uprostred pandémie, kedy nám zomiera strašne veľa ľudí a máme plné nemocnice, časť ľudí neverí tomu, čo sa deje. 

Jakub Goda
Zdroj: Gabina Weissová


Okrem bojovníka proti hoaxom si podľa článkov aj odborník na hoaxy, za tým sa skrýva čo? Ja si to predstavujem tak, že sa vyznáš v komunikácii a možno aj psychológii.

Nie som úplne fanúšik tohto označenia. Myslím si, že som človek ktorý sa už pomerne intenzívne venuje sociálnym sieťam a fenoménom, ktoré sú s nimi spojené. O tom veľa píšem, venujem sa tomu prakticky aj teoreticky a mám background v tom, že viem tvoriť audiovizuálne formáty, ktoré dobre fungujú.

Odporúčané
Jakub Goda z komunikačného prezidentky: Vymazať Blahu bolo správne, ale Facebook to mal lepšie odôvodniť (Rozhovor) Jakub Goda z komunikačného prezidentky: Vymazať Blahu bolo správne, ale Facebook to mal lepšie odôvodniť (Rozhovor) 12. júla 2022, 16:30

Venujem sa tomu po analyticko-pisateľskej, aktivistickej a praktickej stránke. Rámcovanie cez “boj proti hoaxom” tú tému dosť redukuje, v skutočnosti je to oveľa širšie. Sociálne siete sú fenomén a množstvo z vecí, ktorým sa venujeme, sú skôr na pomedzi novinársko-kreatívno-marketingovej sféry. V minulosti som dlho pracoval v reklame aj na politických kampaniach, písal som do novín a analyzoval som sociálne siete. 


Aká je tvoja náplň práce na ministerstve zdravotníctva?

Trochu som sa už toho dotkol. Snažíme sa vytvoriť z ministerstva zdravotníctva inštitúciu, ktorá je silným hlasom v online prostredí, je schopná proaktívne a zaujímavo komunikovať na sociálnych sieťach a na internete a tým sa stať protiváhou voči vlne zdravotníckych dezinformácií, ktoré sa tu dlhodobo šíria. 

Jakub Goda o Bukovskom a Lívii z Kulturblogu: „Spochybňovali príchod druhej vlny alebo vážnosť ochorenia Covid-19, a tak to najmenej, čo sa dá urobiť, je spätne im to pripomenúť a konfrontovať ich s neskorším reálnym obrazom v nemocniciach.“


Priamo tvoríš príspevky a publikuješ? 

Je nás viac. Náš tím sme postupne rozšírili, pribudla kolegyňa Karin Sedláková, ktorá je veľmi šikovná grafička. Šéfka komunikačného odboru Jana Pôbišová a hovorkyňa Zuzana Eliášová tiež prispievajú na sociálne siete, ale okrem toho musia stíhať tisíc iných vecí.

Snažíme sa prinášať do toho trochu sviežejší prístup na pomery štátnej inštitúcie, nebyť len reaktívny, ale proaktívne hľadať témy a spracovávať ich zaujímavým spôsobom, ktorý dokáže v online prostredí zaujať. A nerobiť to len marketingovo, ale byť pre ľudí zdojom užitočných informácií. 


Niektoré z tých príspevkov preberáme aj my, obzvlášť veľký úspech malo video, v ktorom ste spojili zábery z nemocníc s hoaxermi, Líviou a Bukovským. Všimol som si, že Bukovský vám aj odpovedá, máte spor? 

Nevnímam žiadny veľký súboj. Video pripravil Damián König a nadviazal na našu dlhodobejšiu tému konfrontovania internetových hrdinov s realitou v nemocniciach. Pointa bola poukázať na silné a sebavedomé hlasy, ktoré sa v minulosti snažili rôznym spôsobom zľahčovať situáciu a vážnosť ochorenia Covid-19. Spochybňovali príchod druhej vlny alebo vážnosť ochorenia Covid-19, a tak to najmenej, čo sa dá urobiť, je spätne im to pripomenúť a konfrontovať ich s neskorším reálnym obrazom v nemocniciach.


Neprekvapilo ma, že to môže nahnevať ľudí, ktorí sa vo videu našli, ale pripadá mi to ako úplne legitímna vec, pretože keď niekto je výrazný a sebavedomý hlas v takto citlivej chvíli a téme, tak, samozrejme, musí si byť vedomý, že na to môžu byť aj kritické reakcie. Ďalej sme sa tomu nevenovali, nie je to v centre našej pozornosti. 


Viete merať, ako ste úspešní vo vyvracaní hoaxov? 

Ťažko sa meria to, do akej miery naše snahy samé o sebe dokázali presvedčiť konkrétnu skupinu ľudí, aby naozaj zmenila názor na základe toho, čo od nás videli. Meria sa to ťažšie už len kvôli tomu, že je ťažšie izolovať ten efekt od ostatných vplyvov. Aj my vieme, že verejná mienka sa vo vzťahu k očkovaniu posúva dobrým smerom.

V januári prieskum ukázal lepšie čísla ako decembrový, ale, samozrejme, nemôžeme to pripísať len tomu, čo robíme my na ministerstve. Súvisí to aj s tým, čo robia médiá aj s tým, ako sa vyvíja situácia v nemocniciach alebo s tým, ako pribúda dát a skúseností s očkovaním. Teoreticky by sme to dokázali veľmi špecifickým prieskumom, ale také dáta nemáme. 


Máme ale presné čísla o tom, koľko ľudí vidí naše príspevky. Ukazuje sa, že samotný organický zásah na sociálnych sieťach mávame mimoriadne vysoký. My máme dosah 2-3 milióny mesačne, a to len na Facebooku. Máme aj Instagram a Youtube. Náš obsah preberajú aj médiá, deje sa to vo veľkom. Aj bulvárne médiá aj televízie často preberú obsah a pracujú s ním a vznikajú celé články len o našich príspevkoch. Je to silné hlavne v pomere k tomu, že to stojí len čas ľudí, ktorí na tom robia. Hodnota za peniaze týchto aktivít je veľmi zaujímavá.

„Rozmach nenávistného obsahu, ale aj manipulatívnych správ, lacnej žurnalistiky, politického bulváru a polarizujúceho obsahu prišiel s Facebookom a ďalšími sociálnymi sieťami,“ hovorí Jakub Goda. 


Na druhej strane, tie čísla sú veľké aj preto, že ide o tému, ktorá polarizuje publikum. Moderujete diskusiu? 

Snažíme sa, vulgárne a nenávistné príspevky dávame dole. Je toho extrémne veľa a čím sme aktívnejší, tým je toho viac a pravdou je, že to nestíhame robiť dôsledne.  


Má zmysel odpovedať na komentáre? 

Myslím si, že to zmysel má, otázna je efektivita. Keby som strávil pol dňa odpisovaním na komentáre, bolo by to na úkor ďalších vecí, ktoré by sme mohli vytvoriť. Asi by som nevyužil svoj čas najlepšie. Mohla by to byť nadstavba toho, čo robíme, keby sme mali viac ľudí v tíme. Mohlo by to vyzerať ako informačný servis, kde by sme vedeli poskytovať ľuďom odpovede a interagovať s nimi. 

Odporúčané
Igor Matovič pre REFRESHER: Ak Sulíka odvolám, vraj rozbije Za ľudí a padne vláda  (Rozhovor) Igor Matovič pre REFRESHER: Ak Sulíka odvolám, vraj rozbije Za ľudí a padne vláda (Rozhovor) 19. januára 2021, 8:30


Okrem vysvetľovacej časti máte na ministerstve zdravotníctva aj preventívnu časť, v rámci ktorej komunikuješ s Facebookom. Máš kontakt na niekoho z Facebooku? Lebo z pozície bežného občana väčšinou s obsahom nepohneš. 

Áno, bola to jedna z prvých vecí, o čo som sa snažil. Kontaktovali sme predstaviteľov Facebooku, ktorí majú na starosti náš región a začali sme im posielať príklady dezinformácií, ktoré sa šíria u nás. Konkrétne to boli hlavne veci z portálu Bádateľ. Zareagovali tak, že pár príspevkov vyhodnotili ako dezinformácie podľa ich usúdenia a stiahli to.

Boli to hoaxy súvisiace s Covidom. Výsledok bol, že Bádateľ začal cítiť tlak a v príspevkoch tvrdili, že obsah na Facebook nezdieľajú, pretože ich cenzuruje. Nakoniec prestal Bádateľ na Facebooku existovať úplne, ale doteraz presne nevieme, čo sa stalo. Facebook poprel, že by ich vymazali oni. Nie je jasné, prečo tam nie sú, ale nie sú tam, čo je dobrá správa. 

Očkovanie
Zdroj: MZ SR


Veľkú podporu má názor, že práve Facebook môže za rast dezinfo scény.

Samozrejme. Facebook je zrejme najvplyvnejšia a najsilnejšia súkromná firma, aká kedy na svete existovala. Do značnej miery príchod a rozmach sociálnych sietí  je práve tá centrálna téma, o ktorej by sme sa mali baviť. Akým spôsobom to zmenilo komunikačné a informačné toky, ako to zmenilo štruktúru informácií a ako to ovplyvnilo aj štandardné médiá, politickú komunikáciu aj bežnú komunikáciu medzi ľuďmi.

Rozmach nenávistného obsahu, ale aj manipulatívnych správ, lacnej žurnalistiky, politického bulváru a polarizujúceho obsahu prišiel s Facebookom a ďalšími sociálnymi sieťami. Podnecuje ľudí k tomu, aby prezentovali svoj názor v čo najvyhrotenejšej forme. 


Facebook robí relatívne stále relatívne málo pre to, aby bojoval s týmto všetkým. 


Twitter to zvláda lepšie? Trochu sa to ukázalo pri amerických prezidentských voľbách.

Obdobie okolo amerických volieb bolo určite prelomové. Ukázalo sa, že keď prišlo k tomu, že bola v ohrození americká demokracia, platformy začali robiť veci, ktoré predtým odmietali. Facebook okolo amerických volieb zmenil svoje algoritmy tak, aby preferovali kredibilný obsah z klasických médií. 


Tesne po voľbách reportéri z New York Times zistili, že Facebook preferoval štandardné médiá, aby zabránil šíreniu dezinformácií o výsledku volieb. Na tom sa ukazuje, že keby chceli, niečo sa s tým robiť dá, ale oni to neskôr vrátili naspäť. 


Zlomové bolo aj to, že zrušili účet v tom čase ešte úradujúceho amerického prezidenta. Viacerí si povedali – konečne. Ale, na druhej strane, ďalší si povedia, že ako je možné, že nejakí típci v mikinách zo Silicon Valley vypínajú riadne zvoleného prezidenta.

Odporúčané
Mária Kolíková: Je absurdné, nechutné a odporné, čo šíri Flašík, môže to byť trestný čin (Rozhovor) Mária Kolíková: Je absurdné, nechutné a odporné, čo šíri Flašík, môže to byť trestný čin (Rozhovor) 4. januára 2021, 22:21


Poďme ku komunikácii našej vlády. Ako veľmi ti komplikuje prácu komunikácia premiéra a ministrov?

Priamo mi to prácu nekomplikuje. Mojou prácou nie je riešiť ich. Ale vo všeobecnosti to komplikuje veľa vecí.


Nestarajú sa o chaos v krajine, ktorý vy potom upratujete? 

Vnímam to skôr tak, že práve kvôli tomu, že vidím ako komunikácia zo strany politikov častokrát vyzerá, tak o to viac ma motivuje snažiť sa, aby komunikácia inštitúcie bola čo najlepšia a vyvažovala živelnosť politickej komunikácie.

Nepoviem nič prekvapivé, keď poviem, že máločomu pomáha, keď je to na tlačovkách vášnivé a sporivé. Škodí to im samým, ale aj atmosfére a dôvere voči tým opatreniam a rozhodnutiam. 


Pánovi Krajčímu ste neponúkali rýchlokurz upokojujúcej komunikácie? 

Ani nie, ale mám pocit, že on je v rámci tejto vlády jeden z tých pokojnejších komunikátorov. Aj posledné prieskumy dôveryhodnosti politikov ukázali, že minister zdravotníctva patrí medzi najdôveryhodnejších politikov z tejto koalície.. Môj tip je, že to súvisí s tým, že má pozitívnejšie a pokojnejšie vystupovanie v porovnaní s inými politkmi OĽANO. Nepôsobí tak zlostne a vášnivo a nevytvára si ďalších a ďalších nepriateľov.


Ale spomeňme si na jeden konkrétny pondelok, kedy Marek Krajčí bez predošlej diskusie s ostatnými koaličnými patnermi povedal, že sú v hre priepustky cez SMS. Nie je toto voda na mlyn pre hocikoho, kto chce kritizovať, keď sa vypustí informácia, ktorá nie je podložená ani oddiskutovaná? 

Áno, okolo tohto bolo veľa rôznych typov nedorozumení. Viem si predstaviť, že keby to lepšie odkomunikovali, vzbudzovalo by to oveľa menej vášní. Vo všeobecnosti je nešťastné komunikovať veci, ktoré ešte nie sú dohodnuté.  

Očkovanie
Zdroj: MZ SR

Jakub o Dominike Cibulkovej, ktorá prijala výzvu pomôcť v nemocnici: „Trochu ma prekvapilo, že to prijala. Vnímal som to ako pozitívnejšiu časť toho príbehu, aj keď, samozrejme, neprekrýva to chybu, ktorú spravila.“


Krátko po pokuse o samovraždu a následnej smrti bývalého policajného prezidenta bolo niekoľko dní ticho, ministerka Kolíková zvolala tlačovku, až keď už bol oheň na streche a na Facebooku 30-tisícová skupina, ktorá verila konšpirácii pána Žitného z článku Pravdy. Ako to vnímate? 

Táto téma naozaj vybuchla. Je otázne, do akej miery sa tomu dalo zabrániť. Samovražda takého high-profile človeka vo väzbe má veľký potenciál na to, aby sa stala veľkou témou spoločnosti. Asi tomu prispelo aj to, že boli sviatky. Zrejme trochu dlhšie trvalo, kým sa lídri zaktivizovali.


Nie vždy je možné predbehnúť dezinformátorov, oni sú zakaždým vo výhode. Stačí im vymyslieť si čokoľvek a hneď môžu komunikovať, nepotrebujú čakať na podrobnosti, detaily a fakty. Keď chcela pani ministerka Kolíková reagovať zodpovedne, musela pozbierať dostupné informácie. 


Je možné, že sa v tomto prípade dalo urobiť viac. Špeciálne pani ministerka sa to potom snažila dobehnúť. Je zaujímavé, že táto téma relatívne rýchlo doznela. Pozeral som si Google Trends graf, kde to pomerne rýchlo vystrelilo a potom zaklaplo.

Na druhej strane, keď som videl posledný prieskum o tom, ako ľudia vnímajú túto tému, dopadlo to zle. Ľudia väčšinovo neveria vyšetrovaniu, naopak, veria teóriám, že to bolo inak. Myslím si, že v prípade tejto témy by vznikali konšpiračné teórie, aj keby sa komunikovalo ideálne. Nepredpokladám, že sa tomu dalo úplne vyhnúť, len sa to dalo možno o niečo lepšie vyvažovať v prvých momentoch.

Odporúčané
Richard Sulík: Nebudem skákať, ako Igor Matovič píska (Rozhovor) Richard Sulík: Nebudem skákať, ako Igor Matovič píska (Rozhovor) 21. decembra 2020, 17:28


Keby ste mali dostatok času, viete si predstaviť, že by ste pomáhali aj na ministerstve spravodlivosti? Potrebujú takého Jakuba Godu? Aj v súvislosti s aktuálnou vlnou zatýkania a reakciami strany Smer reprezentovanými Robertom Ficom. 

Neviem sa naklonovať (smiech). Keby som vedel, tak pokojne. 


Pokiaľ viem, na rezorte spravodlivosti nie je nikto taký, kto by sa tým zaoberal.

Popravde, bol by som rád, keby to, čo robíme na ministerstve zdravotníctva, slúžilo ako inšpirácia pre ďalších. Na komunikačných odboroch by malo byť bežné, že tam vznikajú digitálne tímy, ktoré budú mať na starosti sociálne siete a proaktívnu a kreatívnu online komunikáciu. A tiež monitoring a dezinformácie. 


Dnes sa píše veľa plánov na boj proti dezinformáciám a stala sa z toho aj úradnícka téma, čo je fajn, ale mám pocit, že sa priveľa teoretizuje a píšu sa ťažkopádne schémy, kde mám pochybnosť, že to bude dostatočne akcieschopné. Cieľom by malo byť vybudovať digitálnu infraštruktúru štátu, teda dlhodobé komunikačné kanály inštitúcií, ktoré budú schopné vyvažovať vplyv dezinformácií a šumu zo sociálnych sietí. 


Čo sa týka vakcinačnej kampane, chápem, že je veľmi ťažké presvedčiť ľudí, ktorí veria na čipy. Čo však s takými, ktorí tvrdia, že sa zaočkovať nechcú, lebo to jednoducho nepotrebujú?

Toto sa týka do značnej miery mladých ľudí, ktorí môžu podliehať pocitu, že ich choroba neohrozuje. Snažili sme sa zozbierať výpovede ľudí, ktorí si prešli covidom ešte v čase, keď mnohí nepoznali nikoho, kto by túto chorobu prekonal. Bolo to aj o tom, že tam boli mladí a zdraví ľudia, ktorí mali dlhodobú nepríjemnú skúsenosť s covidom.

Aj dnes lekári upozorňujú, že im pribúda mladých ľudí v ťažkých stavoch. Stáva sa, že mladí ľudia majú dlhodobé dopady na zdravie, keďže priebeh choroby je nepredvídateľný. Mnohí to podceňujú, ale snažíme sa cez tieto výstupy komunikovať dôležitosť vakcíny. Je treba ešte viac zdôrazňovať dlhodobé následky a skutočnosť, že je oveľa jednoduchšie zaočkovať sa, keď prídu na rad.

Spustili ste prvú fázu kampane, prečo by ma mali fotky Hamšíka alebo pani Magálovej s logom presvedčiť, aby som sa dal zaočkovať?

Napája sa to do širšieho rozmýšľania o stratégii, ako ju nastavila agentúra AMI communications. Nie je to o tom, že si myslíme, že by zopár konkrétnych známych osobností presvedčilo všetkých ostatných, aby sa očkovali. Namiešané je to tak, že tam boli veľmi známi ľudia aj menej známi ľudia, záchranári, učitelia, lekári… a postupne by sa mali k tomu pridávať široké skupiny ľudí, ktorí sa sami spontánne zapoja do kampane tým, že sa budú k očkovaniu aktívne hlásiť a hovoriť o ňom. 


Chceme, aby sa ľudia hlásili k tomu, že dajú zaočkovať seba alebo svoji babku a budú to viditeľne komunikovať. Snažíme sa zvizualizovať obrovský dopoyt po vakcínach a aj to, že sa na to veľmi veľa ľudí teší. Nie je to len o tom, dať za zaočkovať, ale aj o tom hovoriť. Takto chceme presvedčiť napríklad ľudí, ktorí si do detailov neštudujú účinnosť vakcín, ale nechajú sa strhnúť davom. 


V rámci nultej fázy sme v novembri a decembri vytvorili veľa videí a infografík, to bola, nazvime to, nultá fáza, informačný web a nastavenie identity s logom bola prvá fáza.


Ako budú vyzerať ďalšie fázy očkovania? 

Veľmi citlivý je v tomto prípade timing. Nie je dobré meškať, ale ani to uponáhľať, keďže vakcín je stále málo. Musíme sa prispôsobiť, aby sme dobre trafili správny moment. Na jednej strane je zlé nekomunikovať, čo dáva priestor dezinformátorom, na druhej strane, je zlé, keď sa príliš kampaňuje v čase, keď nie sú vakcíny. 


Ďalšie fázy budú tradičné masmediálne formáty – print, masmédiá, billboardy. Presne to zatiaľ nemáme naplánované, záleží to od dostupnosti vakcín.

Očkovanie
Zdroj: MZ SR


Kauza Dominika Cibulková, pomohla vám alebo zavarila?

Neviem to kvantifikovať. Uvedomujem si, že to mohlo mať nechcený pozitívny vplyv. Na druhej strane, malo to negatívny  vplyv na dôveru ľudí v celý proces očkovania. Ktorý z týchto vplyvov bol silnejší, povedať neviem. Nemalo sa to stať, je to chyba a zlyhanie konkrétnych ľudí. Spravilo to obrovskú vlnu emócií, čomu rozumiem, aj mňa to nahnevalo. 


Nakoniec sa teda ponúkla, že vám pomôže. 

Ministerstvo zdravotníctvo ju vyzvalo. Trochu ma prekvapilo, že to prijala. Vnímal som to ako pozitívnejšiu časť toho príbehu, aj keď, samozrejme, neprekrýva to chybu, ktorú spravila. Symbolicky niekoľko hodín strávila na odberovom mieste. Ja by som to robil asi menej mediálne, ale ospravedlnenie a snaha uznať prácu zdravotníkov sa mi zdali sympatické. 


Na svoj Instagram nepridala žiadny príspevok.

Na Facebooku príspevok pridala. Videl som to, na Instagram som sa nepozeral. 


Na Instagrame len prezdieľala článok SME. 

Zdalo sa mi, že celkovo komunikovala celkom aktívne. 


Ako vnímaš možné schválenie ruskej vakcíny v Európe? Bude výzva odkomunikovať to? Vnímam to pragmaticky, ale aj celkom pozitívne. Posledné štúdie ukazujú celkom slušnú účinnosť. 


Skoro 92 %.

Ak to prejde cez Európsku liekovú agentúru, tak budem vyslovene rád. Znamená to, že časť ľudí, ktorá sa na to pozerá iracionálne cez geopolitický sentiment, bude mať novú alternatívu. Zatiaľ sa však nerysuje možnosť vybrať si vakcínu podľa vlastnej preferencie, najmä kvôli náročnosti logistiky. Je to luxus, ktorý si zatiaľ zrejme nebudeme môcť dovoliť. 


Budem rád, keď pribudne do arzenálu vakcín ešte aj táto, bude to dôkaz, že nejde o politickú vec. Ak splní vakcína dané parametre a kritériá bezpečnosti, ktoré Európska lieková agentúra vyžaduje a prejde dôsledným procesom skúmania, bude registrovaná. 


Na záver – tvoj prvý text, ktorý som čítal, bol keď si sa infiltroval do Hlavných správ a zverejnil si tam článok plný faktických chýb. Bolo by niečo také možné aj v súčasnosti?

Nie som si istý, opakovaný fór väčšinou nefunguje, ale na druhej strane, možno by to bolo možné (smiech). Neviem, či by malo zmysel robiť úplne to isté, skôr vymyslieť niečo ďalšie. 


Mieril som práve k tomu, či by sa dali znovu nachytať. 

Verím, že sa aspoň trochu poučili. Oni vtedy zverejnili ospravedľnujúci text, v ktorom ma síce vykreslili ako hrozného človeka, ale zároveň šéfredaktor vyhlásil, že si budú dávať pozor na takéto veci a budú si viac overovať informácie. Nepreukazuje sa, že by to robili, ale minimálne si snáď dajú pozor, keď im niekto napíše z neznámeho účtu s vymysleným menom a bez fotky, že je ich fanúšik a že pre nich bude písať články. 

Domov
Zdieľať
Diskusia