Množstvo Slovákov sa každý rok stretáva s otázkou, aké si kúpiť prvé auto. Z brigád a prvej práce našetrili nejaké peniaze, tak sa chcú potešiť, ale príliš veľa z nich siahne po príliš silnom aute, ktoré v ich rukách môže narobiť viac škody ako úžitku.
Nevyberaj si svoje prvé auto podľa toho, že si ho videl v Kobre 11. Až tak veľmi nezáleží na najazdených kilometroch ani rozdieloch medzi dieselovým a benzínovým motorom. A porozmýšľaj nad tým, či sa za prvé našetrené peniaze oplatí kúpiť premotorovanú beštiu so zadným náhonom, keď dôkladne nepoznáš zákony fyziky za volantom.
Takto znejú úvodné rady Petra Šturdíka, ktorého Slováci poznajú ako tvár populárneho kanálu Volant.tv, kde testuje, porovnáva, ale aj radí a rozosmieva ľudí. Jeho videá pritom bavia aj ľudí, ktorých automobilizmus nijak špeciálne nezaujíma, a občas sa v komentároch dokonca objavia prirovnania k momentom z legendárneho Top Gearu.
- Ako sa Peter dostal k natáčaniu videí o autách
- Prečo ako prvé auto pre Slováka porovnával Fabiu s BMW 3
- K akej značke zvyknú inklinovať premotivovaní mladí Slováci pri kúpe auta
- Aké prvé auto by si mal človek kúpiť, aby neurobil chybu a naučil sa jazdiť
- Prečo môže Mercedes so 600-tisíc kilometrami vyzerať lepšie ako mladšie auto
- Ako to, že je stáčanie kilometrov stále slovenský národný šport
- Koľko hodnoty stráca nové auto, keď s ním odídeš z autosalónu
- Prečo nemôžeš veriť tomu, že jazdené auto používal nemecký doktor
- Či Petrovi Volant.tv zarába natoľko, aby sa ním mohol živiť
Ako ste s videami o autách začínali? Slováci vás na internete registrujú už dlhé roky.
Ja som nikdy nemal motoristické aktivity ako svoj hlavný job a vždy som to robil len ako koníček. Popritom som pracoval v online svete na veľmi vysokých pozíciách, a keďže pre mňa boli autá hobby, tak som veril, že sa im raz budem naplno venovať. Keď tá šanca neprichádzala, tak som si začal svoj projekt robiť sám na kolene.
S prestávkami som písal pre rôzne časopisy, ale stále len popri robote. Okolo roku 2007 som potom založil portál Topspeed.sk, ktorý sa postupne vyvinul na jeden z top automobilových magazínov na Slovensku.
Z neho ste ale odišli.
Odišiel som z neho okolo roku 2013, keď som sa musel rozhodnúť, či sa budem venovať motorizmu, alebo si budem budovať svoju kariéru. Rozhodol som sa pre kariéru, ale v roku 2016 som na to opäť vhupol. Vznikol Volant.tv, ktorému sa venujem dnes a momentálne mi nahradil hlavný job.
Jedno odporúčanie pre mladých ľudí. Ak máte nejaké hobby, ktoré by ste raz chceli mať ako hlavný job, tak pokojne brigádujte, robte, ale nestavujte všetko na jednu kartu s myšlienkou, že od zajtra spravím najlepší magazín na svete. Vyžaduje si to tvrdú prácu a postup.
Čo všetko si vyžaduje natočenie jedného videa?
Stačí hlavne ten, čo stojí pred kamerou. Volant.tv robím štvrtý rok a prvé tri roky to bola výlučne one man show. Vymýšľal som videá, strihal, režíroval aj publikoval. Často sa na mňa obracali ľudia s otázkami, akú techniku potrebujú, keď chcú začať natáčať videá. Hovoril som im, chlapci, vám stačí mobilný telefón na to, aby ste robili dobrý obsah. Vy nepotrebujete dobrú techniku, lebo obsah je vždy nadradený forme.
Nikto si nepozrie video len preto, že je pekné a že je natočené na kameru za 3 000 eur, to je len čerešnička na torte. Odpoveď je preto taká, že som začínal sám, ale dnes už mám šikovného kameramana aj strihača. Jedno 10-minútové síce natočíme za pol dňa, ale samotná postprodukcia trvá 2 či 3 dni, takže je to naozaj full time job.
Mňa ľudia neustále oslovujú s dvomi základnými otázkami. Čerství vodiči sa pýtajú, čo si majú s novým vodičákom kúpiť, a potom sa ľudia vypytujú, do akého auta sa oplatí investovať peniaze.
Vo videách ukazujete aj unikátne autá svojich fanúšikov od Favorita cez Hummer až po legendárny Jaguar E-Type. Väčšinu z nich šoférujete, ale pri vzácnom Jaguari ste za volantom nesedeli.
Volant.tv nevznikol preto, že tu nič také nebolo. Ja som nehľadal žiadnu dieru na trhu, ale robil som len to, čomu som sa chcel venovať dlhé roky. Zo začiatku som otravoval svojich kamarátov, že mám takýto nápad a chcel by som v ňom vaše autá. Boli to dlhé prehováračky, oni mi hovorili, že to aj tak nikto nebude pozerať. Na začiatku som musel ľudí obvolávať, teraz je situácia opačná. Takých 99,9 percent áut vo videách mi ľudia či firmy ponúkajú.
A či si na aute zajazdím? Moja podmienka nikdy nie je, že si na aute musím zajazdiť. Zhodou okolností pri tomto Jaguari to auto vnímam ako obrovskú slovenskú raritu. Ako raritu vnímam aj to, že o takom aute niekto u nás natočí video, preto mi absolútne nevadilo, že som ho nešoféroval. Má ho úžasný majiteľ, ktorý o ňom vie všetko, strávil som s ním celý deň a perfektne sa s ním kecalo.
Taká malá perlička na záver. Po Vianociach mi volal majiteľ toho Jaguaru, že videl video a veľmi sa mu páčilo, ale všimol si, že množstvo komentárov sa sťažuje, ako mi ho nedal zašoférovať. Tak povedal, že to musíme napraviť, aby som sa s tým autom vedel zžiť aj ja. Na jar tak pripravujeme špeciál, kde to napravíme. Ja chápem, že niektorí ľudia dali do svojich áut roky práce, sú to unikáty a len tak ich nechcú pustiť z ruky.
Porovnávali ste starú Fabiu a BMW 3 ako prvé auto pre čerstvého vodiča. Ide o jedno z vašich najúspešnejších videí. Ako vám napadol takýto koncept?
Mňa ľudia neustále oslovujú s dvomi základnými otázkami. Čerství vodiči sa pýtajú, čo si majú s novým vodičákom kúpiť, a potom sa ľudia vypytujú, do akého auta sa oplatí investovať peniaze. Keď sa to v jednej dobe neustále opakovalo, tak som sa o tom rozhodol natočiť video.
Už porovnávať Fabiu s nejakým BMW je samo o sebe clickbait ako hovado, ale nebolo to natočené z tohto dôvodu. Naozaj sa v tých otázkach najčastejšie objavovali tieto dve autá. Chlapci chceli vedieť, či si majú kúpiť silné BMW ako prvé auto, čo osobne nepovažujem za najlepší variant pre čerstvého vodiča. Druhú skupinu zaujímalo, či je Fabia dobrá možnosť, ak majú peniaze len na ňu. V tejto sérii budeme určite pokračovať.
V komentároch sa objavujú názory, že niektoré vtipné scénky vo videách sa podobajú Top Gearu. Je toto zámer?
Mojím cieľom bolo vždy do nejakej miery osloviť aj divácku obec, ktorá priamo k autám neinklinuje, ale, samozrejme, porovnávať sa s Top Gearom nemôžeme. To je úplne iná hviezdna úroveň ako to, čo sme my schopní vyprodukovať na Slovensku. Ale mám vo videách rád humorné vsuvky, keď mi niečo napadne. Nejdem ich tam teraz dávať nútene, lebo sa bojím, že mi ľudia zaspia pri monitoroch, ale je to dobré, ak to zo mňa ide prirodzene.
Aká je najväčšia chyba, ktorú robia Slováci pri kúpe auta?
Majú prehnané očakávania. Kladú prehnanú dôležitosť na spotrebu a najazdené kilometre, čo je typický východoeurópsky šport, že kupujú auto podľa kilometrov. To je nezmysel. Ako sa na Slovensku hovorí, cena pevná, kilometre dohodou, tak to v našich končinách platí. V zásade sa to každý rok zhoršuje. Ja raz za rok robím také prehľady najstočenejších áut na Slovensku a keď si človek pozrie tú hitparádu, tak tam auto pod 500-tisíc stočených kilometrov nenájdete.
Slováci majú klamlivé očakávania. Vyberajú si auto podľa toho, že žerie najmenej, ale vôbec nerátajú s tým, že ak si kupujú jazdený diesel, tak ten ich zožerie na servise. A najmä tie moderné. Dnes si je človek schopný kúpiť diesel kvôli spotrebe do mesta, ale zrazu mu začnú odchádzať veci ako filter pevných častíc, vstrekovače či dvojhmotný zotrvačník. Odrazu za servis musí platiť také čiastky, že si mohol jazdiť na benzínovom osemvalci a finančne by na tom bol rovnako.
A čo čerství vodiči, ktorí si chcú kúpiť prvé auto?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- K akej značke zvyknú inklinovať premotivovaní mladí Slováci pri kúpe prvého auta
- Aké prvé auto by si mal človek kúpiť, aby neurobil chybu a naučil sa jazdiť
- Prečo môže Mercedes so 600-tisíc kilometrami vyzerať lepšie ako mladšie auto
- Ako to, že je stáčanie kilometrov stále slovenský národný šport
- Koľko hodnoty stráca nové auto, keď s ním odídeš z autosalónu
- Prečo nemôžeš veriť tomu, že jazdené auto používal nemecký doktor
- Či Petrovi Volant.tv zarába natoľko, aby sa ním mohol živiť.