Niektoré Apple produkty sa oplatia, pri iných si všetci klepú na čelo.
Čerstvé AirPods Max práve dostávajú hodnotenia od prvých recenzentov aj bežných používateľov a ako sa dalo očakávať, hrajú výborne. Ale ich cena je stále tŕňom v oku prakticky pre každého. Za viac ako 600 eur je to dvojnásobok oproti tým najlepším konkurentom na trhu od Sony alebo Bose. Je to teda Apple produkt s prestrelenou cenovkou? Alebo majú tieto úlety aj pragmatický význam?
Tieto slúchadlá veľmi pravdepodobne testovať nebudeme. Apple nemá žiadne oficiálne zastúpenie pre náš región pre novinárov a kupovať ich zatiaľ neplánuje nikto z okolia. Odskúšané máme Sony WH-1000X3, ktoré sú označované za slúchadlá s perfektným zvukom a najlepším rušením okolitého hluku. Predávajú sa zhruba za 250 eur. Najnovšia štvrtá generácia s ešte pár vylepšeniami ako je napríklad párovanie s viacerými zariadeniami súčasne stoji okolo 350 eur.
S kvalitnou konštrukciou a výbornou výdržou batérie (a štandardným puzdrom, ktoré nevyzerá ako podprsenka), čo by nás malo motivovať prejsť na dvoj až trojnásobne drahšie AirPods Max? Všeobecná odpoveď neexistuje. Ale teoreticky by to spravil len silný fanúšik Applu, ktorému záleží na dizajne a je ochotný si priplatiť. Druhou skupinou sú používatelia, ktorým ide primárne o status.
Rovnako ako je to pri akejkoľvek luxusnej značke. Mať na ruke Rolex, sedieť v Bugatti a na pleci mať Hérmes Birkin má znamenať, že ich majiteľ je solventný, v niečom úspešný. Ceny produktov týchto značiek tak majú v sebe zakomponovanú aj hodnotu renomé. Pretože ručne spracované kabelky z kvalitnej kože sa predávajú aj za zlomok ceny. Len nemajú meno. Birkin za 12-tisíc nie je odolnejšia alebo priestrannejšia. Jednoducho pri luxusných produktoch s cenou nestúpa automaticky aj ich praktickosť alebo funkcionalita.
Apple je trochu výnimka, pretože vyrába spotrebnú elektroniku. Zároveň sa však v tomto odvetví stal práve akýmsi digitálnym Hérmesom. Zakladá si na kvalitných materiáloch a občas aj na inováciách. Ale stále nepatrí k najpredávanejším značkám. Predáva menej, ale s vyššou maržou.
Napríklad materiál a montáž iPhonu XS Max mali podľa TechInsight stáť okolo 450 dolárov, pričom predajná cena telefónu bola takmer trojnásobná (1 249 dolárov). Priemerne má Apple maržu na svojich mobiloch za posledné roky okolo 60 až 70 percent. Ostatné značky ako Samsung a Huawei sú na tom s maržou o 10 až 20 percent nižšie.
Preto je prvá americká spoločnosť, ktorej trhová hodnota presiahla magickú úroveň 2 bilióny dolárov.
Výrobné náklady AirPods Max ešte neboli odhadnuté. Takže zatiaľ musí stačiť len subjektívne porovnanie s tými najlepšie hodnotenými konkurentmi v danom segmente.
Stojan za tisícku a kolieska v hodnote iPhonu
Takáto firma potrebuje stále udržiavať povedomie o tom, že je to luxusná značka pre fajnšmekrov. S týmto vedomím potom môžu dávať aspoň trochu význam kolieska Mac Pro Wheels Kit ku počítaču Mac Pro, ktoré sa predávajú za 849 eur. Síce sú masívne a oceľové, ale stále len kolieska k počítaču v hodnote iPhonu 12. Kolieska k počítaču, ktorý funguje len ak je pripojený do elektrickej siete. Takže mobilita je úplne nepodstatná. Žiadne drahé kovy, dokonca ani funkcia zabrzdenia koliesok.
Je to presne ten druh produktu, ktorý Apple robí len kvôli udržaniu si renomé luxusnej značky. Ešte lepší príklad je stojan Pro Stand k monitoru Pro Display XDR, ktorý stojí 1 099 eur. Monitor s cenou 6 500 eur sám o sebe patrí k špičke a v segmente profesionálnych displejov pre fotografov či filmové štúdiá je dokonca celkom dobrá kúpa. Stojan je tiež masívny a detailne prepracovaný kus kovu s precíznym kĺbom. Ale jeho cena je objektívne prestrelená. Pri jeho predstavovaní na minuloročnej konferencii WWDC inak nadšene tlieskajúce obecenstvo veľavravne zmĺklo.
Malou výnimkou, kedy sa Apple pustil priamo do oblasti luxusných produktov bol ich Apple Watch prvej generácie zo zlata s cenou až do takmer 14-tisíc eur. Na jednej strane to bola praktická technológia a zároveň šperk. V skutočnosti to nakoniec nebolo ani jedno. Podpora pre prvú generáciu týchto hodiniek skončila už po troch rokoch, takže novú verziu WatchOS tam nedostaneš. A za danú cenu sa predávajú ozaj luxusné modely od takých značiek ako Patek Philippe, ktoré sa ku smokingu hodia trochu viac než štvorcové Apple Watch.