Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Sobota 16. 1. 2021 meniny má Kristína

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Tech
9
Marián Mauik Biel
4. január 2021, 12:30
Čas čítania: 4:21

Slúchadlá za 600 eur, stojan na monitor za 1 000 eur. Prečo má Apple svojskú cenotvorbu?

Niektoré Apple produkty sa oplatia, pri iných si všetci klepú na čelo.

Marián Mauik Biel
4. január 2021, 12:30
Čas čítania: 4:21
Zdielať
Uložiť Uložené
Zdielať Zdielať článok

Čerstvé AirPods Max práve dostávajú hodnotenia od prvých recenzentov aj bežných používateľov a ako sa dalo očakávať, hrajú výborne. Ale ich cena je stále tŕňom v oku prakticky pre každého. Za viac ako 600 eur je to dvojnásobok oproti tým najlepším konkurentom na trhu od Sony alebo Bose. Je to teda Apple produkt s prestrelenou cenovkou? Alebo majú tieto úlety aj pragmatický význam?

 

 

Tieto slúchadlá veľmi pravdepodobne testovať nebudeme. Apple nemá žiadne oficiálne zastúpenie pre náš región pre novinárov a kupovať ich zatiaľ neplánuje nikto z okolia. Odskúšané máme Sony WH-1000X3, ktoré sú označované za slúchadlá s perfektným zvukom a najlepším rušením okolitého hluku. Predávajú sa zhruba za 250 eur. Najnovšia štvrtá generácia s ešte pár vylepšeniami ako je napríklad párovanie s viacerými zariadeniami súčasne stoji okolo 350 eur.

 

Apple AirPods Max Zdroj: Apple

 

S kvalitnou konštrukciou a výbornou výdržou batérie (a štandardným puzdrom, ktoré nevyzerá ako podprsenka), čo by nás malo motivovať prejsť na dvoj až trojnásobne drahšie AirPods Max? Všeobecná odpoveď neexistuje. Ale teoreticky by to spravil len silný fanúšik Applu, ktorému záleží na dizajne a je ochotný si priplatiť. Druhou skupinou sú používatelia, ktorým ide primárne o status.

 

Rovnako ako je to pri akejkoľvek luxusnej značke. Mať na ruke Rolex, sedieť v Bugatti a na pleci mať Hérmes Birkin má znamenať, že ich majiteľ je solventný, v niečom úspešný. Ceny produktov týchto značiek tak majú v sebe zakomponovanú aj hodnotu renomé. Pretože ručne spracované kabelky z kvalitnej kože sa predávajú aj za zlomok ceny. Len nemajú meno. Birkin za 12-tisíc nie je odolnejšia alebo priestrannejšia. Jednoducho pri luxusných produktoch s cenou nestúpa automaticky aj ich praktickosť alebo funkcionalita.

 

Sony WH-1000X4 Zdroj: Sony

 

Apple je trochu výnimka, pretože vyrába spotrebnú elektroniku. Zároveň sa však v tomto odvetví stal práve akýmsi digitálnym Hérmesom. Zakladá si na kvalitných materiáloch a občas aj na inováciách. Ale stále nepatrí k najpredávanejším značkám. Predáva menej, ale s vyššou maržou.

 

Napríklad materiál a montáž iPhonu XS Max mali podľa TechInsight stáť okolo 450 dolárov, pričom predajná cena telefónu bola takmer trojnásobná (1 249 dolárov). Priemerne má Apple maržu na svojich mobiloch za posledné roky okolo 60 až 70 percent. Ostatné značky ako Samsung a Huawei sú na tom s maržou o 10 až 20 percent nižšie. 

Preto je prvá americká spoločnosť, ktorej trhová hodnota presiahla magickú úroveň 2 bilióny dolárov. 

 

Výrobné náklady AirPods Max ešte neboli odhadnuté. Takže zatiaľ musí stačiť len subjektívne porovnanie s tými najlepšie hodnotenými konkurentmi v danom segmente.

 

 

Stojan za tisícku a kolieska v hodnote iPhonu

Takáto firma potrebuje stále udržiavať povedomie o tom, že je to luxusná značka pre fajnšmekrov. S týmto vedomím potom môžu dávať aspoň trochu význam kolieska Mac Pro Wheels Kit ku počítaču Mac Pro, ktoré sa predávajú za 849 eur. Síce sú masívne a oceľové, ale stále len kolieska k počítaču v hodnote iPhonu 12. Kolieska k počítaču, ktorý funguje len ak je pripojený do elektrickej siete. Takže mobilita je úplne nepodstatná. Žiadne drahé kovy, dokonca ani funkcia zabrzdenia koliesok.

 

 

Je to presne ten druh produktu, ktorý Apple robí len kvôli udržaniu si renomé luxusnej značky. Ešte lepší príklad je stojan Pro Stand k monitoru Pro Display XDR, ktorý stojí 1 099 eur. Monitor s cenou 6 500 eur sám o sebe patrí k špičke a v segmente profesionálnych displejov pre fotografov či filmové štúdiá je dokonca celkom dobrá kúpa. Stojan je tiež masívny a detailne prepracovaný kus kovu s precíznym kĺbom. Ale jeho cena je objektívne prestrelená. Pri jeho predstavovaní na minuloročnej konferencii WWDC inak nadšene tlieskajúce obecenstvo veľavravne zmĺklo.

 

 

Malou výnimkou, kedy sa Apple pustil priamo do oblasti luxusných produktov bol ich Apple Watch prvej generácie zo zlata s cenou až do takmer 14-tisíc eur. Na jednej strane to bola praktická technológia a zároveň šperk. V skutočnosti to nakoniec nebolo ani jedno. Podpora pre prvú generáciu týchto hodiniek skončila už po troch rokoch, takže novú verziu WatchOS tam nedostaneš. A za danú cenu sa predávajú ozaj luxusné modely od takých značiek ako Patek Philippe, ktoré sa ku smokingu hodia trochu viac než štvorcové Apple Watch.

 

NAČÍTAŤ ČLÁNOK BEZPLATNE
Predplať si REFRESHER+ a získaj ďalšie výhody

Tento článok dočítaš bezplatne, no s predplatným REFRESHER+ získaš prístup ku viac ako 1605 zamknutým článkom a dostaneš ďalšie benefity.

VIAC O PREDPLATNOM
Kedykoľvek ho jednoducho zrušíš
Už od 2.99 € mesačne
S REFRESHER+ môžeš získať tieto benefity
VIAC
Apple Watch Edition Zdroj: Apple

 

Ku čisto dizajnovým výrobkom Applu, ktorý má objektívne prestrelenú cenu, patrí určite aj kniha Designed by Apple in California. Nenájdeš tam nič iné, len 450 fotografií Apple produktov na bielom podklade. Vo formáte A3 stojí 299 dolárov, teda zhruba 245 eur. Zaujímavý doplnok na kaviarenský stolík do dizajnovej obývačky. Ale produktové fotografie za tri stovky?

 

Designed by Apple in California Zdroj: Apple

 

Ak by sme sa mali baviť o ďalšej cenovej zvláštnosti, určite by to boli pamäte. MacBooky nemajú možnosť rozšíriť si internú pamäť o microSD karty. Takže ak si kúpiš 256 GB verziu, musí ti stačiť 256 GB. Samozrejme, je kopec cloudových úložísk alebo externých diskov, ale aj tak. S operačnou pamäťou je to podobné.

 

Alebo si vyberieš model s vyššou kapacitou. Lenže s cenovým skokom, ktorý nadvihne obočie aj flegmatikovi. Napríklad MacBook Air začína na 8 GB operačnej pamäte. Zvýšenie o ďalších 8 GB na 16 GB stojí 230 eur. Pritom ide o bežný vymeniteľný komponent. Aj tie najdrahšie pamäte pre MacBooky od renomovaných značiek stoja v obchode okolo 230 eur. Lenže s kapacitou 64 GB, teda osemnásobok.

 

Pamäte na MacBookoch Zdroj: Apple

 

Navýšenie z 256 GB disku na 512 GB stojí tiež 230 eur. Koľko stojí ten najdrahší dostupný 250 GB SSD M.2 disk v obchodoch? Okolo 90 eur. Technicky to nie je úplne správne porovnanie, lebo Apple už pamäte natvrdo integruje do matičných dosiek a navyše nakupuje od výrobcov pamätí vo veľkom a za oveľa lepšie ceny. Len vytvárame obraz o tom, že niektoré praktiky americkej značky sú zvláštne.

 

To však neznamená, že Apple sa dá zaškatuľkovať ako firma s predraženými produktami. V prvom rade stále platí, že neexistuje predražená cena. Všetko má takú hodnotu, akú je za to niekto ochotní zaplatiť. Aj stojan za tisíc eur si nejakých zákazníkov nájde. Určite nebudú jeho predaje plniť kasu Applu ako iPhony. Ale svoju úlohu splní. Je nositeľkou akejsi aury prémiovosti, z ktorej potom ťažia všetky Apple produkty. Omnoho ľahšie sa potom predáva iPhone s omnoho vyššou cenou, než má Android konkurent s rovnakými parametrami.

 

A v neposlednom rade všetky vyššie spomenuté cenové divokosti so sebou prinášajú mediálnu pozornosť. Veď nakoniec aj tento text je možno len výsledkom dlhoročnej komplexnej Apple stratégie. Predstavia niečo, čo vyvolá kontroverzné reakcie a už sa o nich všade píše úplne zdarma.

Cenovky sa menia

Minulý rok však Applu trochu túto stratégiu narušila pandémia. Je známe, že na štandardnú reklamu až tak nedbajú. Ani sa nepúšťajú do porovnávania s konkurenciou. Ak hovoria o 2-krát lepšom procesore, tak to porovnávajú s predošlou generáciou svojho vlastného procesora. Apple vsadil skoro všetko na odporúčania medzi priateľmi a na ich dizajnové obchody Apple Stores. 

 

Lenže vo svete sa aj ich obchody dočasne zatvárajú a aj stretnutie s kolegom, ktorý má nový iPhone je tento rok zriedkavejšie. Konkurencia tiež naberá na obrátkach. Možno aj preto sme sa tento rok dočkali aj noviniek s nevšedne nízkou cenou. Aspoň na pomery Applu. 

 

iPhone SE Zdroj: Apple

 

Napríklad aprílový iPhone SE za 450 eur, Apple Watch SE z konca leta, ktoré začínajú na 300 eurách či 370 eurový iPad 10.2. Všetko to sú produkty, ktoré majú najbližšieho súrodenca zväčša o tretinu či polovicu drahších. Je cítiť, že sa Apple chce dostať aj do cenovo omnoho dostupnejšieho segmentu. 

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Apple Tagy: apple
Pridaj sa k tým, ktorí nás podporili. Predplať si R+ VIAC
Ohodnoť článok
7
Zdielať
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.