Už to dávno nie je len značka s pretekárskymi autami. Vznikne 6-miestne rodinné Porsche?
Keď sa povie Porsche, človek doslova počuje vrčanie motora. Začal ako líder medzi športovými autami, a teraz svoje autá prispôsobuje elektrickému pohonu nielen pre účely pretekov. Momentálne je na trhu už 72 rokov. Čo sa stihlo za tento čas zmeniť a čo naopak zostane aj naďalej rovnaké?
Spoločnosť založil Ferdinand Porsche v roku 1931. Prvý model Porsche - Typ 356 "Č.1" Roadster, sa zrodil roku 1948 v rakúskom meste Gmünd. O dva roky neskôr sa spoločnosť sťahuje do Stuttgart-Zuffenhausen a začína so sériovou výrobou modelu 356. Porsche je v tejto dobe výlučne výrobcom pretekárskych modelov a v roku 1951 oslavuje s modelom 356 SL prvý triedny triumf na pretekoch Le Mans.
Zrod jeho ikonických modelov
Okrem toho, že pri slove Porsche, počuješ pradenie motora, pravdepodobne sa ti v mysli vynorí najviac ikonický model, a to práve 911. Táto legenda sa zrodila v rok 1963, vtedy ako nástupca modelu 356. S motorom v zadnej časti a typickým dizajnom, sa vyrába dodnes, v rôznych prevedeniach. Pôvodne sa tento model vyrábal pod číslom 901, neskôr bol premenovaný na 911. Porsche bolo v tomto období známe svojimi športovými autami, s ktorými sa zapísalo medzi jednotky.
V roku 1969 bolo vo Frankfurte po prvýkrát predstavené vozidlo so stredovým motorom, ktoré bolo neskôr uvedené aj do sériovej výroby. O rok nato sa Porsche so svojím vozidlom zapísalo s celkovým víťazstvom na pretekoch Le Mans. Prvé športové vozidlo z radu Porsche, ktoré malo motor vpredu, bolo predstavené v roku 1976.
Silný hráč medzi športovými vozidlami
Porsche neustále vyvíjalo a zlepšovalo svoje vozidlá, s ktorými vyhrávali preteky, ale postupne dobíjali aj cesty. Pre túto automobilovú spoločnosť je typických niekoľko modelov, ktoré sú známe od jeho začiatkov a postupom rokov, s príchodom technológii, sa menia. Podobne, ako je to pri ikonickej 911 či modeli Cayman, známym pod číslom 718.
Svoje technologické zručnosti využili aj pri tvorbe motora pre F1-ku. Turbomotor V6 TAG sa stal jedným z najúspešnejších a najtrvácnejších motorov pretekov. Tu sa však účasť spoločnosti na pretekoch F1 rozhodne nekončí. V roku 2019 Porsche štartuje na formule E s vlastným tímom.
Porsche začína s elektromobilmi
Ešte predtým však spoločnosť vstupuje na trh so svojimi prvými hybridmi. V roku 2010 na bol na autosalóne v Ženeve predstavený vysoko výkonný hybrid - 918 Spyder, zatiaľ len ako dizajnový návrh. O tri roky nato sa toto auto s časom 6 minút a 57 sekúnd predstavilo na Norimberskom okruhu. V roku 2015, po niekoľkých úspešných pretekoch svojich hybridných áut, Porsche predstavuje svoje prvé auto, ktoré je kompletne poháňané elektrickou energiou - Mission E.
Neskôr predstavuje svoj známy model Panamera, avšak už s hybridným pohonom, no so všetkými vlastnosťami, ktoré by sme mohli od tohto auta očakávať. Rovnako ako značka zdokonaľovala svoje prvé modely niekoľko rokov, teraz ich zdokonaľuje obohatené o elektrický pohon.
Dizajnéri sa pri navrhovaní ďalších modelov sústredia na budúcnosť, a preto už v tomto momente pracujú na autách, ktoré vzniknú o desať, možno až dvadsať rokov. Napríklad Porsche Vision 960 Turismo, ktorý bol pôvodne navrhovaný ako športové vozidlo, dizajnérom poslúžil ako návrh pre prvý čisto elektrický automobil značky - Porsche Taycan.
Prvé rodinné Porsche
Porsche sa za svoju viac ako 70-ročnú existenciu stihlo presunúť cez rôzne štádiá. Od automobilov určených na športové preteky, cez autá na cesty, až po hybridy a prvé športové elektromobily. Tam však Porsche stále nekončí. Momentálne Porsche odhaľuje v rámci projektu Unseen viaceré koncepty, ktoré zatiaľ neboli vyrobené a fanúšikom ukazuje doposiaľ mnohé utajené postupy aj štúdie.
Jedným z takýchto konceptov je aj prvá rodinná dodávka z radu Porsche, ktorá vznikla v roku 2018 a spolu so svojím tímom ju v rámci projektu odhalil hlavný dizajnér Michael Mauer. Súčasťou je odhalenie hneď niekoľkých dizajnérskych štúdii, čo doposiaľ Porsche neurobilo. Môžeme tak nahliadnuť do zákulisia dizajnérskych procesov, a taktiež aj do budúcnosti modelov, ktoré Porsche chystá.
Porsche Vision „Renndienst“ je voľnou variáciou elektrického dodávkového vozidla určeného pre rodiny, vojde sa sem až 6 osôb. Inšpirácia pre tento model je aj v jeho predchodcovi, dodávke od Volkswagenu.
Momentálne ide zatiaľ o experimentálny koncept. Práve vďaka takýmto nápadom sa darí Porsche skúmať nové možnosti a spochybňovať zaužívané spôsoby myslenia a konvencie. 15 ďalších štúdií odhaľuje aj v knihe Porsche Unseen, ktorá na 328 stranách prezentuje rôzne detaily, zachytené objektívom fotografa Stefana Bognera.
Nie každá sériová výroba niektorých z modelov bola od začiatku lineárna. Napríklad pri prvom elektromobile sériovej výroby - Porsche Taycan vznikol jeho dizajn v podstate náhodou. Pri prechádzaní dizajnérskym štúdiom sa Michaelovi Mauerovi pri pohľade na zvýraznené predné svetlo zdalo, že vidí kĺb zadných dverí. Hlavný dizajnér bol týmto náhodným nápadom ohromený a zrodila sa myšlienka športového modelu so štyrmi sedadlami. Pri otázkach, kam umiestnia motor, si uvedomili, že to bude najlepšie fungovať práve s elektrickým pohonom, a tak sa zrodila prvá etapa modelu Taycan - Porsche Vision Turismo.
Projekt Unseen odhaľuje, čo sme doteraz netušili
Okrem týchto, už nie viac tajných, dizajnérskych konceptov odhalil projekt Unseen aj rôzne pracovné postupy. Hlavný dizajnér Michael Mauer prezradil, že pri dizajnovaní nových modelov môžu začínať rôzne, buď s úplne novou ideou, alebo sa inšpirujú niektorým z modelov, ktorý už existuje. Vždy sa však nápady kreslia, neskôr sa pretransformujú na dáta, ktoré sú zhmotnené v 3D model. Nasleduje “ping-pong“ ako to nazval Mauer, medzi digitálnym modelom a fyzickým modelom, čo im veľmi pomáha pri zdokonaľovaní detailov.
Pri dizajnovaní je podľa Mauera jedna z najťažších úloh zachovanie prepojenia s históriou a zároveň prinášanie niečoho nového. Hlavný dizajnér si uvedomuje silnú históriu Porsche, preto vždy pri navrhovaní nových modelov, aj napriek veľkej kreatívnej slobode, dbá na to, aby zachoval typické črty značky.
Ako hlavnému dizajnérovi mu prešlo rukami veľa konceptov, no ktorý je jeho obľúbený? Michael Mauer sa vyjadril, že je veľmi ťažké si vybrať, prirovnal to k otázke, keď sa rodiča pýtate, ktoré dieťa je jeho obľúbenejšie. Zakaždým si najviac obľúbi model, ktorému sa momentálne venuje. Ak by si však mal vybrať, tak by to boli niektoré z malých, športových áut.
Mnohé z konceptov nebudú nikdy zhotovené. Prečo tomu tak je? Je to súčasť procesu, vďaka ktorému môžu byť v Porsche kreatívnejší a ľahšie sa im dizajnujú modely budúcnosti. Niektorý koncept môže byť zdrojom pre zrodenie ďalšieho vozidla, ktoré bude neskôr určené na sériovú výrobu.
Projekt Unseen sa rozhodli vytvoriť aj preto, lebo pohľad do zákulisia štúdií vo Weissach ukazuje, akí sú dizajnéri dôležití. Michael Mauer a jeho tím nie sú len stylisti, ktorí zabalia nový model do atraktívneho dizajnu, sú zároveň vývojármi produktov. Vďaka projektu Porsche Unseen a knihe s rovnomenným názvom, chcú ľudí pozvať na fascinujúcu cestu odhaľovania príbehov za viacerými modelmi Porsche, o ktorých by ani nesnívali, a to práve z prvej ruky, od hlavného dizajnéra.
Ktoré zo svojich nápadov bude Porsche v budúcnosti realizovať, a ktoré možno uvidíme v úplne novej podobe, sa už musíme nechať prekvapiť. V momente, keď dizajnéri predstavujú jeden koncept, už pracujú na ďalšom. Podľa ich slov je však isté, že si svoj charakteristický dizajn a rozhodne aj logo zachová. Všetko ostatné je podrobené slobode ich tvorby.