Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Utorok 1. 12. 2020 meniny má Edmund

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
V spolupráci

Obsah vznikol v spolupráci so spoločnosťou ŠKODA.

Čo je v spolupráci?

Jedná sa o obsah, ktorý chcel REFRESHER vytvoriť, ale vznikol aj vďaka spolupráci s inzerentom. Inzerent do obsahu nezasahoval vôbec, maximálne poskytol informácie, fakty a návrhy na úpravu.

Šport
0
Matej Krajčovič
5. september 2020, 13:13
Čas čítania: 5:59
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

V polepenom Superbe sme zažili etapu Tour de France. Čo všetko môžeš vidieť zo sprievodného vozidla a dostaneš sa k pelotónu?

Z množstva policajtov, dobrovoľníkov a sprievodných áut na trase sa ti zakrúti hlava.

Matej Krajčovič
5. september 2020, 13:13
Čas čítania: 5:59
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
V spolupráci

Obsah vznikol v spolupráci so spoločnosťou ŠKODA.

Viac info

Športový svet dnes žije takmer výhradne cyklistikou. Organizátori Tour de France a Medzinárodná cyklistická federácia sa totiž zhodli, že aktuálna situácia okolo globálnej pandémie nového koronavírusu je dostatočne priaznivá na to, aby sa naplánovaných 21 etáp skutočne odjazdilo. 

 

Na konci augusta sa teda 176 jazdcov z 22 tímov predsa len vydali na mimoriadne náročných 3 484 kilometrov okolo celého Francúzska. Tí najsilnejší bojujú o žltý dres určený pre celkového víťaza, kým slovenskí fanúšikovia pozornejšie sledujú šprintérsku súťaž, kde k najväčším favoritom patrí jej sedemnásobný víťaz Peter Sagan.

 

Redakcia REFRESHERu dostala vďaka automobilke Škoda, jednému z hlavných sponzorov Tour, šancu pozrieť sa na priamo na 5. etapu najslávnejších pretekov na svete. Práve osobná návšteva nám ukázala, prečo ide popri olympijských hrách a majstrovstvách sveta vo futbale o najsledovanejšiu udalosť na svete a kvôli čomu popri trati pravidelne stoja milióny fanúšikov.

 

 

V tomto článku si prečítaš:
  • Ako organizáciu tohtoročnej Tour de France ovplyvnil koronavírus
  • Čo všetko môžeš vidieť zo sprievodného vozidla a ako blízko sa dá dostať k pelotónu
  • Ako Tour de France využíva jeden z najväčších sponzorov
  • Čím bola špeciálna 5. etapa, ktorej sme sa zúčastnili
  • Čo nám na Tour chýbalo a aký má vzťah k ekológii

 

Boli sme sa pozrieť na Tour de France. Najslávnejšie cyklistické preteky sú prepracované do posledného detailu
Zdroj: TASR/AP

Ľahký deň na Tour de France? Nič také neexistuje

Náš program bol vlastne v niekoľkých bodoch rovnaký ako to, čo počas Tour zažívajú samotní cyklisti. Poznávacím znakom bol hlavne pravidelný a veľmi skorý budíček. Vstávať je nutné už pred 6.30 ráno, aby si si po rýchlych raňajkách stihol zbaliť všetko, čo máš so sebou, do kufrov označených svojou menovkou. 

 

Vzápätí totiž nasleduje desiatky kilometrov dlhý presun autami alebo tímovým autobusom na samotný štart etapy, pričom svoju batožinu a osobné veci znovu uvidíš až večer v úplne inom hoteli vzdialenom vyše 200 kilometrov od miesta, v ktorom si sa zobúdzal.

NAČÍTAŤ ČLÁNOK BEZPLATNE
Predplať si REFRESHER+ a získaj ďalšie výhody

Tento článok dočítaš bezplatne, no s predplatným REFRESHER+ získaš prístup ku viac ako 1458 zamknutým článkom a dostaneš ďalšie benefity.

VIAC O PREDPLATNOM
Kedykoľvek ho jednoducho zrušíš
Už od 1.99 € mesačne
S REFRESHER+ môžeš čitať aj tieto články
10 najlepších a reálnych zliav pre Cyber Monday10 najlepších a reálnych zliav pre Cyber Monday
10 najlepších českých a slovenských filmov na Netflixe10 najlepších českých a slovenských filmov na Netflixe
Hovorca biskupov Kramara: Ak odborníci odporučia vakcínu proti Covidu-19, cirkev ju podporí (Rozhovor)Hovorca biskupov Kramara: Ak odborníci odporučia vakcínu proti Covidu-19, cirkev ju podporí (Rozhovor)
VIAC

 

Pre nás to boli tri veľmi krátke noci, no cyklisti majú takýto program 21-krát po sebe a ak sa im vyhnú pády, poriadne sa vyspia až po troch týždňoch v Paríži.

 

 

Platí pritom, že tímový personál a hostia sponzorov spávajú v tých lepších hoteloch po celom Francúzsku, ale pracovníci zodpovední za každodenné balenie a rozkladanie ochranných mantinelov, reklamných banerov a dobrovoľníci si takýto komfort či izby výhradne pre seba ani náhodou neužijú. Ich spánok je pritom zvyčajne ešte kratší, búchanie nákladu v dodávkach totiž počuť často aj pred piatou ráno. 

 

Boli sme sa pozrieť na Tour de France. Najslávnejšie cyklistické preteky sú prepracované do posledného detailu
Zdroj: REFRESHER

Ako hostia Škody sme deň pred 5. etapou strávili v horskom stredisku Risoul. Aj ono dokazuje, ako je Tour de France dôležitá pre francúzsku ekonomiku a cestovný ruch.

 

Hoci je plné zjazdoviek a logicky to v ňom žije najmä v zime, prakticky všetci sme sa zhodli, že sa do mestečka vo výške 1 850 m n. m. obklopeného ešte vyššími alpskými štítmi musíme vrátiť ako bežní návštevníci a užiť si miestne turistické trasy.

 

Do Francúzska mieri každoročne takmer 90 miliónov turistov (v tomto smere vôbec najviac na svete) a nepochybujeme, že práve vďaka krásnym záberom v televízii veľa z nich zistí, že sa oplatí navštíviť aj iné miesta ako Paríž, Disneyland alebo letoviská na Riviére. 

 

Súčasťou nekonečnej sprievodnej kolóny

Zo všetkých strán bolo počuť, ako sú Francúzi radi, že sa preteky idú. Hoci situácia v krajine počas prvej vlny koronavírusu nebola až tak dramatická ako v Taliansku či v Španielsku, na COVID-19 tu zomrelo už vyše 30-tisíc ľudí. Oblasti, v ktorých sa Tour pohybovala prvý týždeň, sú na tom spolu s Parížom najhoršie. 

 

Podľa ľudí, ktorí sú súčasťou pretekov každý rok, je však návštevníkov pri trati výrazne menej než vlani, približne o 40 %. Nie je pritom úplne zrejmé, či je hlavným vinníkom práve koronavírus. 

 

V horských stúpaniach určite chýbajú tradiční zahraniční turisti kempujúci v karavanoch, ale svoju daň si vyžiadal aj posun pretekov na september, kedy už nie sú prázdniny, deti chodia do škôl a ich rodičia nemajú dovolenky.

 

Boli sme sa pozrieť na Tour de France. Najslávnejšie cyklistické preteky sú prepracované do posledného detailu
Zdroj: TASR/AP

Etapu sme absolvovali v jednom z polepených Superbov, ale nemysli si, že sa v takomto aute dostaneš až na dosah k Petrovi Saganovi, Primožovi Rogličovi či Julianovi Alaphilippovi.

 

Počet áut v kolóne je prísne obmedzený, sponzorov stojí účasť tísice eur denne, ktoré idú na účet priamo organizátorom z A.S.O., nehladiac na to, že firmy ako práve Škoda, pneumatikársky gigant Continental či sieť hypermarketov E.Leclerc už tak platia stovky tisíc za možnosť byť jedným z titulárnych sponzorov. 

 

Boli sme sa pozrieť na Tour de France. Najslávnejšie cyklistické preteky sú prepracované do posledného detailu
Zdroj: Škoda

Väčšina z nich môže jazdiť len pred čelom pretekov. Medzi cyklistami sa potom pohybujú iba tie autá, ktoré sú absolútne nevyhnutné, teda autá rozhodcov dohliadajúcich na priebeh pretekov, autá lekárov a dvojica vozidel pre každý z tímov, ktoré v prípade problémov môžu poskytnúť mechanickú pomoc či jedlo a vodu pre samotných jazdcov. 

 

V prípade úniku vedúcej skupiny sú na čelo vpustené až v prípade, že je rozostup od pelotónu dostatočný a riaditeľ pretekov rozhodne, že je takýto krok bezpečný. 

 

 

Za volantom pritom tiež nemôže sedieť len tak hocikto. Väčšinou ide o bývalých cyklistov, ktorí dokážu predvídať pohyb balíka alebo zvolenú stopu cyklistov letiacich z kopca často takmer stokilometrovou rýchlosťou. Presne teda vedia, kedy sa so svojou posádkou majú uhnúť nabok a naopak, kedy je bezpečné prejsť dopredu. 

 

Väčšina z nich si pritom nesie pamiatku na vlastné účasti, často aj v podobe jaziev a polámaných kostí. Nás viezol Mathieu Perget, bývalý člen stajne AG2R. Na Tour bol len v roku 2010, no pravidelne bojoval napríklad na Vuelte či Giro d'Italia.

 

Boli sme sa pozrieť na Tour de France. Najslávnejšie cyklistické preteky sú prepracované do posledného detailu
Zdroj: REFRESHER

Nepochybuj o tom, že si bezpečne uzavretú trasu s nulovou šancou na auto v protismere taktiež užíval, takže niekedy bolo trochu výzvou udržať obsah žalúdka v tele, no popri tom svoju posádku stíhal zásobovať zaujímavými postrehmi a mávať nadšeným divákom okolo. Pripomenul, že autá musia dodržiavať rýchlostné limity, inak hrozí zranenie divákov a aj vylúčenie konkrétneho auta z celej Tour de France.  

 

Prekvapilo nás, s akým nadšením Francúzi mávajú všetkým autám v rámci Tour, aj tým, ktoré okolo nich prechádzajú dobrú pol hodinu pred samotným čelom pretekov. 

 

Možno za to môže sprievodná karavána plná alegorických vozidiel, z ktorej sponzori vyhadzujú stovky reklamných predmetov, vrátane pomerne cenných cyklistických čiapok či tričiek. Komu sa neujde, môže si ľubovoľné v cieľovom mestečku kúpiť sám a na vlastný víkendový výjazd teda vyraziť aj v zelenom, žltom alebo bodkovanom drese. 

 

Boli sme sa pozrieť na Tour de France. Najslávnejšie cyklistické preteky sú prepracované do posledného detailu
Zdroj: REFRESHER

Aj Mathieu strávi vozením hostí Škody všetkých 21 dní, mimo Tour je však nadšený triatlonista, účastník niekoľkých Ironmanov a v bežné dni pracuje ako hasič. 

 

Priebehom 5. etapy bol však prekvapený aj napriek stovkám iných, ktoré doteraz videl alebo sám absolvoval. Netradičné bolo hlavne to, že sa nikto nepokúsil o únik, hoci podobné pokusy sú prakticky pravidlom a akýkoľvek čas v záberoch kamier má pre tímy takmer cenu zlata. 

 

Šokujúca bola aj chyba dovtedy žltého Juliana Alaphilippa a jeho tímu Omega Pharma - Quick Step. Fľašu s vodou si totiž od tímového kolegu zobral aj 17 kilometrov pred cieľom, pričom pravidlá to zakazujú už od méty 20 km. Dôsledkom bola časová penalizácia a strata vedenia v priebežnom poradí Tour de France, čo je pre Francúza na domácich pretekoch doslova tragédia. 

 

Záverečný šprint nepotešil ani Slovákov, Peter Sagan sa v ňom totiž nepresadil a páskou prišiel až štvrtý, vďaka čomu na dva dni (do neskoršej 7. etapy) prišiel o zelený dres v prospech Sama Benneta. 

 

Boli sme sa pozrieť na Tour de France. Najslávnejšie cyklistické preteky sú prepracované do posledného detailu
Zdroj: TASR/AP
Do detailov naplánovaný každý z 3 484 kilometrov

To, čo vidíš v televízii, je len zlomok zo všetkého. Každý deň treba postaviť a rozobrať cieľové a štartové mestečko, ktoré sa potom na kamiónoch okamžite presúva na iné miesto. Informačné a reklamné tabule musia byť rozmiestnené po celej, často vyše 200 km dlhej etape a okrem karavány po jej trase sa zatiaľ inými cestami presúvajú tímové autobusy, personál starajúci sa o hotely a desiatky ďalších ľudí, ktorí navyše tentokrát musia celé tri týždne stráviť s rúškami na tvárach. 

 

 

Necelé tri dni na Tour boli zážitkom aj z pohľadu prepracovaného marketingu a reklamy. Kým niektorí naši novinárski kolegovia sa v utorok mohli zúčastniť svetovej premiéry novej Škody Enyaq v Prahe, deň na to už bolo vo Francúzsku pripravených niekoľko týchto elektromobilov v typických červených farbách pre riaditeľa Tour a jednotlivých maršálov. 

 

Model, ktorého vzhľad bol dovtedy prísne strážený, sa tak večer objavil na stránkach viacerých webov a deň na to naň pozerali milióny divákov po celom svete počas prenosu z etapy na svojom televízore. 

 

Boli sme sa pozrieť na Tour de France. Najslávnejšie cyklistické preteky sú prepracované do posledného detailu
Zdroj: Škoda

Práve presedlanie na elektrinu by imidžu Tour rozhodne prospelo. Pretože hoci preteky prechádzajú nádhernou prírodou, jediným ekologickým elementom je snáď len snaha o recykláciu odpadu v cieľových a štartových mestách či to, že odhadzované fľaše s vodou si radi okamžite zoberú ľudia stojaci po trase ako suvenír. 

 

Sprievodných áut a motoriek je na pohľad niekedy trochu priveľa, a to k nim ešte treba prirátať sériu helikoptér, ktoré sprostredkuvávajú televízny prenos alebo vozia sponzorských hostí, no pália pri tom aj 150 kíl paliva každú hodinu. 

 

 

Je však možné, že aj vďaka každodenným prenosom z Tour de France nakoniec na bicykel sadnú aj ľudia, ktorí sa doteraz do práce presúvali výhradne autom alebo mestskou hromadnou dopravou. 

 

Odkaz pretekov tak môže pomôcť aj viacerým svetovým metropolám. Koniec-koncov, v pomerne chladnej a daždivej Veľkej Británii popularita cyklistiky narástla až s úspechmi tímu Sky a víťazstvami Chrisa Frooma a Bradley Wigginsa práve na Tour. Na Slovensku mal podobný efekt Peter Sagan, vďaka ktorému do pedálov u nás určite šliape viac ľudí než kedykoľvek predtým. 

 

Boli sme sa pozrieť na Tour de France. Najslávnejšie cyklistické preteky sú prepracované do posledného detailu
Zdroj: REFRESHER

Účasť REFRESHERu na Tour de France hradila spoločnosť ŠKODA. 

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Zdroj: france24.comNáhľadový obrázok: TASR/AP Tagy: skoda, Peter Sagan, cyklistika, tour de france
Pridaj sa k tým, ktorí nás podporili. Predplať si R+ VIAC
Ohodnoť článok
6
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Dostávaj upozornenia na aktuálne udalosti, ako je táto. Zapnúť upozornenia
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.