Ministerstvo predstavilo nové usmernenie pre učiteľov v čase koronavírusu.
Ministerstvo školstva predstavilo usmernenie, ktoré určuje obsah aj organizáciu vyučovania na základných školách. Usmernenie má asi 80 strán a určuje hlavné vzdelávacie oblasti pre všetky ročníky.
Týka sa to obdobia, keď sú školy pre pandémiu koronavírusu zatvorené a bližšie definuje, čo sa bude vyučovať, ako často budú deti dostávať domáce úlohu a aj to, koľko hodín týždenne budú „v škole“. Samozrejme, hovoríme len o virtuálnej škole: deti zostávajú až do konca tohto školského roka doma.
Učivo rozdelili na hlavné a doplnkové vzdelávacie oblasti
Obsahovo sa budú deti venovať štyrom hlavným oblastiam:
- Jazyk a komunikácia,
- Matematika a práca s informáciami,
- Človek a spoločnosť a
- Človek a príroda.
K týmto vzdelávacím oblastiam vymedzili aj štyri doplnkové, tými sú:
- Človek a hodnoty,
- Človek a svet práce,
- Umenie a kultúra,
- Zdravie a pohyb.
Domáce úlohy nebudú vždy povinné a učiť sa budú maximálne 15 hodín týždenne
Týždenná záťaž žiakov by mala byť nasledovná:
Ročník | Rozsah hodín výučby |
1. - 3. | 5-8 h/týždenne |
4. - 5. | 8-10 h/týždenne |
6. - 7. | 10-15 h/týždenne |
8. - 9. | 12-15 h/týždenne |
Odporúčané vymedzenie času, ktorý by deti mali v tomto období stráviť štúdiom, sa týka len hlavných oblastí. Vedľajšie oblasti sú nad rámec tohto času. Tieto doplnkové aktivity majú byť naplánované tak, aby neboli pre žiakov záťažou.
Ďalšie predmety, ako napríklad druhý cudzí jazyk, sa budú vyučovať podľa uváženia školy. Ale tie predmety, ktoré prehlbujú znalosti z hlavných vzdelávacích oblasti, sa na diaľku vôbec vyučovať nemusia.
Domáce úlohy sú povinné len z predmetov z hlavných vzdelávacích oblastí. Z vedľajších môžeš dostať zadanie, ale nie je povinné plniť ho. Z oblasti Jazyk a komunikácia sa majú učitelia sústrediť na podporu čitateľskej gramotnosti, rozvoj jazykových kompetencií a komunikačné ciele, takže literatúra a súvisiace predmety nebudú kľúčové. Z oblasti Matematika a práca s informáciami sa bude hlavne venovať predmetu Matematika.
Týždenný rozvrh pripraví triedny učiteľ, denne sa budeš venovať maximálne dvom oblastiam
Týždenný rozvrh zostavuje triedny učiteľ, ktorý má tiež koordinovať distribúciu aktivít žiakom aj ich rodičom (zákonným zástupcom). To znamená, že by mali učitelia medzi sebou komunikovať a vedieť, čo ich kolegovia žiakom zadávajú. Na prvom stupni by sa mali kombinovať dve hlavné oblasti, pričom Jazyk a komunikácia by mala byť zastúpená každý deň.
Na druhom stupni sa odporúča mať jednu oblasť každý deň, prípadne kombinovať dve oblasti. Ak vyučovanie prebieha online, zadania z hlavných oblastí by mali učitelia posielať raz denne, ak prebieha inak, tak raz týždenne.
Doplnkové vzdelávacie oblasti by sa mali organizovať tak, aby sa im deti venovali každý deň, ale nad rámec záťaže z hlavných oblastí. Aj tieto úlohy by sa mali zasielať len raz týždenne.
Nepreberie sa všetko podľa plánu, skôr sa bude učivo len opakovať
„Vzhľadom na mimoriadne prerušenie vyučovania v školách sa neočakáva, že si žiaci osvoja všetko predpísané učivo vyplývajúce z vymedzených ročníkových výkonových štandardov štátnych vzdelávacích programov,“ pokračuje Usmernenie. Preberať sa musí učivo, ktoré je nevyhnutné pre porozumenie učiva v nasledujúcom ročníku. Štátny pedagogický ústav okrem toho definoval témy tzv. ťažiskového učiva.
Ak už trieda tieto témy preberala, budú si ich opakovať a prehlbovať znalosti. Ak je to nové učivo, tak sa bude preberať iba v prípade, že to umožňujú podmienky pre všetkých žiakov (čiže učiteľ je v online spojení s každým zo svojich žiakov). Inak musia novú látku obmedziť a sústrediť sa na opakovanie a prehlbovanie už prebraného učiva.
Súhrn usmernenia si môžeš prečítať aj na webe ministerstva.