Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
14. decembra 2019, 12:34
Čas čítania 0:00
Peter Hlavička

Najbizarnejšie momenty v móde roku 2019: Od Kanyeho šľapiek cez Karla Gotta až po virtuálnych influencerov

Najbizarnejšie momenty v móde roku 2019: Od Kanyeho šľapiek cez Karla Gotta až po virtuálnych influencerov
Zdroj: IKEA
MÓDA BALENCIAGA DMS GUCCI IKEA KANYE WEST KATY PERRY VIRGIL ABLOH
Uložiť Uložené

Svetová ale aj domáca móda toho zažila za uplynulých 12 mesiacov dosť a toto sú momenty, na ktoré budeme ešte dlho spomínať.

Ako by sa dala zhrnúť móda roku 2019 do jednej vety? Ak chceš uspieť, musíš vedieť zaujať. Práve preto sa značky ale aj samotní návrhári dostali do množstva kurióznych situácií, ktoré na jednej strane vyústili v úsmevné momenty, no na druhej strane im zabezpečili poriadnu popularitu a najmä zisky. 

To, či boli jednotlivé udalosti vypočítaným marketingovým ťahom, alebo si ich aktéri len vyhodili z kopýtka a neriešili následky už necháme na tebe. Podľa nás ale jednoznačne patria medzi tie najbizarnejšie záležitosti, ktoré sme v móde roku 2019 videli a už teraz môžeme s istotou povedať, že budúci rok bude vzhľadom na aktuálny vývoj trendov rovnako bláznivý. 

Odporúčané
Resellingom môžeš v decembri zarobiť tisíce eur. Týchto 23 produktov bude najžiadanejších Resellingom môžeš v decembri zarobiť tisíce eur. Týchto 23 produktov bude najžiadanejších 30. novembra 2019, 10:03

Kanyeho excesy

Kým iným začať, než maestrom Westom. Rok dva nula jedna deväť bol totiž rovnako kontroverzný ako zvyšok jeho kariéry, no po tom, čo sa vrátil z „dovolenky“ u psychiatra jeho excesy odradili aj mnohých skalných fanúšikov. 

Od januára sa však rozhodol začať svoju fázu normalizácie, vďaka ktorej sa dostal do náručia Ježiša Krista a prestal nosiť červenú šiltovku Donalda Trumpa. Z Kanyeho sa jednoducho stal rodinný týpek, ktorý po víkendoch predáva tenisky Yeezy z limonádového stánku, na svadbu svojho kolegu 2 Chainza si obuje o 2 čísla menšie šľapky a v období sviatkov sa prezlieka za ozdobu z vianočného stromčeka.

Najbizarnejšie momenty v móde roku 2019: Od Kanyeho šľapiek až po ...
Najbizarnejšie momenty v móde roku 2019: Od Kanyeho šľapiek až po ... Zdroj: @sunshinemarlow@raypolancojr@kanyedaily/Instagram

Bábušky

Či už na ceste do kostola alebo do Jednoty, obraz babičky v šatke uviazanej okolo hlavy je na Slovensku taký bežný, že by asi nikomu z nás nenapadlo spraviť z neho módny trend. Už koncom roku 2018 však internet doslova vybuchol po tom, čo sa podobné šatky dostali na prehliadku značky Vetements a následne si ju na červený koberec počas galavečera LACMA v takejto šatke od značky Gucci. 

Najbizarnejšie momenty v móde roku 2019: Od Kanyeho šľapiek až po ...
Najbizarnejšie momenty v móde roku 2019: Od Kanyeho šľapiek až po ... Zdroj: Farfetch

Babushka trend patril jednoznačne medzi tie najbizarnejšie záležitosti roku 2019 a okrem zahraničných mien ako Marc Jacobs alebo Frank Ocean naň naskočili aj viaceré domáce celebritky. To, či sa mu podarí vydržať aj v roku 2020 je síce otázne, ale v našich spomienkach už ostane navždy.

Najbizarnejšie momenty v móde roku 2019: Od Kanyeho šľapiek až po ...
Najbizarnejšie momenty v móde roku 2019: Od Kanyeho šľapiek až po ... Zdroj: @siduations/Instagram;@Alexandra Knebekajze/Pinterest

Červené koberce

Galavečery a odovzdávania cien typu Oscar alebo Grammy už nemajú takmer žiadny zmysel a samotná udalosť je tak len prehliadkou extrémne drahých rób a na mieru šitých šiat z ateliérov luxusných návrhárov. Práve preto im však venujú všetky módne médiá pozornosť a v roku 2019 veru mali o čom písať. 

Najbizarnejšie momenty v móde roku 2019: Od Kanyeho šľapiek až po ...
Najbizarnejšie momenty v móde roku 2019: Od Kanyeho šľapiek až po ... Zdroj: @worldwidekp/Twitter

Katy Perry chela v máji na podujatí MET Gala silou-mocou zažiariť a dokázala sa kvôli tomu navliecť do outfitu, v ktorom zosobňovala kryštálový luster. Inšpiráciou k podobnému úletu jej pravdepodobne bola aj Cardi B, ktorá sa mesiac predtým objavila na červenom koberci počas udeľovania cien Grammy v haute couture kúsku od návrhára Thierryho Muglera z roku 1995. Ten bol inšpirovaný ikonickým renesančným obrazom Zrodenie Venuše od Botticelliho a kedže Cardi B si ako prvá raperka v histórii udeľovania Grammy odniesla ocenenie pre najlepší rapový album roku, dával jej outfit v porovnaní s tým od Katy Perry aspoň zmysel.

Najbizarnejšie momenty v móde roku 2019: Od Kanyeho šľapiek až po ...
Najbizarnejšie momenty v móde roku 2019: Od Kanyeho šľapiek až po ... Zdroj: @muglerofficial/Instagram;Wikipedia

Flex ako Gott

Po Karlovi Gottovi nám síce ostala nekonečná plejáda hitov, no z hľadiska módy nepatril božský Kája práve medzi tých prelomových interpretov. Pár mesiacov pred smrťou však stihol všetkým vytrieť zrak v ultra hypebeast outfite, ktorý by sme čakali skôr od jeho o 60 rokov mladších kolegov z brandže.

S graffiti bundou Balenciaga, mikinou Vetements a teniskami Versace tak vyzeral, ako keby mal v pláne nahrávať najnovší pouličný trap banger, no pritom išiel len na koncert Leoša Mareša do O2 arény. Škoda, že nás už podobnými outfitmi viac nepoteší. 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Karel Gott (@officialkarelgott) on

Influencerom odzvonilo

Svet virtuálnej a rozšírenej reality privítal módny priemysel s otvorenou náručou a okrem toho, že za digitálne oblečenie sú ľudia ochotní míňať tisíce eur, sa v uplynulých mesiacoch kládol dôraz aj na virtuálnych influencerov. Tvorbu sponzorovaných príspevkov a fotenie reklamných kampaní by už onedlho mohla zvládnuť umelá inteligencia aj bez pomocí ľudí a v roku 2019 sa na podobnú formu komunikácie nechali zlákať mnohé renomované značky. 

Najbizarnejšie momenty v móde roku 2019: Od Kanyeho šľapiek až po ...
Najbizarnejšie momenty v móde roku 2019: Od Kanyeho šľapiek až po ... Zdroj: @baauer/YouTube

Prví virtuálni influenceri sa na scéne začali objavovať už okolo roku 2016, no ich adaptácia do reálneho sveta trvala niekoľko rokov. Dnes je už ich aktivita na sociálnych sieťach nerozlíšiteľná od príspevkov živých influencerov, čím sa stierajú nie len bariéry internetu, ale aj marketingovej komunikácie. Značky totiž môžu do svojich kampaní postaviť vedľa seba známe modelky a počítačové animácie, tváriace sa ako skutočné bytosti, a v konečnom dôsledku medzi nimi nie je žiadny rozdiel. Virtuálny influenceri totiž dnes majú na sociálnych sieťach milióny fanúšikov a podľa štúdií dokážu ovplyvniť nákupné správanie divákov rovnako dobre, ako ich kolegovia z mäsa a kostí. 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Miquela (@lilmiquela) on

Módna prehliadka v pobočke McDonald’s

Pre značku Vetements sa stalo pretváranie kultúrou opovrhovaných produktov do high fashion podoby základom úspechu. To ako sa z gýču môže stať najhorúcejší trend nám už ukázal návrhár Demna Gvasalia hneď niekoľkokrát, no so svojou prehliadkou jar/leto 2020 mieril ešte ďalej. 

Do parížskej predajne McDonald’s namierili modeli a modelky v kúskoch, ktoré v tradičnom Vetements jazyku zosmiešňovali hierarchické štruktúry kapitalizmu a zároveň zveličovali archetypy zástupcov rôznych subkultúr. Na prehliadkovom móle, resp. v uličkách fast-foodu sa tak pohybovali ochrankári, motorkári, black metalisti, futbalový fanúšikovia či samotní zamestnanci McDonald’s, ktorí mali na hlavách červené šiltovky s ironickým nápisom „na prenájom“.  

Najbizarnejšie momenty v móde roku 2019: Od Kanyeho šľapiek cez Karla Gotta až po Separa
Najbizarnejšie momenty v móde roku 2019: Od Kanyeho šľapiek cez Karla Gotta až po Separa Zdroj: www.lofficielusa.com

Slovenské školy zakazujú žiakom nosiť JBMNT merch

Základné a stredné školy by mali byť najmä miestom vzdelávania, no popritom majú aj svoju výchovnú funkciu. Žiak má síce právo na slobodu prejavu, ale svojim oblečením by nemal ohrozovať morálku. Podľa školského poriadku by tak nemal chodiť na vyučovanie oblečený výstredne a práve tu narazili mnohí školáci na problém. 

Vďaka našej septembrovej ankete sme totiž zistili, že okrem roztrhaných jeansov, líčenia alebo luxusného oblečenia majú niektorí žiaci na slovenských školách zakázané nosiť merch domácich raperov. Okrem Otisa z H16 s jeho merchom „Špina“ si to odniesol najviac Kontrafakt a ich mikiny JBMNT, ktoré pochopiteľne kvôli svojmu vulgárnemu motívu môžu naozaj ohroziť morálku žiakov. Tí tak majú dnes okrem tradičných karhaní typu: „Daj si dole tú kapucňu.“ alebo „Kde máš prezúvky?“ o jednu starosť viac, čím sa jednoznačne dostali do zoznamu najbizarnejších módnych momentov roku.

Odporúčané
Ako sa Otis z H16 stal resellerom a ktoré kúsky z jeho šatníka sú najdrahšie? Ako sa Otis z H16 stal resellerom a ktoré kúsky z jeho šatníka sú najdrahšie? 5. decembra 2019, 15:18

Air Maxy so svätenou vodou

S oficiálnymi spoluprácami sa, čo sa dizajnu týka, držali športoví giganti tento rok pri zemi. Okrem dekonštrukcie vybraných siluet Nike v podaní Virgila Abloha alebo Kanyeho futuristických modelov by sa z hľadiska bizarnosti nedostali do tohoto zoznamu žiadne z nich, nebyť kreatívcov z newyorského labelu MSCHF.

Ich idea tenisiek Nike Air Max 97 INRI vznikla po tom, čo členovia MSCHF uvideli spoluprácu značky adidas s výrobcom ľadového čaju Arizona a začali rozmýšľať nad tým, ako by vyzerali tenisky zo spolupráce s Ježišom Kristom. S cenovkou takmer 1 500 € vypustili do predaja limitovaný počet tenisiek AM97, ktoré mali vo vzduchovej bubline podrážky pol deci svätenej vody z rieky Jordán, vložky napustené vôňou kadidla, krucifix na šnúrkach, červenú bodku na jazyku, symbolizujúcu Ježišovu krv a na bočnej strane vyšitý nápis „Matúš 14:25“ odkazujúci na verš z biblie, ktorý opisuje Ježiša kráčajúceho po mori. 

Najbizarnejšie momenty v móde roku 2019: Od Kanyeho šľapiek cez Karla Gotta až po Separa
Najbizarnejšie momenty v móde roku 2019: Od Kanyeho šľapiek cez Karla Gotta až po Separa Zdroj: Catalina Kulczar

Luxusné kondómy

V otázke sexu si vysoká móda nedávala nikdy servítku pred ústa a okrem fetišistických kolekcií alebo orgií na prehliadkových mólach sa v roku 2019 riešila najmä bezpečnosť pohlavného styku. Už v júni 2018 sa rozhodol návrhár Alexander Wang vyjadriť podporu LGBTQ komunity svojou spoluprácou s výrobcom kondómov Trojan a pod názvom Protect Your Wang sa tak do predaja dostala menšia capsule kolekcia, ktorej súčasťou boli aj obrandované prezervatívy. 

Najbizarnejšie momenty v móde roku 2019: Od Kanyeho šľapiek cez Karla Gotta až po Separa
Najbizarnejšie momenty v móde roku 2019: Od Kanyeho šľapiek cez Karla Gotta až po Separa Zdroj: Saint Laurent

Značka Vetements zase využila kondómy s vlastným logom ako pozvánku na už spomínanú módnu prehliadku, ktorá sa uskutočnila v prevádzke McDonald’s, no asi najďalej v tejto oblasti zašla značka Saint Laurent. Jej kreatívny riaditeľ Anthony Vaccarello sa totiž v rámci kampane The Love Affair rozhodol predávať vlastné kondómy, ku ktorým si nechal vyrobiť aj špeciálny automat. S cenovkou okolo 2 € boli dostupné od októbra v parížskom concept store značky a nikoho asi neprekvapuje, že sa okamžite vypredali. 

Odporúčané
Porno priemysel diktuje módne trendy, z vibrátorov sa stali šperky Porno priemysel diktuje módne trendy, z vibrátorov sa stali šperky 31. júla 2019, 10:43

Koberce IKEA x Virgil Abloh pobláznili celý svet

To, že kvôli limitovaným vyhotoveniam tenisiek a špeciálnym kolekciám oblečenia sú módni fanatici ochotní čakať pred obchodmi aj niekoľko hodín, nie je žiadnou novinkou. Spolupráca švédskeho výrobcu nábytku IKEA s najpopulárnejším módnym návrhárom súčasnosti však dala slovíčku „bizarný“ nový význam. 

Táto kolekcia totiž spôsobila celosvetový ošiaľ, ktorý sa nevyhol ani bratislavskej predajni IKEA. Nielenže boli ľudia kvôli kobercom, hodinám, posteľnému povlečeniu alebo papierovým taškám s nápisom "SCULPTURE", ochotní čakať aj niekoľko hodín v mraze, ale po otvorení predajne sa začali sácať, predbiehať a niektorí sa dokonca z návalu emócií povracali. Tí, ktorí si kúsky z tejto kolekcie kupovali pre seba tak určite na celý zážitok len tak nezabudnú a ostrieľaní reselleri sa zase tešia zo skvelého zisku. Z jedného nákupu sa totiž dalo obratom zarobiť aj 500 €. 

Najbizarnejšie momenty v móde roku 2019: Od Kanyeho šľapiek cez Karla Gotta až po Separa
Najbizarnejšie momenty v móde roku 2019: Od Kanyeho šľapiek cez Karla Gotta až po Separa Zdroj: Tibor Kuna/REFRESHER.sk

Post Malone x Crocs

Spolupráce s ikonami dnešnej popkultúry ženú predaje takmer každej značky oblečenia alebo obuvi a dôležitým faktorom je najmä ich uveriteľnosť. Ak by totiž interpret, ktorý nikdy nenavštívil fitness centrum, spolupracoval so športovou značkou na bežeckých teniskách, každému by bolo jasné, že ide len o peniaze. Keď sa teda v roku 2017 rozhodoval Post Malone nad značkou, ktorá by sedela k jeho imidžu, voľba padla na milované a zároveň nenávidené Crocsy. 

Najbizarnejšie momenty v móde roku 2019: Od Kanyeho šľapiek cez Karla Gotta až po Separovu DMS
Najbizarnejšie momenty v móde roku 2019: Od Kanyeho šľapiek cez Karla Gotta až po Separovu DMS Zdroj: Crocs

Na svete bohužiaľ existuje stále veľký počet ľudí, ktorí si myslia, že Crocsy sú bežná obuv. Ak ich nosíš na doma, do záhrady alebo počas dovolenky pri mori, nič sa samozrejme nedeje, no ak sa v nich rozhodneš chodiť do mesta alebo do práce, mal by si sa nad sebou zamyslieť. Ešte horšie to je však s fanúšikmi Post Maloneho, ktorí už niekoľko rokov horlivo vykupujú všetky páry jeho Crocsov. Posledný release sa konal v decembri a maskáčové vyhotovenie sa s cenovkou okolo 60 € kompletne vypredalo behom dvoch hodín. Najbizarnejšie na tom je však to, že okrem ľudí, ktorí boli ochotní zaplatiť 60 € za pár Crocsov sú tu ešte stovky ďalších, ktorí release nestihli a teraz za ne u resellerov platia aj trojnásobok pôvodnej ceny. 

Domov
Zdieľať
Diskusia