Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Utorok 21. 1. 2020 meniny má Vincent

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Zdravie - Strava
3
Judit
27. november 2016, 13:15
Čas čítania: 5:50

Bude z teba na bezlepkovej diéte lepší športovec?

No... trikrát hádaj.

Judit
27. november 2016, 13:15
Čas čítania: 5:50
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
3
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Bezlepková diéta je čosi, z čoho sa teší len veľmi málo novo-diagnostikovaných celiatikov. Predsa však nejakým zvláštnym spôsobom naberá na popularite u ľudí, ktorí celiakiu vôbec nemajú. Časť populácie drží bezlepkovú diétu, lebo musí. Rátame sem okrem celiatikov aj ľudí s alergiou na pšenicu (aj keď u nich sa nedodržiava bezlepková diéta v tom pravom slova zmysle) a ľudí s niečím, čo sa nazýva neceliatická gluténová senzitivita (NCGS). Ide o stav, kedy človek nemá celiakiu, ale po vylúčení lepku sa mu zlepšia až úplne vymiznú príznaky. Na NCGS je zvláštne to, že niektorí lekári stále popierajú, že by vôbec existovala, naopak strašne veľa ľudí si myslí, že ju má.

 

Bude z teba na bezlepkovej diéte lepší športovec?

 

Tento trend nabiehania na bezlepkovú diétu sa v porovnaní s bežnou populáciou zvykne vystupňovať medzi športovcami, ktorí predsa len spravidla riešia svoju životosprávu o niečo viac. V prieskume, ktorý sa uskutočnil v roku 2014,  z necelej tisícky športovcov, ktorí nemajú celiakiu, odpovedalo viac ako 40 %, že zo stravy vylučuje lepok (nejednalo sa však iba o tých, ktorí dodržiavajú prísnu bezlepkovú diétu, ale aj o tých, čo lepok z jedálnička vylučujú aspoň na 50 %). Väčšina respondentov si pritom sama diagnostikovala NCGS.

 

Prečo by sme mali vidieť problém v tom, že niekto začne z vlastného presvedčenia dodržiavať bezlepkovú diétu a má sa vďaka tomu lepšie? Nuž, prečo? Pokiaľ už za sebou máme diagnostické testy a celiakia nám bola vylúčená, tak sa maximálne vystavujeme riziku, že bezlepkovou diétou neriešime skutočnú príčinu tráviacich ťažkostí. Ak sme však ešte v súvislosti s našimi problémami nenavštívil lekára a neboli nám urobené vyšetrenia na celiakiu, mali by sme to urobiť skôr, než sa rozhodneme prejsť na stravu s vylúčením lepku, pretože potom je už diagnostika značne sťažená. Nie sú to však iba problémy s trávením, ktoré ľudí privádzajú k bezlepkovej diéte. Niektorí ju využívajú na to, aby zhodili nejaké tie kilá, niekto si ju nasadí pre zníženie pocitu únavy, niekto zasa na skvalitnenie pleti a niekde sa dokonca využíva v liečbe autizmu. Je však potrebné uvedomiť si, že bezdôvodným dodržiavaním bezlepkovej diéty sa vystavujeme rizikám niektorých nutričných deficitov, a to najmä vtedy, keď je bezlepkový režim kombinovaný aj s celkovým obmedzovaním sacharidov. Tie sú pre nás najmä v celozrnnej podobe hlavným zdrojom vlákniny, vitamínov skupiny B, vrátane kyseliny listovej, nehovoriac o tom, aké dôležité sú v strave športovcov. A aj keď je dnes k dispozícii množstvo zaujímavých a nutrične bohatých bezlepkových múk (pohánková, mandľová, tapioková...), pričom aj ich dostupnosť sa stále zlepšuje, asi každý celiatik nám dá za pravdu, že stanovenie diagnózy im život značne skomplikovalo. Pre nich to totiž nie je žiadny módny výstrelok, experimentálna fáza alebo metóda pokus-omyl. Toto je ich realita. Do konca života.

 

Bude z teba na bezlepkovej diéte lepší športovec?

 

Keď tu teraz pred monitorom sedíš ako puk a rozmýšľaš nad tým, čo zdravého človeka privedie k tomu, aby dobrovoľne prešiel na bezlepkovú diétu, tak ťa ubezpečujem, že nie si sám. Väčšinou sú to ale názory a skúsenosti iných ľudí, ktorí im diétu horlivo odporučia. Tí, ktorí úspešne zahájili tento režim hlásia, že majú lepší spánok, pociťujú menej stresu, sú počas dňa menej unavení, ak športujú, podávajú lepší výkon. Zatiaľ však existuje iba veľmi obmedzené množstvo štúdií, ktoré by skutočne preukázali aspoň niektoré z týchto účinkov u neceliatikov, pričom ešte menej ich je uskutočnených na iných než zvieracích modeloch. Pre doplnenie, v tomto anglickom článku je popísaný tzv. "belief effect", voľne by sa dal preložiť ako efekt viery, ktorý hovorí o tom, že viera v účinok nejakej intervencie (v tomto prípade viera v účinok zavedenia bezlepkovej diéty) môže zlepšiť výkon až o 1-3%. A predsa, článok o placebe, takzvanom všelieku, sme ti priniesli už dávnejšie a veľmi veľa zaujímavých faktov sme si povedali aj v článku o lepku.

 

Fakt: Konzumácia lepku, teda pšeničných, ražných, jačmenných či ovsených potravín a pod., poškodzuje u celiatikov črevnú sliznicu. Konzumácia lepku u ľudí s gluténovou senzitivitou vyvoláva v tele takisto určitú odpoveď, ktorá však nemá také známky, ako celiakia - teda nebola sprevádzaná tvorbou autoprotilátok a neboli pozorované také zmeny vo funkcii črevnej sliznice, aké sú popísané u celiakie. Určite je na mieste ďalšie skúmanie fenomému NCGS, najmä pôvodu jeho vzniku a súvislostí s inými ochoreniami.

 

Nie je vôbec tajomstvom, že športovci zvyknú skúšať rôzne diéty s cieľom dosiahnuť maximálny výkon, zmestiť sa do hmotnostnej kategórie, či zdokonaliť svoju postavu. Bezlepková diéta rozhodne nie je výnimkou, avšak akási obdoba ženskej hystérie sa spustila aj u mužov po tom, čo sa na verejnosť dostala informácia, že práve ona stojí za úspechom tenistu Novaka Djokoviča. Odrazu sa každý druhý športovec stotožňoval s Djokovičovým príbehom - od okamihu, ako utrpel počas dôležitých zápasov niekoľko kolapsov, cez moment, keď mu jeho kamarát-výživový poradca priložil chlieb na brucho - dobre čítaš, NA brucho - a skonštatoval, že má gluténovú senzitivitu, až po nasadenie bezlepkovej diéty, ktorá mu zmenila život a zachránila mnohé víťazstva v turnajoch. Ehm... (Tak mi teraz napadlo, že by bolo treba zistiť, akú diétu drží Andy Murray ;))

 

Bude z teba na bezlepkovej diéte lepší športovec?

 

Tráviace problémy u športovcov nie sú vôbec ojedinelý jav. Ak sa trochu hlbšie zaujímaš o vzťah medzi fyzickou aktivitou a jej účinkom na črevo, popíšem tento proces v tomto odseku: Pri zvýšenej fyzickej aktivite sa krvné zásobenie presmeruje a sústreďuje na tie tkanivá, ktoré zabezpečujú pohyb - teda určite ťa hneď napadli napr. také svaly, srdce, pľúca. V čreve preto môže nastať dočasná ischémia, kedy črevné tkanivo nie je dostatočne zásobené krvou (napr. ako keď dostaneme ischémiu srdcového svalu, teda infarkt, pri upchaní ciev, ktoré mu privádzajú živiny a kyslík. V tomto našom prípade sa však cieva neupcháva, dochádza iba k obmedzeniu krvného prietoku, pretože na inom mieste sa musel zvýšiť). Takáto "črevná ischémia" môže následne vyvolať bolesti brucha, hnačky, ale aj zápalovú reakciu. Pre črevo je to vlastne forma stresu, ktorý keď sa pravidelne opakuje, môže u človeka spôsobiť väčšiu náchylnosť na rôzne potravinové spúšťače, vrátane lepku.

 

U športovcov funguje aj akýsi psychologický efekt, kedy si myslia, že prechodom na bezlepkovú diétu bude ich strava a životný štýl zdravší, lebo sa budú výberu potravín a výžive ako takej viac venovať. Vlastne s tým do určitej miery súhlasím, ale opäť zdôrazňujem, že športovci so svojimi vyššími nárokmi na mikro a makroživiny si môžu prechodom na takúto stravu nechtiac spôsobiť nutričné deficity. Okrem už spomínaných vitamínov skupiny B a vlákniny treba spomenúť aj možné negatívne ovplyvnenie črevnej mikroflóry.

 

Táto stále sa stupňujúca popularita bezlepkovej diéty u športovcov neušla pozornosti vedcov a nedávno sa uskutočnila malá, ale zaujímavá štúdia na 13 cyklistoch (ženy aj muži), pričom ani jeden z nich nemal celiakiu. Všetci cyklisti konzumovali dvojfázovú 7-dňovú bezlepkovú diétu alebo diétu obsahujúcu lepok s 10-dňovou pauzou medzi jednotlivými fázami (štúdia bola dvojito zaslepená, takže ani cyklisti a ani výskumníci nevedeli, akú diétu držia). Sledoval sa výkon, črevné symptómy, zápalové procesy v čreve, ale napríklad aj subjektívne pocity. Štúdia nezaznamenala významné rozdiely vo výkone ani v ďalších pozorovaných parametroch a športovcov na bezlepkovej diéte a športovcov konzumujúcich lepok.

 

Bude z teba na bezlepkovej diéte lepší športovec?

 

Samozrejme by sme vedeli oponovať tým, že výskum prebiehal relatívne krátko, bol uskutočnený na malej vzorke atď. atď. atď. Neberme to však tak, že tento článok je namierený proti športovcom, ktorí sa dobrovoľne rozhodli zo stravy vylúčiť lepok. Pomocou neho som sa iba snažila poskytnúť čo najviac informácií, aby sa každý z nás mohol rozhodnúť zodpovedne a na základe momentálne dostupných odborných informácií. Určite je na mieste, aby športovci pred zahájením bezlepkovej diéty konzultovali svoju stravu s odborníkmi a brali vždy do úvahy pozorovania a odporúčania založené na vedeckých dôkazoch. Mysli aj na to, že Djoković má v tíme celý zástup nutričných špecialistov, ktorí mu zostavujú stravovací plán s prihliadnutím na jeho osobné potreby ;)

 

A ako je teda vhodné postupovať, ak ťa bezlepková diéta napriek všetkému láka?

1. Absolvuj testy na celiakiu pred tým, než sa rozhodneš pre bezlepkovú diétu

2. Je možnosť ísť aj na genetické testy, ktoré môžu odhaliť tzv. genetickú predispozíciu na celiakiu - čo však neznamená, že celiakiu máš, iba že máš vo svojej genetickej výbave gén pre celiakiu (následne je aj tak nutné absolvovať diagnostické testy - odbery, prípadne biopsiu).

3. Ak ti vylúčia celiakiu, ale stále pociťuješ tráviace ťažkosti alebo iné príznaky po konzumácii lepku, odporúčam zahájiť na pár týždňov eliminačnú diétu, pri ktorej poctivo vylúčiš zo stravy všetok lepok a pozoruješ prípadné zlepšenie stavu.

4. Ak nemáš žiadne ťažkosti a napriek tomu chceš prejsť na bezlepkovú diétu, uisti sa, že tvoj jedálniček je aj naďalej nutrične vyvážený a neprichádzaš v dôsledku vylúčenia potravín obsahujúcich lepok o dôležité mikro a makroživiny.

5. Pravidelne sleduj nové vedecké poznatky a odporúčania.

6. Zachovaj si istú pokoru a nepretláčaj bezlepkovú diétu všetkým tvojim kolegom športovcom len preto, že ju držíš ty a cítiš sa fantasticky. Pretože každý má iné potreby, iné ciele a najmä iné možnosti zostaviť si vhodnú bezlepkovú stravu.

7. Zváž taktiež možnosť, že bezlepkovú diétu držíš úplne zbytočne. Tá možnosť je totiž v prípade, že nemáš žiadne tráviace ťažkosti a robíš to len preto, aby z teba bol lepší športovec, pomerne vysoká.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.